Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mittarin vaihto Aprilia SR50 Factory Piaggio

Aloittaja mopotinx3, 05.07.20 - klo:19:34

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Innostuin vaihtamaan uuden mittariston, jotta pääsen eroon varoituskolmiosta ja EFI töpseli irti-kuvasta, Hyvin olivat vaikeusastetta laittaneet.
Vilkut lakkasivat toimimasta ja starttinappula.  En tästä kuitenkaan lannistunut, vaan väkisin laitoin uuden Kosokopion paikoilleen. En tohtinut käyttää Aprilian omaa 3-napaista nopeusanturia, ettei uusikin mittaristo hajoa.  Käytettyäni kaikki mahdolliset poranteräni, sain aikaiseksi magneetin reiän jarrulevyyn, pirun kovaa terästä.  Sitten vain lokasuojan kiinnikkeisiin anturin pidike.  Se nappasi kiinni jarrulevyn pultteihin, mutta porasin reiät alemmaksi, niin alkoi pyöriä. Virrat päällä kun annoin vauhtia etupyörälle, tuli näyttään 5 km/h. Toimii!
Kierrosmittaria en saanut testattua, koska insinöörit olivat laittaneet ajoneston mittarin sisälle ja moternin vilkkureleen. Mittari saa kuitenkin virtaa, joten on pikkujuttu laittaa rele vetämään. Ulkoinen vilkkurele täytyy asentaa ohjaustangon suojan alle.
Tämä juttu on varoitukseksi kaikille, jotka harkitsevat muutostyötä ruiskusta kaasarikoneeksi, ajankulua riittää mukavasti. Kaunis näyttö tässä parinkympin mittaristossa on.  Vaihteen näyttö 1-6 on turha skootterissa, mutta onpahan  vähemmän tinaamista. Mittaristossa on hieno polttoainemittari, mutta moottorin lämpötilalle on vain varoitusvalo,  asentamani erillinen moottorin lämpömittari saa jatkaa toimessaan
Edit. Oli varmaankin stopnappula hipaistu päälle. Vilkkurele on alunperin jännitteensäätäjän sisällä, mutta piippaava vilkkurele on parempi.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#1
Tänään sain vilkkureleen asennettua, Laitoin piippaavan "vaarin" led-version. Ei unohdu vilkku päälle.  Moottorin starttivian aiheutti nopeasti irti nykäistyt kierrosmittarin testijohdot akkunapojen välissä. Navat olivat löysällä, siksi ei startannut. Nyt on enää polttoainemittarin ja öljyn merkkivalon kytkentä tekemättä. GR/V sensore benz nasta 9 ja Vi sensore uv olio nasta 17.  Bensamittarin ainakin pitäisi näyttää jotain, kun tankki on melkein täysi. Ei kuitenkaan näytä mitään. Kierrosmittari toimii hienosti sytytyspuolan signaalilla.
Öljyvalon testaus vaatisi öljyanturin noston pois säiliöstä, jotta valo alkaisi palamaan. Näitä anturin herkkyyksiä pystyy jostain menusta säätämään. Öljyvalo pitää saada toimimaan, jotta ei leikkaa kiinni vahingossa. Oisko tuo Vi violetti, pitää chekata. Nopeusanturin pidikkeen lopullisessa versiossa on johdon suojaus tehty kääntämällä pidikkeen loppu rullalle, näin ei johto tartu heti johonkin ja saa vaurioita.
Edit. 8.7.  Vilkut vilkutti hyvin ilman katkaisinta, mutta kun laittaa virran kiertämään kahvakytkimen kautta, alkaa jostain kuulua releen raksutusta, mutta vilkut ei vilku.  Joku manaaja nyt tarvittaisiin. Otin kaikki johdot irti kahvakytkimistä, mutta silti joku rele raksuttaa etukatteen alla. olisko tässä kuitenkin perinteinen vilkkurele, Nakkilan varaosakuvastosta en sitä löytänyt.
Edit 9.7.   Vilkutusvian syyksi paljastui se ainoa mustavalkoinen virtajohto, joka tulee virtalukon kautta. Se ei  sovellu vilkkureleelle, vaan alkaa mittariston taustavalot vilkkua, jos yrittää kytkeä siihen. Virta on vedettävä akulta. Paljon tuli pätkittyä johtoja turhaan, kun en heti viitsinyt alkaa vetää johtoa akulta.  Pitää hakea Biltemasta ohutta 0,75 sinistä ja punaista johtoa, jotta tulee siistit liitännät.
E-ville nopeusmittari ei soveltunut toiseen kesämopooni, sain vain 60 km/t mittariin. Piti korjata se alkuperäinen Sachs mittari.  Nollasin samalla ikävät 39850km lukemat.  Magneettipylpyrässä oli paljon moskaa, siksi mittarin viisari heilui miten sattuu. Nyt toimii kuin kello. Valitettavasti trippimittarin akselin jouduin sahaamaan poikki, kun oli ruostunut jumiin. Kyllä Japanissa Hondalla tehdään parempia mittareita kuin Saksassa, japsin trippimittarin päässä on ruuvi, nupin irrottaminen sujuu siksi ongelmitta.
