Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

temppuileva trekker,tahtoo hyytyä kuumana.

Aloittaja suppura, 19.05.11 - klo:08:02

« edellinen - seuraava »

suppura

Olen tässä pari viikkoa kulkenut töihin skootterillani (peugeot trekker vm 2000, joka varastossa oli seissyt noin 6 vuotta..) ja alkuun toimi hienosti ja jakso mäet ylös, kunnes yhtenä päivänä alkoi pikkuhiljaa hyytymään eli vauhti tipahti 65:stä neljäänkymppiin, ja jos jarrutti meni ikuisuus kiihtyä edes siihen neljäänkymppiin. Valoihin sitten sammahti eikä suostunut enää liikkua kuin muutaman metrin sammumatta.
Noh, kaasari ja ilmansuodatin on putsattu, kaasariin vaihdettu tiivisteet ja tulppa vaihdettu. Ei auttanut kuin vähän, pystyi ajamaan noin sata metriä ja alkoi taas sammumaan. Aloin ihmettelemään tota automaattiryyppyä kun niissä peugeoteissa ilmeisesti ollut vikaa,niin nappasin johdot siitä irti ja skootteri alkoi toimimaan loistavasti, mutta vain ekat kymmenen kilsaa, sitten vauhti hiipuu taas. Vain parilla tietyllä kaasun kohdalla kulkee noin viittäkymppiä ja muuten kaasu tuntuu ihan "tehottomalta" ja mäet saa jurruttaa kolmeakymppiä ylös. Äänestä kuulee että kone yrittää kyllä mut ei vaan jaksa.
Onko mulla nyt se ryyppy kokoajan päällä? Ja mistähän tätä ongelmaa pitäisi alkaa ratkomaan? En ole mikään tekniikan ihmelapsi että mun pää on jo ihan sekasin: saako se liikaa bensaa,liian vähän bensaa, ei mitään hajua. Apua!  :-\
Ainoastaan rullakupista rajotinlevy poistettu, mitään muuta tolle ei oltu aikasemmin tehty, paitsi tietty huollettu.

Coastside

2-t kertoi google. Lämpökiinnileikkaaminenkin on mahdollista ja se että ryypyn päälle pano (johtojen irroitus) sai toimimaan aikansa voi johtua siitä että se käy kylmempänä. Vika taas voi johtua väärästä seoksesta tai voitelun puutteesta. Roska pääsuuttimessa riittää syyksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Jep. Eli ts. ryyppy päällä kulkee paremmin kuin ilman ryyppyä, johonkin pisteeseen (ja näin tekee kylmänä lähdettäessä joka kerta?). Kun ryypyn johto on kiinni, niin ryyppy menee pois päältä (ryypylle tulee virtaa). Ryyppy menee ainakin osittain pois päältä myös ilman johdon kytkemistä, sillä koneelta siirtyy kaasarille / ryyppyyn lämpöä. Näin tapahtuu varsinkin kesäkeleillä. Jos ryypyn pitää olla koko ajan päällä, jotta skootteri toimii hyvin, on pääsuutin todennäköisesti tukossa. Liian pieni se ei voi olla, koska skootteri on joskus toiminut hienosti. Vanhentunut bensa voi aiheuttaa samaa oiretta, samoin kuin myös alipainehanan takertelu.

Mikäli tuoreöljyvoitelusäiliöstä katoaa öljyä normaalisti, niin vika ei todennäköisesti ole siellä päässä.

Käykö skootteri nätisti tyhjäkäyntiä lämmettyään? Entä minkä värinen on sytytystulppa?

http://www.skootterini.com/web/perushuolto-ja-kunnossapito/67-mitae-tulpan-vaeri-kertoo.html

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

suppura

Pitääpä huomenna katella sen suuttimen ja tulpan kuntoa, mutta siis öljyä ainakin kuluu normaaliin tahtiin ja bensa on uutta. Joo siis joka kerta kun lähtee ajamaan,toimii sen noin kymmenen kilsaa hyvin. Skootteri ei kyllä lähe hyvin käyntiinkään, pitää hyvin varovasti nytkyttää kaasua jonkin aikaa että suostuu lähtemään liikkeelle. Isompi liike sammuttaa. Kohta lähden tolla murheenkryynillä töihin niin tsekkaan sen tyhjäkäynninkin.

