Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

openflow

Nosta kierroksia reilusti ylöspäin, useampi sata rpm. Yksisylinterisessä mopedissa tyhjäkäynnin kierrokset saa olla suuret, lähes 2000.

RaSSeeeee

Tarvitsisin kuvaa Dellorto phva 17.5mm neulaventtiilin asennosta. Käy rikkaalla eikä saa mitenkään käymään laihalla. Skootteri on Piaggio nrg power dd vm.2008

pettynyt

Ei kai siinäkään "neulaventtiilille" ole muita asentoja kuin auki ja kiinni?

Meccca

Sylinteri Malossi 70cc pysty minarelli:
Onko mahdollista asentaa kyseisen pytyn kansi vääränsuuntaisesti? mistä näen miten päin kannen tulee olla pytyn päällä?
Ps. olisiko viikon tyhmin kysymys mutta kun tuntuu sopivan neljään eri asentoon?

xx851z

Lainaus käyttäjältä: Meccca - 28.06.15 - klo:15:01
Sylinteri Malossi 70cc pysty minarelli:
Onko mahdollista asentaa kyseisen pytyn kansi vääränsuuntaisesti? mistä näen miten päin kannen tulee olla pytyn päällä?
Ps. olisiko viikon tyhmin kysymys mutta kun tuntuu sopivan neljään eri asentoon?

Kyseessä on ilmeisesti ilmajäähdytteinen moottori. Kansi asennetaan niin, että ilma pääsee virtaamaan esteettömästi puhaltimelta jäähdytysripojen välistä. Puhallin on siis siis koneen oikealla puolella. Kannen jäähdytysrivat siis poikittain skootterin pituussuuntaan nähden.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

Meccca

#1670
Kiitos nopeasta vastauksesta!! Vielä sen verran että mikä on hyvä tulpan lämpöarvo 70cc malossille ja edelleen kyseessä ilmajäähy pystykone. Skootteri Yamaha slider 2001

Edit: Google tietää :)

Meccca

Jaahas, tuli kasattua lohkot paikalleen motot.netin ohjeiden mukaisesti ja ei vaan kampura ala pyörimään millään. olen naputellut ja availlut lohkoja ja nyt kun lohkot ei ole kiristetty niin laakereista/rista kuuluu ja tuntuu kolinaa/rohinaa. kaiken kukkuraksi katkesi vielä pultti lohkoon että kyllä nyt v'tuttaa. kuinka löysä sen kampuran pitää olla että voi jatkaa koneen kasausta ja miten ihmeessä voi hylomar tiivisteaine pysyä lohkojen välissä kun niitä runttailee edestakas kun kampuraa asettelee?

Coastside

Lohkojen kanssa ei saa käyttää voimaa. Ne on niin hauraita . Tuo pultti kuullostaa siltä että koitin vetää niillä yhteen. Pahimmillaan lohkot vääntyivät.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

xx851z

Ei kuullosta kovin lupaavalta. itsellä on kaksi kertaa (Sachseja, Pucheja, ym vanhoja ei lasketa) ollut kakstahdin kampiakselin vaihto ja molemmilla kerroilla oli pientä ahdistusta. Vanha moottorisahahuoltojen ohje on napauttaa kampiakselin päähän. Totesin että kumivasara ei riitä ja laitoin kampiakselin päähän mutterin suojaksi ja terävä napautus normaalilla vasaralla ja kas, jumitus loppui. Tämä sitten omalla vastuulla.

Sen koneen pitää pyöriä helposti. Youtubessa on italiankielinen kasausvideo vaakaminarellille ja se kyllä tosiaan pyörii helposti
Keep the shiny side up and the rubber side down!

Meccca

Nyt sain kampuran irti ja laakerit toki kampurassa kiinne. outoa rutinaa tosiaan pitää toinen laakeri, rms on merkki. pultista oli onneksi jäänyt nysä toisen lohkon puolelle niin sai pihdeillä pois. Katkesi koska viimeinen en jättänyt viimeistä kiristystä kiristämättä. Huomenna korjaamolle kyselemään onko laakerit oikeasti kaput ja mitä maksaa kasaus kun ei itsellä näytä taito riittävän. Lueskelin että jos laakerit ei ole ihan kunnolla kiinni kampurassa niin silloin ahdistaa ja ei pyöri. Jos tässä nyt joutuu itse vielä yrittämään niin taidan kokeilla tuota laakerit kiinni kampurassa vaihtoehtoa.

xx851z

Tuossa video: https://www.youtube.com/watch?v=b5Q1wVEAyU4

Aika jännä tyyli makarooneilla kasata moottori.

Itse olen laittanut laakerit kampuraan ja kampuran kylmään, kuumailmapuhallinta lohkoille.

Ei me varmaan paljoa ota moottorikoneistamossa. Oppirahat on maksettava, laakerit ei ole kalliita, ainakaan Minarelliin. Vanhan Speedfightin ja Piaggion laakerit on kalliimmat, ne on isompia.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

Meccca

Kiitos vinkeistä! Nyt on tämän päivän osalta rassailut ohi. Tajusin tuossa että taisi se laakereiden rutina ja muut äänet saattaa johtua siitä kun poltin tohottimella vaseliinit veks lämmityksen lomassa. Huomenna selviää lähteekö taas pelittämään kun saa rasvat takaisin laakereihin, kaipa se laakerivaseliinikin vähän kökkööntyy kun sinistä liekkiä saa päälleensä  :o

xx851z

Muisti palailee pätkittäin. Oheisessa kuvassa on käyttämätön vaakaminarellin runkolaakeri. Kaivelin sen äsken autotallista. Tilasin ne aikanaan koneremonttiin ja en halunnut asentaa niitä, koska kuulahäkki on teflonia tai jotain muovin tapaista. Hankin toiset laakerit, joissa oli metallihäkki, siltä varalta että joutuu kuumentamaan.
Hieman joutuikin kuumentamaan kun laitoin kuuman laakerin kylmään kampiakseliin. Kylmä kampiakseli laakereineen sitten kuumaan lohkoon.

Toivotaan että laakerisi ei ole näitä joissa on muovia, vaan se on kärähtänyt rasva joka rutisee.

Toivottavasti tähän tulee joku oikea minarelliguru joka antaa varmasti oikeaa tietoa.

Keep the shiny side up and the rubber side down!

Coastside

Kun on kasannut niin kuumennus uudelleen jotta löystyminen päästää jännitykset mitä asentovirheistä on jäänyt. Italialaisen tapa vetää mutterilla ei ole huono mutta kuumana silloinkin helpottaa työtä.

Hurjin tyyli oli dion rakentaja joka karhensi laakeripesät ja liimasi laakerit lohkoon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

xx851z

#1679
Ilmeisesti tuo italialainen tyyli toimii, mutta itse vierastan ajatusta vetää vaikka vain mutterilla. Laakeriin tulee sivuttainen rasitus, käsittääkseni sama kuin löisi laakerin ulkokooliin. Mutterilla tulee tosin hidas, tasainen veto. Kuuma/kylmä-systeemillä osat voi parhaimmillaan latoa paikalleen.

Onneksi kinuskin nelareissa on väljät laakeripesät, kampuran voi suunnilleen pudottaa paikalleen. Ainakin Youtube-pätkien perusteella näyttää siltä. Omaa kokemusta ei vielä ole.
Keep the shiny side up and the rubber side down!