Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

(Ajopäiväkirja) Peugeot Elyseo 2002 50m-g1aak-nl/49 49

Aloittaja kekkenroos, 16.04.17 - klo:16:36

« edellinen - seuraava »

kekkenroos

#15
Nyt kun kulkupuoli on kunnossa niin tuolla ajamisesta on tullut suuri ilo. Tänään heitin olusia hakiessa 22.9km lenkin, ihan vaan huvikseen. Persuksessa roikkujia oli taas taajamassa, mutta hivenen kaasua lisää niin loppui se pelleily. Alkaa vaakakuppi kallistua niin että en myy tätä pois. Vielä on tasoittelematta pois nuo 'ylivirit', teen tässä lähipäivinä sen homman.

Päivitin tähän listaan kaikki vuoden 2017 ajot:

26.3. 3km tankkausreissu. (päivämäärä on arvio)
28.4. kauppareissu 5km
16.5. 10km hupiajoa
26.5. 15km hupiajoa
29.5. 50km työmatka
31.5. 10km testiajoa säätöjen jälkeen
7.6.2017 (3km) Taas muutama kilsa mittariin iltasella lähikaupassa käynnin merkeissä.
9.6.2017 (6km) Kahdesti lähtikauppaan, shortsit jalassa  ;D Ei ole skootterin voittanutta kun tarvitsee äkkiä hakea jotain.
16.6.2017 7,0km kauppareissua pikkulikan kanssa. Kauppareissua näkyy olevan tällä vekottimella liikkuminen.
25.6.2017 14km kauppareissua kaksi päällä. Suoralla väänsin kaasua, niin henkilöauto ei lähtenytkään ohittamaan.
2.7.2017 3km kauppareissua, 1kpl lasta kyydissä jälleen.
18.7.2017 5km Ihan vaan ettei kangistu talliin (Tein myös samalla oman ennätyksen ja ajoin kaikilla kolmella omistamallani kaksipyöräisellä moottorivekottimella saman päivän aikana)
24.7.2017 20km lenkki, kaverin ajamana. Menin nimittäin lainaamaan skootteria  ;D
1.8.2017 3km. Lähikauppaan.
14.8.2017 3km lähikauppaan. Saattaa tulla syksyn mittaan vähän enemmän kilometrejä, sillä perinteinen kaluston syyspoisto on aloitettu ja tallissa on enää tämä vekotin jäljellä.
1.9.2017 18km, hupiajoa ja kaupasta samalla pussillinen kilisevää. Oli melkolailla hieno aurinkoinen syysilta. Vähän kylmä tuli kuitenkin, ei liian.
10.9.2017 6km, rullakopan prikkojen viilauksen jälkeinen koeajo.
23.9.2017 12km todella kauniin syyspäivän hupiajoa. Tytär mukana.
21.10.2017 8km bensat kieroon lenkki hyisessä 2 asteen lämpötilassa. Akku oli taas lähes tyhjä vaikka laturi oli kiinni ja standby valo paloi. Taitaa olla akku loppu. Vaikka ei se ole kovinkaan vanha. Tai sitten laturin ylläpitotoiminto ei toimi. Ehkä myös skootterissa jokin purkaa akkua.
12.11.2017 14,4km Isänpäivän kruisailua. Kävin tankkaamassa, laitoin säilöntäaineet joukkoon, vasta kilometri mittarissa tuossa kohtaa, ajattelin ajaa vähän että säilöntäaine kiertää koko polttoainelinjan läpi huolella. Kaunis sateeton keli motivoi ajamaan sellaisen mukavan puolen tunnin lenkin. Viime vuonna taisin ajaa marraskuun viimeisenä päivänä isolla pyörällä, katsotaan saisinko tänä vuonna ajettua mopolla vielä joulukuussa. En ole vielä koskaan ajanut kaksipyöräisellä joulu-maaliskuussa.

kekkenroos

#16
No eipä sitä ajoa ole tullut riittävästi ja skootterin museoikäänkin on vielä liian kauan aikaa että viitsisi sen vuoksi hillota tuota autotallissa. Jos joku kaipaa hyvää, oikeasti siistiä ja hyvin pidettyä aikuisen moposkootteria niin saa tarjota yksityisviestillä.  Meinaan ostaa tilalle jonkun isomman 200-500cc skootterin.

Elyseo on siis 2.5.2002 käyttöönotettu
nettoteho 2.6 kW
omamassa 102kg, kokonaismassa 270kg
kaksipaikkaiseksi muutoskatsastettu
Mittarissa jotain reilut 11400 km
Varitaattorin hihna ja rullat vaihdettu toissakesänä, vai oliko se sitä edellisenä kesänä jo, mutta ajettu tuhannen kilsaa. Takarengas käytännössä uusi, tämän vuoden keväällä vaihdettu. Ilmansuodatin uusittu viime kesänä. Akku uusittu vuosi sitten keväällä. Ryyppykin on uusittu.
Ollut tosiaan kahdella aikuisella miehellä kesävekottimena. Ensimmäisellä omistajalla 2002-2015 ja minulla siitä eteenpäin. aina säilötty talvet lämpimässä tallissa ja sen näkee. Myös ajokaudella säilytetty uv-säteiden ulottumattomissa.
Myydään tarjousten perusteella. Ei ole pakkomyynnissä, vaan toivotaan että päätyisi oikean harrastajan käsiin. Yksityisviestillä saa tarjota, tai miksei tähän ketjuunkin. Ei ole julkisessa myynnissä, vaan vain ja ainoastaan tämän ketjun kautta peugeot harrastajalle  :D

