Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinan ruiskut

Aloittaja Rific, 03.04.19 - klo:21:48

« edellinen - seuraava »

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Romoni

Moi!

Kiitos linkistä.

Tuon löysin itsekkin viime syksynä, mutta kyseessä on kaksitahtisen skootterin manuaali eikä se oikein siis päde minun tapauksessani. Tein syksyllä -18 mittavan hakuoperaation yrittäessäni löytää kattavaa tietoa. Tiukassa on, mutta ehkä huollossa olisi vaan eivät taida luovuttaa tietojaan. Osiakaan ei oikein tahdo löytyä jos sattuisi tarvitsemaan. Etsin mm. tehtaan, joka Keewayta valmistaa ja löytyi jopa video, jossa näytettiin valmistus ja kokoonpano, mutta siinä kaikki.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

Romoni

Täältä löytyi lähes oikea korjausopas mm. minulle vaikka tuokin lienee jonkuin verran vanhemmille skootterimalleille kuin mitä minulla on, mutta kuitenkin nelitahtisesta 137QMB-moottorista on kyse.

http://www.49ccscoot.com/manuals/manuals.html
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

konenikkari

#33
Kannattaa tuo ja muutkin vastaavat manuaalit imuroida ja tallettaa omille koneille.
Lähes joka päivä poistuu noita, hyödyllisiä ohjeita.
Minulle henkilökohtainen griisi oli, kun scootergrisen.dk suljettiin.
Laitteiden valmistajien tahdosta, ilmeisesti.
Onneksi on vielä, skootterini.com   ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jwalk

Kyllä se näissä vehkeissä on paras oppi kokemus ja pitkä pinna. Suht yksinkertaisia kumminkin.

Rific

#35
Lainaus käyttäjältä: Romoni - 02.07.19 - klo:14:13
Kyllä sain käyttöohjeen, joka kertoo rengaspaineet, antaa vaihteistoöljysuosituksen, kertoo akun vaihdosta ja ilmansuodattimen huollosta (kuvassa on tosin jokin muu kuin tämän mallin ilmanputsari),sulakkeen vaihtamisesta on kerrottu, mutta ei sitä, mitä sulakkeita käytetään. Bensiinisuositus löytyy ja sitten opetetaan ajamista. Sisäänajosta ei sanaakaan, moottoriöljystä ei sanaakaan eikä moottorista (QJ137QMB) löydy riviäkään. Niin - eikä löydy myöskään variaattorin hihnasta sanaakaan. Hämärän peitossa on myös tulpan suositeltu kärkiväli ja mitä tulppaa tulisi käyttää.

Tämä ohjeläpyskä kantaa reteesti nimeä "Omistajan käsikirja" ja on tosin suomeksi vaikka ei sillä väliä onko se kotimainen vai lontooksi kunhan olisi riittävän kattava jolloin ei jäisi turhaa spekulaatiota laitteen toiminnan suhteen. Ei ole mukava kysellä joillekkin itsestään selvyyksiä kun taas itse on kuin se kuuluisa lumiukko. Vanhan liiton mopoista jotain tiesin kun pappatunturilla huristelin työmatkat Kotkassa asuessani. Sitä joutui ropaamaan aika ajoin kun se oli käytettynä ostettu. Lopulta vehje hajosi ja ostin tilalle Yamaha Neos skootterin, jota käytin kaikki ohjeenmukaiset huollot myyjäliikkeessä. Minulle jäi vain bensan ja siihen sekoitettavan öljyn lisäys eikä mitään ongelmia koskaan esiintynyt. Nyt on ruiskupeli eikä oikein mitään hajua sen kokonaistoiminnasta, vaikka olen juutuubista etsinyt.

