Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tyttärelle Piaggio Free (projekti)

Aloittaja r2, 27.01.15 - klo:21:05

« edellinen - seuraava »

r2

Ostin tuossa ennen joulua kollegalta Piaggio Freen, vuosimallia 1996. Mopo oli aika ritsan (katteissa vikaa, lähtee huonosti käyntiin ym) oloinen mutta ajattelin käydä sen tässä keväällä läpi ja neiti (nyt) 14v ajanee sillä kortin opetuksessani ja jospa hän ajelisi muutenkin kesällä omia menojaan. Tuossa pelissä kiinnosti 14" renkaat, mekaaninen öljypumppu vaijerilla ja pelihän on tainnut olla aika yleinen aikoinaan? Iipeissä ainakin osaa on tarjolla varsin hyvin.
Peli on nyt purettu selkärankaa myöten ja nostan moottorin pöydälle kunhan kiireet taas hellittää.
Katteita olisi uusittava, olisikohan kellään kirkkaanpunaisia
- etukate
- lokari eteen
- ohjaustangon kate
Lisäksi haussa on tarakka (harmaa/musta) ja vähän varmaan muutakin. Ajopeli oli niin halpa ettei sen hinnasta voinut enää tinkiä. Laatikollinen Karhua siis.
Vaijerit menee myös kaikki vaihtoon, toivottavasti moottorista ei paljastu mitään ylläreitä.

Peli on tämännäköinen (valitettavasti ei kuitenkaan kuvan siisti yksilö):

Suzuki gt 380-Honda Four 750-Baotian Chica Fresh-Peugeot Elystar TSDI-Aprilia Atlantic 250-Honda SW-T400-Suzuki V-Strom 650... ja nyt olen Peugeot Vivacityn mekaanikko

Partanen

Tuo on varmasti hyvä ajettava, isojen pyöriensä vuoksi. Hyväksyikö tytär mallin, kun ei taida semmoinen nuorisomalli olla kuitenkaan.  :)

Kakstahtinen kun on, niin konerempankin voi tehdä sopuhintaan. Osat ei ihan hirveitä maksa. Ei sillä ehkä tienestille pääse, mutta käyttöpeliin voi vähän sijoittaakin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Veikkaan että katteiden saanti voi olla vaikeaa. Epoksilla voi korjata lujitteen kanssa jota voi olla vaikka naru jolla saa hyvin taivutuslujuutta. Muuten nuo muovipalat on helppoja  maalata kolinapurkeillakin ja tulos on parhaimmillaan hieno.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

#3
Lainaus käyttäjältä: r2 - 27.01.15 - klo:21:05
Peli on tämännäköinen (valitettavasti ei kuitenkaan kuvan siisti yksilö):

On varmasti noloa ajella sillä, tyttären mielipidettä olisi hyvä kysyä ja antaa itse valita minkälaisen haluaa. Nettimotosta saa pikkuvikaisia alkaen 100 euroa.
http://www.nettimoto.com/
Alle 10.000 ajetusta, 3 vuotta vanhasta helkamasta maksoin muistaakseni 200e, hinta uutena 1690.-
Etulamput kun on katteessa, eikä ohjaustangossa, näyttää vähän nykyaikaisemmalta.

Esimerkin vuoksi esimerkiksi helkama sc-r.


Esim. lähes hieno keeway 70 euroa, starttirele naksahtaa, ei varmaan iso vika,
http://www.nettimoto.com/keeway/f-act/1799517

Tuskin saat tehtyä kovin paljon halvemmalla hirveän näköisestä romusta vehjettä, millä ei siltikään kehtaisi ajella yleisillä paikoilla, mökkimopoksi se ehkä menisi jollekin.
Katso mitä on tarjolla melkein kaljalaatikon hinnalla.
http://www.nettimoto.com/skootteri/myydaan?eto=50&pto=500&page=1

Coastside

Kunnostusprojekteilla on paikkansa vaikka isä-tytär suhteen hoidossa. Nuo netin halppisostokset voivat olla mitä vain kevyesti luovutuista itkusekaisen raivon tuottaneisiin. Ihmehelkama tietysti kulkee pitkän tiensä lopulta museoon kiinalaisena  koskaan ei korjattu ja kolmas omistaja jo haudassa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Mulla oli kans vuoden verran Free. Oli lähes ajamaton kun ostin ja toimi kaikinpuolin ok.
Mutta..  aivan järkyttävän huono ajovalo mikä ei polttimon vaihdolla parane eli umpio on surkea vaikka oli uudenveroinen.
Jousitus/iskunvaimennus saattaa toimia kevyellä kuljettajalla mutta vain hyvillä teillä. Tosi pieni bensatankki.
Tekninen toimivuus ok, kylmilläkin. Kaasuttimessa kuminen lämpövaippa minne johdettu moottorin lämmintä jäähdytysilmaa ! Tehdasvaruste mutta saattaa olla kadonnut tsi-ropatuista yksilöistä.
Mielestäni ajovalo oli niin huono (jopa fudea kehnompi) että ei pitäisi ajella pimeällä liikenteessä kuin valaistuissa taajama-olosuhteissa missä valo toimii lähinnä huomiovalona. Moottori erittäin pirteä ja kulkuhaluinen.

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.01.15 - klo:07:57
Ihmehelkama tietysti kulkee pitkän tiensä lopulta museoon kiinalaisena  koskaan ei korjattu.

Korjasin silloin kun ostin sen, joten tuskin tarvitsee enää korjailla.

Partanen

Mä kun olen kunnostanut kahta uutta kiinalaista, ja vähän käytettyä italialaista, niin sanoisin että jälkimmäisen kunnostaminen on palkitsevampaa. Tietysti homma riippuu lähtökohdasta, mutta jos löytää yksilön jota teinit ei ole ropanneet, niin aina parempi.

