Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ei suinkaan käynnisty

Aloittaja Heikki, 03.06.21 - klo:07:05

« edellinen - seuraava »

Heikki

Aihehan on vähän liiankin tuttu täällä mutta nyt olen oikeasti tehnyt niin paljon etten enää jaksa. Ellei uusia neuvoja olisikaan niin murehditaan tätä edes yhdessä kun en ole kahteen vuoteen päässyt ajamaan. Kysyin jo parilta korjaamoltakin, mutta kumpikaan ei ota mopoani sinne! Kun on kiireinen sesonkiaika, sanovat.

Alunperin venttiili oli katkennut ja mennyt männästä läpi. Vaihdoin männän ja venttiilikoneiston ja oletin että siitä vain lähden ajelemaan sitten. Eipä startannutkaan. Kokeilin sytytyksen ajoitusta kaikissa mahdollisissa asennoissa, jopa kokeilin mäntää molemmin päin kun oli epäselvää miten se kuuluukaan. Siinä on joku A-kirjain, mutta ei se kerro mitään joten sanokaa jos tiedätte?

Vaihdoin sytytystulpan mielenrauhan takia vaikka aika hyvä entinenkin kai oli. Ostin uuden sytytysyksikön kun siitä heräsi edes lievä epäilys, mutta ei.

Avasin sitten kaasuttimen. Se oli ihan kuiva sisältä, ei ollut tainnut saada bensaa? Nimittäin mopo oli jo tosiaan seissyt, olisiko vanha bensa kuivunut ja jumittanut kohokammion neulaventtiiliä. Mutta ei se ollut hörähtänyt käynnistys-sprayllakaan.

Saan nyt kaasuttimen uskottavampaan kuntoon, sytytysyksikkö on uusi, mäntä ja venttiilikansi on uudet... Kohtahan alkaa joka osa olla vaihdettu joten mikä voi enää olla rikki? Akku on toki huono mutta onko sillä mitään väliä? Sain vauhtipyörästä kiinni porakoneella ja sillä pyöritin kunnolla, ei jää siitäkään kiinni ettei jaksaisi polkea. Sähköä tulee, kipinää osaa antaa ja valokin osaa syttyä kun pyörittää konetta.

Huhutaan että kampiakseli voi kieroutua venttiilinpätkän jäädessä männän iskun väliin, onko totta? Ei tosin vaikuttane ensisijassa käynnistykseen, mutta mietin että vaikka käynnistyisi niin pääsenkö sittenkään ajamaan vai pitääkö varautua vielä isoon savottaan kun joutuu kampiakselia kaivamaan esiin.

Minulla on varsin rajalliset mahdollisuudet rassailuun nyt. Mopo on mökillä jonne pääsen harvoin. Pitäisi olla joku suunnitelma seuraavaa reissua varten mutta nyt on ideat lopussa mitä enää kokeilisin.
Piaggio Liberty 50 RST 4-tahti vm. 2005

Coastside

 Onko ajoitusmerkit kohdillaan kun mäntä on YKK? Puristukset hyvät? Sytys näkyy kipinänä ja kaasaria ei käynnistykseen tarvtse. Sillä sen vaikutuksen huomaa. En ymmärrä miten siirsit sytyksen ajoitusta?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

#2
Olet korjaillut mopoasi aika runsaasti, joten on vaikea neuvoa mitään. Tavallisin ongelma kiinaskootterissa on puristuksen puute. Puristusmittari ei ole kovin kallis.  Kun se puoli on kunnossa ja ajoitusmerkit nokka-askelissa kohdallaan, moottorin on pakko hörähtää starttispraylla, jos kipinä on hyvä.
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

#3
Kannatan kans puristuspainemittausta,
nokka-akselin ketjupyörä on voinut kääntyä nokka-akselilla,
siis jos nokka-akseli on vanha.
Männäntappi ei ole männän keskellä,
se on imupuolen sivussa.

