Kirjoittaja Aihe: Kipinä on ja pensaa tulee. Miksi Kymco Agility 4T ei käynnisty ?  (Luettu 400 kertaa)

Poissa Kari69

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
Ostin Kymco Agilityn ja ongelmat alkoi, kun kone oli seuraavana päivänä kylmä. Käynnistyy tosi huonosti ja huono tyhjäkäynti. Lämmittyään kävi kohtalaisesti, mutta tyhjäkäynti vaelteli. Vikaa hakiessa tuli starttailtua paljon ja kytkin siksi toisen vähän isomman akun oman akun rinnalle. Tyhjäkäynnin seosruuvi oli kierretty pohjaan. Sen ruuvauksella ei tuntunut olevan vaikutusta.

Irrotin ja putsasin kaasarin ja asensin paikoilleen. Kone starttasi heti ja kävi nätisti. Irrotin lisäakun, jolloin sen plussaan kytketty johto raapaisi hieman skootterin runkoa ja antoi kipinän. Miinus oli siis vielä kytketty. Sen jälkeen valot kuitenkin toimi ja kone muistaakseni käynnistyi. Oli aika mennä nukkumaan.

Seuraavana päivänä kun starttasin, niin ei edes lupaillut enää. Kipinä kuitenkin tulee ja tulppa on kostea. Avasin kaasuttimen uudestaan ja tyhjäkäyntisuutin oli tukossa. Edellisessä putsauksessa irrotin uimurikammion tyhjennysventtiilin kuopasta moskaa ja sitä oli kait jäänyt vielä hieman ja tukki suuttimen. Uusi putsaus ei auttanut. Kipinä  tulee (uusi tulppa) mutta ei lupaa yhtään.

Mitä vikamahdollisuuksia on? Voiko CDI vikaantua siten, että kipinä on heikko.

Poissa joni_k

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3434
tyhjäkäyntisuutin on varmasti liian pieni, ainakin oireet kun skootteri vielä jotenkin pelasi viittaa siihen. jos sulla on akusta miinus kiinni ja sen lisäjohto joka ei periaatteessa runkoon osuttuaan enää ollut skootterin sähköjärjestelmässä tuskin cdi boksia rikkoo. sehän on oma erillinen johto.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19861
Koko bensalinjan puhtaus on varmistettava tankista alkaen. Nykybensat voi hyytelöityä nopeasti eikä sitä silmin erota.
Jos kipinä on kirkas niin kaasarin irroitus ja hieman bensaa imukaulaan niin pitäisi pörähtää. jos niin on kaasarijumppaa lisää.
"Buy a man eat fish, he day teach fish man to a lifetime. Come on man!" " Uh, I`m gonna to lost track here..." "The only way to spare more pain and more loss (nation)" - Joe Biden

Poissa Kari69

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
Minulla on 2 ml lääkeruisku. Ruiskutin sillä 1 ml imuaukkoon ja starttasin. Kone pörähti hetkeksi. Sytytysosat on siis kunnossa.

Putsasin ja tarkastin kaasuttimen taas uudelleen  paineilmalla ja breekkleenillä. . En nähnyt mitään tukoksia. Tyhjäkäyntisuutinkin oli auki. Laitoin kaasarin paikoilleen ja valutin uimurikammion täyteen. Olin tankannut tuoreella pensalla. Kone käynnistyi heti ja käy nätisti.
Jossain oli kai sitten ollut tukos.

Kiitos vinkeistä.

Omat vihjeeni.
1) Lääkeruisku sopii alipaineletkuun. Vaikka tuo ruiskuni oli vain 2 ml, niin sillä imu riitti avaamaan pensahanan, kun laskin tankin tyhjäksi. Sillä voi antaa myös tarkan annoksen pensaa imuaukkoon.

2) Jos purat koko kaasuttimen, niin ole tarkkana kiihdytyspumpun takaiskuventtiilin kanssa. Se koostuu hyvin pienestä kierrejousesta ja sen alla olevasta pikkuruisesta kuulasta. Se häviää helposti ja huomaamatta. Minäkin ihmettelin, miksi jousen alla ei ole kuulaa mutta se löytyi sitten pöydältä, onneksi. YouTubessakin on kaasuttimen purku ja kasausvideo, jossa kaveri asentaa takaisin jousen, mutta ei tiedä kuulasta mitään.

