Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: remu889itse - 07.09.15 - klo:00:45
Miten voin v***u säätä tyhjäkäyntiä jos se ei käy sitä 0 kaasulla........

Teet ensin perussäädön, jonka helkama tuossa kertoi, ensin ilmaruuvi kiinni, sitten 1,5 kierrosta auki.

Tyhjäkäyntikierroksien ruuvista jos ei parempaa tietoa ole, niin ruuvaa sen verran auki ettei ruuvin pää kosketa kaasuläppä-akselin läpyskään, sitten kierrät vaikkapa 1 kierroksen kiinni, kokeilet jos ei pysy käynnissä, niin kokeilet puoli kierrosta tai 1/4 kierrosta lisää kiinni jolla haet sen kohdan millä pysyy käynnissä.

Jos siltikään ei käy tyhjäkäyntiä, niin tyhjäkäyntipiirissä mahdollisesti jotain ongelmaa, tuketta tai sitten imuvuotoa kaasarin ja pytyn välissä.

Bensahanan alipaineletku (jos sellainen on) murtunut tjms aiheuttaa jo sitä imuvuotoa. Kai 2-t vehkeessäkin on bakeliitti, jonka saa rikki helposti?


remu889itse

Nuukailia älyää nyt jotakin tästä mutta zone ei älyä mitään.

Nuukailija

Luulen että tässä on vähän sekaannusta siinäkin, että remu kirjoittaa kun kierrokset pääsee 4000 kiekkaan ja yleisesti tuolla tarkoitetaan esim. 2000 kierroksesta nousee kierrokset 4000 kiekkaan.

Remu saattaa tarkoittaa, että hän laskee kierroksia alaspäin vaikka jostain 5000 kiekasta alaspäin ja 4000 kohdalla alkaa puutumaan.

Kuinka sitten onnistuu kaasulla pitää 2000 kierrosta on vähän mysteeri, mutta ehkä tuo 5000 kierroksesta 4000 kierrokseen putoaminen meinaa kaasukahva 0-kaasulla.

Voin toki olla väärässäkin, simultaanitulkkaus on vähän hatara taito.

remu889itse

Nuukailia juurikin näin elikkä heti kun otan käden pois kaasulta niin alkaa välittömästi rpm laskea ja laskee laskemistaan siihen että kone sammuu ja sammumiseen menee noin 9 sekuntia 5000tuhannesta alaspäin.Ja kaikista oudointa on se että kävi tyhjäkäyntiä kone 32 suutimella mutta nykyään ei käy yhtään 32-40 tyhjäkäynti suuttimella.

-Zone-

LOL Tästähän tulikin just hauska topic.

Koitetaas uudestaan jos vaikka nyt ymmärtäisit:

1. Kommentoin helkaman viestiin että ilmaruuvi ja seosruuvi on eri kohdassa kaasaria.
2. Joissain kaasarimalleissa on ilmaruuvi joissakin seosruuvi, missään kaasarissa ei ole niitä molempia.
3. En siis väittänyt että ne olisi samassa kaasarissa.
4. En todellakaan ole väittänyt että ne olisi samassa kaasarissa.
5. Katso niistä aiemmista postauksistani niitä kuvia.
6. Nuukailija ja helkama ovat molemmat yrittäneet neuvoa sua.
7. Ovat yrittäneet sitä monta kertaa.
8. Palaa kohtaan 1 ja lue edelliset kohdat niin monta kertaa että ymmärrät.
9. Kuuntele mitä helkama ja nuukailija sulle sanoo.
10. Ymmärrä myös mitä ne sulle sanoo.

remu889itse

#1940
Zone... Nuukailia on tällä hetkellä ainoa teistä joka ymmärtää mitä tarkoitin

remu889itse

Ja mun on kyllä pakko myöntää että viestini ovat olleet aika sekavia mutta pyydän anteeksi siitä.

-Zone-

Sinä et ole ymmärtänyt mitä sulle on sanottu ilmaruuvista ja seosruuvista, mutta ei sen ole niin väliksikään. Kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä.