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Heikki

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.06.21 - klo:07:51
Onko ajoitusmerkit kohdillaan kun mäntä on YKK? Puristukset hyvät? Sytys näkyy kipinänä ja kaasaria ei käynnistykseen tarvtse. Sillä sen vaikutuksen huomaa. En ymmärrä miten siirsit sytyksen ajoitusta?
Olin alkuun epävarma ajoitusmerkeistä joten hain oikeaa kohtaa käymällä läpi kaikkia vaihtoehtoja. Kyllä ne lopulta taisi olla kohdillaan myös merkkien mukaan. Sitä tarkoitin sytytyksen ajoituksella mutta siis onhan siinä kyse venttiilien ajoituksestakin.
Näppituntumalla luulen puristuksia olevan mutta ei ole mitään mittaria siihen enkä tunne kotikonsteja.
Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 03.06.21 - klo:09:11
Olet korjaillut mopoasi aika runsaasti, joten on vaikea neuvoa mitään. Tavallisin ongelma kiinaskootterissa on puristuksen puute. Puristusmittari ei ole kovin kallis.  Kun se puoli on kunnossa ja ajoitusmerkit nokka-askelissa kohdallaan, moottorin on pakko hörähtää starttispraylla, jos kipinä on hyvä.
Antoi se kipinää mutta saattoi olla heikkokin, en ole varma. Vaihdoin tulpan sen jälkeen enkä enää testannut kipinää näkemällä. Ei tietty huvittaisi ostaa mittaria... no voi olla että joutuu ostamaan. Minkäslaista lukemaa sen pitäisi näyttää sitten?

Olen vähätellyt yhtä tiedossa olevaa ongelmaa kun en arvellut liittyvän tähän, nimittäin automaattinen bensahana ei toimi, mutta niin päin että se ei sulkeudu vaan päästää bensaa läpi koko ajan mikä tuntui melkeinpä hyvältä tässä vaiheessa. Mutta lueskelin että se voi olla rikki niinkin että bensaa valuu imukanavaa pitkin sylinteriin ja kastelee sen. Tuon voisi varmuuden vuoksi hoitaa ja saisihan se ehjä olla lopulta kuitenkin.
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 03.06.21 - klo:10:55
Kannatan kans puristuspainemittausta,
nokka-akselin ketjupyörä on voinut kääntyä nokka-akselilla,
siis jos nokka-akseli on vanha.
Männäntappi ei ole männän keskellä,
se on imupuolen sivussa.
Ei ole vanha vaan ihan uusi koko venttiilikansi akseleineen kaikkineen.
Ahaa, tuo mäntä-info on hyvä. Pitäisi tarkastaa vielä mutta se vaatii taas aukomista. En tiedä onnistuisiko tulpan reiästä tähystämään sitä A-kirjainta mutta tappia ei ainakaan näe sieltä.

Piaggio Liberty 50 RST 4-tahti vm. 2005

Coastside

#5
Ajoituksia ei voi etsiä. Siinä venttiili helposti ottaa mäntään ja vääntyy. On paljon videoita kiinalaisen koneen kokoamisesta jossa ajoituksen teko näytetetään. https://youtu.be/FeomVN3DAD0 jore1961 raittiimmalta kaudelta.

Jo purkaessa voi tarkistaa ajoitusmerkit mutta niin että asettaa männän YKK.

Aina kokoamisen jälkeen käsin pyöritys jotta huomaa ottaako kiinni.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Jos kuitenkin tarkistat puristukset, niin mittarisetissä pitää olla GY6 moottorin tulpan kierteen kokoinen väliholkki letkussa. Auton mittari ei sovi.
Jos pytty ja mäntä on hyvät, voi ne puristukset varmistaa ilman mittariakin ottamalla sylinterin kannen irti ja kaadat aukoista bensaa. Venttiilit eivät saa päästää yhtään läpi.  Pyyhit huolellisesti kuiviksi kannen alapinnat ja venttiilit ja kyttäät sitten ainakin 15 min, alkaako bensaa tulla läpi.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

#7
Hiotut venttiilit tihkuvat karkeuden vuoksi, ja kun ne käytössä kiillottuvat ne eivät. Eli tuo on otettava huomioon. Suoruuden tarkistukseen käy tussia pintoihin ja hankaaminen pyörittäen. Jos jää tussia, on lautanen vino.

Kiinalaiseen puristumittarin kumikärki on paras. Letkujen päässä olevien kierto voi ahtaudesta johtuen olla vaikeaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Heikki

Pääsin käymään mopoa rassaamassa. Aloin tarkastamaan mäntäosastoa. Mäntä oli jäänyt väärin päin kun olin tietämättömänä kokeillut molemmin päin ja nyt sain käännettyä oikein! Ei siinä kaikki: Männässä (joka siis oli uusi) oli pieni lommo kun se oli taas osunut venttiiliin käynnistysyrityksissäni, ja upouusi venttiilini oli sen verran vääntynyt että eipä enää sulkeudu välttämättä aivan tiiviisti! Surkeasti olen sählännyt tämän korjauksen. Totta puhuitte täällä että tämähän olisi selvinnyt puristuspainemittarilla.