Sepi6

Pistin myös pösön myyntiin, näin (kesä) ajokauden kääntyessä syksyn puolelle. Tyttö menee autokoulun kevättalvella ei ole enää tarvetta. Mukava sillä on ajella, on vaan 2 moottoripyöräkin..
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

kekkenroos

Olisihan tuo kiva keräillä vaikka mitä vekottimia talliin, vaan kun tilat ei riitä, eikä aika. Ja nuo ajopelit ei ajamatta hyvänä pysy. Luulen että oma maksimi on yksi kaksipyöräinen, eikä se voi olla moposkootteri.

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: kekkenroos - 01.09.17 - klo:21:19
Olisihan tuo kiva keräillä vaikka mitä vekottimia talliin, vaan kun tilat ei riitä, eikä aika. Ja nuo ajopelit ei ajamatta hyvänä pysy. Luulen että oma maksimi on yksi kaksipyöräinen, eikä se voi olla moposkootteri.
Tallissa on tungosta, anglia (työnalla), derbi drd (pojalla ajossa), piaggio fly, suzuki vx800, hd rautapää (museointiin ?), honda nsr125 raato ( vois vaikka tuonkin myydä)... ei mahdu... pösö joutui katokseen. Sitten vielä pari käyttö-autoa ja peräkärry.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

kekkenroos

#20
Tänään viimein oli aikaa istahtaa autotallin lattialle ja avata variaattorin koppa. Rullakoppa veks, ja aiemmin asentamani rajoitimmensiirto prikat viilapenkkiin. Homma hoitui rutiinilla ja 6km koeajolenkki paljasti nopeuden olevan nyt suoralla 56,8km/h, erittäin jyrkän ja pitkän alamäen huiput oli 62,9km/h. Edellisiin suora 62,3km/h ja alamäki 71,5km/h nopeuksiin verrattuna nyt ollaan jo paremmin mopolle sopivissa lukemissa. Prikkojen viilaus pudotti suorahuippuja karkeasti 8%, ehkä vielä aavistuksen hitaammin saisi kulkea, mutta olkoon hyvä näin.

Alla vielä prikkahommista epämääräisiä kuvia.


4,6mm oli alkuperäinen paksuus.


Tarkoitus oli hioa prikat tasan neljään milliin, mutta kun yksi lipsahti yli niin viilattiin kaikki 3,7milliin


Havainnekuva prikkojen olinpaikasta, tietysti kuvasin epäloogisesti prikat rajoitinlevyn päällä, vaikka ne asennetaan tuonne levyn alle.


Samalla laitoin ylläpitolaturia varten liittimen, sillä ajelen niin harvoin ettei akku oikein tahdo pitää virtaa ajojen välissä, ja lenkitkin on niin lyhyitä ettei akku lataudu täyteen.


Liitin näpsäkästi skootterin alla suht näkymättämissä. Liittimen kumikannen pannalla sain sen sidottua hennosti takajaruvaijeriin ettei heilu ajan aikana turhia.

kekkenroos

Ei liioin kelit, tai aikataulut suosi skootterointia. Syyskuun ajot jäänee kahteen kertaan, ellei tuleva viikonloppu upeine keleineen muuta tilannetta. Jo kertaalleen ilmoitettu skootterin myyntiaie pitää, tosin potentiaalinen ostaja löytynee vasta ensi keväänä.
Olen tässä syksyn mittaan katsellut isompien skootterien ohella myös jotain isompaa kardaanipyörää. Ketjuvetoista en taida enää huolia.

kekkenroos

Lokakuun ajot on vielä tekemättä, josko sitä saisi yhden ajokerran tälle kuukaudelle. Haaveena on ollut että pääsisi vielä kerran töihin skootterilla, mutta kylmät ja sateiset aamut ovat pitäneet huolen siitä ettei hirveästi ole innostanut. Katsotaan nyt josko ensi viikolla osuisi sopiva urheilukeli. Reilut 20 kilometriä pk-seudun liikenteessä työmatkaa skootterilla on jo melkoinen suorite ainakin omasta mielestäni. Onneksi ajovarusteet on moottoripyöräilyn vuoksi perus skootteristiä paremmalla tasolla, joten keliin sopivat kalvolliset/lämpimät varusteet mukavoittaa matkantekoa huomattavasti.