Mittariston telineen keskimmäinen tuki piti sahata rautasahalla pois, se oli juuri uuden mittariston johtoliittimen kohdalla. Pysyy se kahdellakin ruuvilla kiinni tämä muoviteline.  Jouduin laittamaan mittariston pohjaksi levyn, johon takoitukseen löysin Ladan radiokehyksen palan. Varnaankin tämä on ainoa Aprilia, jossa on Ladan DNA:ta.
19.7.  Öljyn tasoanturi löydetty ja sen varoitusvalo hakkeroitu.  Anturi on 2-johtoinen sulkeutuva virtapiiri. EFI-valo kannattaa laittaa öljyvaloksi, kun se syttyy palamaan kun laittaa maadoituksen öljyanturin kautta.  Viimeinen versio mittarin nopeusanturin telineestä on kaunis, mutta valitettavasti mittari herkesi toimimasta.  Varmaankin anturin maadoitus katosi, pitää tutkia.  Vielä kun saisi bensamittarin toimimaan, siksi joudun purkamaan taas takakatteet pois, jotta pääsee säätämään bensa-anturin johtoja ja maadoitusta.
21.7.  Mittarin johdot punainen ja keltainen pitää olla ristissä, alkoi heti näyttää. Olivat tehtaalta niin, mutta kun otin liittimen irti johdon pujottamisen helpottamiseksi , laitoin samanväriset vastakkain.  Bensamittari ei vain näytä anturi kytkettynä, ohmit täsmää ja maadoitettuna suoraan runkoon näyttää täyttä. 5ohm täysi, 90 ohm tyhjä pitäisi olla anturin arvot, pitää mittailla lisää. Nyt kuitenkin innostus mittarin säätöön loppui. Otan välillä ajoon. Uusi Aerox PHBN tyypin 17.5mm kaasutin tuli eilen, hyvä suoritus Aliexpressiltä, 20 päivässä Suomeen. Nyt  ymmärrän, miksi tämä mittari on ollut varastossani kauan, se on pirun hankala asentaa. Paljon oli sekaannusta Blau/Nero sensore massa kytkennän takia, jota käytetään  antureissa tietokoneen maajohtona, mutta se ei ole maajohto.  Toinen melkein sama väri Bianco/Nero onkin 12V.
V/R vihreäpunainen on mittariston oikea virtajohto ja siihen voi kytkeä sulakkeen kautta kahden euron piippaavan kiinan vilkkureleenkin ongelmitta.
Aprilian oma nopeusanturin liitin löytyi jäähdytinkennon takaa öljysäiliön alta kauhean öljyravan peittämänä. Sen johto ei ylety mittarille, piti jatkaa johtoja. Ei toiminut, mutta nyt se on ainakin kaivettu esiin. Keskimmäinen johto ei ole maa ilmeisesti.
Tilasin kiinaskootterin polttoaineen määrän anturin. Alle neljällä eurolla selviää tämä mysteeri, että saako tätä Koson mittaria millään näyttämään.  Uudessa anturissa on 3 johtoa. Noista Aprilian kahdesta johdosta ei saa mitattua mitään vastusarvoja. Silti se näytti omalla mittarillaan jotain järkevää, mutta ei Kosolla. Kosossa pitää aina laittaa virrat pois virta-avaimesta, jotta mittaus tapahtuu, sekin haittaa testausta, kun johdot kytkemällä ei tapahdu mitään. Virta-avaimen pois/päälle jälkeen näyttää täyttä tankkia maadoitettuna.
27.9. Ei vain bensamittarin anturia kuulu, pitää tehdä rahojen palautuspyyntö Aliexpressiin. Pitää olla pirusti aikaa, jotta voi kiinaosia käyttää. Joskus tilaan kahdelta eri myyjältä saman osan, niin jompi kumpi ainakin tulee perille. Nyt tilaan just oikean neliskanttisella kiinnityslaipalla.
20.10. Mopo pääsi talvilevolle.  Tulihan se ensiksi tilattu bensa-anturikin lopuksi. Nyt on 2 vaihtoehtoa, pyöreällä ja neliskanttisella laipalla.
Edit:  Kumpikaan bensa-anturi ei suostu näyttämään täyttä. Youtubessa Yamaha Jog bensa-anturi näyttäisi olevan ohmiltaan oikea ja näyttää täyttä. Näillä nykyisillä antureilla näyttää 3/4 tankkia enimmillään.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

Mittarin asennus jäi öljyvalon osalta kesken viime syksynä. Pitää nyt tehdä homma loppuun.  Ei auta kuin päästää öljyt säiliöstä astiaan ja sitten kytkeä öljyvalon anturin toinen johto maahan ja toinen johto mittarin EFI-valon johtoon.  Kun laitan öljyn takaisin säiliöön, pitäisi EFI-valon sammua.  Öljyn kanssa sottaaminen on hyvin vastenmielistä, siksi tämä mittarin säätö on kestänyt näin kauan. Toinen vaihtoehto olisi purkaa syyläri pois ja nostaa öljyanturi pois säiliöstä ja sen kytkintä tutkimalla tarkistaa valon toiminta. Se on yhtä sotkuinen homma ja anturin tiiviste voi alkaa vuotamaan. Helpoin tapa olisi laittaa sekoitusbensaa 2% ja ajaa kunnes öljyvalo syttyy.
Aprilia Sportcity One 50 4t