Sitten tuohon tyhjäkäyntiin;
Jos kierrät sen ilmaruuvin kiinni saakka ja siitä auki noin 1,5 kierrosta on sen ruuvin perusasento tehty. Moottorin ei siis tarvitse vielä käydä. Jos nyt koitat moottoria käyntiin ja jos sen saat sun pitäisi saada tyhjäkäyntiruuvista laskettua kierrokset melko alhaisiksi tyhjäkäyntikierroksiksi. Ymmärretty? Jos et saa eli se kone käy edelleen jotain 5000rpm, on tyhjäkäyntipiirissä oltava häikkää (esim tukos) tai siinä on oltava imuvuoto. Näitä samoja asioita on kerrattu kyllä jo monta kertaa.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: remu889itse - 07.09.15 - klo:01:03
Nuukailia juurikin näin elikkä heti kun otan käden pois kaasulta niin alkaa välittömästi rpm laskea ja laskee laskemistaan siihen että kone sammuu ja sammumiseen menee noin 9 sekuntia 5000tuhannesta alaspäin.Ja kaikista oudointa on se että kävi tyhjäkäyntiä kone 32 suutimella mutta nykyään ei käy yhtään 32-40 tyhjäkäynti suuttimella.

Minähän en 2 tahtisista mopoista tiedä juurikaan mitään, mutta 4-tahtisessa jos keskituella pidän kierroksia 5000 kohdalla ja päästän irti kaasusta se on jotain 2 sekuntia, kun ollaan tyhjäkäynnillä siellä 2000 pinnassa.

Puhtaasti arvauksia, mutta 1. imuvuoto kaasarin ja imuvenan välillä, imukaulassa, tiivisteissä, alipaineletkussa, jos sellainen on. Sitten vaihtoehtoisesti 2. voi olla, että tyhjäkäyntikierrosten perussäätö on pielessä ja kaasuläppä ei mene riittävästi kiinni, koska kierrokset laskevat noin hitaasti.

Noista ensimmäinen saattaisi vaikuttaa tyhjäkäymättömyyteen, toinen pitäisi lähinnä pitää ne kierrokset korkealla, vaikka jossain 4000 korvilla, mutta jos tyhjäkäyntipiirissä on tuketta tai ilmaruuvin säätö täysin pielessä, niin sitten taas ei välttämättä jaksa pitää niitä kierroksia.

Tosin saako 2-tahtisessa ilmaruuvin säätöä niin pieleen, ensinkään, ei mitään hajua, muut tietää niistä vehkeistä paljon enemmän, mutta välttämättä eivät ymmärrä mitä tarkoitat.

Olet varmaan kuullut sanonnan kun toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä, siksi noita termejä kannattaa opiskella, että osaisivat kertoa siitä mitä tarkoitat.


remu889itse

LOL sinä et tässä ymmärrä(zone)XD. EDELLEENKIN ZONE kierrokset LASKEVAT.Kuten sanoin jo ja sanon vielä toisenkin kerran että nuukailia ymmärtää mitä tarkoitin ja jos luet nuukailian viestin niin sinäkin ehkä voisit jopa ymmärtää ;)

-Zone-

Tuota tuota. Jos mä puhun sulle ihan samasta asiasta kuin nuukailija niin silloin en ymmärrä.. ???
Joo, todellakin EN ymmärrä :D

remu889itse

Nuukailia tarkemmin mietittynä 5000rpmstä koneen sammumiseen menee minulla noin 4sekunttia elikkä ei pysy sekunttiakaan 2000rpms vaan laskee aika nopeasti sinne nollaan

remu889itse

Zone facepalm Xd minä ja nuukailia puhumme siitä että kone sammuu noin 4 sekunnissa 5000 rpmstä sinä puhut siitä että kone pysyisi tyhjäkäynnillä 5000rpm.Elikkä zone skootteri ei käy tyhjäkäyntiä lainkaan

