Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

pera8x

tulppa voi vikaantua, vaikka olisi paketista juuri otettu. siihen en luottaisi, että on lähes uusi tulppa. toiset kestää kymmenen vuotta ja toiset kymmenen minuuttia.

tarkista tulpanhattu, tulpanjohto ja puolan kiinitykset ja maadotus yms. piuhat. mulla pätki joskus sateella, niin oli tulpanjohto lähes irti tulpanhatusta, vaiko puolan päästä. kuivalla kelillä toimi ihan hyvin, mutta kun sai vähän vettä, niin sähkö tykkäs kulkea sitten muualle, kun tulppaan.

myöskin CDI voi olla yksi mahdollinen vikakohde. siitä huono vaihtoehto, ettei sitä oikein voi mitata. mittaamalla kaikki muut ja toteamalla ne ehjiksi, voi todeta cdi:n rikkinäiseksi. risoja cdi poksejakin tullut vastaan jokunen.

mutta ihan ensimmäiseksi pitäisi tietää onko se nykiminen polttoaineesta/sen puutteesta johtuvaa, vaiko kipinän puutetta. jos kovin teräviä ne pätkimiset, niin yleensä se viittaa kipinän puoleen. ja toinen, mikä viittaa kipinän puoleen on se, ettei kaasun asennolla ole juuri merkitystä pätkimiseen. jos mopo kulkee nyt kahta kymppiä, niin koita kulkeeko se samalla tavalla kahtakymppiä täyskaasulla, osakaasulla ja pintakaasulla. jos meno ei muutu miksikään, niin viittaa sähköpuolen vikaan.

Meccca

#2626
Kiitos vastauksista! Vika ilmeisesti oli/on tulpanhatussa joka ei suostu pysymään paikallaan kun tuo 68cc porskuttaa. Eilen illalla testailin puhtaalla tulpalla ja runttasin hatun varmasti pohjille niin ei pätkinyt. Hieman klapia tuntuu hatun ja tulpan välissä ja onhan hatullakin jo 17 vuotta ikää. Pätkiminen todella oli terävää ja kaasun asennosta riippumatonta. http://www.motonet.fi/fi/tuote/112558/Tulpanhattu-NGK-LD05F-M490-kulma5-kOhm
Olisikohan tämä oikea?  :)

Meccca

#2627
Nykiminen on taas täällä, pelitti pari työpäivää moitteettomasti ja tänään kun etsin vikaa epäkeskosta kytkimestä niin sen kun sain kuntoon niin johan mopo sammui testilenkille. Lähtee mahottoman kovan polkemisen jälkeen käyntiin mutta kun yrittää lähteä eteenpäin niin skootteri ei booaa vaan sammuu kuin seinään. Näillä kaasarin säädöillä on menty alusta asti ja tuossa viikko sitten nostin vielä neulaakin pykälän ettei mennyt liian laihalla kun vielä sisäänajossakin pytty on. Sytytys puola johtoineen tuli vaihdettua aprilian raadosta ja sen jälkeen vielä saman raadon cdi boksi oli myös kiinni ja sama jatkuu. Käynnistyy mutta sammuu kun yrittää lähteä eteenpäin. Sammuminen on pätkivää ja kierros kiertokselta hyytyy kunnes sammuu. Kokeilin jopa malossin sienellä joka antaa hienosti ilmaa mutta ei vaikutusta muutakuin booausta. Joka kerta kun skootteri on sammunut niin tulppa on ollut märkä. Nyt se ei lähde käyntiin enää ollenkaan. Eli kysymys kuuluu voiko bensan tarve vähentyä tai lisääntyä vaikka mikään säätö tai osa ei muutu?

pera8x

vika voi olla tulpassa. tulppa voi tehdä juuri tollasta hajotessaan. saattaa lähteä käymään, mutta ei käy kunnolla ja toimii hetklen, kunnes pimenee kokonaan. uudella tulpalla toimii taas, kunnes sitten hajoaa, jos on hajotakseen.

mulla on yks mysteeri kevaari, 125cc honda. se tappaa tulppia jostain syystä todella tiuhaan tahtiin. uudella tulpalla lähtee käymään ja pystyy ajaan jotain pari kilometriä ja sitten sammuu yksäkkiä. saattaa lähteä käymään, kun oikein yrittää, mutta sammuu kuitenkin hetikohta. uus tulppa, niin toimii taas hetken, kun mitään ei olisi koskaan ollutkaan vialla. saattaa olla, että käy liian paksulla ja sen takia tulppa kulahtaa ennenaikojaan.

koita huvikses vielä kerran uudella tulpalla.

