Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keeway ry6 ajovalot.

Aloittaja PORTSARI, 27.12.20 - klo:15:21

« edellinen - seuraava »

tapiovuorent

Niin , tärkeä on myös tuo maadoitusjohto , joka on ollut kiinni starttimoottorin toisen kiinnityspultin alla tai korvakkeen pultissa jossa on myös pakoputki kiinni.
Syy ongelmaasi ei kuitenkaan ole tuo.
Epäilen kuitenkin jännitteensäädintä : Sinne asti ei virta kulje , tai säädin on rikki.Lataamattomuus antaisi epäillä juuri säädintä.

konenikkari

#16
Lainaus käyttäjältä: PORTSARI - 29.12.20 - klo:12:02
https://aijaa.com/TQw824

Tuollainen johto on ylimäääräisenä. Maadoitusjohto, mutta vaikka sen laittaa mihin tahansa kohtaan runkoa, ei tapahdu mitään. Johto kulkee isossa johtovyyhdissä. Alkupää jossain etupäässä skootteria.

Jos olet käyttänyt starttimoottoria tuon johtimen irti ollessa,
on melko varmasti muita miinusjohtoja sulanut johtosarjasta,
tai jopa palanut poikki, kun starttivirrat on kulkenut ohuempia
johtoja pitkin. :(

Hyvä kuva,  :) pistä lisää kuvia noista muista kohteista.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tapiovuorent

Konenikkarin kertoma on hyvinkin todennäköinen syy.
Turmiollinen paksun maajohdon unohtaminen aiheuttaa hyvinkin ohkaisempien maajohdon palamisen.
Vikahan tuli vasta moottoriremontin jälkeen , jolloin olet sitä useamminkin käynnistellyt, ilman tuota tärkeää paksua maajohtoa.
Maadoitukset ovat usein niitä tärkeimpiä sähkötöitä myös mopoissa.( itselle kävi muutama vuosi sitten , että rempan jälkeen starttasi huonosti , silloin huomasin johtosarjan lämpiävän , onneksi ajoissa ,, siis puuttui tuo paksu maajohto)
Jos hyvä tuuri käy , niin vain maajohto on kärähtänyt liittimen ja jännitteensäätimen väliltä. Jolloin selviäisit uudella säätimelle menevällä johdolla.Ellei , niin johtosarja on purettava ja katsottava , mitä kaikkea on palanut.

Coastside

Haju voi kertoa sulamispaikan Niput on muutoin työläitä avata ja voi olla että uusien maadoitusjohtojen veto päälle on helpompaa. Oikarin riski on mutta sulakkeet on sitä varten.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

PORTSARI

Ok. Thank's kaverit. Vinkkinne kuulostaa ihan järkeviltä. Tänään mopoja ammatikseen korjaava kaveri epäili ihan kertomani perusteella, että kyseessä olisi staattori. Ehdotti sellaisen uuden ostamista. Ihmettelin, että mikä sen olisi voinut rikkoa, mutta jos tuo startin irrallaan olo on kovasti bad thing, niin ehkä staattorikin voi olla rikki, tai tosiaan myös johto jostain. 🤔  Mitään johtojen palamista tai käryä ei ole havaittavissa, mutta eihän välttämättä tarviikaan olla, vaikka vikaa olisikin.
Olen rakennellut turboja prätkiin ja autoihin, mutta sähköjutut on mulle utopiaa. Tällainen skootterin sähkövika pitäisi olla ihan helppo selvittää, mutta ei mulle. 😁

Coastside

Isompien vehkeiden ropaajat olettavat mopot yksinkertaisiksi. Väärin. Näissä on vähemmän samanlaista tavaraa, mutta yhtä monimutkaisia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#21
Missä päin suomea moposi on. Pistä niitä kuvia.
Osia ei kannata ostaa epäilyksen perusteella.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

PORTSARI

#22
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 29.12.20 - klo:22:23
Missä päin suomea moposi on. Pistä niitä kuvia.
Osia ei kannata ostaa epäilyksen perusteella.
Turussa on mopo ja myös minä.  😁

Tuossa kuva johdoista.  https://aijaa.com/fYwLv4

konenikkari

#23
Tuossa kuvassa näkyy alkuperäinen maadoitusjohto.



klik suurenee
Myös muita maadoitusjohtoja  on, ehkä esim startin vieressä, ja rungossa mopon etu ja takapäässä
Staattorilta tulevia jännitteitä (AC) pitäisi mitata yleismittarilla käydessä, siitä 3-ryhmä liittimeltä,
liitin irroitettuna.
Kyl siäl turkkuses on pali hyvi korjaaji ko vaa löyräs ;D ko tääl Raumallakin on.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

PORTSARI

Tyhmä kysyy lisää, että pystyykö valovastuksen ja jännitteensäätimen toiminan tarkastamaan, ja jos pystyy, niin miten? Sähkömittarilla varmaan?

