Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco ZX SF koneremontti

Aloittaja caddy, 18.06.13 - klo:19:17

« edellinen - seuraava »

caddy

Hommasin pojalle mökkimopoksi tuollaisen leikanneen Kymcon Super Feverin 2-tahtikoneella.

Pytty ja mäntä on vaihdettu ehjiin mutta "laturin" puolelta kuuluu järkky rohina koneen käydessä.

Kone pyöri ihan helposti ja tasaisesti kun kädellä pyöritin eikä pitänyt mitään sen kummempaa ääntä ennenkuin nyt kun se käy..
Kampurassa ei tunnu väljää mihinkään suuntaan ja kiertokangen alalaakeri oli herkkä.

Kuinkahan vaikea tuosta on kampuran laakerit vaihtaa? Vai voiko tuolla olla jotain muutakin vikaa?

pekpel

Ottaako tuuletussiipi kiinni kuoreen ??
Purapa se metelin puoli ja kattele onko hankaus osumaa johonkin, jäljet kyllä näkyy..
Jos kampuran laakereissa olisi vikaa niin tuntuu kyllä klappina akselin päässä,  pyörittäessä luulisi tuntuvan pientä jumia välillä jos laakeri olisi kaputt..

Todennäköisesti se ääni tulee kuitenkin variaattorin puolelta..
Kummasti se ääni siirtyy puolelta toiselle kun istuu itse kuskin paikalla..
Itse samantapaista raapivaa/rapisevaa ääntä etsin magneetosta, ja vika olikin potkustartissa joka hankasi starttikehään, eli ihan väärältä puolen hajeskelin..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Minä kuuntelin kerran koneesta terävää räpinää joka tuli ja meni. Syyksi ilmeni magneeton käämien löysä ruuvi joka osui kiekon niitteihin ja vääntyi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Stetoskooppi on kova sana äännien kuunteluun.. Tuollainen on motonetissä:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=stetoskooppi
Sen voi korvata pitkällä ruuvimeisselillä tai puukepillä yms.
Toista päätä pitää kiinni korvan edessä olevassa luussa ja toinen pää kiinni kuunneltavaan kohtaan..
Letkun pätkäkin toimii myös, sitä pidetään korvalla ja toiseen päähän esim. vanhasta kuulakärkikynästä se vajaan kymmenen sentin muoviosa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

caddy

Kiitoksia vastauksista.
Klappia ei kampurassa tosiaan tunnu mihinkään suuntaan eikä magneeton puolella ollut hankausjälkiä missään kohdin kun sen äsken purin(mutaa oli kyllä riittävästi).
Variaattorin kopankin otin irti jolloin startin bendix putosi lattialle. Lienee normaalia?

Puran tuon variaattorin etuosan huomenna irti ja tsekkaan ettei siellä ole mitään kummallista.

Kymcolla on ajettu reilut 11tkm, ei kai nuo kampuran laakerit ihan vielä luulisi olevan kaput?

Stetoskooppi löytyy mutta kaasarin säädöt on sen verran vielä haussa ettei kone pysy käynnissä kuin hetkisenenkä sillä välillä sitä ehdi käyttää, ollappa kolme kättä :)

pekpel

Eipä pitäis startin bendix tipahtaa irti ilman että ottaa starttikehän, eli kampiakselin päässsä olevan ulommaisen variaattorin lautasen irti..
Oletkos ihan varma että on kyseessä bendix..
Bendix on sellainen hammasrataskartio jossa on akselin suuntaan liikkuvia osia kun sitä vääntelee päistä..
Otapa pari valokuvaa ja linkkaa ne tänne vaikka aijaa.com palvelun kautta..

Jotenkin arvelen että polkustartin osia on ropissut kätöseen nyt..  ;D
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

InsOmnia

Nythän ei tiedetä millä koneella tämä Kymco on, 2 vai 4 tahtinen? ;)

pekpel

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 19.06.13 - klo:00:02
Nythän ei tiedetä millä koneella tämä Kymco on, 2 vai 4 tahtinen? ;)
Totta tämäkin..
Vastasin nelarin ongelmiin, jos on 2T niin meni pakka uusiks...
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

caddy

2T-koneella on, pahoittelen että unohdin mainita asian heti alussa..

Tuo ainakin näyttää bendix-laitteelta, startti on omalla paikallaan lohkossa kiinni ja pyörittää juurikin tätä pudonnutta kikkaraa jossa oleva ratas nousee starttikehää vasten.
Tuo poljinhärveli tuntui kyllä aiemmin sitä vilkuillessani melko rimpulalta ja toimi aika tahmeasti.
Tosin kulumajälkiä ei siinäkään suoranaisesti näkynyt..

pekpel

Nyt alkaa ne valokuvat olemaan tarpeen.
Eli mikä arveluttaa ja se mistä haluat lisää tietoa.
Nappaa kuva tai useampikin ja jaa vaikka tuon aijaa.com palvelun kautta tänne foorumille
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

caddy

Noniin, pari kuvaa:

1. itse ongelmatapaus:   

2. rullapaketti ja bendix(?) variaattorin etuosasta:

3. huono video äänestä, otin öljypumpunkin irti joten eiköhän nuo kampuran laakerit ole tasaraha:

Huoltomanuaalin jo netin syövereistä löysinkin ja siinä opastetaan tuo laakerien vaihto. Tosin käytössä on erikoistyökaluja..
Onko kukaan noita laakereita vaihdellut ihan itse?

pekpel

Epäs ollut kivan kuulonen.. Ahistiko myös pyörittäessä, siltä se ainakin näytti ? Laakerit taitaa tosiaan olla kaputt..
Työkaluja löytääpi biltemasta, siellä on laakerien ulosvetäjiä jopa tuohonkin hommaan..
Ja on kyllä porukat on vaihdellut noita laakereita..
Täällä foorumilla jossain päin on tekstiä ja kuvia tuosta hommasta,
Kannattaa käyttää lämpö/kylma hoitoa kun laittaa uusia laakereita paikalleen..
2 kuvassa on tosiaan bendix ja etuvariaattorin kilkkeet..

Tulipas sekavaa tekstiä, koitan pakkailla tässä samalla reissukamoja kasaan ja ajatus harhaileepi..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

caddy

Jep, kamala ääni on.
Ilman mäntää/pyttyä tuo pyörii todella herkästi. Videossa ne ovat paikoillaan joten siitä se vastus ja ahdistus.

Kiitos tuosta laakerinvaihtolinkistä, täytyy ottaa kone palasiksi pöydälle jussin jälkeen uudella innolla.
Toivon mukaan selvitään vain noiden laakerien vaihdolla.
Mc Scatterilta näyttää saavan nuo laakerit pakettina eikä hintakaan ole paha: http://www.mc-scatter.com/skootterien-osat-varaosat-kymco-fever-laakerit-stefat-kampiaksilalle-kymco-sa10-sc10-p-45947.html

Varin rullat ovat myös kuluneet hieman kulmikkaiksi, olisiko suositusta mitä tuonne kannattaisi laittaa? Nykyiset ovat mustia(jos sillä on merkitystä).
Mopo tulee toistaiseksi vai mökkikäyttöön joten ei haittaa vaikka kulkua ylämäkeen olisi hieman reilumminkin :)