Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

kummallinen vika uuden sylinterin kanssa...

Aloittaja Bussikuski, 01.06.15 - klo:10:11

« edellinen - seuraava »

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.06.15 - klo:13:42
Kun ottaa huomioon koneen toleranssit ja kuormtuksen korkean ja kohtuuttoman väliset vaihtelut, on parhaiten öljyjen välttely kuin koettaisi potkia kulkusiaan. Kili kili vaan.
Vaivautuisitko esittämään oman suosituksesi öljyistä?

Coastside

Käytän eurol synteettistä öljyä. Hinnat liikkuu 6 - 9 per litra. On hollantilaista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jwalk

Niin, ei varmastikaan "paremmista" öljyistä haittaakaan ole.
Itse pidän öljynvaihtovälit suht tiuhoina, johtuen lähinnä koneen olemattomasta öljynsuodatuksesta..
Olen siis vaan OLETTANUT, että vaatimattomampikin öljy täyttää tehtävänsä.
Jossain autonmoottorissa, missä tärkeät laakerit liukulaakereita, öljynvaihtovälit pitkät ja rasitukset vallan toista luokkaa..Öljyltä toki vaaditaan enemmän

Coastside

#18
Minä sain herätyksen eräänä öljynvaihtopäivänä, hallelujaa. Aioin pyyhkiä öljyastiasta öljyt. Mineraaliöljyä ei ollut kostuttamaan talouspaperia seuraavana päivänä :o, se oli niin tarkkaan kadonnut. Synteettistä öljyä saa pyyhkiä vaikka seuraavana vuonnakin. Koneissa se merkitsee että onko öljyä heti vai myöhemmin. Liukulaakereissa öljyä jää väliin muttei kuulalaakereissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#19
Lainaus käyttäjältä: Bussikuski - 01.06.15 - klo:10:11
Eli siis vajaa 60km ajettu sylinteri ja mäntä ja sisään ajo siis menossa... tänään töihin ajellessa ajelin rauhallisesti mutta kuitenki vauhtia 45 mittarin mukaan ja hieman ennen perille pääsyä kuuluu kova ääninen buuuu ja tehot häviää sekä meinaa väkisin sammua muttei kuitenkaan sammu... 2 seissyt paikallaan ja kokeilin käynnistää ja yllätyksekseni lähti käymään ja tuntui olevan tehotkin tallella... kyseessä wanda motorilta ostettu 72cc/47mm sylinteri sarja... kysymys kuuluu missä on vika ja mikä sen aiheuttaa? ? Liian laiha seos ja lievä leikkaus???

Jos jollain hyviä ideoita saa niitä laittaa vaikka s-postiin

Phietala24@gmail.com


Petri

Kuulostaa siltä että männänrenkaista loppui tilapäisesti päittäisvälys.
Männänrenkaita on aina hyvä kokeilla sylinteriin ennen asennusta,
ja varmistaa että välys on mieluummin suuri kuin pieni.
Jos yhdenkin kerran sisäänajon aikana pääsee tuo välys loppumaan, ei siitä hyvää tule sen jälkeen.
Koska kyse on vanhempaa tekniikkaa olevasta moottorista, suosittelen öljyksi wanhaan tekniikkaan tarkoitettua öljyä.
Öljyä pitää myöskin aina olla riittävästi.
Itse korjasin juuri moottorin joka kuoli takaiskarin koropalan ansiosta.
Moottorissa oleva öljy majaili moottorin väärässä päässä, eikä roiskevoitelu toiminut ollenkaan.
Öljyillä on olemassa myös ns. huuhtoutumisarvo, joka on merkittävä näissä wanhemman tekniikan moottoreissa.
Mutta jos kaasuttimesta löysit kärpäsen sijasta härkäsen, puheeni olkoon mitätön  ::)
En juurikaan vastaa näihin esitettyihin yksityisillä sähköposti tai muilla viesteillä,
sillä koska ei kyse ole mistään salatieteistä, kaikkien etu on vastata, juurikin täällä.
Paheksun  helkama sc-r:n "salaviestejä"
Siksi ehdotan ylläpidolle, ettei vastaisuudessa hänellä olisi lupaa lähettää yksityisviestejä jäsenistöllemme.
Jos ei jutut kestä kaikkien lukea, ei niillä myöskään ole mitään arvoa.
Tuskin kyse on mistään, valtionsalaisuuksista.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 02.06.15 - klo:14:55
Mopon viritysaste on erittäin matala lähes mihin muuhun tahansa vekottimeen verrattuna, ei sillä ole mitään merkitystä mitä moottoriöljyä käytetään.

