Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia SR50 -06 ruisku käynnistyy huonosti kylmänä

Aloittaja kaltmi, 03.07.15 - klo:11:34

« edellinen - seuraava »

kaltmi

Huonokäyntisyyden vika selvisi: Uusi tulppa ei jostain syystä sopinutkaan ruiskun kanssa saumattomaan yhteystyöhön, vaihdoin vanhan paikalleen, eikä mitään ongelmaa. Onpa tarkka tämä ruisku tulpasta ????

Scooterway

Hankin juuri Aprilia SR50 Factoryn, jonka kylmäkäynnistys ei ole optimi.

Skootterista on Piaggio ruiskukone, jolla ajettu 23tkm. Mäntä on vaihdettu aikanaan 12tkm kohdalla.

En tiedä onko sisään tuupattu alkuperäinen- vai tarvikemäntä. Voisiko tämä tosiaan aiheuttaa long startin, jos kyseessä on tarvikemäntä, kuten tässä langassa aiemmin mainittiin?

Moottorin käynti on todella tasainen ja se vetää vahvasti.

Akku on hyvä ja ladattu eli pyörittää kyllä rivakasti starttia.

Lämpöisenä lähtee hyvin käyntiin.

Edellinen omistaja oli ostanut laitteen 16tkm kohdilla ja käynnistysproseduuri on kuulema aina ollut tämmöinen long start -tyyppinen ratkaisu.

Tsekkasin tulpan (musta / nokinen) ja säädin kärkiväliä aavistuksen pienemmäksi sekä puhdistin ja kevyesti öljysin ilmansuodattimen - ei vaikutusta.

Seuraavaksi vaihdoin myös tulpan uuteen ja tsekkasin kaikki johdot ja liittimet (yhdessä oli hapettumaa / putsasin huolellisesti) - edelleenkään ei vaikutusta kylmäkäynnistykseen.

Coastside

Lämpöanturin vaihto voi olla ratkaisu, koska se kertoo eculle koska on kylmä. seuraava olisi ilmanpaineen tuoton mittaus.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Overdrive

Ratkesikohan tämä. Itse olen taiteillut nyt isosti monivikaisen aprilian kanssa. Piaggio koneella. Edellinen omistaja ei saanut skootteria käyntiin. Aluksi nopean tutkailun jälkeen bensapumppu tuotti 2,5bar. Kompura 2bar. Skootteri ei käynnistynyt. Eikä nuilla paineilla kuuluisikaan käynnistyä. Löysin ilma vuodon kaasuläpän ja ilmansuodattimen välistä. Siitä tein johtopäätöksen, että kone on imenyt pölyä sisuksiin ja aloin putsailemaan sitä. Aloitin uusien läppäventtiilien hankkkmisella. Vanhat oli tummaa pölyä täynnä ja läpät oli noin 0,5mm raollaan. Uudet läpät tilalle ja koppa kiinni. Putsasin kompuran perusteellisesti ja testasin tiiveyden 6bar paineella ulkoisella kompuralla ja 2t öljyn avulla. Lopulta huuhtelin kompuran päästämällä paineet venttiilin läpi. Kasasin kompuran ja havaitsin myös kulumaa kompuran männän tapissa. Kompuran huollon jälkeen starttimoottorin avulla sai 3,5bar paineet. Mutta ei käynnistynyt. Kokeilin tuoda ulkoisella kompuralla lisäpainetta ja sain 4,5bar kohdalla skootterin käyntiin. Uus kompura ja menoksi. Tällä ajelin noin 100km, kunnes alkoi polttamaan tulppia. Erittäin huono kylmäkäynnistys ja pätki ja röpötti ajaessa. Sammuttamalla ja uudelleen käynnistämällä meno taas jatkui.
Mittasin sylinterin puristuspaineet bensapumpun ja kompuran tuottaman paineen kanssa 5,5bar. Vaikka pitäis olla 10bar huiteilla jos oikein muistan. Eipä mittään muuta ku männän vaihtoa eteen. Tarvikemäntä 1.0mm porauksella. (Käyttetty) sylinterisarja männän kans yhteensopiva. Tarkistus männän yläkuolon kohdasta ja sen säätö alatiivisteellä. Kone kasaan. puristuspainert ilman kompura ja bensapumppua. 7,7 bar. Pitäisi olla 7,5-8 bar. Kone muuten kasaan ja käyntiin. Hyvin toimii. Alussa long start ja sen jälkeen toimi hienosti. Ajelutestin aikana pätki vähän ja ottaa hitaasti kierroksia, mutta uudelleen käynnistettäessä vetää tosibhybin koko kierrosalueen. Lämpimänä heti käyntiin. Kylmänä jäi tuo long startti vielä. En tiedä pitääkö tuo lämpöanturi vielä vaihtaa. Ruiskuyksikkö pitää paineet. Kompuran ja bensapumpun yhteispaine on startatessa 6,5-7bar. Käynnissä ollessa kiipeää sinne 8-9 ja kaasulla 12bar. Enempää ei nuo käytössä olevat mittausletkut kestä😁 hieno peli, vetää ja kulkee terhakkaasti toimiessaan. Skootterilla ajettu 10 tkm. Männänrenkaat oli selvästi kuluneet.

