Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Agility yleinen keskustelu

Aloittaja Pekoni, 23.06.08 - klo:15:46

« edellinen - seuraava »

Jamppa

Nyt olisi sitten reilu 19tkm Agilityn mittarissa, ja hyvin se vaan käy ja kukkuu :) Olen tainnut saada normaalia paremman yksilön ainakin siinä mielessä, että tämä on ollut pomminvarma lähtemään käyntiin. Pikkupakkasella ja nollakelilläkin lähtee takuuvarmasti, ja nimenomaan AINA sähköllä. Akkukin on yhä se mopon mukana tullut vakioakku (kuitenkin sellainen ns. "huoltovapaa").

Keväällä tein viimeksi perusteellisemman huollon, mutta sen jälkeen on ajettu reilu 9tkm ihan perushuolloilla, eli öljynvaihto 2000km välein, venttiilivälysten säätö, ilmansuodattimen puhdistus jne... Enskeväällä täytyy sitten taas huoltaa perusteellisemmin.

Pikkasen olen kuitenkin jo miettinyt, että josko ostaisi ensikesäksi jonkun uuden menopelin, ihan vaan vaihtelun virkistämiseksi :) Toisaalta olen melkolailla tyytyväinen tähän nykyiseen, lähinnä pitemmillä matkoilla kaipaisi hieman enemmän jalkatilaa...

Mester

Itselläkin on ollut kymco aina pomminvarman starttaamaan sähköllä jopa yli -20 pakkasissa, mutta nyt syksyllä uusin akun kun oli alkuperäinen jo vähän vanha ja laiska (4v vanha)
Uutta ostaessa kuulin mielenkiintoisen jutun myyjältä sillä alkuperäinen oli geeliakku. Tämä hieman ihmetytti sillä en tiennyt että mopoissa olisi geeliakkuja vakiona.

tagatubos

Täytyy myöntää, että en uskonut skoden starttaavan -7 pakkasissa heti ekalla... sen se pahuksen kymco teki.
... aikaisempi kokemus näistä härpäkkeistä on tasolla sanili forte. Ei tuossa vehkeessä ollut muuta vikaa kuin, että imi kosteutta polttoainejärjestelmään kuin sieni.. vaikka ilmankosteus oli vain 50%. Joutu tekemään kaikki temput, jotta sai vehkeen kuivaksi ja tulille. Jos jo tuolloin olisin ollut karavaanari, olisin raahannut härpäkkeen asuntovaunuun kosteilla keleillä ilmaa kuivaamaan!  ;D  :P

Tää kymcon agility vaikuttaa ihan ok vehkeeltä.. täytyy saada se vielä kilpiin, niin näkee mikä se on laatuaan..
Se mitä olen sen kanssa remunnut omalla tontilla, lupaa hyvää!  ;)
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

Jamppa

No niin, 19150km se otti, mutta nyt ensimmäinen ajon keskeyttänyt vika on tosiasia*. Aamulla jäi nimittäin työmatka kesken :( Parin -kolmen kilometrin ajon jälkeen vauhti hyytyi, ja kun pysähdyin niin huomasin että peräöljyt on maassa:
* jos ei lasketa sitä, kun alussa löysään jätetty sytytystulppa irtosi.

Illalla aukaisin varikopan, ja selvisi että vauhti hyytyi koska öljy oli liukastanut hihnan:

Öljyvuoto näyttäisi olevan jossain tuolla takavariaattorin takana.

Epäilen että tämä sai alkunsa siitä, kun eilen kävin vaihdattamassa talvikumit läheisessä rengas -ja autohuollossa. Irroittelin itse pakoputken, mutta muuten työn teki huoltomies. Hän ei meinannut saada takarengasta normaalisti paikoilleen, vaan alkoi paukuttaa sitä kiinni lyömällä pajavasaralla eri puolelle vannetta. Aluksi sitä paukuteltiin siinä lattialla, mutta vähänajan päästä mopo nostettiin autonosturilla parempaan työasentoon. Pidin käsin mopoa paikoillaan, koska muuten se olisi siirtynyt sivusuunnassa lyöntien voimasta. Siinä kyllä tuumasin, että aika kovakouraista toimintaa, mutta kaipa ammattimies tietää mitä tekee...

Sitä paukutusta, akselin puhdistusta öljyämistä ja taas paukutusta kesti tovin, kunnes jarrupalasta lohkesi pala. Tämänjälkeen huoltomies pyöristi hieman jarrupalan reunoja paineilmahiomakoneella -> rengas meni paikoilleen!

Käsittelyn jälkeen vanteesta löytyy tällaisia vasaran jättämiä jälkiä ympäriinsä:


Soitin liikkeeseen, ja hänenmielestään asia ei voi mitenkään johtua vasarakäsittelystä, koska "pitäähän sen kestää iskuja ajossakin". Sovimme kuitenkin, että vien mopon heille näytille.

