Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

-Zone-

#1860
Kyllä pitkävena kannattaa rakentaa, mutta kannattaa muistaa ottaa myös se pitkävenaisen nokkapukkikin samalla. Toisaalta isoventtiilikansi on kyllä satsaus tulevaisuuteen, ellei aio sitten aina 50cc pitää. Vaikkakin.. oli mullakin hetken hiukan outo kombo kun oli kiinni 50cc isovenakannella. Puristukset kuin lehmän henkäys, samoin kiihtyvyys :)

kani

Mitä etuja pitkävenasta on?? Ei ole ennen ollut enkä ole koskaan sellaista vielä nähnyt tai ajanut :)

tohveli

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 04.09.15 - klo:06:15
Kyllä pitkävena kannattaa rakentaa, mutta kannattaa muistaa ottaa myös se pitkävenaisen nokkapukkikin samalla. Toisaalta isoventtiilikansi on kyllä satsaus tulevaisuuteen, ellei aio sitten aina 50cc pitää. Vaikkakin.. oli mullakin hetken hiukan outo kombo kun oli kiinni 50cc isovenakannella. Puristukset kuin lehmän henkäys, samoin kiihtyvyys :)

kirjotat nyt sekasin pitkävenoista ja isovenoista   ???

mulle on tulossa isovenakansi lyhyillä 64mm 20/23 venoilla.

-Zone-

#1863
Venttiiligeometria on eri josta tulee se, että pitkävenaisessa venat aukeaa maksiminostossa hiukan enemmän vaikka nokan nosto onkin sama. Ei se hirveästi suurempi ollut, mutta heittokellolla mitaten ero tuli kyllä esille. Keinuvivun päähän kiertää akselinsa ympärillä kehää ja koska venttiilin vinoasento on keinuvipuun nähden sama, se painaa venttiiliä eri kohdissa eri määrän vaikka vivun toinen pää (nokkaa vasten nojaava) liikkuisi aina saman verran. Luonnollisesti liike on taas aivan venttiilin avautumisvaiheessa lyhytvenaista pienempää, mutta tällä on käytännössä tehoihin mitätön merkitys. Nokan alkunosto ei ole niin tärkeä kannen hengittävyyttä ajatellen. Sama suurempi maksiminosto ja pienempi alkunosto saataisiin tietysti aikaan muotoilemalla nokkaakin, mutta kiinalainen on ratkaissut asian noin.

Lainaus käyttäjältä: tohveli - 04.09.15 - klo:14:46
kirjotat nyt sekasin pitkävenoista ja isovenoista   ???
No sori jos sekoitit. Koitan vastaisuudessa koittaa kirjoittaa selventävämmin.
Eli pitkä- tai lyhytvenaisen kannen sijaan kannattaa satsata isovenakanteen jos aikoo big bore satseja laittaa. Ja lisätäsmennyksenä: pitkävena ja isovena ei siis ole sama asia.

Lainaus käyttäjältä: tohveli - 04.09.15 - klo:14:46
mulle on tulossa isovenakansi lyhyillä 64mm 20/23 venoilla.
Isovenakanteen ei pitkiä venoja edes olekaan. Ne venat on aina 64mm.

Leiskale

Onkos normaalia tuo et ku ajaa puolikaasul tasasesti jonku aikaa sit alkaa siitä vääntämää lisää kaasua nii alkaa yhtäkkii hidastaa ja sit alkaa kiihtymää? Oisko suuttimella roolia tässä asiassa?

-Zone-

Jos kyseessä on kiinalainen alipainekaasari, niin epänormaalia on ainakin se, että jos se aina toimii täysin moitteetta.  :P

Nuukailija

#1866
Lainaus käyttäjältä: Leiskale - 04.09.15 - klo:15:05
Onkos normaalia tuo et ku ajaa puolikaasul tasasesti jonku aikaa sit alkaa siitä vääntämää lisää kaasua nii alkaa yhtäkkii hidastaa ja sit alkaa kiihtymää? Oisko suuttimella roolia tässä asiassa?

Ilmanputsarissa tuketta tai liian iso suutin voisi tehdä tuota noin esimerkiksi.

Edit: Niin ja jos ilmanputsarin kiinnitysklemmari estää kiihdytyspumpun vivun heilumista, niin sekin voi olla yksi tekijä, saattaa olla joskus vähän hankala huomatakkin, mutta ilmanputsarin klemmari, millä putsarin torvi kiristyy kiinni kaasariin kannattaa pyöräyttää vähän erilaiseen asentoon ja testaa vaikuttaako mitään.
Itsestäänhän tuo ei muutu.

Coastside

Täällä juteltiin tuosta ja arveltiin luisti pohjan muodon olevan ainakin osasyy. Niitä kun on kolo- ja tasapäitä. Kolopää on ilm. parempi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

remu889itse

#1868
Tää vitun paska ei käy tyhjäkäyntiä yhtään 34,40 kokoisilla suuttimilla mutta käy tyhjäkäyntiä paremmin 32 kokoisella muuta siitäkin se tyhjäkäynti on pienentynt aika paljon siitä asti kun sen laitoin kiinni,elikkä oli käynyt tyhjäkäyntiä loistavasti 34 suuttimella sillonkuin ostin skootterin mutta sen jälkeen kun pääsuuttimen vaihdoin niin ei ole käynyt tyhjäkäyntiä 34 kokoisella.Ja käynnistyvyys ei parantunut yhtään 40 kokoisella tyhjäkäynti suuttimella.Skootteri on Piaggio Typhoon ja apuja tarvisin :):/

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 04.09.15 - klo:19:19
Lainaus käyttäjältä: Leiskale - 04.09.15 - klo:15:05
Onkos normaalia tuo et ku ajaa puolikaasul tasasesti jonku aikaa sit alkaa siitä vääntämää lisää kaasua nii alkaa yhtäkkii hidastaa ja sit alkaa kiihtymää? Oisko suuttimella roolia tässä asiassa?