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: remu889itse - 07.09.15 - klo:01:17
LOL sinä et tässä ymmärrä(zone)XD. EDELLEENKIN ZONE kierrokset LASKEVAT.Kuten sanoin jo ja sanon vielä toisenkin kerran että nuukailia ymmärtää mitä tarkoitin ja jos luet nuukailian viestin niin sinäkin ehkä voisit jopa ymmärtää ;)

Kyllähän Zone ihan oikein kertoo, että sun pitäisi tehdä tuo perussäätö. Mitä et ehkä ymmärtänyt on, että Zone tarkoittaa ilmeisestikkin, 'jos kone ei suostu käymään alle 5000 kierroksen', niin silloin on tukossa tyhjäkäyntipiiri jne.

Tosin vähän on epäselvää, että saatko kaasua säätelemällä koneen käymään vaikka 2000 kierrosta ja vain kaasukahvasta hellittämällä esim. moottorijarrutuksessa se sammuu noin 4000 kierrokselta?

Tässäkin kannattaa nyt huomata kertoa se, että mitä tekee kun ajaa, mitä tekee kun kaasuttaa paikoillaan, sekin sitten taas vaikuttaa siihen aitaan ja aidan seipääseen.

Tyhjäkäyntipiiri vaikuttaisi kuitenkin olevan kokonaan poissa pelistä tai sitten niin iso imuvuoto, ettei tyhjäykäyntipiiri paljoa vaikuta, kuten Zone tuossa myöskin kertoo.

Mutta vain ehkä, oraakkeleita emme ole, mutta kuten sanottua, ne perusjutut kuntoon ensin, eli imuvuotojen tarkastus ja poisto.


Oma 4-tahtinen joskus sammuu, kun päästää kaasusta, liikaa bensaa ja tukehtuu, mutta käy se kuitenkin yleensä tyhjäkäyntiä, varovasti kun päästää kaasusta niin ei tule tuota ongelmaa. Se on tuossa 4-tahtisessa monen tekijän summa, mutta sitä vähemmän tapahtuu mitä tarkemmin on tyhjäkäynnin säätö tehtynä, kaasarin ja putsarille ilmaa ottavan välin imuvastukset oikeassa suhteessa, pääsuutin oikeaa kokoa yms.

Sinulla voi olla kuitenkin erilainen ongelma, koska ei käy lainkaan tyhjäkäyntiä, edes paikoillaan ennen ajoonlähtöäkään?

-Zone-

Koitetaan nyt ihan piruttaan vielä kun ei nukutakaan.

Kierrokset laskee joo ja sammuu joo. Se on selvä. Olet kertonut sen monta kertaa. Tästä saame tietoa oireista, sitä ei tarvitse kerrata, olethan sanonut sen jo useamman kerran. Sitten siihen lääkkeeseen:

Nyt meet tai siis huomenna päivällä joskus koska nyt meetkään sinne mopon luokse. Moottori ei käy, ei tarvitsekkaan. Säädät ilmaruuvia. Kierrä se ensin kokonaan kiinni. Siitä kierrät sitä auki päin sen noin 1,5 kierrosta. *Nyt voit koittaa sitä käymään. Luultavimmin se käy kovia kierroksia kun olet kerran sen tyhjäkäynnin joutunut säätämän suurelle. Toivottavasti ymmärrät, niin jatketaan.

Nyt kierrät sillä ruuvvarilla tyhjäkäyntiruuvista kierroksia alemmas. Sun pitäisi saada se suurinpiirtein tyhjäkäynnille ilman että se moottori sammuu. Jos ei onnistu niin siellä voi olla tyhjäkäyntipiirissä tukos tai imupuolella voi olla imuvuoto. Juuri siis ihan tismalleen kuten nuukailijakin on tuossa sanonut.

Jos onnistut saamaan sen jotakuinkin oikeille tyhjäkäyntikierroksille niin tulet uudestaan niin kerrotaan miten teet tyhjäkäynnin hienosäädön. Tähän samaan ei sitä voi laittaa, tulisi liian monta asiaa kerralla. Huomattu on.