kekkenroos

#23
14,4km Isänpäivän kruisailua. Kävin tankkaamassa, laitoin säilöntäaineet joukkoon, vasta kilometri mittarissa tuossa kohtaa, ajattelin ajaa vähän että säilöntäaine kiertää koko polttoainelinjan läpi huolella. Kaunis sateeton keli motivoi ajamaan sellaisen mukavan puolen tunnin lenkin. Viime vuonna taisin ajaa marraskuun viimeisenä päivänä isolla pyörällä, katsotaan saisinko tänä vuonna ajettua mopolla vielä joulukuussa. En ole vielä koskaan ajanut kaksipyöräisellä joulu-maaliskuussa.
Akku on ollut ylläpitolaturissa aina välillä ja ihan hyvin mehua riitti toissapäivänä kun yritin käynnistää napista. Tosin minuutin sahauksen jälkeen startti ei jaksa enää pyöriä kunnolla, oli se poljettava käyntiin sitten kuitenkin. Polttoainelinja oli päässyt kuivahtamaan.
Minkälaista kokemusta ihmisillä on siitä, kauanko skootteri voi olla käyttämättä ilman että polttoaine ei haihdu jonnekin? Itse viisi skootteria omistaneena sanoisin että noin viikko on aina mennyt että lähtee vielä napista käyntiin edellisen ajon jälkeen.
Moottoripyörä lähti esimerkiksi ihan hyvin käyntiin vaikka oli 3 kuukautta käynnistämättä.

Sepi6

Vähän samoja kokemuksia tuosta käynnistyvyydestä, nuo alipaine pumpulliset käynnistyy huonommin ( tankki kaasaria alempana). Vanhat rouskut ei ole niin tarkkoja bensasta kunhan jotain palavaa ainetta löytyy.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

kekkenroos

Tänään harkitsin Joulukuun ajosuoritteen toteuttamista lähikauppareissu mielessä, mutta menin kuitenkin autolla ajansäästösyistä. Ajovarusteiden pukeminen ja riisuminen olisi vienyt sen verran aikaa, että lounas olisi viivästynyt ja lapset 'riemastuneet' liiaksi.
Katsotaan saisinko kuitenkin vielä aikaiseksi jonkun pienen lenkin loppukuun aikana, voisin vaikka ilahduttaa naapurustoa joulupukin tamineissa aattona skootterilla päristellen. Tämä tosin vaatii sen ettei keli pakastu, sillä kotitieni menee syväjäähän heti pakkasen haistettuaan eikä sula ihan hetkessä.

kekkenroos

Joulu-, tammi- ja helmikuun ajosuoritteet jäi tekemättä, koska talvi.
Tänään 10.3. polkaisin skootterin käymään. Ensin sähköllä kokeilin, oli akkua vielä jäljellä ja mittariston kello ajassa. Sitten pari polkaisua, uudelleen sähköllä ja lopuksi polkaisemalla käyntiin. 5minuuttia puksuttelua tallin ovi auki. Käynti oli tasaista säksätystä heti alusta asti. Kaikki tuntui toimivan valoja myöten. Mitään huoltoa pyörä ei kaipaa, koska on pidetty hyvänä vuosien varrella. Pölyjen pyyhkiminen vain ja pääsee taas päristelemään, kunhan kevätaurinko polttaa tieltä jään ja lumen.
Mitään ihmeempiä ajoja tuskin tulee tällä vekottimella tehtyä, mutta olisihan se hauskaa käydä jossain moposkootterikokoontumisessa, jos sellaisia sattuisi olemaan lähimaastossa.

kääkkä

Ihan vaan vinkiksi , niin Vivacitynkin mittari näyttää noin 10 km liikaa todelliseen nopeuteen.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kekkenroos

#29
Tämän otsikon nopeudet on mitattu gps:llä. Mittari näyttää paljon enemmän  ;)

2018 Ajokausi aloitettu

29.3. 3km testiajo talven jäljiltä. Aivan mahtava aurinkoinen iltapäivä. Olisi tehnyt mieli ajaa pidempään, mutta olin pukeutunut +1 asteen kevätilmaan liian kevyesti.

30.3. 14km ipanan kanssa rantaan pilkkiukkoja ihmettelemään. Haastavin ajokeli missä on itse tullut lähdettyä kaksipyöräisellä. Ensimmäiset 2.5km oli ajokeli mitä parhain, mutta sitten yllätti varjossa olevat mutkat jotka oli aivan jäässä. Hyvä jarrutus ennen jäistä osuutta, sitten jalat maahan ja antaa kengänpohjien kulua vaan. Onneksi tähän reissuun oli puettu sekä lapsi että itse päästä varpaisiin kunnollisiin ajovarusteisiin. Ei tullut kylmä eikä olisi päässyt asfaltti-ihottuma puremaan jos olisi lipat vetäisty.

30.4. 24km erittäin suosivassa kelissä, enpä oikeastaan aja jos ei keli suosi joten sinänsä tuo ei ole yllättävää. Elyseo toimii kuin unelma, ja niin se on aina toiminut. Piti periaatteessa tänään myydä tuo mopo, mutta ei ostajasta kuulunut mitään niin kävin sellaisen jäähyväiskierroksen ajamassa. Täytyy myöntää että oli yksi antoisimmista mopolenkeistä, kävin reitin loppupäässä vähän ihailemassa paikallisia raunioita, joita en ollutkaan ennen nähnyt.