Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

pera8x

niin no. makuasiahan se on kuinka tuon laihalla käymisen ilmottaa. mun mielestä jotenkin loogisempaa vaan ilmasta, että kone saa liian vähän pensaa, eikä liikaa ilmaa.

ilmamäärää harvemmin kuristellaan, kun seosta säädetään. tai voihan sitäkin säätää, mutta järkevämpää se on säätää polttoaineen määrää. ja kaasutin sitten säätää niiden yhteismäärää käsikädessä. yleensä yritetään säätää sitä maksimaalista ilmamäärää vaan suuremmaksi, jotta saadaan enemmän paukkuja koneesta pihalle ja polttoaineen määrä sitten säädetään vaan sopivaksi. siinä perustelut tuolle omalle "loogisuudelleni" tuon ilmaisun kanssa.

taikka mitenkä tuon nyt sanoisi.. no kukin säätää, miten säätää. tehtaat säätää päästönormien mukaan, virittäjät maksimitehojen mukaan ja korjaamot vaan hyvän toiminnan mukaan. noin se kait pääpiirteittäin menee. mun miälestä ilmaa on sillon liikaa, kun kone ei kestä sitä. ;D

-Zone-

#1876
Lainaus käyttäjältä: pera8x - 05.09.15 - klo:14:44
ilmamäärää harvemmin kuristellaan, kun seosta säädetään.
Päinvastoin! Tätähän tehdään kaikissa moottoreissa. Mikä onkaan luistin tarkoitus kaasarissa taikka kaasuläpän tarkoitus läppärungossa :)
No joo.. Oikeasti ihan piruuttani vain tässä krapuloissa aikani kuluksi pyörittelen semantiikkaa ;)

pera8x

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 05.09.15 - klo:14:47
Lainaus käyttäjältä: pera8x - 05.09.15 - klo:14:44
ilmamäärää harvemmin kuristellaan, kun seosta säädetään.
Päinvastoin! Tätähän tehdään kaikissa moottoreissa. Mikä onkaan luistin tarkoitus kaasarissa taikka kaasuläpän tarkoitus läppärungossa :)
No joo.. Oikeasti ihan piruuttani vain tässä krapuloissa aikani kuluksi pyörittelen sematiikkaa ;)

jos tarkennan vielä, niin harvemmin sitä kaasutin malleissa kaasarikaan pelkkää ilmaa kuristaa.. se kuristaa molempia, sekä pensaa, että ilmaa. läppärungon kanssa olet kyllä oikeassa. polttoaineen kuristus tapahtuu ruiskukoneessa sitten suuttimissa ihan omana systeeminään. mutta diiselikoneissa ei ilmaa juuri kuristella lukuunottamatta jotain pakokaasunkierrätysjuttuja. niissä sitä vaan lisätään, tai annetaan mennä omalla imullaan vapaasti. no joo.. eiköhän asia tullut selväksi kaikin puolin. ;)

-Zone-

Luisti säätää kaasarissakin vain ja ainoastaan ilmaa siinä missä se läppärungon läppäkin. Kaasarissa polttoaineen määrää pääsuutinpiiriltä säätää luistin neula, ei luisti. Ne voisi liikkua varsin hyvin toisistaan erilläänkin, järkevämpää on tietysti rakenteen vuoksi liikuttaa niitä vain yhdessä. ;) Mut joo.. Armahdetaan foorumilaisia enemmiltä pilkkujen nus*** :)

pera8x

nus nus. siellä kaasarissa se neulakin on. ;D

-Zone-

Nus nus.. Onpa ruiskusuuttimiakin laitettu läppärunkoihin ;)

pera8x

tässähän alkaa vallan naurattaan. joo, armahdetaan muita. ;D ;D

remu889itse


pera8x

Lainaus käyttäjältä: remu889itse - 05.09.15 - klo:16:03
Auttakaa muakin jätkät :D

vettä tankissa? tyhjää kohokammio ja tarkista mitä sieltä tulee. pieni määrä voi aiheuttaa takertelua, muttei välttämättä sammuta kokonaan konetta.

kaasarissa jotain sinne kuulumatonta, eli tukossa jostain osittain. väärät suuttimet?

remu889itse

Tällä hetkellä 32 tyhjäkäyntu suutin ja 72pääsuutin ja kaasari ei ole yhtään tukossa ja silti ei käy tyhjäkäyntiä :/

helkama sc-r

Miksi et säädä tyhjäkäyntiä?
Seos kannattaa säätää samalla, käytä kone ensin lämpimäksi ja säädä seosruuvista mahdollisimman kovat kierrokset.