Ilmanputsarissa tuketta tai liian iso suutin voisi tehdä tuota noin esimerkiksi.

Jos on aikaisemmin toiminut, pääsuutin varmaan osittain tukossa tai saa muusta syystä liikaa ilmaa.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 05.09.15 - klo:11:52
Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 04.09.15 - klo:19:19
Lainaus käyttäjältä: Leiskale - 04.09.15 - klo:15:05
Onkos normaalia tuo et ku ajaa puolikaasul tasasesti jonku aikaa sit alkaa siitä vääntämää lisää kaasua nii alkaa yhtäkkii hidastaa ja sit alkaa kiihtymää? Oisko suuttimella roolia tässä asiassa?

Ilmanputsarissa tuketta tai liian iso suutin voisi tehdä tuota noin esimerkiksi.

Jos on aikaisemmin toiminut, pääsuutin varmaan osittain tukossa tai saa muusta syystä liikaa ilmaa.
Varsin yhtenevät neuvot ;) Mutta jos se ikäänkuin "rykii" kaasua käännettäessä ja sitten ampasee..Neulan lasku mulla useimmiten helpottanut

pera8x

vähän ehkä ohi aiheen, mutta mielestäni polttomoottorit kovin harvoin saa liian paljon ilmaa. vaan sillon, kun ne menee rikki.. polttoainetta ne kyllä voi saada aika useinkin liian vähän. monet jopa oikein yrittää saada sitä ilmaa sinne mahdollisimman paljon aina lähes hajoomispisteeseen saakka. itseni mukaanlukien. ;)

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 05.09.15 - klo:14:02
vähän ehkä ohi aiheen, mutta mielestäni polttomoottorit kovin harvoin saa liian paljon ilmaa. vaan sillon, kun ne menee rikki.. polttoainetta ne kyllä voi saada aika useinkin liian vähän. monet jopa oikein yrittää saada sitä ilmaa sinne mahdollisimman paljon aina lähes hajoomispisteeseen saakka. itseni mukaanlukien. ;)
Entäpä jos tulee imuvuoto ja moottori vetää bensaa suuttimelta saman määrän kuin ennenkin, niin saako moottori silloinkin liian vähän bensaa vai liikaa ilmaa ? ;)

Tuohon jälkimmäiseen osaan sanoisin, että sinne koneeseen ei kannata yrittää saada maksimaalista ilmamäärää vaan kannattaa yrittää saada mahdollisimman paljon bensiiniä. Ilmaa kun vain tarvitaan sen bensiinin polttamiseen. Ilokaasu mm. auttaa tuossa lisäbensiinin antamisessa ja ilmaa ei tarvita niin paljoa kun palamiseen tarvittavaa happea saadaan ilokaasusta. Vetyperoksidikin olisi myös aika tuju hapetin.. ;)

pera8x

no joo. mutta pensiinin syöttäminen moottorille harvemmin on ongelma. yleensa taistellaan sen kanssa, kuinka saataisiin sitä ilmaa sinne koneeseen riittävästi, että annosteltu pensiini, tai mitä ikinä se liemi sitten onkaan, niin palamaan.

ja kyllä. jos imukaula vuotaa, niin kyllä se sillon saa liian vähän pensiiniä, eikä liikaa ilmaa. asia korjaantuu tiivistämällä, tai vaihtamalla imukaula. eikä se niin yksiselitteistä aina ole. jos onkin ahdettu kone, niin sehän tuuppaa ilmat pihalle sieltä imuvuodosta.. näin siis meikäläisen näkökulmasta katsottuna.  ;D

sitten, kun menee veivi poikki, niin voi sanoa, että kone on saanu liikaa ilmaa.. ja sopivasti pensaa.

-Zone-

#1874
Lainaus käyttäjältä: pera8x - 05.09.15 - klo:14:26
ja kyllä. jos imukaula vuotaa, niin kyllä se sillon saa liian vähän pensiiniä, eikä liikaa ilmaa.
Mutta koska sen moottorin ei kuulu saada sitä ilmaa ennen kaasaria vaan jälkeen, niin mielestäni se tuossa tapauksessa saa liikaa ilmaa vaikka asiaa tietysti voisikin kompensoida suuttimia suurentamalla. :) Vastaavaa toimenpidettä kutsutaan elektroniikkapiireissä asperiiniksi kun hoidetaan pelkkää oiretta mutta ei korjata ongelmaa.

Eli jos nyt mennään sen mukaan että imuvuodossa moottori saa liian vähän bensiiniä, on vian korjaaminen luonnollisesti tapahduttava bensiinimäärää lisäämällä ;)