Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco S8 125 variaattori(?)ongelma

Aloittaja kkossc2, 18.05.21 - klo:19:36

« edellinen - seuraava »

kkossc2

Alkoi tuo S8 oireilemaan seuraavasti: Kun lähtee liikkeelle "reippaalla" kaasunkäytöllä tulee heti liikkeelle pääsyn jälkeen tuntuva nykäys, jonka jälkeen kiihtyminen jatkuu normaalisti. Normaalilla kaasun käytöllä sen sijaan ilmenee voimakasta nykimistä, kuin tankissa olisi ns. "pupubensaa" kunnes kierrosten noustua meno tasaantuu.

Purin takavariaattorin, mutta eipä siellä ainakaan mitään rikkinäisiä osia ollut. Kokoamisen jälkeen toimi jonkin aikaa normaalisti, mutta oireet palasivat pian.

Olisiko tietoa tai valistuneita arvauksia ynnä korjausehdotuksia?

Asiasta toiseen. Tuohan kulkee sen satasen mittariin eli jotain 90 todellista. Huomasin tuon varikopan ollessa auki, että vakiohihna ei nouse läheskään ylös asti, ainakin 6-7 mm jää ulkoreunaan matkaa. Ylös noustessaan varmaan tulisi selvää parannusta myös huippuihin.

Kun nuo ilmoitetut hihnan pituudet eivät liene vertailukelpoisia eri mittaustavoista johtuen, olisiko esim. jollain Kymco-kuskilla antaa suoraa linkkiä johonkin 10-15mm pitempään variaattorin hihnaan. Alkuperäinen muistaakseni 794-20-30.


Coastside

Tarkista että imukaula on ehjä ja samoin kaasarin kalvo.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kkossc2

Voihan nuo tarkistaa, mutta minusta vika on selvästi variaattorin toiminnassa, ei moottorin sinänsä. Esim. tuo toiminnan paraneminen variaattorin avaamisen/putsaamisen jälkeen ei vaikuta kaasarin vialta, vai...? :o

viisnelonen

Kannattaa paneutua siihen variaattoriin ja erityisesti tehdä itselleen selväksi että mitkä osiot siellä on ns rasvavoideltuja.. jos ne on kuivat niin takertelua saattaa esiintyä. Paljonko skodulla on ajettu ja minä vuonna otettu käyttöön ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kkossc2

Vm.-10 ja ajettu 17tkm. Variaattori lienee alkuperäinen.

kkossc2

Huomasin että jäi avauksessa ehkä varsin oleellinen seikka mainitsematta eli ennen tuota varin avaamista tuntui kuin kytkin ei olisi irroittanut kunnolla, vaan skoba pyrki jo matalalla tyhjäkäynnillä liikkeelle ja pyrki sammumaan jos ei päässyt.

En kytkimessä kuitenkaan mitään erikoista havainnut, jouset olivat ehjät ja "kengät" liikkuivat ruuvimeisselillä vääntäen. Vaikea sanoa normaalisti vai ei, kun ei ole vertailukohtaa.

Ruikin niihin nivelkohtiin ja vähän sinne sun tänne CRC:tä ja variaattori toimi jonkin aikaa normaalisti. Joko toimenpiteestä johtuen tai siitä huolimatta???

Coastside

Liian painavat rullat suhteessa jouseen saa kytkimen ottamaan liian pienillä kierroksilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapiovuorent

Etuvariaattorissa kaikki ok?. Rullat pyöreät, liukupalat kulumattomat , lautasen liukulaakeri kulumaton.
Itsellä on Kymco Super 8 125cc.
Epäilen kyllä ensiksi takavariaattorin toimintaa. Kannattaa purkaa se kokonaan ( vai oliko se kokonaan osissa) ja puhdistaa ja voidella kenkien "tapit,"karhentaa " " jarruhihnat jos lasittuneet. voidella lautasen liukuputki ja tarkistaa ne ohjuritapit , onko tapit tai liukukolot kuluneet. Myös variaattorin sisällä oleva neulalaakeri kannattaa voidella vaseliinilla.
Onko ns. kytkinkello , jonne hihnat nappaa kiinni sileä , ei siis pinnassa syöpymiä.
Tässä muutama ajatus , ongelmaan. Voitelussa tietenkin malttia , ettei hihnoihin lennä "rasvaa".

viisnelonen

Ne kytkinkenkien pienet jouset kuoleentuu/venyy käytön myötä. Jos kytkinkellossa (rumpu) on sinistymää , kertoo se ylikuumenemisesta mikä myös löystyttää niitä pikkujousia
Koko takalimppu olisi hyvä purkaa ja uusia rasvat,O-renkaat sekä neulalaakeri. 10 vuodessa saattaa rasvat jo kopottua ja samalla tulee tutkittua kulumat niistä urista ja liukutapeista jotka aikaansaavat sen kiertymisen eli välityksen muuttumisen väännön lisääntyessä. Homma vaatii ison kiintoavaimen joka sopii siihen isoon mutteriin ( https://skootterini.com/web/images/kuvat5/kuva3.jpg ) joka pitää sen nipussa, silloin sen voi tehdä ilman ruuvipenkkiä tms apuvälineitä. Tosin apumies on suureksi hyödyksi.

Jos et ole ennen tehnyt niin kannattaa tutkia tuota:  https://skootterini.com/web/perushuolto-ja-kunnossapito/172-vastapainejousen-vaihtaminen

Näkyi jo asiasta kirjoitetunkin mutta tässä siis lisää   ;)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kkossc2

Kiitän kaikista vihjeistä. Otanpa "limpun" uudelleen käsittelyyn ja puran aivan osiksi. Viimeksi en niitä lautasia toisistaan erottanut, kun tuntuivat kevyesti liikkuvan.

Etuvarissa ei näyttänyt mitään vikaa olevan. Kaikki osat tallella eikä mikään jumittanut. Rullat 13 grammaiset.

Palaan asiaan.

kkossc2

Jatkoa edelliseen...
Purinpa sitten kytkimen ja takavariaattorin aivan osiksi (paitsi niitä laakereita ja o-renkaita en käynyt irroittelemaan). Kaikille osille huolellinen puhdistus ja sitten kasaan vaseliinia/CRCtä säästelemättä.
Etuvarille samoin putsaus sekä 3 rullaa vaihdoin 10 grammaisiksi.

Näillä toimilla vika poistui. Nyt kierrokset nousevat aikaisempaa korkeammiksi ennen liikkeellelähtöä eikä nykimistä esiinny.

Vaikea sanoa oliko vika sitten kuoleentuneessa vastapainejousessa vai jumittivatko kytkinkengät "yläasentoon" niin että ottivat heti kiinni kierrosten kasvaessa???

PS: Moposkoottereihin löytyy osia lukuisista nettikaupoista, mutta mistäs olette tilanneet osia suurempiin menopeleihin? Tuon vastapainejousen ajattelin uusia sekä kytkimen jouset.

viisnelonen

#11
www.easyparts.nl  ,  www.scooter-center.com/en  tai www.sip-scootershop.com/en

Nuo on kaikki luotettavia EU kauppoja ja varsinkin easyparts on toimittanut nopeasti ja sieltä saa moneen merkkiin OEM varaosia.
SIPin saitti on aika kökkö käyttää mutta ei muuta moitittavaa. Kaikista olen ostanut ja ollut tyytyväinen.

Edit. Näyttäs ton sun skodun malli vaihtuvan just -09/-10.. kannattaa varmistaa että kumpaa se oikeesti on, käyttöönottovuosihan ei asiaa aina kerro.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250