Leiskale

Joo no tänään ilmeni sellane vika et ku ajaa hiljaa ja nakkaa kaasun pohjaan nii ei ota millään kierroksia?? Oisko kaasari paskanen? Suutin on mulla nyt 65 vakio on 53. Reikälevy otettu kaasarista pois. Seoksiin ja neulaan jne ei ole koskettu. Putkena toiminu tecnigas q tre. Eli ei enää kiihdy yhtä hyvin vaan kestää N. 5 sekuntia että tulee piikki. Tämä alkoi kun vaihdoin 65 suuttimen aikaisemmin oli 60 ja reikälevy otettiin samalla pois. Variaaattorin säädöt pitäs olla kunnossa. Skootteri on aprilia sr 50 r LC 2011 kaasarimalli.

remu889itse

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 05.09.15 - klo:19:13
Miksi et säädä tyhjäkäyntiä?
Seos kannattaa säätää samalla, käytä kone ensin lämpimäksi ja säädä seosruuvista mahdollisimman kovat kierrokset.
elikkä kumpaan suuntaan kannattaisi minun säätää seosruuvia?

kani

Kokeile missä asennossa kierrokset on korkeimmillaan. Tarvitessa laske tyhjäkäyntiruuvista jos nousee turhan ylös ja säädö taas seosruuvia. Toista tarvittaessa :)

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 05.09.15 - klo:14:47
Päinvastoin! Tätähän tehdään kaikissa moottoreissa. Mikä onkaan luistin tarkoitus kaasarissa taikka kaasuläpän tarkoitus läppärungossa :)
No joo.. Oikeasti ihan piruuttani vain tässä krapuloissa aikani kuluksi pyörittelen semantiikkaa ;)

Perehtyminen dieselin toimintaan kertoo, että ei siellä mitään ilmaa kuristeta, eihän siellä ole mitään läppiä haittana, polttoaineen määrää säädetään, ilmaa menee aina se minkä sinne pyttyyn sitä onnistuu saamaan.

Tuosta osittain tulee sitten se dieselin meluisuuskin, kun melun osalta aina on tilanne sama kuin jos bensakoneessa olisi kaasuläppä täysin auki ja luisti täysin ylhäällä.

Turbolla sitten dieselissä saadaan hyvinkin kivasti sitä ilmaa lisää ja tottakai sitten lisätään myös polttoaineen määrääkin.

Kierrosten mukaan ja polkimen asennon mukaan muuttuu annosteltavan polttoaineen määrä, kylmänä vielä vähän reilummin annetaan polttoainetta.

Pummpaushäviöt jäävät sitten pienemmäksi ja vekotin on taloudellisempi osin senkin takia, kovemmat rutut auttaa myös.

Itse pidän nakuvehkeitä parempana tekniikkana, etenkin noita mekaanisia, pomminvarmoja vekottimia, eikä tarvitse jännittää että käynnistyykö vai ei.

Harmi vaan ettei mopokäyttöön oikein sovellu, painon ja tärinän, että melun takia, eikä nuo ilman turboa oikein voimaakan anna ulos, kuutioita saa olla melkoisen paljon, että jotain järkevää vääntöä antaisivat ilman turboa, joten ei ne oikein mopoon vaan sovellu, mutta kyllä se mekaanisen dieselin toimintavarmuus on vaan parasta mitä millään muulla moottorilla.