3) Kaasuttimessa on 2 tosi ahdasta kanavaa. Tyhjäkäyntisuutin ja ryyppylaitteen 'suutin' tai kanava, josta ryyppy imee pensaa. Tämä messinkinen suutin on uimurikammion pohjassa. Reikä on alle 1 mm. Alkuosa reikää on arviolta 1,2 mm, mutta syvemmällä paljon pienempi. Sijainnista johtuen sen läpi ei voi nähdä. Ehkä minullakin tuo oli tukossa.

Infoa. Moottori  saa pensaa 4 eri kanavan kautta. Ryyppy, tyhjäkäynti ja kiihdytys kanava ja pääkanava eli kaasuttimen kurkku. Startti ja tyhjäkäyntiongelma voi johtua ryyppy tai tyhjäkäyntikanavan tukoksesta.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19861
Liian suuri tyhjäkäynti estää pikkukanavien toiminnan kun se saa ilmaa ohi läpän ja puristuspaineet nousee.

Alipaineliitännästä  saa bensaa tosiaan sisään. Suunnittelin kerran primerin tehdä ruiskusta ja letkusta imukaulaan. Noissa ruiskujen tiivisteissä on huono bensan kesto johon se kaatuu. Kestää se hetken ja kun pesee niin ei mene pilalle. turvonnut voi kuivua normaalimittaan kuten kaasarin kalvo. Hyvä testailla noiden muovikumien kestot.
« Viimeksi muokattu: 04.05.21 - klo:21:18 kirjoittanut Coastside »
"Buy a man eat fish, he day teach fish man to a lifetime. Come on man!" " Uh, I`m gonna to lost track here..." "The only way to spare more pain and more loss (nation)" - Joe Biden

Poissa Sepi6

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 448
Minulla on 2 ml lääkeruisku. Ruiskutin sillä 1 ml imuaukkoon ja starttasin. Kone pörähti hetkeksi. Sytytysosat on siis kunnossa.


3) Kaasuttimessa on 2 tosi ahdasta kanavaa. Tyhjäkäyntisuutin ja ryyppylaitteen 'suutin' tai kanava, josta ryyppy imee pensaa. Tämä messinkinen suutin on uimurikammion pohjassa. Reikä on alle 1 mm. Alkuosa reikää on arviolta 1,2 mm, mutta syvemmällä paljon pienempi. Sijainnista johtuen sen läpi ei voi nähdä. Ehkä minullakin tuo oli tukossa.

Tämä on varmaan yleisin syy kaasarista johtuville käyntihäiriöille, reikien koko rikastinpiirissä ja ja tyhjäkäyntipiirissä 0,3-0,5mm. Joskus vähän haastavia ja aikaa vieviä availla. Vessaharjasta "karva" tai rohkeimmat käyttää teräsharjan "karvaa" noiden puhdistukseen. Lähes ainak kuitenkin vaatii mekaanista puhdistusta.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Poissa Kari69

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
Tyhjäkäynti suuttimesta voi katsoa näkyykö valo läpi. Rikastuspiirin suuttimesta ei voi. Miten siis selvittää onko se tukossa? Minä laskin uimurikammioon vähän pensaa ja puhalsin paineilmaa rikastimen aukosta. Uimurikammiossa näkyi silloin ilmakuplien vana, joten suutin oli ainakin osittain auki.

Poissa Kari69

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
On vielä jotakin vikaa. Lähtee kyllä heti kylmänä käyntiin, mutta tyhjäkäynti soutaa. Tyhjäkäyntiruuvin säätö ei toimi normaalisti. Korkein kierrosluku tulee, kun ruuvi on kokonaan kiinni. Mikä ihme voi olla syynä. Suuttimissa ei ole numeroita lainkaan, joten niiden koosta ei ole mitään tietoa.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19861
Suuttimien koon saa neuloilla. Värjää tussilla ja työntää suuttimeen. Neulat on hiottu kartioksi joten se tyssää ja voi mitata.

Tyhjäkäynti pitää olla pieni ja läppä niin vähän auki kuin voi.
"Buy a man eat fish, he day teach fish man to a lifetime. Come on man!" " Uh, I`m gonna to lost track here..." "The only way to spare more pain and more loss (nation)" - Joe Biden

Poissa tapiovuorent

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 508
Tarkista myös ilmansuodattimen kunto ! Saako ilmaa muualtakin , kuin suodattimen kautta. Esim. suodattimen ja kaasuttimen välinen putki/letku . Onko ehjä .