Varaosat kannattanee hankkia Easyparts:ista Hollannista: http://www.easyparts.nl/choosesubmodel/15/144/0-4019-1-m420-m144/Free.html

Oli siellä jotain katteidenkin osia, mutta onhan niillä hintaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

r2

Tämähän kiinnostikin monia, hyvä. Saan varmaan hyviä vinkkejä ja neuvoja.
Tytär hyväksyi aihion mutta ehtona oli että pitää "entistää" (joka tarkoittaa alkuperäisen näköistä, ei aitoa entisöintiä) eikä saa olla mitään ihmeviilauksia. Ei bling-blingiä, karvanoppia eikä mattamustaa. Mikään stealth-hävittäjän näköinen mopo ei kuulemma myöskään kelpaa. Ykköstoive olisi ollut Vespa, kakkonen vespakopio eli se Solifer -retromalli mutta kun katsottiin netistä tällaisen kuvia siistikuntoisena niin hän äänesti tämän jatkoon.
Jeps, valot on lähinnä merkkivalot mutta onneksi asutaan katuvalaistuksen alueella.
Easypartsia olen suosinut aiemminkin osatavaratalona ja kannattanee tuo moottori avata ja katsoa mitä sinne uusii. Tilaa sitten isomman pumpsin osia ja säästää vähän postikuluissa.
Ei se nyt ihan kappaleina ole katteiden osalta mutta nuo listaamani palat ainakin uusitaan. Etuloksun epoksikorjaus vois olla helppo tehdä, siinä ei pahaa murtumaa ole.

OT:
LainaaKunnostusprojekteilla on paikkansa vaikka isä-tytär suhteen hoidossa.
Jos ekaksi tekisi tytölle oikein siistin mopon --> suhde kunnossa
Ja sitten yrittäisi opetusluvilla hänelle korttia ---> ????




Suzuki gt 380-Honda Four 750-Baotian Chica Fresh-Peugeot Elystar TSDI-Aprilia Atlantic 250-Honda SW-T400-Suzuki V-Strom 650... ja nyt olen Peugeot Vivacityn mekaanikko

konenikkari

Totta, projektisi on hyvinkin mielenkiintoinen ja mielekäs. :D
Kannattaa suorittaa loppuun, riippumatta siitä löytyykö kuljettajaa vai ei.
Moottorin ja muu tekniikka on huomattavasti luotettavampaa kuin suositelluissa pienen rahan kinuskeissa.
Muistakaa ottaa tyttären kanssa paljon kuvia "ennen/jälkeen" :D
Ja toimittaa niitä tänne, muidenkin ihasteltaviksi.
Paljon onnea projektille.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Samppa

Mulla oli myös rouvalla Free (vm 1996). Ei mitään pahaa sanottavaa normaali päiväajossa. Onhan tuo vähän muovisen oloinen ja ohkaset katteet saa helposti halkeamaan ylikiristämällä, mutta isoilla renkailla erittäin hyvä ajettava myös hiekkatiellä ja pirteä.

Öljypumpun vaihdoin, kun falskasi läpi ja jarrupääsylinterissä alkoi vanhemmiten mäntä jäämään välillä pohjaan siten, että etujarru pikku hiljaa jäi vaan lukkoon. Ihan purkamalla sain taas pelittämään. Mittarissa on nyt noin 8000km ja konetta ei ole koskaan tarvinnut käyttää varsinaisesti auki. Karstanpoiston tein samalla, kun uusin öljypumpun. Perusremppaa eli kuluvaa osaa olen toki vaihtanut.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

mao

Tuolla italian ebayssa (ebay.it) näyttää olevan katteiden osia myytävänä runsaasti.
Olen tilaillut sieltä osia omaan italian ihmeeseen, ja kokemuksesta voin sanoa, että todella hyvää ja nopeaa palvelua. Puhuvat hyvin englantia. Postikuluja kannaatta tinkiä, laittavat ne todella yläkanttiin.

oskuk

Italian posti paljon suomalaista siskoaan halvempi.

r2

Kuvia pitää ottaa joo, noita ennen/jälkeen kuvia varsinkin.
Lainaus käyttäjältä: mao - 28.01.15 - klo:18:14
Tuolla italian ebayssa (ebay.it) näyttää olevan katteiden osia myytävänä runsaasti.
Siinäpä hyvä vinkki, kiitokset! Tein haun siellä ja listauksessa heti ensimmäinen etukate (ja vielä oikea väri) menee varmaan tilaukseen. Se on niin risa alaosastaan (lue: kolahtanut johonkin) ettei kannata kuiduttaa. Alakatteet, sivukatteet ja tangon kate on jo irti, viikonloppuna puran siitä etuloksun jotta päästään alkuun. Pitääpä laittaa kamera laulamaan.
Suzuki gt 380-Honda Four 750-Baotian Chica Fresh-Peugeot Elystar TSDI-Aprilia Atlantic 250-Honda SW-T400-Suzuki V-Strom 650... ja nyt olen Peugeot Vivacityn mekaanikko

Coastside

Kun purat, koeta heti selvittää osan kunto, asento ja puhdista ainakin rättipuhtaaksi. Pakkaa ryhmittäin numeroituihin pusseihin ja rasioihin ja kirjaa tiedot mikä ja mistä. Kuvaaminenkin auttaa.  Netistä löydettyjen kuvien ja kaavioiden tallennus auttaa myös. Useimmat kunnostushankkeet loppuvat kesken kun muistiin luotetaan lìikaa. Työtila on hyvä olla siisti ja valoisa ja liian pitkiä rupeamia kannattaa välttää sähellysvaaran vuoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04