Samppa

#4
Se, että ei käynnistettäessä kestä kaasua, vaan kahvaa täytyy pienin liikkein nitkutella, jotta ottaa kierroksia, kertoo luistikaasarilla varustetussa 2-tahdissa yleensä liian pienestä pääsuuttimesta, tukkoisesta pääsuuttimesta (kaasari vaatii kunnon puhdistuksen) tai ryypyn toimimattomuudesta.  Varsinkin liian pienellä pääsuuttimella oire on tavallinen kylmemmissä keleissä (jollei lyödä isompaa suutinta, niin kuin on annettu esim. talviajoon ohjeeksi). Myös ryyppy, jossa ryyppymäntä ei nouse jostakin syystä tarpeeksi ylös (ryyppy ei mene täysin päälle) oireilee noin.

Toisaalta, koska skode on toiminut aikaisemmin moitteettomasti eliminoisin nyt ainakin toistaiseksi liian pienen pääsuuttimen (vai toimiko hyvin ainoastaan silloin, kun oli kevään ensimmäiset helteet?). Vastaavasti ryyppy tuntuu toimivan ainakin osittain, koska "kulkee paremmin ryyppy päällä". Yksi asia tuli vielä mieleeni, onhan ilmansuodatin nyt varmasti hyvin kiinni eli ei vedä ilmaa mistään välistä ml. imukaulasta (ehjä?), joka laihentaisi seosta? Foorumilla oli aikoinaan yhdellä käyttäjällä vähän vastaava ongelma, jossa syypäänä oli huonosti kiinnitetty putsari. Jos tämä asia on kunnossa, niin...

(0). Mahdollisten imuvuotojen etsiminen
1. Kaasari irti ja kunnollinen puhdistus. Eli kaikki suuttimet myös irti ja paineilmallä lävitse.
2. Käytetään skootteri normaali lämpöiseksi (10 minuutin ajolenkii).
3. Säädetään seos eli

- Käytä moottori normaalilämpöiseksi eli aja vaikka 10 minuutin lenkki.
- Säädä kaasuttimen seosruuvista seosta pienin liikkein (1/4) siten, että moottori käy kaikista vaivattomammin tyhjäkäyntiä. Säätösuunta riippuu siitä käykö moottori rikkaalla vai laihalla. Jos et tätä tiedä, niin seosruuvia käännetään pienin liikkein ensin toiseen suuntaan (vaikka myötäpäivään) ja odotetaan tovi, jotta kuulet vaikutuksen. Jos käynti menee huonompaan, niin käännä takaisin ja sitten toiseen suuntaan (vastapäivään). Paras kohta etsitään. Liian rikkaalla alkaa röpöttämään ja laihalla sammumaan.

- Säädä tyhjäkäynti sopivaksi. Tyhjäkäynti on silloin sopiva, kun takarengas ei pyöri.

4. Jos ei edelleenkä auta, niin ihmetellään lisää...

EDIT: Mikäli olisit ilmoittanut, että toimii ryypyn piuhan irrottamisen jälkeen huonommin, niin olisin epäillyt päällä laahaavaa automaattiryyppyä. Silloin ryyppy on aluksi auki (niin kuin pitääkin) ja toimii kylmänä hyvin. Ryyppy ei kuitenkaan mene pois päältä, jolloin seoksesta muodostuu moottorin lämmettyä liian rikas. Oireina ovat röpötys, tehottomuus, sammumaan pyrkiminen ja myös 2-tahtisessa savutus. Tämmöistä skodea on myös vaikea saada käyntiin kuumana, mutta kylmänä starttaa yleensä hyvin.

http://www.skootterini.com/web/vianhaku-ja-korjaus/94-automaattiryypyssae-vikaa.html
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.