Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vanteet hakusessa NRG:hen

Aloittaja pekka, 07.02.11 - klo:18:14

« edellinen - seuraava »

pekka

Olisko kellään vinkkiä mistähän saisi vanteen Piaggio NRG Power DD:hen? Etuvanne akseleineen ja jarrulevyineen. Takavanne niin kuin se pulteistaan irtoaa. Pyörät tulisi talvirengaskäyttöön. Vinkkejä vastaanotetaan. Tai tarjouksia, jos jossain olisi ylimääräisiä?

EDIT: Nyt olisi tarjolla sellaiset kolmipuolaiset vm 2004. Sopiiko ne vm 2007, jossa on sellaiset monipuolaisemmat? Kellään vinkkiä?
Siis pulttijako takapyörässä ja akselit ja jarrut etupyörässä? Jos kyseessä on vain ulkonäköpäivitys, voisivatpa vaikka sopiakin?
Kokemuksia?
Piaggio NRG DD 2007, Honda SH 300 2008, Vespa SS 180 1965, Vespa SS 180 1968, Vespa PX 200 E 1983, BMW C 650 GT 2013, Vespa GS 160 Mk 1 1962

Samppa

Sopivuutta kannattaa kysäistä suoraan maahantuojan (SUMEKO) kautta tai esim. heidän valttuuttamastaan huollosta. Itselläni ei ole tiedot kuin 2003 malliin asti.

Jos uusia olet ostamassa niin Easypartsin tarjonnasta lähtisin liikenteeseen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pekka

Kiitos vastauksesta!
Sumekolla kielsivät ko. soveltuvuustaulukon olevan olemassa, ja eipä kaveri konttorilla asiaa ilman taulukkoa osannut kommentoida.
Aprilia SR:ssä on samanoloiset renkaat ja kokokin natsaa.
Tärkeää lienee huomata takajarru, joka on levyllinen tai rumpu.
Myös Gilera Runnerissa on vastaavat, mutta koko vaihtelee siinä 12'' jopa edessä olevaan 14'' astikka.
Siinä saa olla tarkkana.
Kuinkahan tuollainen 14'' eturengas talvirengaskuviolla mahtuisi vakiolokasuojan alla lumen kanssa pyörimään.... Hmm?
Piaggio NRG DD 2007, Honda SH 300 2008, Vespa SS 180 1965, Vespa SS 180 1968, Vespa PX 200 E 1983, BMW C 650 GT 2013, Vespa GS 160 Mk 1 1962

pekka

Oliko kenelläkään kokemusta Gilera Runnerin 14'' eturenkaan laittamisesta Piaggio NRG:hen?
Mahtuisiko ollenkaan paikalleen? Kuinka lähelle lokari menee runkoa jousien pohjatessa?
Lokariin voisi yrittää kiinnitysreikiä "venyttää" että saisi renkaalle tilaa?
Nopeusmittarin näyttämä taitaa mennä pieleen.
Piaggio NRG DD 2007, Honda SH 300 2008, Vespa SS 180 1965, Vespa SS 180 1968, Vespa PX 200 E 1983, BMW C 650 GT 2013, Vespa GS 160 Mk 1 1962

pekka

#4
Taitaa tulla yksinpuhelua.....
Sekä NRG:ssä ja Runnerissa vakioeturengas on 120/70 leveä. NRG:ssä 13'' ja Runnerissa 14''
Jos tuohon Runnerin vanteelle ottaa 100/70 14 renkaan, niin halkaisija on 2,8 mm pienempi
ja mittarinäyttämä siis 0,52% korjaantunut todellisuudessa oikeaan suuntaan.
Jännityksellä odotan, onko vanne liian leveä 20 mm kapeammalle renkaalle....
110/70 14 rengas on 11.4 mm korkeampi, eli 5.7 mm lähempänä lokasuojaa, joten sekin kai kävisi
No huomenna saan noi Runnerin vanteet, ja tulee katsoa sopiiko ne muuten NRG:hen.
Sitten varmaan kannattaa jo odotella ensi talvea, ja uuden kesän tuotantoa olevia talvirenkaita.
Ainakaan tuota 14'' tuuman kokoa ei kaikkialla enää ole oikein saatavilla.
Onkohan ihan hölmön puuhaa? Yleensä ei kapeampaa talvirengasta pidetä kyllä pahana?
Numerot on otettu rengaskokolaskurista....  ::)
Piaggio NRG DD 2007, Honda SH 300 2008, Vespa SS 180 1965, Vespa SS 180 1968, Vespa PX 200 E 1983, BMW C 650 GT 2013, Vespa GS 160 Mk 1 1962

Samppa

Eipä ole kokemusta eri merkkisten (vaikka samaan konserniin kuuluvien) yhteensopivuuksista NRG:n ja Runnerin osalta. Itse olen ostanut pari settiä vanteita joissa toisessa on kesä- ja toisesssa talvikumit, eli mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää. Yleisellä tasolla, kyllä näistä selviä eroja löytyy osista tosin myös yhteensopivuuksia.

