Merkkikohtainen moposkootterikeskustelu > Honda

Alkuvaikeuksia Hondan kanssa

(1/12) > >>

Skegge:
Skootterit ja allekirjoittanut ei tunnu olevan mikään huolto- ja korjausvapaa yhdistelmä. Viime syksynä painittiin Kisbeen variaattorin ja käyntiongelmien kanssa ja niistä vitt.. viisastuneena tarttui helmikuussa liikkeestä mukaan 2015 mallinen ruiskukoneellinen NSC50 Vision, jossa oli mittarissa reilu 2500 km. Ajattelin että Yamaha ei pamaha ja Honda kehrää kuin kissa ja nyt ei enää tarvitse muuta kuin ajaa ja tankata, vaihtaa välillä öljyt koneeseen, mutta...
Ensimmäisen n. 300 km ajan skoba toimi normaalisti, mutta sitten alkoivat käynnistymisongelmat. Startti pyörittää hyvin, mutta vieteri on pitkä, vaatii useita starttiyrityksiä ja välillä kone ei käynnisty lainkaan. Kerran jo haettiin poika ja Honda peräkärryllä ajoreissulta kotiin kun akku meni tyhjäksi ennen kuin kone käynnistyi. Käynnistyspoljintahan tuossa siis ei ole.

Ensimmäiseksi vaihtui tulppa uuteen, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta asiaan. Sitten epäiltiin huonoa akkua, mutta uuden akunkin laittoivat liikkeessä ennen luovutusta. Akku tuossa on Kisbeehen verrattuna hankalassa paikassa etukatteen alla joten laitoin CTekin pikaliittimellä varustetun latauskaapelin kiinni akkuun niin että akun voi ladata ilman katteiden irrottamista. Soitin Hondan huoltoon ja siellä epäilivät, että edellisen omistajan vähäinen käyttö yhdistettynä nykybensan huonoon säilyvyyteen voi olla käynnistymisongelmien takana. Itse uskon, että ongelmien syynä on bensapumppu. Kun kääntää avaimesta virrat päälle niin välillä pumppu surisee ja välillä ei. Ainakin moottoripörässä se surisee joka kerta avainta kääntäessä.

Foorumilla on vähän juttua Hondista ja aika marginaalimalli tuo Vision tuntuu olevan koska sitä ei edes löydy enää koko mallistosta, ainakaan Suomessa. Muuten vaikuttaa todella asialliselta peliltä jasiitä on olemassa myös "isolohkoversio" 110 kuution koneella. Silloin kun kone suostuu käynnistymään niin se tosiaankin kehrää kuin kissa jos Kisbeehen vertaa. Jos jollain foorumilaisella on vastaavia kokemuksia tai jotain vinkkejä niin kertokaa ihmeessä.

joni_k:
kyllähän pumppun pitäis alkaa pumppaamaan kun virrat laittaa päälle. kannattaa seurata joka startissa käykö pumppu vai ei. jos ei käy ja silloin ongelma ilmenee niin vikakohde on tiedossa..pumppu, kenties rele? meneekö tieto pumpulle jonkun painesäätimen kautta?

Skegge:

--- Lainaus käyttäjältä: joni_k - 09.05.20 - klo:11:50 ---kyllähän pumppun pitäis alkaa pumppaamaan kun virrat laittaa päälle. kannattaa seurata joka startissa käykö pumppu vai ei. jos ei käy ja silloin ongelma ilmenee niin vikakohde on tiedossa..pumppu, kenties rele? meneekö tieto pumpulle jonkun painesäätimen kautta?

--- Lainaus päättyy ---

Hyviä kysymyksiä, joihin en osaa vastata tuota ensimmäistä lukuun ottamatta. Eli ei käy joka startissa, mutta itsekin mietin että onko siellä joku paineanturi pumppua ohjaamassa. Mittaristossa on ruiskujärjestelmän merkkivalo, joka syttyy hetkeksi kun kääntää virrat päälle mutta niin sen kuuluukin tehdä. Jos palaa jatkuvasti niin on vikaavikaa.
 Sinänsä erikoista, että vika haittaa vain käynnistymistä. Sitten kun kone on tulilla niin toimii aivan normaalisti. En ole myöskään löytänyt tähän vielä mitään huolto-/korjaamomanuaalia, josta selviäisi enemmän. Omistajan käsikirja on tyyliä "Jos polttimo on palanut, niin vie skootteri lähimpään valtuutettuun Honda-huoltoon". Räjäytyskuvia sentään löytyy netistä.

joni_k:
Eihä se käynnisty jos pumppu ei pyöri ennen starttia tai startatessa.

Skegge:

--- Lainaus käyttäjältä: joni_k - 09.05.20 - klo:14:06 ---Eihä se käynnisty jos pumppu ei pyöri ennen starttia tai startatessa.

--- Lainaus päättyy ---

Ei tietenkään. Ja silloin kun kone käy ei pumpun ääntä kuule. Mutta ei se toimiessakaan mielestäni pidä koko ajan yhtä kovaa ääntä kuin sen "alkuspurtin" aikana. Tai niin olen ainakin kuvitellut.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta