Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Leiskale - 13.05.16 - klo:16:36
Mikä voisi olla ongelmana kun asentaessani vahvemmat kytkinjouset mopoon, niin samalla tarkistin takavarin voimansiirtolevyn, ja kun kasasin takaisin niin voimansiirtolevylle valuu vihreää mömmöä? Sitä vihreää mömmöä oli siinä voimansiirtolevyn ympärillä jossa on ne pienet pultit ja urat jotta levy nousisi ja laskisi pyörien. Vihreää mömmöä ei silti ole valunut hihnan puolelle vaan kytkimen puolelle. Ja lähtiessäni paikaltaan variaattorista kuuluu sellanen jännä, ikään kuin hiustenkuivaajaääni? :D Mulla on aika kuluneet kytkinpalat ja kello joten niistä varmaankon johtuu se ääni ja huono pito liikkeelle lähtiessä? Jos sais hieman jelppiä nii ois hyvä! Ja jos niitä jotai voimansiirtolevyn rasvoja pitää vaihtaa nii mitä suosittelette? Käykö joku perus vaseliini sinne?

Outo ääni voi johtua kytkimen luistamisesta, kun on liian jäykät jouset tai kytkinpaloihin imeytynyt rasva pukkaa palojen lämmetessä ulos.
Katso vuotaako takavariaattorin akselin stefasta peräöljyä.

Leiskale

Kytkinpaloihin rasvaa ei ole yltänyt  ja takavarin stefa vasta vaihdettu. Kytkinpalat ja kello ovat kuitenkin aika kuluneet ja kun vaihdoin kireämmät jouset niin varmaan olisi parasta laittaa myös uusi kytkin ja kello. Mutta en ymmärrä vihreää paksua öljyä jota valuu voimansiirtolevyltä.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Leiskale - 13.05.16 - klo:21:36
Kytkinpaloihin rasvaa ei ole yltänyt  ja takavarin stefa vasta vaihdettu. Kytkinpalat ja kello ovat kuitenkin aika kuluneet ja kun vaihdoin kireämmät jouset niin varmaan olisi parasta laittaa myös uusi kytkin ja kello. Mutta en ymmärrä vihreää paksua öljyä jota valuu voimansiirtolevyltä.
Niin, takavarissa kaksi stefaa, vaihdoitko vain toisen? Vai tarkoititko kytkinakselin stefaa, eli sitä mikä pitää öölit perävaihteistossa?
Jäsen Nuukailija ihmetteli vihreitä "öljyjä", jotka hänen skobassa oli perävaihteistossa. Voimansiirtolevyyn kuuluisi vaseliinintapainen.

Leiskale

Olen siis vaihtanut stefan joka pitää peräöljyt omassa huoneessa  ;D mutta tämä vihreä öljy/rasva/vaseliini mitä nyt onkaan niin sitä ei ole valunut itse takavarin akselille. Sitä on vain siinä levyllä joka on juuri kytkimen alla. Sitä vihreää ainetta ei ole ennen valunut. Alkoi valumaan kun otin voimansiirtolevyn suojan pois ja laitoin takasin. Sitä oli yllättävän paljon siellä. Olisi varmaan hyvä puhdistaa kokonaan se ja laittaa vaseliinia sinne.

jwalk

Jep, ne stefat joista olen jankuttanut näkyvät linkin kuvassa.Lisäksi vielä pari o-rengasta.  Jos ne on pskana, ni ei siellä öljyt pysy. Vaseliini jotenkuten. Ehjäthän ne olis syytä olla.
Ovat vaan sen verta outoa kokoa, että vaikia löytää erikseen, http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=386

Leiskale

Joo siis nuo stefat on aivan kunnossa ja sen mömmön ulostuleminen loppu koska sitä mömmöä oli menny vähä siihe o-renkaan alapuolelle joten ne jotka oli siinä nii tuli ulos mut nyt ei tuu enää eli o-renkaatkin kunnossa!

pösö tkr

http://www.wandamotor.fi/twin-60mm-ilmansuodatin-p-26669.html

Kuinka turvallinen tommonen on moottorille.
Malossin suodatin vakio koppaan päästi hiekkaa kaasuttimeen.

indian

Olis tyhmä kysymys.

Oon ymmärtänyt, että sisäänajo kannattaa suorittaa mahdollisimman vaihtelevalla kaasulla, niin tarkoittaako se sitä, että tasaisessa maantieajossakin pitää välillä himmailla ja välillä antaa enemmän kaasua?

pekpel

Olet asian ymmärtänyt aivan oikein
Sisäänajossa pahinta mahdollista on ajaa pitkiä pätkiä tasaisella kaasulla.
Miten "pitkä pätkä" määritellään onkin jo ihan toinen asia  ;)
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Sylinterin ja männän sovitusajo jota se käytännässä on, käy ajamalla  minsan spurtteja täysillä ja antamalla välillä jäähtyä. Parinkymmenen tuollaisen jälkeen voi ajella vaihtelevalla nopudella pitempiäkin pätkiä. Noin kolmenkymmenen kilsan jäljeen ajotapa ei enää vaikuta niihin. Öljyt voi silloin vaihtaa mineraalista synteettiseen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Sisäänajossa moottorista ei oteta aluksi kaikkia tehoja irti, muuten ei ole mitään väliä, miten ajelee.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 19.05.16 - klo:11:06
Sisäänajossa moottorista ei oteta aluksi kaikkia tehoja irti, muuten ei ole mitään väliä, miten ajelee.
Jep, ohjeissa ajetaan 150 km 1/3 kaasulla ja toinen 150 km 1/2 kaasulla, heh. :D
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#2367
Hyvinkin vanha, perinteinen sisäänajo ohje kuuluu,
"sisäänajon aikana on syytä käyttää max 60--80% tehoa"
Joka suomennettuna voisi tarkoittaa ettei ole syytä ihan täysillä ajella, eikä toisaalta liian hiljaisestikaan.
Nopeuksista ei ohjeissa puhuta mitään, lähinnä viitataan kierroslukujen käyttöön.
Vaihteellisissa laitteissa kehoitettiin välttämään suurimman vaihteen käyttöä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#2368
Kannattaa erottaa liuku ja kuulalaakeroidut. Jälkimmäisessä merkitsee vain sylinterin ja männän yhteenhioutuminen. Aluksi renkaiden ohipuhallus kuumentaa niitä kitkan lisäksi. Sitä voi vähentää vain käyttämällä korkealla paineella jotta ne puristuvat sylinteriä vasten. Kuumenemista vähentää parhaiten käyttötauoilla. Voi ajaa mäkeä ylös ja laskea vapaalla alas jolloin se helpoimmin toteutuu. Pääosa työstä on nopeasti suoritettu ja voi siirtyä enemmän normaaliajoon. Ekaan tankilliseen on hyvä laittaa 1% öljyä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Lähinnä kait sisäänajoohjeissa tarkoitetaan männän ja sylinterin yhteenhioutumista.
Ja esim. männänrenkaan sopeutumista, uraansa.
Oikeinmitoitut laakeroinnit ei kaipaa kuin riittävää voitelua.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)