Kapeampi talvirengas on mielestäni parempi ja helpommin "ohjattava" varsinkin, jos lunta on vähänkään enemmän. Talvirengasasiaa ja kokemuksia on puitu foorumilla useaan kertaan esim:

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=1074.0
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=294.15
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=277.0
 
Rengasmerkinnöistä:
http://www.skootterini.com/web/perushuolto-ja-kunnossapito/91-mitae-rengasmerkinnaet-kertovat.html
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pekka

Do Dii....
Savan 110/70 14 oli sitten vaan ihan "luettelokoko" ei oikeasti saatavilla. Tilasin siis 100/70 14 eteen.
Runnerin 14'' vanne oli jo kesärenkaallaan Piaggiossa paikallaan ja lokarikin istui juuri ja juuri.
Sain myös 13'' Aprilia Sr:n vanteen sovitukseen, mutta akselinreikä oli pieni. Varmaan ollut korjattavissa uusilla laakereilla, mutta myös jarrulevy oli pienempi ja vähimmillä pulteilla kiinni.
Päädyin pysymään Gilerasta saamillani vanteilla. Jonkun lähteen mukaann olisi ennekin käytetty 100 mm leveää rengasta 3.5'' vanteella? Ainakin sisärenkaalla toimiva vaihtoehto kuulema?
Petyin vaan siihen, ettei takarengas irtoakaan ilman pakoputken irroittamista.... Luulin juuri tuota takarenkaan vaihtoa helpommaksi hommaksi.... Oppia ikä kaikki!
Piaggio NRG DD 2007, Honda SH 300 2008, Vespa SS 180 1965, Vespa SS 180 1968, Vespa PX 200 E 1983, BMW C 650 GT 2013, Vespa GS 160 Mk 1 1962

pekka

Runnerin vanteet siis hommattu. Edessä 14'' vanne, 3,5'' leveä ja 100/70 14 rengas. Savan tehdas sloveniassa suositteli asentamista 2.5'' leveälle vanteelle. Myös hyväksyi 2.75'' ja 3.0'' vanteet. Savan toimittaja sanoi tuota kombinaation käytetyn aiemminkin ja sisärenkaalla. Emme kuitenkaan laittaneet sisärengasta, koska kumi napsahti paikallee helposti ilmankin. Matalaprofiilinen kapea rengas oli saatava, ettei lokasuojaa tarvinnut nostaa, NRG:n alkuperäinen vannehan on sen 13''. En edes väitä omaavani asiasta kokemusta, mutta ajolenkin jälkeen pito on paljon parempaa kuin oma ajamisen uskallus tällä hetkellä... En uskonut noin hyvää lopputulosta saavani. Ainahan on mahdollista että hölmö on vähään tyytyväinen.. :) :)
Kiitos vielä avusta ja vihjeistä. Vanteetkin on siis jo saatu.
Piaggio NRG DD 2007, Honda SH 300 2008, Vespa SS 180 1965, Vespa SS 180 1968, Vespa PX 200 E 1983, BMW C 650 GT 2013, Vespa GS 160 Mk 1 1962

Samppa

Onhan se mukava päästä taas ajelmaan.  :D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

"Leveämpi vai kapeampi parempi?" Ralliautojen nastarenkaat ovat skoden renkaiden levyisiä ja tehoa on satoja heppoja. Talvella merkkaa pintapaine ja nastoilla sen saa jos leveä rengas ei kanna lumessa.

LainaaOnkohan ihan hölmön puuhaa? Yleensä ei kapeampaa talvirengasta pidetä kyllä pahana?
Numerot on otettu rengaskokolaskurista....
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Plom

Vanha totuus on, että kapeampi rengas pitää paremmin suuremman pintapaineen ansiosta lumella ja jäällä sekä soralla.

pekka

Haluan vielä tarkentaa, että kapeampi rengas on parempi talvella, kuten vahvistettu monessa kohtaa ketjussa.
Tehdas näki ongelman siinä, että samankaikaisesti kapean ja matalaprofiilisen renkaan asentaminen leveälle
vanteelle tekisi vaikeuksia... Tehdas suosittelee ko vanteelle 110/80 14 rengasta käyttämäni 100/70 14 sijasta.
Ja minun piti pitää rengas matalana, jotta ei olisi tarvinnut siirtää etulokaria, ja vältyin isommalta mittarivirheeltä.
Tuo siis asennettiin ja se onnistui jopa ilman sisärengasta, muutamista vastakkaisista arvioista huolimatta.
Gilerassa, jossa etulokari on jo 14 rengasta vastaavalla korkeudella, käytetään juuri tuota 110/80 14 kokoa.
Ensimmäinen tankillinen on ajettu, ja ihan hyvältä ne tuntuu, jopa ihan "peilijäällä" tuntee nastan "purevan".
Piaggio NRG DD 2007, Honda SH 300 2008, Vespa SS 180 1965, Vespa SS 180 1968, Vespa PX 200 E 1983, BMW C 650 GT 2013, Vespa GS 160 Mk 1 1962