Coastside

Helpointa se on mitata mitä jännitettä sieltä tulee akulle ja valoille. Jos sinne menee vaihtojännite, niin sieltä on tultava ulos 12,5 - 14,5 volttia Punainen johto ja maa välille.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapiovuorent

Mitä minulla on tietoa, niin skoottereissa on esiintynyt kahta valovastusversiota. Yksittäinen ja 2-osainen.
Ne ovat normaalilla vastuslangalla toteutettuja , joissa yleensä on merkittynä vastusarvo ta tehonkesto Tai molemmat.Niiden kunto voidaan mitata yleismittarilla.
Jännitteensäätimen mittaus ns. kylmänä : ei minulla ainakaan ole tietoa. Jos jollakulla on tietämystä , niin meille se jo kertokaa.
Jos siihen syötetään vaihtojännitettä , niin silloin tietysti mittaus voidaan suorittaa, tuleeko ulos
tasajännitettä .






Coastside

#27
Jos mittarissa on dioditesteri (nuolisympoli), voi sillä mitata vaihtovirtaliittimen ja plussa johtavuuden. Plussa (mittarin punainen johto) säätimen akun liittimeen johtaa ja toiseen suuntaan ei. Se näyttää sen kynnysjännitteen millä se johtaa eli noin puoli volttia tai OL estosuuntaan. Jos kytkennässä ei ole jotain joka sotkee diodimittauksen. Valon johdossa ei ole tasasuuntausta. Helpointa on toimintajännitteen mittaus.

Kun säädin on vielä toimiva, olisi hyvä mitata sitä niin olisi vertailuarvot.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#28
Itse asiassa nimitys "valovastus" on näissä skoottereissa virheellinen,
vastus vain kytkeytyy valon tilalle kun valo sammutetaan.
Moni valmistaja on ratkaissut ongelman, valoa ei voi sammuttaa ollenkaan,
jolloin vastusta ei tarvita, kunhan ajovalolamppu on ehjä.
Rikki mennyt vastus ei estä valojen toimintaa,
todennäköisesti lamppu vain särkyy useammin.

Tämä siksi, että jännite olisi helpommin säädettävissä,
kun kuorma ei vaihtele 0--35W välillä.
kestomagneettolaturilla, joka kuormasta riippumatta tuottaa aina saman määrän sähköä.
Se toinen vastus liittyy useinkin automaattiryyppyyn,
se hidastaa ryypyn pois päältä menemistä, ja on sarjaan kytketty ryypyn kanssa.

"Valovastus" on tyypillisesti 6-8 Oomia ja ryypyn vastus n.12 Oomia.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#29
Lataussäätimen ja sen rakenteessa olevan tasasuuntauksen mittaaminen,
ns kylmämittauksilla, irroitettuna käyttöpaikastaan, on lähes mahdotonta,
koska ei voi tietää, mitä komponenttejä valmistaja on käyttänyt.
Ainoa tapa mitata irtosäädintä on tehdä ns. mittauskytkentä,
jolloin säätimelle syötetään 0--35V vaihtojännitettä,
ja tarkastellaan kytkennässä olevan akun jännitettä.

Tässä vaiheessa suositan ketjun aloittajalle, ammattimiehen kutsumista paikalle,
älä luota halpohin kopoihin  ;)
Jokainen todellinen ammattilainen on opistaan maksanut, ja ansaitsee palkkansa.
Ethän sinäkään työtäsi tee ilman palkkaa bö haps tai jotain.

Kun nyt on ajokelit vähän nihkeitä, pistä, jos jatkat korjaustoimia, ne pyytämäni kuvat
lataussäätimestäsi ja staattorista, vauhtipyörä irroitettuna.
Viimeinen oli vähän himmeä.
Saadaan palstalle hyviä kuvia, joka lisää, ymmärrystämme.
hyvää uutta vuotta.
Näihin aikoihin täytyy himmata, että nään vuoden vaihtumisen.. Hi
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)