Meccca

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 18.06.17 - klo:13:53
vika voi olla tulpassa. tulppa voi tehdä juuri tollasta hajotessaan. saattaa lähteä käymään, mutta ei käy kunnolla ja toimii hetklen, kunnes pimenee kokonaan. uudella tulpalla toimii taas, kunnes sitten hajoaa, jos on hajotakseen.

mulla on yks mysteeri kevaari, 125cc honda. se tappaa tulppia jostain syystä todella tiuhaan tahtiin. uudella tulpalla lähtee käymään ja pystyy ajaan jotain pari kilometriä ja sitten sammuu yksäkkiä. saattaa lähteä käymään, kun oikein yrittää, mutta sammuu kuitenkin hetikohta. uus tulppa, niin toimii taas hetken, kun mitään ei olisi koskaan ollutkaan vialla. saattaa olla, että käy liian paksulla ja sen takia tulppa kulahtaa ennenaikojaan.

koita huvikses vielä kerran uudella tulpalla.
Kiitos!! Motonettiin uutta tulppaa hakemaan!  :)

Meccca

Lainaus käyttäjältä: Meccca - 18.06.17 - klo:14:00
Lainaus käyttäjältä: pera8x - 18.06.17 - klo:13:53
vika voi olla tulpassa. tulppa voi tehdä juuri tollasta hajotessaan. saattaa lähteä käymään, mutta ei käy kunnolla ja toimii hetklen, kunnes pimenee kokonaan. uudella tulpalla toimii taas, kunnes sitten hajoaa, jos on hajotakseen.

mulla on yks mysteeri kevaari, 125cc honda. se tappaa tulppia jostain syystä todella tiuhaan tahtiin. uudella tulpalla lähtee käymään ja pystyy ajaan jotain pari kilometriä ja sitten sammuu yksäkkiä. saattaa lähteä käymään, kun oikein yrittää, mutta sammuu kuitenkin hetikohta. uus tulppa, niin toimii taas hetken, kun mitään ei olisi koskaan ollutkaan vialla. saattaa olla, että käy liian paksulla ja sen takia tulppa kulahtaa ennenaikojaan.

koita huvikses vielä kerran uudella tulpalla.
Kiitos!! Motonettiin uutta tulppaa hakemaan!  :)
Niin se vika vaan oli siinä turkasen tulpassa! Nyt toimii Slider taas kuin junan vessa aikanaan :) sanottakoon vielä että se resonointi mistä viimeisimmäksi olen valittanut johtui epäkeskosta kytkimestä. Kytkin on yhtä uusi kuin kaikki muutkin remontissa vaihdetut osat. Ongelma ratkesi kun vaihtoi alkuperäiseen kytkinrunkoon uuden kytkimen käpälät. Jospa taistelut tälle kesälle oli tässä(kopkop) ja voisi keskittyä olennaiseen eli ajamiseen :) oikein paljon kiitoksia kaikille neuvoista!

joni_k

puola vika kanssa voi tulppia käräytellä.

pera8x

hyvä, että vika löyty ja sait mopedin kondikseen!

openflow

Sytytystulppia kannattaa pitää varalla. Ovat sen verran halpoja, että kerralla ostaa pari ylimääräistä. On myös järkevää kuljettaa varatulppaa penkin alla ja tietysti tulpan avainta myös.

Meccca

Onko kaikissa Yamaha Aeroxin pakoputkissa tuommoinen pakokaasunkierto hässäkkä vai jostain tietystä vuosimallista eteenpäin?
En tunne Yamaha Aeroxia koneensa puolesta kovin hyvin, en siis ole omistanut koskaan kyseistä laitosta. Omistin 2012 BW's:sän ja siinä oli tämä 1,5m pitkä pakokaasun suodatusjärjestelmä ja pakoputki painoi 3 kertaa enemmän kuin nykyisen Sliderin(minarelli pysty,ilma) vakioputki. Mistä on kyse, käykö Aeroxiin tilalle ihan perus putki jos ko. virityksellä on tullut tehtaalta ulos?

joni_k

nopea kysymys..siis minkä kokoisella pultilla on kinukki nelarin variaattorin koppa kiinni? ajattelin töiden jälkeen käydä ostaa motonetist kierteenkorjaus sarjan ku pari pulttia pyörii tyhjää. jotenki tuntuu että olis M6?

jwalk

M6 sanoisin minäkin, lonkalta. Itsellä samat ongelmat ja lohkojen vaihto eessä, jahka innostun.

joni_k

mä yritän korjailla..jos ei tokene niin lohkon metsästys taikka kokonaan uutta moottoria/skootteria..  ;D täytys koriruuveja ostaa kans..tossa kattelin niin talven aikana tipahdellu ainaki kaks ja muutama on nimellisesti kiinni vaan eli pyörii tyhjää.

tapiovuorent

M6 . Jos uutta pulttia kokeilet , niin 8 mm. on seuraava koko. ( 7 mm. tapillakin mahdollisesti vielä kohtuulliset kierteet saisi ,jos reikä ole vielä kovin suureksi kulunut. ) Tuo seitsemän millin koko vaan on harvinainen, jota ei  kierteityssarjoissa yleensä ole , ja siihen pulttien metsästys voi olla haastavaa.
Lohkossa ja kopassa on yleensä varaa kyllä tehdä 8 mm. kierteet + pultit. Vakioreikä 8 mm.kierteelle on 6,8 mm, mutta 7 mm:n poralla voi myös tehdä.
Itse olen joitain tehnyt. Kierteityksen helpottamiseksi on saatavana Kierteitys/ porausöljyä Spray-pullossa.Kopan / lohkojen pulttien rasitus ei ole kovin suuri .Suurempi ongelmahan on hapettumat , joten pulttien irroittamisen yhteydessä kierteet kärsii , ja myös paikalleen laitettaessa kannattaa käyttää vaseliinia tai esim. CRC:tä tai vastaavaa.

joni_k

pultit korjattu ainakin toistaiseksi..  :)