Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Speedfight 1 -99 Liquid Cooled, käynnistyskoneistovikaa

Aloittaja samulainen, 25.04.11 - klo:18:34

« edellinen - seuraava »

samulainen

Ois tällanen ongelma mopon kanssa, että sähköstartista kun painaa kuuluu epämääräistä "surinaa" niinkuin starttiratas olisi jumissa. Olen pyrkinyt avaamaan variaattorikopan ja korjata tilanteen käsin useamman kerran, sekä toisilla ladatuilla akuilla, mutta molemmat polkimen ja starttirattaan tilanne näyttäisi epätoivoisilta. Mitäs osia tästä kannattas lähteä vaihtamaan, vai voiko asian korjata esim. öljyämällä rattaat CRC'llä? Poljin on siis useamman kerran jäänyt itsekseen jumiin, jolloin oli aina auttanut variaattorikopan avaus, tähän mennessä. Mopo on jo suhteellisen vanha 2t, ja ajettu reilut 20,000km, mutta käy vielä tosi hyvin kun sen välillä käyntiin saa. Myös vesijäähytys vetelee viimeisiään kun sylinteriinkin on päässyt osa litkuista, ja näköjään männän,tiivisteiden, vesipumpun ja osa sen letkuista menossa vaihtoon.
50cc Peugeot Speedfight 1999
I have reason to believe that something's not right.

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

samulainen

Starttimoottori näyttäis pyörivän, availin taas koppaa ja oikaisin rattaan. Oikein se näyttäisi olevan, mutta tuntuisi olevan jumissa käynnistäessä. Vika voi olla niinkuin monesti akussa, joten laitoin taas latinkii, jospa aamutuoreena lähtis sitten hyrräämään. Ranskalaista tekniikkaa että laitetaan kaikki nii tiviisti ettei mitään rajaa, entistä fudeahan tässä tulee ikävä.  :-\
50cc Peugeot Speedfight 1999
I have reason to believe that something's not right.

pekpel

Jotenkin vaan tuntuu että sulla on paikat täynnä vanhaa rasvaa ja sen keralla ylimääräistä paskaa, sekä kilometrien mukanaan tuoma osien luonnollinen kuluminen.
Purkuun koko motti, huolelliseen pesuun ja kuluneitten osien vaihto ja huolella voidellen kamat kasaan.
Sitten sillä painaa taas melkein samat kilsat kun nyt on takana.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

samulainen

#4
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 26.04.11 - klo:23:08
Jotenkin vaan tuntuu että sulla on paikat täynnä vanhaa rasvaa ja sen keralla ylimääräistä paskaa, sekä kilometrien mukanaan tuoma osien luonnollinen kuluminen.
Purkuun koko motti, huolelliseen pesuun ja kuluneitten osien vaihto ja huolella voidellen kamat kasaan.
Sitten sillä painaa taas melkein samat kilsat kun nyt on takana.

Kiitos Pekpel! laitoin crc'tä polkimen mekanismiin ja johan rupes pösö röpöttään,kun tulpan kuivasin. :D  ;D  :D

Nyt moottorista kuuluu kilisevää ääntä ja vettä taitaa vuotaa pois, taitaa johtua kuluneesta männästä, siis se kilinä? Sylinteristä jokseenkin vuotaa vettä pihalle, ei ole varmaa tietokaan siitä, onko pumppu kunnossa, kovasti se vuotaa. Tiedättekö mitään tiivisteainetta metallille? Vai pitääkö koko sylintteeri vaihtaa? Pientä halkeamaa näyttäisi olevan sylinterin alapäässä, sekä tiivisteet on toheloituneet.
50cc Peugeot Speedfight 1999
I have reason to believe that something's not right.

Samppa

#5
1. Putsaa se poljinkoneisto rasvaamisesta huolimatta ensin kunnolla ja sitten vasta rasvaaminen. Muuten se alkaa taas tökkimään vähän päästä.
2. Jos männänrengas on poikki, niin se pitää sirinää koko kierrosalueella. Väljä männänrengasura aiheuttaa myös sirinää.
3. Nestevuodon paikka on etsittävä, muuten se kone lämpöleikkaa pahimmassa tapauksessa kiinni.

Käytännössä kohdista 2 ja 3.
- Tyhjennä nesteet järjestelmästä (vaikka alavesiletkun kautta tyhjäksi, avaa samalla jäähdytysnestesäiliön korkki).
- Sylinteri irti ja tsekkaukset sekä sylinterin että männän osalta (ainakin männän+renkaiden+neulalaakerin vaihto).
- Katso onko kannessa halkeamia ja onko se suora (suoruuden tsekkaus vaikka lasilevyä vasten).
- Kannentiivisteen vaihto ja alapään tiivisteen vaihto (katso että menevät uraansa).
- Kaikkien muiden vuotopaikkojen tsekkaus  ml. vesipumppu ja termostaatti sekä letkuliittimet.
- Huolellinen kasaus uusilla tai toleransseissa olevilla osilla, jäähdtysnestejärjestelmän täyttö ja ilmaus.
- Sisäänajoa uudella männällä.

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

samulainen

#6
Joo, vika on vihdoin paikannettu: sylinterin kannen alta puuttuu tiivisteet kokonaan, vedet pääsi suoraan polttokammioon. Ihme meininki, myyjä väitti ettei oltais koskaan avattu, *****. Viikonloppuna vaan irti toi sylinteri, joka mahtaa olla 5 tunnin urakka, sillä kaikki pitää irroittaa, sit mäntä vaihtoon ja putsaus/katsaus.
50cc Peugeot Speedfight 1999
I have reason to believe that something's not right.

Samppa

Kun asennat sitä yläpään tiivistettä, niin varmista sen urassa pysyminen asennusvaiheen aikana vaikka pienillä tiivistesilikonitipoilla. Tälläkin foorumilla on muutama tapaus, jossa tiiviste on asettunut väärin ja taas on vuotanut...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

samulainen

#8
Vika tuli paikannettua, vesi oli päässyt virtaamaan sylinteristä mäntään -> ja sieltä vielä pakoputkeen, josta kaadoin ainakin litran verran vettä ulos. Tuli siinä kaikki tiivisteet uudistettua, kuluneet pinnat hiottua ja mäntä vaihdettua, eikä enään vuoda ja kone hyrrää kuin uusi. Tuli mieleen että kuka mies tätä on värkännyt, kun jätetään 3 euron tiivisteet laittamatta, riskeeraen koko koneen. Kiitoksia avusta!  :) :) :)
50cc Peugeot Speedfight 1999
I have reason to believe that something's not right.