Ei pidä paikkaansa. Varsinkin kun huomioidaan että mikä koneen kuormitus-aste on normaali käytössä.
50 cc/ 3 kw tekee 60 kw/litra ja kun siitä on tyypillisesti käytössä esim 50-80 % niin väittäisin ettei esim ha moottori ole vastaavassa kurituksessa kuin esim matkailuvaunun vedossa, ja siinäkin vain hyvin pienillä moottoreilla jotka ovat ko hommassa poikkeuksia.
Ei ainakaan meidän nopeusrajoituksilla muuten..
Eli kyllä kait niitä 80hv, litraisia autonmoottoreita löytyy muttaa kuka semmosella vetää vaunua ? jotta kuormitusaste nousisi tuonne 80-90%
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 02.06.15 - klo:16:12

Paheksun  helkama sc-r:n "salaviestejä"
Siksi ehdotan ylläpidolle, ettei vastaisuudessa hänellä olisi lupaa lähettää yksityisviestejä jäsenistöllemme.
Jos ei jutut kestä kaikkien lukea, ei niillä myöskään ole mitään arvoa.
Tuskin kyse on mistään, valtionsalaisuuksista.

Kyllä niillä varmaan on kysyjälle arvoa.
Yhden yksityisviestin olen lähettänyt.
En oikein ymmärrä mitä asia sinulle kuuluu.
Siitä olen kuitenkin samaa mieltä, että on parempi jos muutkin näkevät asiantuntevat kommenttini.

Bussikuski

Eilen kauppa reissut tehneenä toimi vallan mainiosti ja tänä aamuna oli ku joku olis tunkenu rätriä kaasariin ja ottanut pois saman tien... pätkimistä siis... Otin putsarin pois ja taas toimi niinku ennenkin

helkama sc-r

#23
Luistia liikutellaan paine-erojen avulla, joskus luistin liikkeet saavat luulemaan että on joku ongelma.
Luistin kalvon kunto kannattaisi tarkistaa ja vaihtaa ilmanputsari jos ei näytä uudelta.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 02.06.15 - klo:19:49
Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 02.06.15 - klo:14:55
Mopon viritysaste on erittäin matala lähes mihin muuhun tahansa vekottimeen verrattuna, ei sillä ole mitään merkitystä mitä moottoriöljyä käytetään.

Ei pidä paikkaansa. Varsinkin kun huomioidaan että mikä koneen kuormitus-aste on normaali käytössä.
50 cc/ 3 kw tekee 60 kw/litra ja kun siitä on tyypillisesti käytössä esim 50-80 % niin väittäisin ettei esim ha moottori ole vastaavassa kurituksessa kuin esim matkailuvaunun vedossa, ja siinäkin vain hyvin pienillä moottoreilla jotka ovat ko hommassa poikkeuksia.
Ei ainakaan meidän nopeusrajoituksilla muuten..
Eli kyllä kait niitä 80hv, litraisia autonmoottoreita löytyy muttaa kuka semmosella vetää vaunua ? jotta kuormitusaste nousisi tuonne 80-90%

Nyt jäi kyllä ymmärtämättä millä tavalla 80 hv:n teho on verrannollinen mopon tehoihin ja olevinaan kuormitukselta jollain tavalla samassa suhteessa mopon kanssa.

Coastside

#25
Kuormitusasteko yli hilseen? Autot liikkuvat keskimäärin 20 kW teholla ja jos huipputeho on 500 kW on kuormitusaste 4 %. Koska mopolla ajetaan samoilla kuormitusasteilla? Mopojen viritysaste on pieni koska se riittää ja kestävyyttä saadaan sillä pitennettyä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jwalk

#26
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.06.15 - klo:10:58
Kuormitusasteko yli hilseen? Autot liikkuvat keskimäärin 20 kW teholla ja jos huipputeho on 500 kW on kuormitusaste 4 %. Koska mopolla ajetaan samoilla kuormitusasteilla? Mopojen viritysaste on pieni koska se riittää ja kestävyyttä saadaan sillä pitennettyä.
Harvemmilla on noin tehokkaita autoja, rekkamiehetkin yleensä vaan uneksii noista tehoista..
Nojo, tohon mun kinukkiin on valmistaja luvannut 3 hv tehot. Sehän tekee 60 hv/ litra
80-luvulla, milloin tuokin konsepti on kehitetty, käyttöautojen(perinteisillä kaasarikoneilla) litratehot oli luokkaa 50 hv/ litra.
Siihen nähdenhän tuo on "tiukka pannu"  ;)

helkama sc-r

Kuormitusta pitäisi verrata kuormittuviin osiin eri moottoreissa, eikä muutella tilavuuksia ja tehoja ja sitten arvella että asioilla on jotain tekemistä keskenään.


A_sentaja

Ei pidä unohtaa,että mopon kuormitusaste määräytyy myös kuskin mukaan...;) Kyllä se skootteri iloisemmin menee 50kg,n teinin alla, kuin 110kg kaljamahaisen körmyn alla... ::)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

jwalk

Vähän rönsyilee nyt, mutta baotian service manual toteaa öljyistä:
"Use proper motor oil SAE 10W 30"