Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia "hihna- ja rullasyöppö" Sr 50

Aloittaja jarva, 11.04.12 - klo:21:53

« edellinen - seuraava »

Coastside

Huoltomanuaaleissa annetaan mittatoleransseja osille niiden sovittamiksi yhteen. Ne ovat sadasosista milleihin, riippuen kohdasta. Ilman noita tietoja saa tuntumaa purkasessaan moottoria. Mikään ei saa tuntua selvästi väljältä. Tämän tuntuman saantiin voi mennä kauankin jos tekijän tarkkaavaisuus ei kohdistu asian tärkeisiin kohtiin, joiden tärkeys ei heti avaudu vaan joskus virheitä tehden. Kannattaa hankkia rutiini kokeilla ja tarkistella aina tehdessään ja mitatakkin jos on välineet.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#31
"Aivan!  mitä asialle sit voi tehdä jos semmosta ilmenee? "
Voi joko ostaa uuden tahi käytetyn ehjän takavarin,
tai jatkaa hihnojen ostelua :o  :D
Onko moottorisi minarelli, vai miksi ostit minarellin hihnan.
Eli ota selvää, mikä hihna laitteeseesi 100% varmasti kuuluu.

Ja mielelläni lukisin "kokeneiden" mielipiteen, miten voi todeta
onko hihna oikean mittainen, siis levyinen ja pituinen
ilman katalookeja  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jarva

Minarellin kone on joo, hihna on varmasti oikea. :) Yks vika nyt ainakin löytys, etuvarissa laipasta kulunu kokonaan rihlat, tähtiprikasta rihlat loppu myös :) Katotaan nyt, pistin tulemaan Stage6 Sport Pro varisetin.

pekpel

Lainaus käyttäjältä: jarva - 13.04.12 - klo:22:24
Minarellin kone on joo, hihna on varmasti oikea. :) Yks vika nyt ainakin löytys, etuvarissa laipasta kulunu kokonaan rihlat, tähtiprikasta rihlat loppu myös :) Katotaan nyt, pistin tulemaan Stage6 Sport Pro varisetin.
Katopas kans ne kampuran boorit,, Ettei vaan oo saanu kans kipeetä kun on pehmeempää ainetta kuin se prikka...
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

jarva

Kylläpähän ne näytti ihan hyväs hapes olevan 25tkm ajetuiks :) Sitä en vaa ymmärrä et laipan rihlat aivan sileenä. :o

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: jarva - 13.04.12 - klo:22:36
Kylläpähän ne näytti ihan hyväs hapes olevan 25tkm ajetuiks :) Sitä en vaa ymmärrä et laipan rihlat aivan sileenä. :o

Jos vetävä laippa on sutannu niin kyllä siellä booreissa pitäis olla selvät jäljet. Tai sitte vetolaippa on siirretty toisesta skodusta..   
Kuinka monta noista SR:n kilometreistä on ajettu sinun aikana ?
Kampiakselin pää ei ole kulutusosa. Mutteri vedetään tiukkaan (momentti?) juuri sen takia että mutterin puristus pitää vetolaipan paikallaan, spoorit on vain varmistuksena. ( kuten magneeton kiila)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

jarva

Itte oon rullannu noista n. 5tkm. Ei kampuran booreissa sen enempää mun mielestä jälkiä näkyny, luultavasti uusin sen muutenkin Stage6 vahvistettuu vuoden loppupuolel :)

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: jarva - 14.04.12 - klo:19:05
Itte oon rullannu noista n. 5tkm. Ei kampuran booreissa sen enempää mun mielestä jälkiä näkyny, luultavasti uusin sen muutenkin Stage6 vahvistettuu vuoden loppupuolel :)

No onpa ihme homma jos vetolaipan hampaan sileet eikä akselin boorit ole kärsiny..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

jarva

Onhan se, ja kaiken lisäksi mulla on ollut käytössä kaks eri laippaa, ja molemmista on boorit sileänä... :o Siinä prikassahan oli vielä hampaat jäljellä, mutta aika kuluneelta näyttivät, joten tilasin uuden. :) Mielenkiintosta oli sekin, että täl kertaa mulla suli rullat kiinni rullakuppiin kuluttaen sitä kuppia aika mukavasti, irrottaessa meni ihan palasiksi...

viisnelonen

Tarkista on sulla siinä rullakupin "kannessa" ,mikä tulee keskiöstä sinne holkin alle puristuksiin, hammastusta jäljellä ? Piaggion vareissa tää kansi on hammastettu mutta esim kiinalaisissa ei. Edellytyksenä on tietty että kampuran akseli on rihlattu tyveen asti.  Mutta kuten sanottua siinä ei mitkään boorit ja hammastukset auta jos varinmutteria ei kiristetä tarpeeksi tai se löystyy. Mutteri kannattaisi uusia ajoittain.. Tehokkaissa skoduissa on tehtaan ohjeena uusia mutteri joka kerta kun se avataan.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

jarva

Kyllähän siinäkin näytti olevan, mutta kulunuthan sekin, sillä alkuperäis osa sekin :) Ja joo, mutterin oon kyllä uusinut.

tommi

Mulla on kiinalaisessa myös mennyt kerran sekä laipasta että tähtiprikasta boorit sileeks ja kuitenkin kampuran akselissa boorit oli ihan kunnossa. Siitä voisi päätellä että kampura on kovempaa ainetta kuin laippa tai prikka?

jarva

Saattaahan se olla, kävikö sulla hihnalle jotain vai selvisitkö laipan ja tähtiprikan vaihtamisella?

tommi

Hihna oli ihan kunnossa, ei tarvinnut muuta kuin vaihtaa uudet osat. Muistaakseni oikein kovilla kierroksilla alkoi hihna luistamaan ja se saikin ihmettelemään missä vika kun tiesin että hihna ainakin on oikea. Sitten hoksasin että oli boorit menny sekä laipasta että prikasta.

Mitä olen noita foorumeita lukenut niin muutama vastaava tapaus on tullut esille ja kampuran akselilla oli boorit säilyneet sielläkin vaikka laipasta ja prikasta oli menny ihan sileäksi. Joku väitti että ne tehdään ihan tarkoituksella pehmeämmästä aineesta että ne pyöristyvät ensin. Tiedä sitten.

jarva

No tosta luistamisesta päätellen mulla suurinpiirtein sama ongelma, täytyy odotella et osat tulee niin pääse kokeilemaan!