Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Perävälitykset ja ulina

Aloittaja Vesqu, 13.08.24 - klo:14:41

« edellinen - seuraava »

Vesqu

Terve!
Ostin skootterin, jossa perästä kuuluu ulinaa suurilla kierroksilla. Siihen oli vaihdettu perävälit 14-42. Ne ovat aika pitkät tähän moottoriin Ajattelin että vaihtaisi lyhyemmät, joskos se ulinakin häviäisi siitä. En vain löydä mistään lyhyempiä välejä. Alkuperäinen välitys taitaa olla 13-52.

Mistähän löytyisi lyhyemmät välit? tai onko jotain muuta vinkki perän ulinaan? Varin ja kytkimen olen tutkinut läpikotaisin ja sieltä en ulinan syytä löydä

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Vesqu - 13.08.24 - klo:14:41Terve!
Ostin skootterin, jossa perästä kuuluu ulinaa suurilla kierroksilla. Siihen oli vaihdettu perävälit 14-42. Ne ovat aika pitkät tähän moottoriin Ajattelin että vaihtaisi lyhyemmät, joskos se ulinakin häviäisi siitä. En vain löydä mistään lyhyempiä välejä. Alkuperäinen välitys taitaa olla 13-52.

Mistähän löytyisi lyhyemmät välit? tai onko jotain muuta vinkki perän ulinaan? Varin ja kytkimen olen tutkinut läpikotaisin ja sieltä en ulinan syytä löydä

Mikä mopo merkki,tyyppi ja malli
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Vesqu

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 13.08.24 - klo:17:23
Lainaus käyttäjältä: Vesqu - 13.08.24 - klo:14:41Terve!

Mikä mopo merkki,tyyppi ja malli

Tulipa hätäseen kirjotettua=).. Joo tosiaan Yamaha aerox 50cc 2t 2008

konenikkari

Pelkän äänen takia ei kannata lähteä välityksiä vaihtamaan
ja suorahampainen rataspari on yleensä vahvempi
ja hyötysuhteeltaan hieman parempi, harvalla välityksellä
50cc moottori on aika laiska varsinkin 2päällä.(2x 100 kg  :)
Noihin on ollut myynnissä tarvikkeena kahta erillistä ratassarjaa
nimillä primary tai secondary gear set.
https://www.maxiscoot.com/en/product/primary-transmission-polini-13-44-yamaha-aerox-bw-s-20832?srsltid=AfmBOooOoM4TWTY5_q_WA2Gw2zgw1Xa4QlHr9pJzIzZm1QDU3CSAvnz3
JA
https://www.maxiscoot.com/en/product/secondary-transmission-polini-14-41-yamaha-aerox-bw-s-20816?srsltid=AfmBOorL_k4ntqCX3u8nsnD2fOitaYKVzz768bnN-4zYQ9w6pkI2rG4x
En tiedä kumpi sinulla on vaihdettu
Alkuperäis välityksiä taitaa löytyä vain alkuperäisosina.
https://oem-parts.hu/en/parts/yamaha/motor-robogo/0-124cc/yq-50-aerox-50
Tai esim easyparts
Käytettyjäkin taitaa löytyä kiitettävästi
ja mikä parasta ihan Suomesta  :)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Vesqu

Kiitos vastauksista!

Kyselin edelliseltä omistajalta, niin skootterista on kuulunut ulinaa jo ennen välitysten vaihtoa. Olen nyt itse vaihtanut kytkimen ja takavarin. Etuvari näyttää ihan hyvältä ja se on puhdistettu. Mistähän ulina voisi johtua? Vinkuna alkaa kuulumaan kun vauhtia on yli n 35km/h

konenikkari

Laske perävaihteesta öljy pois puhtaaseen valkoiseen astiaan
tarkastele öljyä kirkkaassa mieluummin auringon valossa.
Toimi saamiesi tulosten mukaan  ;)

Vesqu

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 15.08.24 - klo:10:22Laske perävaihteesta öljy pois puhtaaseen valkoiseen astiaan
tarkastele öljyä kirkkaassa mieluummin auringon valossa.
Toimi saamiesi tulosten mukaan  ;)

En ole mikään raskaansarjan koneenrassaaja, joten ehkä hieman niitä ohjeita kaipailisi. Mutta peräöljyt alan vaihtaa ja kattoo kyllä, se onnistuu... mutta onko jotain ajatuksia mikä ulinaa voi pitää, jos se ei tulekaan perästä?

konenikkari

Niinpäs, ei voi tietää, jossain mopossa mulla vihelsi pakoputki.
Ja jossain mopossa äänteli kampiakselin laakerit....