Jos on ollut samoja oireita muilla, niin vinkkejä kaivataan.

konenikkari

#19
Kaikki nuo laitteet joiden kanssa olen ollut tekemisissä,
on käynnistynyt seisottuaan pidempään, hitaasti.
Kompressorin paine seisomisen jälkeen nousee hitaasti.
Kompressorilta suutinyksikköön menevän letkun tilavuuden
tulisi olla mahdollisimman pieni, eikä se saa joustaa paineellakaan.
Kondessi veden muodostumisen takia on hyvä olla lämpöeristetty.


klik suurenee.

Itse olen tunkenut kumiletkun sisälle 4x6 mm teflonputken.
Kuvasta poiketen siten että kumiputki on pidempi kuin teflon.
Ja kumpaankin päähän tuplaklemmarit, ettei ilma pääse putkien väliin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Overdrive

Jep. Eräs näiden kanssa tekemisissä ollut sanoi, että kun käyttää oikeanlaista 2t öljyä, niin se lisää kompressorin männän tiiveyttä sen verran, että toimii paremmin. Tekee ns ohuen geelimäisen pinnan liukupinnoille ja siten toimii paremmin.

konenikkari

Jees öljy noissa menee kompressorin yläpuolelle
eikä suositus  IP PRO GPX2 or AGIP CITY 2T ole vain muodon vuoksi,
öljyn pitää olla ns. airmix kelpoinen, sitä ei sekoiteta bensiiniin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Overdrive

Tulppa uusittu NGK CR7EIX iridium. Lämpimällä koneella pätkiminen loppui kuin seinään. Kylmäkäynnistysongelma on ja jäi edelleen. Liikkeelle pääsee parin minuutin käynnissäolon jälkeen. Käynnistettäessä ei meinaa alkaa ottamaan kierroksia, vaan tuntuu että hyytyy just siihen missä on. Lämmetessä toimii normaalisti.

Olisko tuossa nyt sitten lämpötila-anturissa se vika? Se on enää ainoa, jota ei ole vaihdettu. Ruiskuyksikkö on ajettu 10 tkm ja on myös alkuperäinen.

Uusittuja osia: Läppventtiili, kaasuläppä, sylinteri ja mäntä sarja (+1,00mm), Ilmakompura, bensapumppu, ilmasuodatin, tulppa.
Ruiskuyksikön suuttimen kunto tarkistettu ja bensan sumu on täyteläinen ja siinä ei ole roiskeita. Kompuran ja bensapumpun antama yhteispaine on siellä 6-7,5 bar paikkeilla käynnistettäessä. (en muista tarkkaan)

Vikaa oli siis ennen osien vaihtoa sylinterissä, ilmakompurassa, ilmansuodattimessa, läppäventtiileissä. Tulppia on hankalasti saatavilla noin niin ku yleisesti.

Scooterway

Hei,

Vaihdoin lämpötila-anturin, mutta käynnistykseen se ei valitettavasti auttanut, vaan edelleen sai sahata starttia jonkun aikaa.

Eilen sitten ei suostunut enää käynnistymään laisinkaan.

Kipinä on ok ja akku täysi - pyörittää hyvin.

Ei lupaa edes käynnistyä ja kastelee tulpan.

Tuleeko kenellekään mieleen mistä etsiä vikaa (ruiskutusyksikkö)?

Laite siis SR50 Factory vm. 2008

Coastside

#24
Ota ruiskun liitin irti ja koeta laittamalla bensaa tulpan reijästä. Varmasti kunnossa olevalla tulpalla. Jos käynnistyy niin kone on mekaanisesti perusterve.
Näissä on joskus liikaa kulunut mäntä syynä ettei enää käy tai rikkoo tulppia. Joskus tarvikemäntä ei ole ollut sopiva. Tehtaan suositus on männänvaihto 12000 km välein.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04