Heti huollosta lähdettyäni muuten huomasin, että jostain kuului sellaista suhteellisen vaimeaa hankaavaa ääntä. En kuitenkaan pysynyt paikallistamaan mistä se tulee ja välillä se tuntui häviävän kokonaan. Enkä pysty sanomaan liittyikö ääni tähän vikaan.

Saas nähdä miten tämän kanssa nyt sitten käy. En minä jaksa tästä mitään riita-asiaa tehdä, enkä tiedä olisiko siinä edes kovin vahvoillakaan. Pahimmillaanhan tämä tarkoittaa joko kallista remonttia, tai ehkä ostan suosiolla uuden. Mopohan se vain on, vaikka täytyy sanoa että aamulla kyllä ns. otti pattiin lievää suuremmassa määrin :P

openflow

Voihan sieltä olla jokin tiiviste mennyt ,ei se välttämättä kallista remonttia tarkoita. Takalautasen/kytkimen ottaa pois ,sitten selviää paremmin mistä sitä öljyä on tullut.


Coastside

#35
Kytkin ja pyöränakseli on erilliset ja stefan vuodolta vaikuttaa, mutta avaamalla sen näkee.

Tuo pyörän asennus hakaten on tökeröä. Mitään laakeroitua akselia ei saa hakata.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jamppa

Lainaus käyttäjältä: openflowVoihan sieltä olla jokin tiiviste mennyt ,ei se välttämättä kallista remonttia tarkoita.
Totta kyllä, ja toivottavasti näin. En tuolla kylmässä jaksanut vielä enempää purkaa.

Lainaus käyttäjältä: CoastsideKytkin ja pyöränakseli on erilliset
Totta tosiaan, näinhän se tietysti on. Voihan hyvin olla, että tämä oli vaan erikoinen yhteensattuma, ja tuo eilinen vasarointi ei vaikuttanut vian syntyyn. Ken tietää (vaan ei kerro).

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

#38
Tota tota.. Kyllä niiden palikoiden pitäisi mennä paikoilleen ilman paukuttelua jos tietää mitä tekee. Se on tietysti eri asia jos ei tiedä. Siis hakkasi takarengasta akselille? Jos ja kun on rumpujarru, niin eihän jarrukengät kanittanut (kun ilmoitit että pala lohkesi). Olisi tietysti pitänyt löysätä jarrua jos niin kireälle oli mennyt, ettei rumpu mahtunut..  ;)

Vaikuttaa kyllä ensiöakselin stefan pettämiseltä (kuva 8 )
http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=98&Itemid=71  

tai sitten jopa pahempaa, jos sitä akselia on kunnolla hakattu vanteen kautta (jos ei ole ollut vanne kohdallaan. Yksi "ammattimies" onnistui nimittäin joskus jopa tässäkin) ja riippuen tietysti hieman Kymcon perän rakenteesta. Tuo ensiöakselin stefa yleensä alkaa vain tiputtelemaan ja jos öljymäärä oli "runsas", niin jopa alennusvaihteiston suojakannen vauriot ja ml. kannen stefan pettäminen voinee olla mahdollista. Avaamalla selviää.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jamppa

#39
Kiitoksia vastauksista...

Lainaus käyttäjältä: SamppaSiis hakkasi takarengasta akselille? Jos ja kun on rumpujarru, niin eihän jarrukengät kanittanut (kun ilmoitit että pala lohkesi).
Juuri näin, ja jarrupalat siellä loppupeleissä kanitti (oli kyllä löysätty, muttei tarpeeksi). Mutta äsken selvisi, ettei se vasarapaukuttelu tätä vikaa aiheuttanut, korkeintaan edesauttoi hieman vääjäämätöntä tapahtumaa (täytyy soittaa huomenna sinne huoltoon, etten tuo näytille)...

Sain nimittäin äsken katsottua sitä tarkemmin, ja kun irroitin takalautasen/kytkimen huomasin, että stefa on ehjä eikä halkeamia näkynyt missään. Siinä vaiheessa tajusin, että tämän täytyy olla moottoriöljyä, ja sitähän se myös oli :(

Kampiakselin stefa oli pullahtanut irti:


Öljy kulkeutui variaattorin takaosaan ja vuoti ulos takana olevasta tuuletusreiästä, sentakia luulin aluksi, että se tulee perästä (moottoriöljytikku näytti tämän tapahtuman jälkeenkin alasruuvattuna täyttä, kerron tästä enemmän alempana).

Kampiakselin laakerit tuntuvat muuten hyviltä, MUTTA päittäisvälystä on noin 0,6-0,7mm. Kytkinakselissa ei ollut minkäänlaista välystä, mutta tuo kampiakselin päittäisvälys on ilmeisestikin liikaa?

Painoin tuon stefan takaisin paikoilleen, putsasin hieman variaattoria ja kasasin sen. Lisäsin hitusen moottoriöljyä ja pistin käyntiin. Sehän käy hyvin ja liikkuikin kohtuullisesti (ottaen huomioon, etten vielä putsannut variaattoria kunnolla). Ei vuotanut öljyä ainakaan tuon 10min aikana, eli stefa pysyi paikoillaan.

