Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vaihteistosta kuuluu epämääräinen kihnutus

Aloittaja Romoni, 15.07.20 - klo:12:30

« edellinen - seuraava »

Romoni

Scootteri on Keeway Fact-EVO 50 4T Euro4. Toukokuussa ajelin jonkin verran, mutta kesäkuun helteillä en lainkaan. Muutama päivä sitten ajattelin lähteä liikenteeseen, mutta käynnistettyäni kulkupelin kiinnitin huomiota vaihteiston suunnalta kuuluvaan melko terävän kuuloiseen kihnutukseen -> viihng-viiihng... Kuullosti kuin jokin kuiva hankaus jotakin vasten. Skootterilla on ajettu vasta n. 1100 km näinä parina vuotena jotka se on minulla ollut ja uutena ostettu.

Varmuuden vuoksi vaihdoin eilen vaihteistoöljyn, mutta ei siitä ollut mitään apua. Laitan kuvan, jossa punaisella renkaalla on osoitettu äänen lähde. Hain tuon kihnutuksen kohteen käyttämällä letkua vähän niinkuin stetoskooppina ;D Vaikeahan tuota lienee arvuutella, mikä on vikana, mutta ajattelin nyt kuitenkin kysäistä jos jollain olisi joku ajatus asian selvittämiseksi.

https://www.dropbox.com/s/b3u67pwrnq3xvh0/gear%20problem.png?dl=0


Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

VariJari

Eipä tuosta suurempia osaa päätellä, variaattorin koppa auki ja kurkistelemaan näkyykö ja tuntuuko mitään.
Harrastelussa: bt49qt-12

Rific

Onhan jarrussa löysää? Ettei ole liian kiereällä.

tapiovuorent

Tuon takajarrun epäilyksen voit tietysti kokeilla , löysäämällä vaijeria reilusti. Ajaessa muuttuuko/loppuuko ääni.
Ellei muutosta , niin koppa auki. Takavariaattorin lautasten liikkuvuus ja onko pinnat sileät , onko ruostetta.
Tuntuuko variaattorin akselissa väljyyttä ( noilla kilometreillä ei tietysti pitäisi olla)
Variaattorin kopasssa on tuo taka-akselin laakeri , tuntuuko ehjältä .
Jos oletuksesi äänen kohdasta on oikea, niin takavariaattori on ilmeisesti se , mistä ongelmaa lähtisin etsimään.
Jos hihna on vioittunut , niin sekin voi "kihnaavan"äänen aiheuttaa.

Coastside

Kiinalaisissa aika yleinen ääni ja usein merkitsee  hihnarikkoa. Takavariaattori on syypää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Romoni

Vihdoin eilen sain variaattorin kopan auki erään avuliaan nuoren miehen avustuksella enkä olisi sitä omin avuin saanutkaan, sillä kopassa oli kaksi tähtipäistä pulttia, joissa oli keskellä pieni tappi ettei tavanomainen avain käy. Toki sen voi porata pois, mutta joo - asiaan.

Variaattorin hihna oli kulunut hieman ulkoreunasta, mutta ei mitenkään radikaalisti. Tilasin n. vuosi sitten varahihnan, mutta eilen todettiin, että hihna oli väärän kokoinen vaikka olin tilatessani kertonut skootterin mallin tilauksen yhteydessä tarkoin. Soitin hihnan toimittajalle ja nyt odottelen soittoa, että löytyykö sopivaa. ...kele kun näitä hihnan kokoja on ilmeisesti satoja, joista on hanakala löytää oikean kokoista. Mukana tullut "mainio" käsikirjakin" voisi kertoa tuollaiset yksityiskohdat ilman, että kuten tässäkin tapauksessa koppa pitää aukaista ennen kuin sopiva löytyy.

Mitta on 749x17.7 jos jotakuta kiinnostaa...

Pienen ajon jälkeen tuo kihnutus kuitenkin katosi ainakin toistaiseksi. Tosin koeajon teki minua huomattavasti kevyempi henkilö ;D
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

Romoni

Eipä löytynyt Suomesta variaattorin hihnaa. Saattaa mennä parikin viikkoa ennen kuin hihna on minulla - mistä lie tilaavat (Motor Power). Ennen oli kaikki paremmin - ei siitä mihinkään pääse. Skootterissa oli kiinni muuten Mitsuboshin hihna eikä Mitsubishin, kuten ensin luin. Pientä hämäystä tuokin...
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

Romoni

Pieni päivitys tuohon "kihnutukseen".

Viikko sitten vaihdettiin variaattorin hihna, joka oli hieman kulunut ulkoreunastaan. Saatuani upo uuden Yusa-akun hapotettua ja ladattua sain skootterin käyntiin. Kauhukseni kuului entistä voimakkaampi ratina jostain vaihteiston tietämiltä, mutta annoin koneen käydä tyhjäkäyntiä siitä huolimatta ja noin parin minuutin rutkutuksen jälkeen ääni vaimeni ja katosi lopulta kokonaan. Tein koeajon eikä edelleenkään mitään.

Uusikin hihna näytti olleen kiinalaista taattua laatua tai en nyt tiedä laadusta mutta valmistusmaa ainakin.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...