Merkkikohtainen moposkootterikeskustelu > Sähkökäyttöiset 2-pyöräiset

Sähköskootterit - miksi niitä ei ole?

(1/16) > >>

tikola:
Minun tarve juna-asemalle ajeluun täyttyisi helposti muutaman kymmenen kilometrin ajosäteellä. Vuonna 2010 oli kaikenlaista yrittäjää - Keeway Flash ja muillakin nimekkäämmillä merkeillä oli sähköskoottereita. Tänään vuonna 2017 löytyy Sisilisko, Tronic ja sitten iso kasa invamopoja. Onko oikeasti niin, että sähköskootteri ei sittenkään vielä lyönyt läpi ja sitä läpilyöntiä odotellaan edelleen? Eli isommilla merkeillä on vain konseptimalleja ja "tulossa lähivuosina" malleja. Mitenkään mollaamatta noita nyt markkinoilla olevia merkkejä, niin kyllähän pieni epäilys elää, että niitä firmoja ei taas muutaman vuoden päästä ole olemassa. Polkupyörissä sähköavusteisuus on nyt lyönyt hienosti läpi, joten tuntuisi loogiselta, että maailmasta löytyisi myös kokonaan sähkön voimin liikkuville laitteille markkinoita.

Akkuihin ja pieniin toimijoihin oletan homman kaatuneen ensiyrityksellä, mutta miltä tulevaisuus näyttää. Minua ainakin sellainen kiinnostaa, jopa niin paljon, että saattaisin ostaa tuollaisen muutaman satasen Keeway Flashin ihan teknisestä mielenkiinnosta.

tapiovuorent:
"Älä muuta viserrä". Minulla on vm.2012 Keeway Flash. Jonka ostin pari vuotta sitten Joni K:lta.edullisesti.On laatupeli ,ja mukava ajaa.Pitää vain varoittaa muita ,kun ajaa, tämän tuloa kun ei oikein kuule.Kokonaiskustannuksiltaan ei kai sen halvempi kuin polttomoottorikäyttöinen ( jollainen myös itsellä on ).
Akuthan näissä on se suurin ongelma. Tässä lyijyakut 4x32Ah.Paino 40 kg.Siksi mopon omapaino on 111 kg.Uusilla akuilla tällä pääsisi n.50-60 km. latauksella.
Nyt 5000km. ajettuna n.30-35 km. Pitäisi kai kohta mennä hankkimaan uudet akut : sarja n.400 €. Ei ole vielä ollut kiirettä , kun tyypilliset kauppareissut on vain 15-20 km. , ja taas on aikaa ladata.
Jos mopoon laitettaisiin nykyaikaiset li-ioniakut , niin kapasiteettia voitaisiin kasvattaa , ja silti paino putoaisi huomattavasti.
No hinta kyllä varmaan kohoaisi myös huomattavasti, ehkä yli " kipurajan"
Rohkea kauppamies pitäisi saada asialle, tutkimaan sähköskootteritarjontaa.
Eiköhän kiinalaiset jo tee myös kehittyneemmällä akkutekniikalla. Onko tietoa kellään.

tikola:
Itse asiassa minulla on harkinnassa tuollainen halpis Keeway Flash ja jos sitten siihen päivittäisi kotikonstein LiFePO4 akut, niin eiköhän se olisi kustannustehokas tapa päästä liikkeelle. Vm. 2010 Keeway Flash ei vaan kuulosta enää oikein aihiolta, johon kannattaisi ryhtyä vaan Honda tms. vähän tuoreempana kuulostaisi luotettavammalta lähtökohdalta - tiedä sitten onko oikeasti sitä??

Jokatapauksessa sähköautojen ja -pyörien ympärillä pyörivä hype on nyt sitä luokkaa, että luulisi sitä hypeä skoottereihinkin riittävän. Nyt vaan näyttää googlen perusteella että innostusta oli vuonna 2010, mutta sittemmin on ollut aika hiljaista.

Coastside:
Läskipyöräskootterin saisi halvemmalla kuin tuollaiseen akun. :). Puolta kevyempikin ja kevyttä suojaa voi itse tehdä.

Fat tire scooter on sen yleisnimitys.

Akun kokoamiseen löytyy ohjeita ja kennoja ja sinkkiliuskoja ja muuta tarvittavaa. Sen vanhoista akuista saa pistehitsin kiinnittää liuskoja.

Tekisin yksipyöräkärryn johon aggregaatti lataamaan akkua ajon aikana.

joni_k:
tapion hellässä huomassa  :) hyvät kokemukset jäi itellekin sähköskootterista. tuolla jossaki vähä tekstiä mitä tuli tehtyä muista itekään..  ;D

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta