Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

2-t Piaggio ja Gilera

Aloittaja mesemies49, 17.09.13 - klo:09:36

« edellinen - seuraava »

megaman

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 24.09.13 - klo:11:13
Kaverilta poistimme sen reikälevyn kaasarin ja ilmanputsarin välistä. Ei vaikuttanut juuri mitään. Arvaan että pitäisi tehdä reikiä ilmanputsarikoteloon, koska putsarikotelon alkuperäinen imureikä on erittäin pieni. Kyseessä siis Derbi Boulevard Piaggion 2-t koneella.

NRG:ssä on sellanen kuminen "piippu". Vaimentaa imuäänet ja sen poistamalla äänet siis kovenee ja meno muuttuu nihkeäksi.
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

Partanen

Kokeilitko isommilla suuttimilla niin että "piippu" oli irrotettuna? Kaasuttimenhan pitäisi periaatteessa toimia ilman ilmanputsaria, kunhan on oikein säädetty. Vaikka pirustako noista virtauksista koskaan tietää.

Mun ymmärryksen mukaan ilmansaantia on niissä malleissa kuristettu rankasti, missä on se isompi, eli 17.5 millinenkö se kaasutin nyt oli. Alkuperäisten kaasareiden suuttimien koosta olen tämän päätellyt.

En sitä ymmärrä miksi uudemmissa kaasari on isompi, ja samalla ilmavirtaa kuristetaan. Jotain saastejuttuja kenties. Mahdollisesti tällä keinoin saavat koneen käymään laihalla niin, että vielä toimiikin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Lopo55

Itselläni työmatka mopona vm.2003 Typhooni. Kivasti kulkee kevyemmillä variaattorin rullilla, teharilla, isommalla suuttimella mut aika jännä et joutu ilmanputsariin laittaa kuria, veikkaan et vieläki liian pieni suutin :O

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 24.09.13 - klo:12:56
Kokeilitko isommilla suuttimilla niin että "piippu" oli irrotettuna? Kaasuttimenhan pitäisi periaatteessa toimia ilman ilmanputsaria, kunhan on oikein säädetty. Vaikka pirustako noista virtauksista koskaan tietää.

Mun ymmärryksen mukaan ilmansaantia on niissä malleissa kuristettu rankasti, missä on se isompi, eli 17.5 millinenkö se kaasutin nyt oli. Alkuperäisten kaasareiden suuttimien koosta olen tämän päätellyt.

En sitä ymmärrä miksi uudemmissa kaasari on isompi, ja samalla ilmavirtaa kuristetaan. Jotain saastejuttuja kenties. Mahdollisesti tällä keinoin saavat koneen käymään laihalla niin, että vielä toimiikin.

Kaasutin toimii yleensä optimisti vain tasaisella, vaikka pienelläkin alipaineella.
Jolloin se on helpommin säädettävissä ja ajon aikana helpommin käyttäjän hallinnassa.
CVK kaasuttimella haetaan 4T moposkotuihin tasaista alipainetta läpi koko kierrosalueen, vaihtelevin menestyksin.
Jatkuva tasainen alipaine siis on tärkeä, jo yleensä, alipaineella toimivan hanankin vuoksi.
Ainoa todellinen ongelma,näillä keleillä, suomessa, ja jatkuvasta alipaineesta, ja varsinkin sen purkautumisesta johtuva kaasuttimen jäätyminen.
Kaasuttimen jäätymistä on noissa koetettu ehkäistä kaasuttimen lämmityksellä, nesteellä tai sähköllä, vaihtelevin menestyksin.
Kaasutin jäätyy "parhaiten" n.+4´C alle menevissä lämpötiloissa, ilmankosteuden ollessa suuri.
Yleensä varsinaisten pakkasten alkaessa ja ilmankosteuden laskiessa, vaiva helpottaa.
Moposkotussakin olisi hyvä olla näihin aikoihin mahdollisuus kääntää imuilmanotto mahdollisimman lämpimään paikkaan.
Ilmajäähyissä, jäähdytysilman poiston suuntaan ja vesijäähyissä lähelle, (vaan ei liian lähelle) pakoputken alkukäyrää.
Itsellä alkoi tänäaamuna talvi, satula oli jäässä, pitäisköhän virittää joku penkinlämmitin  8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Tässä ketjussahan mietitään, että millä sen 2-t mopon saa kulkemaan. Yleensä valmistaja on keskittynyt taloudellisuuteen ja vähäpäästöisyyteen enemmän kuin huipputehoon. Siksipä sitä alipainetta ei tarvita, eikä saisi ollakaan siellä ilmanputsarin puolella, jos kulkua halutaan parantaa. Ja kaasutinkin toimii kaasuttimen läpi virtaavan ilman avulla, eli ei alipainetta varsinaisesti tarvita, vaikkakin sitä vähän aina imukurkkuun muodostuu. Jos ei se alipaine riitä avaamaan bensahanaa, korvataan alipaineella toimiva bensahana käsikäyttöisellä.

Sähköllähän lämmitetään automaattista ryyppyä, ei kaasutinta. Se ryypyn lämmityksen lämpö ei siirry kaasuttimeen juurikaan, koska ryyppyelementti on muovikuorinen. Sopivasta kaasuttimen lämpötilasta huolehtii ilmajäähdytteisissä ilma, ja nestejäähdytteisissä neste. Ilmajäähdytteisissä on se letku, joka johtaa sylinterin jäähdytyskotelosta ilmaa kaasuttimen luokse.

En tiedä mikä on syynä, mutta silloin yli 20 vuotta sitten ei mopon kaasuttimen jäätymistä ilmennyt ollenkaan. Silloin mun mopossa oli kaasutin, jossa kaasuvaijeri liikutti suoraan kaasuttimen luistia. Periaatteeltaan siis samanlainen kuin on Piaggion kaksitahtisissa. Tällä hetkellä arvelen, että jäätymisongelmaa onkin vain niissä juuttuva.., korjaan muuttuvakurkkuisissa kaasuttimissa (jo mainittu CVK). Semmoisia ei taida Piaggion kaksitahtisista löytyä ollenkaan. Ja mahtaako Piaggion kakstahdessa jäätymisongelmaa olla ensikään?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 24.09.13 - klo:11:13
Kaverilta poistimme sen reikälevyn kaasarin ja ilmanputsarin välistä. Ei vaikuttanut juuri mitään. Arvaan että pitäisi tehdä reikiä ilmanputsarikoteloon, koska putsarikotelon alkuperäinen imureikä on erittäin pieni. Kyseessä siis Derbi Boulevard Piaggion 2-t koneella.

2-t Vespassa varmaan sama kone ja kuristukset.

Ilmapuolen reikäprikan takia niin kaasukahvan puolivälin jälkeen ei tapahdu enää yhtään mitään, eli prikka ei virtaa ilmaa läpi enempää vaikka kuinka avaa kaasua. Eikö kiihtyvyydessä ollut mitää eroa? Vähän isompaa pääsuutinta varmaan tarvitaan myös. Kierroksia ei välttämättä saada paljon lisää kun pakoputkessa on "umpisuoli" häiritsemässä kaasunvaihtoa.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

Suutinta isonnettiin kyllä. Pakoputkikin on vaihdettu aiemmin mainittuun aikuisten viriputkeen, eli ääniltään alkuperäistä hiljaisempi, ilman hukkaputkea.

Muutamista lähteistä olen lukenut, ettei reikälevyn poistosta ole mitään hyötyä. Voi pitää hyvin paikkansa, jos ei samalla isonna ilmanputsarikotelon reikää, tai tee lisäreikiä.

Kaverin mopoon on vaihdettu myöhemmin isompi pyttykin, muttei se sillä laukannut ihan niinkuin odotettiin. Arvelen entistä enemmän, että kone ei vaan saa ilmaa.

Nähdäkseni tämän konsernin kaikissa 2-tahdeissa on kone hyvin pitkälti sama. Mikä järkevää tietenkin onkin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Jos 2-tahti ei saa tarpeeksi ilmaa(eli käy rikkaalla) niin se rupea kierroksilla "pärisemään" eli se on helppo äänestä todeta. Jos se muuten käy hyvin mutta ei vaan jaksa ottaa kierroksia niin vika on kyllä muualla kun ilmansaannissa.

Voihan se myös olla niin että tarvitaan kunnon paisuntakammio että tästä isohkosta kaasuttimesta saa täyden hyödyn irti.

Helppohan ilmaputsarin kansi jättää kokeilumielessä irti, jos kulku sillä parenee 8)
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

Seos pysyy oikeana kun suuti on suhteessa koneeseen imettävään ilmaan. Samaan aikaa voi olla tilanne, että kone ei saa ilmaa/seosta, joskun ilmanotto aukko on liian pieni.

Kotelon raottaminen ei auta, jos siinä vaiheessa suutin onkin liian pieni lisääntyneeseen ilmamäärään nähden.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#24
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 25.09.13 - klo:09:34
Tässä ketjussahan mietitään, että millä sen 2-t mopon saa kulkemaan. Yleensä valmistaja on keskittynyt taloudellisuuteen ja vähäpäästöisyyteen enemmän kuin huipputehoon. Siksipä sitä alipainetta ei tarvita, eikä saisi ollakaan siellä ilmanputsarin puolella, jos kulkua halutaan parantaa. Ja kaasutinkin toimii kaasuttimen läpi virtaavan ilman avulla, eli ei alipainetta varsinaisesti tarvita, vaikkakin sitä vähän aina imukurkkuun muodostuu. Jos ei se alipaine riitä avaamaan bensahanaa, korvataan alipaineella toimiva bensahana käsikäyttöisellä.

Sähköllähän lämmitetään automaattista ryyppyä, ei kaasutinta. Se ryypyn lämmityksen lämpö ei siirry kaasuttimeen juurikaan, koska ryyppyelementti on muovikuorinen. Sopivasta kaasuttimen lämpötilasta huolehtii ilmajäähdytteisissä ilma, ja nestejäähdytteisissä neste. Ilmajäähdytteisissä on se letku, joka johtaa sylinterin jäähdytyskotelosta ilmaa kaasuttimen luokse.

En tiedä mikä on syynä, mutta silloin yli 20 vuotta sitten ei mopon kaasuttimen jäätymistä ilmennyt ollenkaan. Silloin mun mopossa oli kaasutin, jossa kaasuvaijeri liikutti suoraan kaasuttimen luistia. Periaatteeltaan siis samanlainen kuin on Piaggion kaksitahtisissa. Tällä hetkellä arvelen, että jäätymisongelmaa onkin vain niissä juuttuva.., korjaan muuttuvakurkkuisissa kaasuttimissa (jo mainittu CVK). Semmoisia ei taida Piaggion kaksitahtisista löytyä ollenkaan. Ja mahtaako Piaggion kakstahdessa jäätymisongelmaa olla ensikään?

Sähköllä lämmitetään myös joitakin kaasuttimia, joissa on vastuselementti upotettuna kaasuttimen runkoon.
Laitteen tunnistaa siitä että sille tulee yksi pyöreä ja yksi laattaliitin.
Valitettavan monessa suomeen tuodussa laitteessa on ko. palikka jäänyt valmistajan varastoon.
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0CCwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fteamvirkki.1g.fi%2Fwww%2Ftekniikka%2FKaasutin%2Fjaatyminen%2Fjaatyminen.pdf&ei=JFtEUr3tIYij4gSpnYCQBw&usg=AFQjCNEFIhI9LRfbEiL_FnxQ1WTtwI2Ncg

Tuossa tiedostossa on oleellinen virhe, jäätyminen ei suinkaan tapahdu ilman "ahtopuolella" vaan vasta paineen laskiessa.
Eli ko. kuvassa, vasta luistin jälkeen jossa on yleensä tyhjäkäynti kanava.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jk_single

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.09.13 - klo:13:01
Seos pysyy oikeana kun suuti on suhteessa koneeseen imettävään ilmaan. Samaan aikaa voi olla tilanne, että kone ei saa ilmaa/seosta, joskun ilmanotto aukko on liian pieni.

