Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Fly 50 4T ei lähde enää käyntiin

Aloittaja winfield, 19.08.17 - klo:19:34

« edellinen - seuraava »

winfield

Pari vuotta meillä ollut ja ajettu kesäisin suunnilleen 15km joka toinen päivä puolet hiekkatiellä. Tosi asiallisessa käytössä ollut ja ymmärtääkseni täysin vakio, reilu 8000 ajettu, remonteista ei pahemmin tietoa ole.

Lähes kerrasta tuli ongelma että käynnistäessä juuri ja juuri kesti käynnissä tyhjäkäynnillä kaasu pohjassa kunnes vajaan parin minuutin päästä rupesi normaalisti toimimaan.
Näin toimi noin 20 ajokertaa, jonka jälkeen huononi että kesti alkuun vielä huonommin tyhjäkäynnillä ja sitten ei lähde enää ollenkaan.

Lueskelin täältä että automaattiryyppy voi olla mikä jumii ja vähän sellaiselta kuullostaakin kun herää henkiin vasta myöhemmin, että joku pelaa vähän viiveellä. Sitä on availtu ja putsailtu ilman tulosta, ei toki tietoa että toimiiko se oikein.
Tulppa on uusi ja antaa kipinää.
Bensahana on kanssa ollut irti ja tutkittu, sitä vähän rautalangalla härkitty ja voi olla pieni mahdollisuus että sieltä jotain siinä vaiheessa rikottu tai sitten se jumitti, vähän sellainen blop ääni kuului sitä rautalangalla tutkiessa... mutta ongelmat alkoi ensin.
Kokeiltiin perämoottorin käsipumpulla pumpata bensaa suoraan kaasariin ja siltikkään ei oikein edes hörähtänyt kunnolla, bensaa tuli silloin bensaletkusta, joten bensahana toimii jotenkin edellisen härkkimisen jälkeen.
Kaasari otettiin irti, mutta ei tehty vielä mitään. Pitääkö tähän tiivisteitä sun muuta hankkia jos rupeaa putsailemaan.

Olisi vielä ajoaikaa ennen talvea, pitäs vaan saada vehje käyntiin, onko ideoita.

Se ei tähän liity, muuta luulin aiemmin että startti hyytyi kun ei lähtenyt edes akun lataamisella, no testasin lisävirralla kun nämä ongelmat oli alkanut ja hyvin pyöritti, joten nyt akku uusittu, mutta silti polkaisemalla piti käynnistää kun ei käynyt kunnolla. Mutta akku on nyt myös uusi ja täynnä virtaa.

Coastside

Harvoin ajettuna sen bensan laatu voi olla kehno. Hanan pitäisi olla alipaineella toimiva. Putsaaminen ei vaadi uusia tiivisteitä. Siinä on ilmeisesti cvk kaasari ja sen kalvo voi mennä reijille. Valoa vasten venytellen sen näkee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

winfield

#2
Kaikki bensa on uutta ja tuoretta mitä on käytetty. Silloin kun syötin pumpulla bensaa kaasariin niin irti olevasta bensaletkusta valui bensaa startatessa.
Pitää perehtyä tuohon kaasariin, vähän katselin että jos vetää ruuvit auki niin uusi tiiviste olisi hyvä olla, vai mitä tuo putsaaminen tarkoittaa? Puretaan kaikki osiin ja yritetään muistaa miten kootaan?


EDIT:

Kaasarin purin ja kokosin tänään ja ei siellä tosiaan sellaisia tiivisteitä ollutkaan mitkä pitäisi aina uusia.
Mitä nyt sanoisi, suht siisti, kalvo näyttää ehjältä, suuttimet no kieltämättä toisesta hieman paistaa päivä läpi nyt paremmin.
En osaa sanoa onko siellä rungossa vielä kanavia mitä olisi pitänyt yrittää kaivella esiin.

Voi mennä jokunen päivä kunnes kerkeää laittamaan nippuun ja testaamaan, ilmoittelen sitten missä mennään.

