Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Etuteleskoopit, keula, etuhaarukka (purkaminen ja huolto ja stefat)

Aloittaja Partanen, 06.08.07 - klo:21:55

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

Jousen tehtävä on joustaa ja öljyn vaimentaa, tässä erotetaan kaksi asiaa toisistaan. Jos pumppu pohjaa, eikä uudet öljyt auta, on vaihtoehto kiristää jousta, joko olemassaolevaan laitetaan prikkoja päälle. taikka vaihdetaan pitempi tilalle.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Juuri näin. Ja se mistä öljyä laitetaan on sitten merkki ja jopa malli- / vuosimallikohtaista. Etuhaarukoita on ainakin näissä ns. Eurooppalaisissa erilaisia samassa merkissä (eri vuosimalleissa). Käytännössä jos täyttöpaikka on alapäässä tuon löytää kun etsii pultin, jonka alla näkyy prikka. Todennäköisesti siinä ympärillä voi olla myös pientä valumaa. Osaan pumpuista öljyt laitetaan taas yläpäästä ja osassa yläpäissä on vielä erillinen ns. suojakansi joka pitää aluksi poistaa jotta löytää lisää purettavaa.

Etupumput ovat kieltämättä ainakin minun mielestäni yksi hankalin huolto- / purkukohde. Osat ovat usein ruostuneet kiinni (ts. eivät irtoa edes väkisin) ja tuennat yms. on tehty nylonholkeilla / osilla joiden paikat pitää tietää että pumppuja voi ylipäätänsä purkaa, koska niitä ei muuten näy mitenkään. Näin ainakin Italialaisissa ja samoja etupumppuja käyttävät myös monet muut. Itse tuskailin yksien pumppujen kanssa riittävän kauan, jonka jälkeen vedin rälläkällä pumput auki jotta näin miten ne oli koottu. Varaosaskootteri oli nurkassa, joten tämän uskalsi tehdä...  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tareone

Baotian BT49QT-7 kyseessä ja siinähän on aivan onnettomat etuiskarit, jotka kyytiin mentäessä lässähtävät lähes pohjaan. Ajattelin vaihtaa sinne jäykemmät jouset ja öljyt, mutta nyt kysymys kuuluukin, onko kukaan tehnyt ko. operaatiota ja mistä kannattaisi jousia kysellä? Vai saako tohon suoraan ostettua jostain paremmat iskarit eteen?

Coastside

Jousien mitat voivat olla samat eri valmistajilla.Itse putkissa tuntuu olevan eroja. Qingqissä on hyvin kantavat jouset, mutta niitä on myyty vähän verraten banskuun. Eräs jousilähde voi olla pösön maahantuoja, jolla on yksi kiinatuote.

Kun mitat tietää, niin euromoponkin jousi voi käydä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Laitat jousien päälle muutaman prikan ja jäykemmät öljyt, niin alkaa pelittää, olettaen tietysti että jouset ovat purettavaa mallia..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Repa

Itse vaihdoin öljyt. laitoin noin 1dl per puoli. Tehtaan jäljiltä oli 600ml mitälie öljyä.tuli vähän parempi.

huoltomies

#21
baotian rebel eli bt49qt-12 etuiskarien öljymäärä ja wisko onko jollain tietoo?


EDIT: Paikallinen mottoripyörähuollon mukaan 20w ja 1,2desiä,tuntuu minusta hiukka kovalle,tosin en ajakkaan huonokuntoisilla teillä.

absolutisti

Onkos jotain tehtävissä tuohon baotianin melko kehnoo etuiskunvaimennukseen... Reilu 100kg äijjä kun olen etujousitus on normi ajossa liki pohjassa :( Lokari miltei ottaa kiinni siihen lippaan joka on etumaskissa.. Joustovaraa on, mutta todella vähän.
Siis voiko vaihtaa (miten??) öljyt sinne, ja minkälaista, ja kuinka paljon että jousitus kantaisi?

Walle

Jouset on löysät jos tilanne on tollanen. Paksummilla öljyillä kikkailemalla sais pohjaamista vähenemään, mutta toimiskohan se jousitus enään. Periaatehan on että jousi kantaa kuorman ja iskari vaimentaa. No tässä tapauksessa öljy vaimentaa. No kokeile paksumpaa öljyä.

absolutisti

Lainaus käyttäjältä: Walle - 08.08.10 - klo:00:18
Jouset on löysät jos tilanne on tollanen.

Aivan.. Onhan noita uusia etutolppia myynnissä, onko niissä sitten jäykemmät jouset. Kyllähän TM:n testissä jo moitittiin baotianin etujousituksen huonoa kantavuutta.

Samppa

Yhdistetty olemassa olevaan säikeeseen.

Samppa / ylläpito
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

absolutisti

Lainaus käyttäjältä: Repa - 16.10.09 - klo:00:15
Itse vaihdoin öljyt. laitoin noin 1dl per puoli. Tehtaan jäljiltä oli 600ml mitälie öljyä.tuli vähän parempi.
Mites tuollanen vaihtotyö suoritetaan? Onko etutolppien yläpäässä vai missä proput? Mitä pitää purkaa yms?? Rautalankatason ohjetta kaivattais :)?

absolutisti

Katselin ett on kovin hinnaneroa etuiskareilla..
http://www.jm-racing.fi/product_details.php?p=227

Ja toinen paikka

http://www.virijavara.fi/shop/?102,iskunvaimentimet-eteen

Onko kellään kokemusta eroaako esim linkkien mukaiset etuiskarit toisistaan? Sitä parempaa kantavuutta haetaan. Mopo on minulla ympärivuotisessa käytössä työmatkalla n:5km.

Coastside

Virijavaran iskarit on samanlaiset kuin Qingqi Zonerissa on paitsi ylästefan paikkeilta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

absolutisti

Niin turha kait myyjäliikkeille on soittaa, ja kysellä laadusta. Omiaan kehuisivat kuitenkin :D