Jos ei käy skode tyhmäkäyntiä tai temppuilee, niin riippuen skootterista, joku noista auttanee:
http://www.skootterini.com/perushuolto-ja-kunnossapito/40-kaasuttimen-puhdistus.html
http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttimen_s%C3%A4%C3%A4t%C3%A4minen
http://www.virijavara.fi/kauppa/saato.php
http://www.skootterini.com/perushuolto-ja-kunnossapito/145-tyhjaekaeynnin-saeaetaeminen.html

Kaikki noista kannattaa lukea, että saa jonkinlaisen käsityksen siitä mitä osia mm. suuttimet ovat, se jos kaasuttimessa ei kovin isoja jäniksiä ole tukkeena, ei tarkoita etteikö suutin voisi olla tukossa, sitä ei saa selville muutoin kuin purkamalla kaasutinta, ottamalla suuttimet esille ja katsomalla paistaako päivä suuttimen läpi vai ei.

Puhaltelu ei vielä yksistään puhdista yhtään mitään, jos oikeasti on suutin tukossa.

Ensin putsaus, niin että varmasti on paikat puhtaana, sitten perussäätö, sen jälkeen hakee ohjeiden mukaan tyhmäkäynnin säädön.

Tyhjäkäyntisuutinta vaihdetaan jos seosruuvista ei löydy sopivia asentoja, ei sitä muutoin tarvitse vaihtaa.

2-t vehkeissä sitten on taas ilmaruuvi ja koko homma erilainen, linkeistä selviää, mulle riittää moottorisahan säätely 2-t vekottimista, en puutu niihin noin muutoin.

Mitään taikavarpua ei ole millä ruudun toiselta puolelta tiedettäisiin kumpaanko suuntaan ruuvia pitää kääntää, ohjeita on netti pullollaan, tältä palstalta hakemalla tyhjäkäynnin säätö löytyy myös lisää, se säätö pitää vaan opiskella tekemään tai viedä korjaamolle / kaverille, joka on nähnyt vaivaa ja lukenut ohjeet, että harjoitellut säätöä, eli opiskellut asian.

4-t vehkeessä tyhjäkäynti jos aaltoilee, ei pysy vakaana, niin voi olla laihalla, käännetään hyvin vähän rikkaalle (aukipäin) sitten odotellaan vaikkapa 30 sek ja käänetään lisää, jos ei aaltoile ja kierrokset laski, niin sitten vähän kiinnipäin, seosruuvia pyörittelemällä haetaan sitä korkeinta kierroslukua.

Tyhjäkäyntikierroslukuun vaikuttaa ruuvi, joka säätää kaasuläpän asentoa kun kaasuun ei kosketa, siitä kannattaa pyöritellä mahdollisimman pienet kierrokset, niin on helpompi huomata milloin seosruuvin kääntäminen saa aikaan ne korkeimmat kierrokset.

Pistää sitten lopuksi vähän kiertäen tyhjäkännin kierroksia ylöspäin, kun on sen sopivan kohdan seosruuvista löytänyt (joka on vähän rikkaalle siitä kohdasta missä maksimikierrokset löytyivät.

Neulan korkeudessakaan ei ole mitään yhtä oikeaa asentoa, se pitää säätää perustuen ihan kokeilun tuloksiin, näkyy ohjeita joissa neula käsketään laittamaan niin ylös kuin mahdollista, on jopa ohjeita joissa neuvotaan laittamaan neulan sokka ylimpään asentoon (niin laihalle kuin saa), ei se säätö onnistu noin, se neulan korkeus haetaan sen mukaan missä toiminta on parasta.

Neulan korkeus vaikuttaa 1/4-kaasusta 3/4-kaasuun, jos ei ole ongelmia tuolla alueella, niin ei sitä neulan korkeutta kovin paljoa ole syytä muuttaa.

Jokaisella pitäisi olla koulusta tullut jonkinlainen englanninkielentaito, tuolla on hyvät kuvat neulasta ja sen säädön vaikutuksesta:
http://www.250ninja.net/articles/ninja_250_jetting.html

Jos enkun tunnilla tuli nukuttua:

Jet needle = neula
Needle Jet = emulsioputki(onko tuolle parempaa käännöstä?), se putki jonka sisälle neula menee, jonka päähän ruuvataan pääsuutin.
Pilot Jet = Tyhjäkäyntisuutin/piiri
Main Jet = pääsuutin
Rich = rikas
Lean = laiha
Throttle = kaasu / kaasun asento
Idle = tyhjäkäynti