Sepi6

Tuo kaasarin (Keihin CVK 18mm) tulviminen viittaisi neulaventiilin jumittamiseen, tuo tekemäsi puhdistus yleensä auttaa. Noisen suuttimien ja kanavien puhdistukseen voi käyttää myös jotain mekaanista välinettä mutta varovasti. Ultraääni pesu on ehkä paras keino, jos sellainen laite on käytettävissä. https://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/piaggio_fly_4t_servicemanual.pdf
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

winfield

On tässä jotain pielessä, kun yhtään ei hörähdä teki mitä tahaansa. Pumppasin kaasariin bensaa puhdistuksen jälkeen, kokeilin myös startata bensaletku irti ja bensaa tulee kyllä.
Ajoitus on pielessä, joku sähkövika, ilmavuoto tai joku vastaava.
Oireet on tosiaan että ajossa ollut lähes päivittäin, piti pitää käynnistyksen jälkeen pari minuuttia kaasu pohjassa kunnes otti kierroksia normaalisti, jolloin toimi noin 20 ajokertaa ja nyt ei millään käyntiin ei edes lupaa.
Tulppa kyllä kipinöi, mutta märäksi sitä ei kyllä ole saanut.

konenikkari

#5
Se että pitää käynnistyksen jälkeen käyttää kaasu täysillä, viittaa kaasuttimen tulvimiseen,
tai että alipainehana vuotaa bensiiniä, alipaineletkusta suoraan imupuolelle.
Jos alipainehanasta on kalvo puhki bensiini menee suoraan tankista ohi kaasuttimen, imukaulaan.
Sytytyskipinän virheellinen ajoitus johtunee maadoitusviasta tai cdi on rikki, tai siltä puuttuu maadoitus eli miinus.
Tee lisämaadoitus akun miinukselta, skotun runkoon ja moottorille toinen,
niistä ei ainakaan haittaa ole, tulevaisuudessakaan. 
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Sepi6

Tuon kipinän ajoitus on useasti maadoituksesta kiinni kuten konenikkari mainitsi ja kertoi myös korjaus niksit. Yhden Piaggion tiedän joka oli sammunut ajosta eikä enään lähtenyt käyntiin. CDI yksikkö (Ducati OEM #639986) oli rikkoontunut tai ainakin takuuseen ( 3600km) menneessä korjauksessa niin olivat kertoneet. Se että oliko se oikeasti rikki en osaa sanoa. Sama CDI on -02 uudemmissa piaggion 4-T konella olevissa skoottereissa ( Aprilia, Derbi, Italjet, Malaguti, Piaggio, Vespa).
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

winfield

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 22.08.17 - klo:19:07
Tee lisämaadoitus akun miinukselta, skotun runkoon ja moottorille toinen,
niistä ei ainakaan haittaa ole, tulevaisuudessakaan.
Maadoitus oli nopeasti testattu, laitoin käynnistyskaapelin akulta runkoon ja toisen rungosta moottoriin, ei vaikutusta käyntiin lähtemättömyyteen.
Sähköliittimia aukaisin ja kiinnitin muutamia, ihan siistin näköisiä ovat.

Meillä on rikki se diginäyttö, mitä siitä ikinä pitäisi näkyäkkään vai onko tyyliin kello ja ajanotto jne.
Lämpömittaria tässä ei ole, vähän sellainen fiilis että olisiko liian lämpimänä käynyt. Minulla oli aina penkin alla kännykkä ja rahapussi ja aika lämpimän oloisia olivan aina ajon jälkeen, viimeisin ajo oli sellainen normaalia pidempi 30 kilsan lenkki, mutta ei urku auki vaan sellaisella 80-90% kyydillä kuten yleensä.
Jonkunlainen tekijämies varsinkin vähän vanhemmista pienkoneista täällä kyllä on auttamassa, mutta ei kyllä ideat oikein riitä.
Sen verran hyvin kuitenkin toimi, että tuskin sieltä nyt männänrengas poikki on.

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 22.08.17 - klo:19:07
Se että pitää käynnistyksen jälkeen käyttää kaasu täysillä, viittaa kaasuttimen tulvimiseen,
tai että alipainehana vuotaa bensiiniä, alipaineletkusta suoraan imupuolelle.
Jos alipainehanasta on kalvo puhki bensiini menee suoraan tankista ohi kaasuttimen, imukaulaan.

Mulla oli bensaletku irti, kun työnsin suoraan perämoottorin pumpulla kaasariin bensaa ja startatessa tuli irti olevasta letkusta bensaa.
Se bensahana saattoi ottaa kipeää kun sitä sörkittiin siitä pienestä ilmareijästä? mutta sen jälkeenkin toimi tuo edellä mainittu ja jos se vuotaa imupuolelle niin sekin puoli oli auki ja pikaisen starin aikana ei vuotanut sieltä.

Ei siis hörähdä ei sitten tippaakaan lupaa enää käyntiin lähtöä.