Kotelon raottaminen ei auta, jos siinä vaiheessa suutin onkin liian pieni lisääntyneeseen ilmamäärään nähden.

Joo, totta kaikki.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 26.09.13 - klo:19:16
Sähköllä lämmitetään myös joitakin kaasuttimia, joissa on vastuselementti upotettuna kaasuttimen runkoon.
Laitteen tunnistaa siitä että sille tulee yksi pyöreä ja yksi laattaliitin.
Valitettavan monessa suomeen tuodussa laitteessa on ko. palikka jäänyt valmistajan varastoon.

Siis puhummehan edelleen Piaggio-konsernin 2-tahtisista? Jos kyllä, niin onko kyse siitä Mikunin kaasarista, joka välillä tulee esiin, kun nettiä tai muita tietolähteitä selailee? Onko siinä sähkölämmitys? Dellorton kaasuttimissa en ole semmoista vielä nähnyt, joka ei toisaalta tarkoita etteikö semmoista voisi jossain Dellortossa olla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#27
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 27.09.13 - klo:13:19
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 26.09.13 - klo:19:16
Sähköllä lämmitetään myös joitakin kaasuttimia, joissa on vastuselementti upotettuna kaasuttimen runkoon.
Laitteen tunnistaa siitä että sille tulee yksi pyöreä ja yksi laattaliitin.
Valitettavan monessa suomeen tuodussa laitteessa on ko. palikka jäänyt valmistajan varastoon.

Siis puhummehan edelleen Piaggio-konsernin 2-tahtisista? Jos kyllä, niin onko kyse siitä Mikunin kaasarista, joka välillä tulee esiin, kun nettiä tai muita tietolähteitä selailee? Onko siinä sähkölämmitys? Dellorton kaasuttimissa en ole semmoista vielä nähnyt, joka ei toisaalta tarkoita etteikö semmoista voisi jossain Dellortossa olla.

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=3673.30

Ja ko.kapine löytyy myös joistakin dellorto kaasuttimista.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 27.09.13 - klo:13:19
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 26.09.13 - klo:19:16
Sähköllä lämmitetään myös joitakin kaasuttimia, joissa on vastuselementti upotettuna kaasuttimen runkoon.
Laitteen tunnistaa siitä että sille tulee yksi pyöreä ja yksi laattaliitin.
Valitettavan monessa suomeen tuodussa laitteessa on ko. palikka jäänyt valmistajan varastoon.

Siis puhummehan edelleen Piaggio-konsernin 2-tahtisista? Jos kyllä, niin onko kyse siitä Mikunin kaasarista, joka välillä tulee esiin, kun nettiä tai muita tietolähteitä selailee? Onko siinä sähkölämmitys? Dellorton kaasuttimissa en ole semmoista vielä nähnyt, joka ei toisaalta tarkoita etteikö semmoista voisi jossain Dellortossa olla.

Esim. dellorto kaasuttimeen phva 17,5  on mahdollista asentaa sähköinen lämmitysvastus, jota ohjailee autel code 391 (ref 00H06001151) boxi.
Kapinetta käytetään esim.derbi mopoissa.
Suosittelen  ;) lämpimästi  ;) heille jotka ajavat myös kylmissä keleissä.
Siis suosittelen ko. kaasutinta ja siihen liitettävissä olevaa lämmmitystä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Pitää paikkansa,kummipojan barpissa oli semmoinen lortto,ei se kyllä suoraan kaupasta ostettuna oikein talvikelille ollut. Vaan kun suuttimen vaihtoi alkoi toimia,eikä jäätämistä ilmennyt. Roxissa käytettävä nestelämmitys on kanssa melko idioottivarma, ne mopomallit,jotka lämmitettiin vain imukaulan kohdalta kesti myös vertailun. Kokeilin joskus huvikseni,miten paljon roxissa tuo nestejäähy vaikuttaa,ja se vaikuttaa aika lailla. Kerran matka jopa tyssäsi kaasarin jäätymiseen,ja hetken odottelun jälkeen taas pääsi jonkun mailin...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...