Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa LX50 4T 4V sytytystulppa

Aloittaja Jkarha, 05.09.14 - klo:21:08

« edellinen - seuraava »

Jkarha

Lainaus käyttäjältä: vespasti - 24.08.16 - klo:10:55
Millä ihmeellä tuon sytytystulpan saa irti sylinteristä? Alkuperäinen työkalusarja on kateissa, eikä pakista löydy sopivaa avainta. Motonetista kävin ostamassa uuden tulpan jota väännetään 16mm avaimella...mutta tuolla avaimella ei kyllä nykyistä pois saa. Taitaa olla vääriä sekä avain että uusi tulppa >:(

No mikäs tulppa sulla on, oikea on NGK ER9EH-6N  ?  Olettaen tietty että puhutaan otsikon laitteesta..

Vespa LX50 4T4V 2013

vespasti

Lainaus käyttäjältä: Jkarha - 24.08.16 - klo:17:32
Lainaus käyttäjältä: vespasti - 24.08.16 - klo:10:55
Millä ihmeellä tuon sytytystulpan saa irti sylinteristä? Alkuperäinen työkalusarja on kateissa, eikä pakista löydy sopivaa avainta. Motonetista kävin ostamassa uuden tulpan jota väännetään 16mm avaimella...mutta tuolla avaimella ei kyllä nykyistä pois saa. Taitaa olla vääriä sekä avain että uusi tulppa >:(

No mikäs tulppa sulla on, oikea on NGK ER9EH-6N  ?  Olettaen tietty että puhutaan otsikon laitteesta..

Eipä se tulppa sieltä sylinterin kolosta nimeään huutele...mutta oletan sen olevan alkuperäinen. Minkä kokoinen tulppa-avain tässä otsikon laitteessa alkuperäisenä on?

konenikkari

#17
https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=NGK-koodin+purkaminen
Tuon mukaan E-tulpan avainkoko on 13mm
Oletko katsonut, onko satulan pohjassa olevassa kotelossa ko.avain
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Jkarha

Lainaus käyttäjältä: vespasti - 25.08.16 - klo:08:03
Lainaus käyttäjältä: Jkarha - 24.08.16 - klo:17:32
Lainaus käyttäjältä: vespasti - 24.08.16 - klo:10:55
Millä ihmeellä tuon sytytystulpan saa irti sylinteristä? Alkuperäinen työkalusarja on kateissa, eikä pakista löydy sopivaa avainta. Motonetista kävin ostamassa uuden tulpan jota väännetään 16mm avaimella...mutta tuolla avaimella ei kyllä nykyistä pois saa. Taitaa olla vääriä sekä avain että uusi tulppa >:(

No mikäs tulppa sulla on, oikea on NGK ER9EH-6N  ?  Olettaen tietty että puhutaan otsikon laitteesta..

Eipä se tulppa sieltä sylinterin kolosta nimeään huutele...mutta oletan sen olevan alkuperäinen. Minkä kokoinen tulppa-avain tässä otsikon laitteessa alkuperäisenä on?

Tarkoitin lähinnä tuota uutta tulppaa...

Muistan tulpan irrotuksesta että oli tosi ahdas paikka ja mietin saako sitä skootterin omalla avaimellakaan irrotettua, mutta sillä sen sai. Lainaa joltain kaverilta alkuperäinen tulpan avain.
Vespa LX50 4T4V 2013

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Nyt tarvis kuumemman tulpan tyyppiä piaggio nrg purejettiin, vakiona siinä on ngk prc8e, eikä mm motonetistä löytynyt 7 numerolla olevaa kuumempaa, olisiko se voinut olla:ngk cr7eb? Nykyinen tekee ainakin ns talviaikaan pientä nokeamista kierreosan päätyyn ja saattaa aiheuttaa nykimistä, kun aukoo ja harjaa, on taas ihan ok. Oletan että itsepuhdistusta ei mahdollisesti tapahdu, kun ei lämpene yli 400 asteen, mikä olisi pykälän kuumempi ja sopiva tuohon ngk merkillä?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

