Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Typhoon 50cc vm. 2004, ei vedä

Aloittaja Jaakuu, 06.08.24 - klo:10:28

« edellinen - seuraava »

Jaakuu

Otsikon mukainen kulkine, ajettu vain 3500km, täysin vakio/originaali. Tullut meille v.2015. Viimeiset 7 vuotta ollut seisonnassa, jona aikana ajettu vain muutama pikkulenkki kesäisin. Nyt olisi taas enemmän käyttöä, mutta muutaman kymmenen ajokilometrin jälkeen tuli ongelmia.
Ongelmana on, että skootteri boaa, hyytyy etenkin ylämäessä jos antaa nopeasti kaasua. Jos ei ole kuormaa eli kaasuttelee jalalla ollessa takapyörä ilmassa ottaa normaalisti kierroksia. Jotain rohinaa/rutinaa kyllä kuuluu tällöin mielestäni variaattorin suunnalta.
Olisi mukava jos täältä löytyisi joku tietäjä jonka perusteella pääsisi vian kimppuun. Epäilin aluksi kaasuttajaa, mutta kun kerran kiihtyy ilman kuormaa takarenkaan ollessa ilmassa niin voisiko olla variaattorissa vikaa?
Soitosta paikalliseen korjaamoon ei oikein ollut apua, sanoivat, että sen verran vanha vehje, että varaosien saatavuus heikkoa...

mopotinx3

Gilera Runner Black Soul

A_sentaja

Onhan perustoimenpiteet tehty ennen käyttöönottoa? Uudet bensat, ilmansuodatin puhdas,bensalinjan liitokset tarkistettu, uusi tulppa ja tietenkin kaasarin puhdistus??

Nuo ensin kuntoon,niin voi arvailla lisää, vari nyt aina vähän ääntelee pyöriessään.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Jaakuu

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 06.08.24 - klo:11:39Onhan perustoimenpiteet tehty ennen käyttöönottoa? Uudet bensat, ilmansuodatin puhdas,bensalinjan liitokset tarkistettu, uusi tulppa ja tietenkin kaasarin puhdistus??

Nuo ensin kuntoon,niin voi arvailla lisää, vari nyt aina vähän ääntelee pyöriessään.

Vähän niin ja näin noiden suhteen. Pitänee kirjoittamistasi asioista lähteä liikkelle. Bensat on uudet, ilmansuodatin puhtaanoloinen, pitää vielä pestä ja öljytä. Tankilta kaasariin menevä letku vuosi satunnaisesti bensaa, oli haljennut sentin verran päästään, lyhennetty ja liitetty uudestaan, Vika ilmaantui ennen kun letkuun koskettiin. Tulppa, pitänee vaihtaa. Kaasaria ei ole avattu.

Samppa

Ihan ensimmäisenä kaasarin kunnollinen puhdistu eli jokainen ruuvi ja suutin irti, kanavien puhallus paineilmalla ja hyvä puhdistaminen ylipäätänsä sopivalla liuottimella. lmansuodatin myös ja ehdottomasti tuoreet bensat tankkiin.

Variaattorin rohinoiden osalta... Koppa auki ja hihna pois. Sitten pyörittelyä niin kampuran suunnalta kuin kytkinasetelmasta sekä takarenkaasta. Jos "takavari" rohisee, niin koko kytkinasetelma pois ja takarenkaan pyörittämistä käsin. Jos ääni kuuluu edelleen, niin se tulee alennusvaihteistosta. Jos ääni katosi, niin kytkinasetelman / lautasten laakereista. Yksi asia mikä kannattaa myös tsekata on bendix eli eihän pääse räpisemään startin kehään.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jaakuu

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 06.08.24 - klo:14:09Ihan ensimmäisenä kaasarin kunnollinen puhdistu eli jokainen ruuvi ja suutin irti, kanavien puhallus paineilmalla ja hyvä puhdistaminen ylipäätänsä sopivalla liuottimella. lmansuodatin myös ja ehdottomasti tuoreet bensat tankkiin.

Variaattorin rohinoiden osalta... Koppa auki ja hihna pois. Sitten pyörittelyä niin kampuran suunnalta kuin kytkinasetelmasta sekä takarenkaasta. Jos "takavari" rohisee, niin koko kytkinasetelma pois ja takarenkaan pyörittämistä käsin. Jos ääni kuuluu edelleen, niin se tulee alennusvaihteistosta. Jos ääni katosi, niin kytkinasetelman / lautasten laakereista. Yksi asia mikä kannattaa myös tsekata on bendix eli eihän pääse räpisemään startin kehään.