Sepi6

Voishan ne puristuspaineet mitata niin selviää tuo männän ja renkaiden sekä venttiilien tiiviys. Se diginäyttö on kello josta loppunut patteri, ikävästi joutuu mittariston irrottamaan että saa vaihdettua. Joku fakiiri saa sen paikallaan vaihdettua, aikaa ei kyllä säästy.Jos patteria ei vaihdeta hapettuu kello pilalle.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Sepi6

Selvisikö tämä ? Mikä moottoori ? Täytyy tässä kohta aloitella talvihuollon tekemistä. Pakkaskelillä vähän kaasuun vastaavuus on huono (kylmänä). Meinasin ainakin laittaa suuremman tyhjäkäyntisuuttimen (78-80) sekä puhdistaa kaasarin perusteellisesti ja uuden iridium sytytystulpan. Uudet öljyt ja suotimien puhdistukset. Hihna tuli vaihdettua jo aiemmin.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Sepi6 - 25.10.17 - klo:09:27
Selvisikö tämä ? Mikä moottoori ? Täytyy tässä kohta aloitella talvihuollon tekemistä. Pakkaskelillä vähän kaasuun vastaavuus on huono (kylmänä). Meinasin ainakin laittaa suuremman tyhjäkäyntisuuttimen (78-80) sekä puhdistaa kaasarin perusteellisesti ja uuden iridium sytytystulpan. Uudet öljyt ja suotimien puhdistukset. Hihna tuli vaihdettua jo aiemmin.

Melko iso, tyhjäkäyntisuutin  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Sepi6

#11
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 25.10.17 - klo:12:09
Lainaus käyttäjältä: Sepi6 - 25.10.17 - klo:09:27
Selvisikö tämä ? Mikä moottoori ? Täytyy tässä kohta aloitella talvihuollon tekemistä. Pakkaskelillä vähän kaasuun vastaavuus on huono (kylmänä). Meinasin ainakin laittaa suuremman tyhjäkäyntisuuttimen (78-80) sekä puhdistaa kaasarin perusteellisesti ja uuden iridium sytytystulpan. Uudet öljyt ja suotimien puhdistukset. Hihna tuli vaihdettua jo aiemmin.

Melko iso, tyhjäkäyntisuutin  ;)
Tottakai oli tarkoitus kirjoitella pääsuutin, menee välillä hämmennyksiin itsekin kun mp rintamalla laitoin juuri 175 pääsuuttimen...
EDIT:
No kaasari tuli puhdistettua, vähän jotain sakka kohokammiosta löytyi. Suuttimet tuli puhdistettua, kiihdytyspumpun suutin oli selkeästi tukossa ja tyhjäkäynti suutinkin vaikutti epäilyttävältä. Pääsuuttimeksi vaihdoin 80 paikalla ollen 78 tilalle. Kalvo oli ok, hieman venynyt mutta meni vielä helposti paikoilleen. Rikastimen puhdistus. Uusi sytytys tulppa, vaihdoin R tulpan Iridium tulppaan eli CR8EB vaihtui CR8EIX. Uudet 10W-40 öljyt ja suodattimien pesu. Kylläpäs taas toimii, tyhjäkäyntiä joutui ruuvaamaan pienemmälle.
Mittaristoon vielä pari uutta polttimoa niin on valmis ajoon. Ehkä pesu ja vahaus...jos jaksaa.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

winfield

Juu päivitys, ei tullut ketjua luettua kun ei kerrottavaa ollut. No nyt on: Venttiilit säädetty ja toisella startilla käyntiin.
Suodattimet oli melko tukevasti hiekan peitossa että olin jo melko varma että kai se hiekkaa söi liikaa, mutta kyllä tämän tarina vielä jatkuu.

Sepi6

Fly kaivettu varastosta, hieman nihkeästi lähti käyntiin ( 3kk talviunta). Sai sahata ihan kunnolla, lähti kuitenkin. Tiet on täällä etelässä jo sulat mutta keli on pakkasen puolella eikä vielä huokuttele ajamaan. Täytynee lorauttaa tankki tyhjäksi ja laittaa uutta tuoretta bensaa, vanhat kierrätetään ruohonleikkuriin.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

leikhan

mulla se ongelma ettei lähde kylmällä ilmalla käyniiin +-0, mutta kesällä lähtee hyvin, pitäs olla lohkolämmitin, sylinteriä kun lämmittää kuumailmapuhaltimella, niin sitten lähtee.