Maahantuoja tarjoaa nihkeästi tietoa kun sähköpostitse yrittää asioita kysellä. Tietysti heillä saattaa olla muutakin tekemistä kuin vastailla posteihin, mutta sen olisi voinut välttää tekemällä kattavan manuaalin. Ehkä tämän tapaisen toiminnan tarkoitus onkin, että vehkeitä viedään enemmän kalliisiin huoltopisteisiin kuin että niistä - ainakin osasta voisi suoriutua ihan itse.

Mulla tuli samaisen skootterin mukana kyllä kattavampi opus.

Otin kuvat:




Romoni

No katos vaan - niin näyttää olevan. Kiitos, noistakin on jo apua jatkossa. Mystistä, että minulle tuli noin joutava vihkonen. Taidan kysyä asiaa myyjätaholta.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

tero_l

#37
Tuli ostettua Keeway F-ACT EVO 50 (vm. 2018) elokuun alussa ja nyt on mittarissa reilu 800km. Yhtä kertaa lukuunottamatta on lähtenyt kerrasta käyntiin (kun venaa sen että bensapumppu pumppaa ja lopettaa). Kerran lähti vasta kolmannella kerralla käyntiin, eikä ollut edes seissyt kuin v-lopun yli. Kaksi ekaa kertaa käynnistys oli sellaista "jäykkää". Niin kuin startilla olisi ollut vaikeuksia kääntää jäykkää moottoria. Mutta sitten kolmannella kerralla startti pyöritti ihan normisti konetta ja se käynnistyi normaalisti = todella hyvin kaasari peliin verrattuna.

Kulkee täydellä kaasulla mittarin mukaan sellaiset 64 ja kun vähentää tuosta mittarin valehtelun (n. 8-10km), niin ihan mukavasti kulkee. Mäkiin ei jaksa pitää vauhtia yllä vaan hyytyy vähän.

Kulutus on ollut n. 1,8 l / km.

joni_k

riippuu paljon mihin kohtaan mäntä on pysähtynyt että jaksaako startti pyörähtää kunnolla. kumminkin "tiukka" moottori vielä kerran on uusi, joka paikassa vielä kitkaa normaalia enemmän. kyl se kun pari tonnia saa lasiin alkaa paikat vetreentyä. öljyjen viskositeetti vaikuttaa myös paljon. jos haluat pitää skootteria kauemminkin niin suosittelen motul 7100 5w40 ester pohjaista öljyä. maksaa sikana mutta voitelu ainakin pelaa.

konenikkari

 "Kaksi ekaa kertaa käynnistys oli sellaista "jäykkää"
Varmista että akun johdot on hyvin kiinni.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Jos avaa kaasua, on puristuksia liikaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

kyl se moottori itessään on niin jäykkä että ei akut auta. hyvin huomaa jos vaihtaa uuden kampiakselin stefoineen ja uusi pyttysarja siihen päälle. pikkusen nihkeesti starttaa vaikka lisäakku kiinni, tosin tämä 72cc todettua.

viisnelonen

Onko eroa mikäli starttaa keskiseisontatuella (takapyörä ilmassa) tai takapyörä maassa. Nuo ruiskuthan kuuluu aina käynnistää kaasukahvaa VÄÄNTÄMÄTTÄ.
Kokeile vaihtaa notkeammat öljyt kuten joni_k ehdotti.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

joni_k

toi onki muuten hyvä huomio. variaattori myös vaikuttaa starttaukseen.

Rific

#44
Vikavalon / koodien kuittaus Keeway Fact Evo skootterissa (varmaan monissa muissakin) tapahtuu oheisen videon esittämällä tavalla https://youtu.be/FbG27xIO-MY

Jostain syystä kevään ensimmäinen startti sytyttää moottorin vikavalon palamaan. Lähtee kyllä laakista aina, hieman ihmetyttää tuon vikavalon syttyminen. Nollaamisen jälkeen ei enää kauden aikana syty. Palauttelin mieleeni tämän videon avulla nollausta. Tauot on tärkeä pitää avaimen naksuttelun ohessa, muuten ei nollaannu.