Mäntä vielä kelpaa mutta ehkäpä käytän venttiilikoneistoa jossain pajalla siinäkin toivossa että jospa saavat jostain järkevämpään hintaan venttiileitä kuin mitä Easypartsilla myydään, ja hiovat ammattimiehen toimesta sen tiiviisti paikalleen etten sählää enempää vaikka toisaaltahan voisin kokeillakin. Millähän saan ajoituksen luotettavasti kohdilleen jos tuommoisen vamman voi huomaamattaankin tuottaa. Minun mopossa on vähän liian epäselvät ajoitusmerkit vauhtipyörässä.

Kaiken harmin jälkeen voi tosiaan olla että kampiakseli on päässyt vääntymään. Sehän sitten tärisee mutta epäilen ettei sitäkään huomaa, vai onko ammattilaisilla joku mittari siihen? Tärinä voi sitten taas rikkoa jotain jollain aikataululla. Sitten on kyllä tämäkin mopoilukesä pilalla. Kammen vaihto on varmaan liian iso työ tälle kesälle.
Piaggio Liberty 50 RST 4-tahti vm. 2005

Heikki

Nyt vihdoin toimii, ou mai gaad! Ajellut sisäänajoa jo 300 km sunnuntaista lähtien. Uuden venttiilin kone vielä vaati ja ajoitus ohjeen mukaan minkä nyt onneksi löysin, olipas vaikea kaivaa kun nuo korjaamomanuaalit yrittää olla maksullisia mutta löytyi se tieto lopulta ilmaiseksi.

Jonkun aikaa tuli semmoinen haju kuin rälläköidessä, eli moottorissa on kyllä kova hinkkaaminen käynyt. Harmi etten tajunnut laittaa alkuun 2-tahtibensaa voitelun parantamiseksi?

Enää on murehtimista tyhjäkäynnissä kun mopo säädöistä riippuen joko sammuu tai sitten alkaa yhtäkkiä itsestään huutamaan ja pyörä pyörimään. Mielenrauhaa saan jos tiivistelen imukaulaa vieläkin paremmin. Sen jälkeenhän syytökset kääntynee automaattiryypyn puoleen? Vai mihin? Kaasarin ainakin olin yrittänyt puhdistaa läpikotaisin, tinnerillä ja paineilmalla tosin enkä aidolla aineella ja ultraäänipesurilla.

Öljyroiskeita tulee jostain niin että lentää bensatankin pohjaan asti ja kaasuttimen päälle. Kiristin vielä vähän sylinterisysteemin ruuveja, mutta en täysin usko että sieltä välistä olisi alunperinkään kun onhan siinä tuuletuskoppaakin päällä esteenä. Mistä sitten? Lentääkö sitä jostain letkusta? Ei ole niin purettuna että näkisi hyvin.
Piaggio Liberty 50 RST 4-tahti vm. 2005

Eki

No oliko männän A merkki ylös vaiko alaspäin oikein ja se että se oli väärinpäin ja venttiilin vuotoko oli koko jutun syy, ettei kone käynistynyt?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Heikki

Lainaus käyttäjältä: Eki - 24.07.21 - klo:08:43
No oliko männän A merkki ylös vaiko alaspäin oikein ja se että se oli väärinpäin ja venttiilin vuotoko oli koko jutun syy, ettei kone käynistynyt?
A-merkki kuuluu hämäävästi väärin päin. Luulisi sen olevan vinkkinä siitä miten päin mäntä laitetaan, mutta ei. Toisaalta oikeaa asentoa puolustaa männässä olevat lovet venttiileitä varten jotka näyttäisi vastaavan venttiilien kokoa. Mutta kun mittailin niitä niin ne on itseasiassa samalla terällä jyrsityt siihen, toinen vain on syvempi niin että näyttää leveämmältä. Siinä mielessä voi luulla että ei ne välttämättä olisi isompi lovi isompaa venttiiliä varten ja pienempi pienemmälle.
Jep, venttiili oli ihan vähän vääntynyt niin että millin tai puolen millin rako oli jäänyt ja esti käynnistymisen.
Piaggio Liberty 50 RST 4-tahti vm. 2005