Eilen käyty ostamassa tulppa ja kaasarinpuhdistusainetta. Tarkoitus nyt putsata ilmanputsari ja vaihtaa tulppa ja sen jälkeen kaasarin kimppuun jos tarvetta.
Ei aikaisempaa kokemusta kaasareista... Kovin se näyttää olevan katteiden ja penkin alla. Tavaraboxin pohjassa pieni luukku josta vähän pääsee käsiksi. Muistaako kukaan mitä/miten kannattaa purkaa/irroittaa ettei tyri mitään ?

Paikalliset pienkonekorjaamot suhtautuneet vähän nihkeesti, eivät näköjään mielellään puutu näihin vanhoihin vehkeisiin. Pitää yrittää raplata sitten itse kuntoon kun vielä näinkin vähän ajettu skootteri kyseessä.

Jaakuu

Kaasari irroitettu,  avattu ja putsattu suuttimet jne.  Vika ei poistunut. Tuntuisi että ei saa tarpeeksi bensaa, kun ei ota kierroksia enemmän kaasutettaessa. Kun antaa pilottia suoraan ilmanputsariin sopivasti suhautellen ottaa kyllä jengaa.
Mites tuo alipainehanan toiminta testataan?
Irroitin kaasarilta hanalle menevän alipaineletkun ja imua tuntui olevan kun kävi tyhjäkäyntiä.
Lopuksi irroitin vielä  kaasarin päästä bensaletkun kertaalleen kun mopo oli sammuksissa. Tällöin bensaa tuli letkun täydeltä tankin suunnalta. Tätä ihmettelin kun bensaa ei valunut yhtään sinä aikana kun kaasari oli irti. Eikö alipainehana pitäisi tässä tilanteessa estää virtaus kaasarille?

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Samppa

Alipaine avaa moottorin käydessä hanan, jolloin bensaa virtaa. Mikäli moottori ei käy, ei ole alipainetta, eikä bensankaan tule virrata. Hanat ovat jossakin määrin kulutustavaraa.

Oletko tutkinut moottorin päästä, ettei imuvuotoja ole eli imukaulan kunto, putsariliitokset jne...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

konenikkari

Ehkä kannattaa ne polttoaine ja alipaineletkut kaikki uusia.
Alipainevuoto kun ei näy eikä haise.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Hana voi tarkistaa kaasarista letkun irroituksella. Alipaineletkun imemällä ja puristamalla tukkoon, pitääkö alipainetta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Onko letkunippaa läppäventtiilin kyljessä, kannattaisi siirtää se alipaineletku kokeiluavarten siihen nippaan, itsellä piaggio nrg lähti viisaasta neuvosta pelittämään juurikin tuolla konstilla, tosin jos on aiemmin toiminut kuten nyt, pitäisi toimia edelleen sieltä kaasarin nipasta se alipaineletku?
Ollut vuodesta 1997 28 skootteria.

mopotinx3

Taitaa olla alipainehana rikki, mutta varmaankin kaasutin tarvitsee säätöä. Tankki on Typhoonissa penkin alla, niin ei ole mitään kampikammionippaa vaan kaasuttimen alipaineliitäntä hoitaa homman. Jos haluaa olla varma, että kaasutin saa hyvin bensaa, voi laittaa vipuhanan bensaletkuun. Silloin rikkäinen alipainehana kelpaa, vaikka antaa bensaa koko ajan. Motonetissäkin on alipainehana myynnissä, jos on kiire saada varaosa ja  vipuhanaa ei haluta.
Gilera Runner Black Soul

Kari69

Minun perustyökaluihin mopohommissa kuuluu tavallinen lääkeruisku. Irrotetaan alipaineletku imusarjasta ja imetään ruiskulla letkusta. Näin voidaan tehdä 3 eri asiaa.

1 Imetään ruiskulla, kun pensaletku on irti kaasuttimesta. Jos alipaineventtiili on kunnossa niin pensa alkaa virrata pensaletkusta.

2 Kaasuttimen irrotuksen jälkeen pidetään imua päällä noin minuutti, jolloin kaasutin täyttyy ja kone käynnistyy heti startatessa, jos kaikki on kunnossa.

3 Tuon minuutin imun jälkeen, kun irrottaa ruiskun männästä mäntä imeytyy jonkin matkaa takaisin. Tämä kertoo, että alipaine on säilynyt eli ei ole alipainevuotoa.

Jaakuu

Kaiken säädön jälkeen laitoin ilmansuodinasetelman eilen takaisin paikalleen ja kas kummaa skootteri rupesi toimimaan ja kiertää hyvin. Motonetista ostettu uusi alipainehana tuli myös vaihdettua remontin aikana paikalleen.Vanhassa hanassa ei kyllä mielestäni ollut vikaa. Tuli tilattua myös edullinen uusi tarvikekaasari. Pitää katsoa mitä sille tekee jahka se saapuu. En osaa sano mikä oli ongelmien juurisyy, mutta hyvä kun taas toimii. Seurataan tilannetta. Kiitoksia kaikille neuvoista.