Poissa mopotinx3

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 294
Omassa Kymcossani ei myöskään ole aivan paras kylmäkäynnistys. Muistaakseni kaasua pumpatessa kiihdytyspumppu ruikkii bensaa kurkkuun, niin että sen näkee. Kaasarissa pitää tietenkin olla bensaa sisällä. Edellisen koneremontin yhteydessä hylkäsin uuden kaasuttimen, vaikka vika oli puristuksissa. Nyt aion asentaa sen kokeeksi. Ensin katson nykyisestä kaasuttimesta ruikkiiko se mitään. Joka tapauksessa kokeilen vaihtaa kaasuttimen. Tässä uudessa varakaasuttimessa ainakin on kaikki kanavat auki ja kiihdytyspumpun kuula ja jousi paikoillaan ja tiivis pumpun kalvo.
Viritysasteesta on kiinni, miten suuren suuttimen kone  huolii. Vakio 50cc moottorille kelpaa 85 ja tämä 60cc tarvitsee noin 96 suuttimen. Sähköryyppy on akun kytkemällä helppo tarkistaa, pukkaako se mäntää ulospäin. Hyvin on muut selostaneet vian mahdolliset syyt, paras tilanne olisi, jos voisi kokeilla toista kaasutinta. Tämä menee vähän mainostamiseksi, mutta Sym ja Peugeot 4-t skootterit,  joissa on se Monkey-tyylinen sylinterinkansi, lähtee käyntiin melkein yhtä hyvin kuin 2t Piaggio. Ei tarvitse kauaa painaa starttinappia tai pari polkaisua riittää.
« Viimeksi muokattu: 08.05.21 - klo:21:36 kirjoittanut mopotinx3 »

Poissa Kari69

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
Eilen illalla ja tänään aamulla käynnistyi ihan hyvin kylmänä eli sekunnin sisällä. Kävin sitten pikku ajelulla. Kokeilin nyt illalla, miten käynnistyy mutta en saanut lainkaan käyntiin. Pari kertaa vain lupasi, ei muuta. Tämä on nyt toinen kerta, kun hyvän kännistyvyyden jälkeen seuraavalla kerralla ei käynnisty lainkaan. Käynnin aikana tapahtuu siis jokin muutos jonka seurauksena startti ei enää onnistu.

Avasin taas kaasarin ja tarkistin kanavat ja suuttimet. En saanut käyntiin.

Ilmansuodatin näyttää ihan uudelta.

Katsoin Aliexpressin sivuilta sähköryypyn 2 kuvaa ja mittasin niistä neulan ulkonemaa verrattuna ryypyttimen läpimittaan 20mm.
Neula on kuvissa ulkona 8,7-8,8 mm. Minulla 9,3 mm eli noin 0,5 mm ulompana. Mahtaako tuo jo sulkea ryypyn. Olisiko noin pienestä kiinni? Onko joku mitannut, paljonko neula tulee ulos kuumana?

Hyvä vinkki tuo mitata suuttimet neulan avulla. Täytyy kokeilla huomenna.

Pitäisi saa mopo kuntoon, jotta vaimo voi tehdä sillä työmatkat maanantaista alkaen.

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2152
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Ei se neulan liike ole montaa mm, ehkä n 3-5 mm .   https://skootterini.com/web/vianhaku-ja-korjaus/94-automaattiryypyssae-vikaa
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman 650&400 ja Satelis 250

Poissa Kari69

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
Luin uudelleen tuon  toimintaselostuksen. Siitä selveni, että ryypyttimestä tulee ulos sylinteri ja sen mukana neula. Olin kuvitellut, että pelkkä neula tulee ulos. Selostuksen kuvassa on mittasuhteiltaan erilainen ryypytin kuin minulla ja Aliexpressin kuvassa. Selostuksessa neula on noin 7 mm ja sylinteri 13mm. Yhteensä siis 20 mm. Aliexpressin kuvissa sylinteri on 11mm ja neula 9 mm. Yhteensä myös noin 20 mm. Minulla yhteispituus on 18 mm, mutta mitattu noin 10 C lämpötilassa. Ryyppy on siis varmasti päällä.

Osaako joku päätellä mistä johtuu, että minulla kierrokset on korkeimmillaan, kun seosruuvi on kiinni? Tämä sekä kylmänä että lämpimänä.

Poissa mopotinx3

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 294
Bensaa ei tule tyhjäkäyntisuuttimen kautta tarpeeksi. Tai imukaulan haljenneen bakeliitin kautta saa lisäilmaa. Liikaa ilmaa siellä on, joten ilmaruuvin ruuvaus ei vähennä ilman tuloa, jotta  moottori kävisi tarpeeksi rikkaalla. Näin ei kierrosluku voi pudota, vaikka ruuvaat ruuvin pohjaan.