Hieman nokea kierteen päässä on merkki oikeasta lämpoarvosta. Jos nokea ei ole, on liian kuuma.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

#22
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 19.03.22 - klo:14:02
Hieman nokea kierteen päässä on merkki oikeasta lämpoarvosta. Jos nokea ei ole, on liian kuuma.
Okay, mutta kun on nokinen aiheuttaa pientä pätkimistä, heti kun tulpan putsaa tulppaharjalla, loppuu se pätkiminen.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

viisnelonen

Ottamatta kantaa lämpöarvon sopivuuteen niin tuossa on seuraavaksi kuumempi: https://www.ngk.com/ngk-3901-cpr7ea-9-nickel-spark-plug   ( CPR7EA-9)
Tuo lopun 9 viittaa tehtaalla valmiiksi säädettyyn 0,9 mm kärkiväliin, pitäis löytyä mm motonetistä.
Ekillä oli kait lipsahtanut postaukseen tulpan kirjaimet väärin, olis pitänyt kait olla CPR8E eikä PRC8E..
Onkohan kukaan kokeillut noissa moottoreissa iridium tulppia ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

Moottorin valmistaja piaggio suosittaa päivityksessään  NGK-CR7EKB
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

#25
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 19.03.22 - klo:19:37
Ottamatta kantaa lämpöarvon sopivuuteen niin tuossa on seuraavaksi kuumempi: https://www.ngk.com/ngk-3901-cpr7ea-9-nickel-spark-plug   ( CPR7EA-9)
Tuo lopun 9 viittaa tehtaalla valmiiksi säädettyyn 0,9 mm kärkiväliin, pitäis löytyä mm motonetistä.
Ekillä oli kait lipsahtanut postaukseen tulpan kirjaimet väärin, olis pitänyt kait olla CPR8E eikä PRC8E..
Onkohan kukaan kokeillut noissa moottoreissa iridium tulppia ?
Aivan, oli käynyt virhe kirjaimissa, ne ovat luettelemasi cpr8e, kiitti vinkistä tuohon päivitykseen, voihan sitä kokeilla. On myös kokeiltu vastaavissa moottoreissa mm iridium tulppia ja tulppia joissa on kolme sivuelektrodia yhden sijaan, en ole huomannut mitään eroa.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

#26
Kiitti molemmille tyyppilinkeistä, kokeilen.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

viisnelonen

Sen verran noista iridium tulpista OMIA kokemuksia että olen vaihtanut kolmeen 1-syl 4T skoduuni (125-400cc) iridium tulpan ja jokaisessa oli kylmän koneen tyhjäkäynnissä havaittavissa ero, varsinkin noista ainoan kaasutin version(125) kohdalla huomattava ero välittömästi kylmäkäynnistyksen jälkeen. Koneiden lämmettyä en huomannut mitään eroa..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#28
Lähes totuus taitaa olla, jos mopo ei toimi normitulpalla
ei se yleensä toimi iridiumillakaan.
Minulle ei ole valjennut noiden oikea käyttötarkoitus.
Uskoisin että ne on pääosin tarkoitettu,
kaikki huoltotoimet laiminlyöviin, autoilijoihin yms.
Iridium elektrodi ei kulu, ja koska on ohut, lämpenee nopeammin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Hyvinkää-Hämeenlinna, tulppa motonetin pihassa kuvanmukainen, nyhtää, sammuu mm liikkennevaloissa mikäli ei leivo kaasua koko ajan, kun puhdistaa, toimii hienosti n max 5km. Ostin tuon 7 lämpöarvoltaan olevan tulpan, mopo lähti kuin tikka pöntöstä, mutta sama jos ei vieläkin kovempi pätkiminen Hyvinkäälle ajaessa. Tarvitseeko lisää ilmaa vai mikä tuon tekee (samoja ongelmia ollut samanlaisissa ruiskukoneissa).
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.