Eli nyt se taas toimii, mutta voiko tälle enää ennustaa pitkää ikää? Onko tuo 0,6-0,7mm päittäisvälys liikaa? (toivottavasti oikea termi, eli tarkoitan kampiakselia vetämällä/työntämällä tuntuvaa välystä).

Vielä yksi huomioimisen arvoinen asia tuli mieleen, ja ehkä ratkaiseva sellainen: kun 150km sitten vaihdoin öljyt, laitoin sitä vahingossa hieman liikaa. Laiskana miehenä en jaksanut vähentää sitä, vaan ajattelin ettei varmaan niin pienestä ole kiinni. Normaalisti lisään öljyä niin, että öljy on maksimissa tikku ruuvattuna sisään. Nyt öljyä meni liikaa niin, että tikku oli karvan yli maksimin jos tikkua ei kiertänyt kiinni, ja ehkä jonkun puolisenttiä yli maksimin tikku kierrettynä kiinni.

Olen tuumannut, että jos hommaisi uuden samanlaisen ja jättäisi tämän varaosiksi. Mutta saa nyt nähdä, jos selviän stefan vaihdolla (se varmaan kannattaa vaihtaa, vaikka vanha pysyisikin kiinni) ja tuo kampiakselin välys ei ole asiantuntijoiden mielestä liikaa, niin voihan olla että tälläkin vielä mennään mutkaista tietä näkymättömiin...

Coastside

Moottori ja peräöljyssä on selvä ero hajussa ja myös värissä. Aiemmissa kuvissa valunut öljy näytti aika mustalta. Toisaalta desi peräöljyä ei kauaa valu, eikä sen puute näy pian. Onko huohotus kunnossa ettei se pullauta stefaa irti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jamppa

#41
^Ok, täytyy tunnustaa etten erota niitä hajusta (ei sillä että olisin edes varsinaisesti haistanut, mutta kantautuuhan se nenään muutenkin) tai edes väristä, eli tässäkohtaa en pystynyt antamaan oikeaa tietoa. Alussa kun käytin vielä takuuhuollossa, niin siellä olivat laittaneet sellaista peräöljyä, jossa oli vaaleanpunainen sävy. Sen olisin vielä erottanut, mutta tämä nyt käyttämäni on enemmän moottoriöljyn väristä kellertävää (enemmän öljyjen kanssa touhuava oppii varmasti erottamaan ne silti toisistaan).

Edellisissä kuvissa maassa ja tiivisteissä näkyvä öljy näytää mustalta, mutta kyllä se puhdasta öljyä oli sormeen otettaessa. Luulin sitä peräöljyksi vain siksi, että se näytti tulevan perästä, itse öljystä en pystynyt arvioimaan vielä mitään.

Niin ja kiitos vinkistä, tarkistan huohotuksen toiminnan huomenna.

Coastside

Peräöljyssä on selvä saippuan aromi, eikä se käytön myötä laimene eikä öljyn väri muutu. Moottoriöljyyn tulee selvä bensiinin haju ja tumma väri jo lyhyen ajon myötä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

purgiaali

Agilityssä on ilmanputsarin alla putki joka kerää huohottimesta tulevan veden, jos se unohtuu tyhjentää niin huohotus on varmasti tukossa pakkasella. Ja sen seurauksena voi stefat pullahtaa ulos.

Tässä huono kuva omasta:
http://www.flickr.com/photos/purgiaali/3751426827/

Jamppa

Lainaus käyttäjältä: purgiaaliAgilityssä on ilmanputsarin alla putki joka kerää huohottimesta tulevan veden, jos se unohtuu tyhjentää niin huohotus on varmasti tukossa pakkasella.

Olen tuon putken aika-ajoin tyhjentänyt, mutta en muista milloin viimeksi. Taisi olla joskus kesällä n.4000km sitten. Avasin äsken sen huohotusputken päässä olevan tulpan, ja se oli melkolailla täynnä kuravedeltä näyttävää nestettä (ei sieltä ennen ole noin paljoa tullut)! Neste ei siis ollut öljymäistä vaan juoksevaa kuin vesi. Nesteen hajua en voi kertoa, koska valutin sen astiaan jossa oli ennestään vähän jäteöljyn ja bensan sekoitusta.

Tarkistin huohotussysteemin ja se näytti täysin ehjältä. Uusin venttiilikopan ja ilmanputsarin välisen huohotusletkun parempilaatuiseen viimekeväällä, ja kiinnitin sen kunnon letkuklemmareilla. Se letku menee muuten tosi läheltä takarengasta, ja nytkin tarkistin että se ei ota siihen kiinni (väliä on vain puolisen senttiä).

Mutta nyt näyttää siltä, että taisin selvitä säikähdyksellä :) Vielä tosin askarruttaa se kampiakselin päittäisvälys, joka oli työntömitalla mitattuna 0,6 ja 0,7mm välillä, että onko se sallituissa rajoissa? Välyksen kuitenkin tunsi ja kuuli selvästi työntämällä ja vetämällä kampiakselia.