Kokemus on osoittanut että Kymcossa hihnan pitäisi kestää n. 10tkm, mutta varuiksi kannattaa ainakin 5tkm välein tarkistaa. Hihna vaihtovaiheessa näyttää kyllä vielä ihan ehjältä (ei halkeamia tms). En ole siis kertaakaan vielä onnistunut ajamaan hihnaa rikki.
Kokemusta ei ole, mutta voisin kuvitella että kierrosten noustessa myös hihnan kuluminen lisääntyy, eli rajoitettu variaattorin holkki ja kevyet rullat luultavasti kuluttaa hihnaa hieman nopeammin. Jos ajatellaan siis että kuinka monta metriä mopo liikkuu sinä aikana kuin hihna kiertää yhden kierroksen, niin suuremmalla vaihteella matka kasvaa. Toinen mikä voi vaikuttaa on vääntö, joka taas on suurimmillaan hieman ennen huippukierroksia. Hihnan puristus taitaa tosin kasvaa suuremmalle vaihteelle mentäessä, joka taas saattaa tasapainottaa tätä yhtälöä.
Variaattorin pitäminen viileänä luultavasti kuitenkin on tärkein asia hihnan keston kannalta.