Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa 300 HPE kokemuksia ?

Aloittaja kaukari, 09.07.20 - klo:00:45

« edellinen - seuraava »

kaukari

Vähän kiinnostaisi tuo HPE, mutta liekö se niin mainio että kannattaisi siihen 2018 GTS vaihtaa. Löytyisikö porukoilta puolueellisia tai puolueettomia näkökulmia ?

Coastside

Tehokkain vespan konemalli ja puolta kalliimpi kuin mopovespa. Mikäs jos tuohta löytyisi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Mun viimeiset pitkät käyttökokemukset Vespasta on Rally 200:sta, siis 70-luvulta.. eli ehkä vähän kaukaa  :) :) kirjoitan silti aiheesta.
Jos 300 gts vaihtaa 300 gts:ään niin ei kait siinä juuri mikään muutu .. Mikäli sen pitää olla Vespa, vain ja ainoastaan niin se on sitten piste tähän ja aamen.

Mikäli voit muitakin merkkejä harkita ja erityisesti jos ajat tai aiot ajaa paljon maantiellä niin kannattaa harkita muitakin vaihtoehtoja. Tuolloin voi moni asia muuttua sen Vespa logon lisäksi..

Esim tämän saa samalla hinnalla ja 24 kk takuulla, https://www.nettimoto.com/yamaha/x-max/2469303

Oikeesti 0,3 kone ja teho sen mukainen, kävin katsomassa ko yksilöä ja oli aivan hilkulla etten tehnyt kauppoja kun olisivat hyvittäneetkin vanhasta burgmanistani kohtuullisesti. Ainoastaan ahtaahko polvitila 190 cm kuskille peruutti homman (stongaa kääntäessä otti polviin kiinni) Muuten ihan huippuvehje, isot pyörät,iso tankki jne..
Tuo on esittelypyörä, pakasta vedetyn saa muutaman satasen lisäyksellä.

ps olen kyllä koeajanut nykyvespaa ja en kyllä edes tuota mun 250 satelliittia 250 Vespaan vaihtaisi, tarpeensa ja makunsa kullakin.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Kyllähän se HPE on pirteämpi. Huippunopeus rajoitettu 120km/h, mutta sen pystyy ohittamaan kun vaihtaa takavanteeseen sen kiekon josta ABS saa nopeustiedon. En ole itse vielä nähnyt tarpeelliseksi.

Se että kannattaako Vespa vaihtaa riippuu siitä paljonko itse haluaa sitä vaihtoa. Mä vaihdoin ja olen tyytyväinen.

Mulle ei ole olemassa muita skoottereita kuin Vespa. Jos ei Vespaa, niin sitten prätkä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jwalk

#4
Rajoitetut huiput? Mikäs siinä mahtaa olla ideana?
Tuskin nyt hirmupaljon kovempaa ilmankaan kulkisi. Vespan tunnetut "ajo-ominaisuudet", vai mikä muu sitten?
Tosin, ei tuo mun 250cc Malagutikaan kummosen vakaa ole enää 120 vauhdissa, pienine 13" pyörineen...Varsinkaan puuskatuulessa/pyörteissä.
Niin, noi puheet ajo-ominaisuuksista perustuu mun kohdalla pelkästään luettuun ja kuulopuheisiin. Ei omakohtaista kokemusta.

kaukari

Olen Partasen kanssa samoilla linjoilla siinä että Vespassa pysytään tai sitten siirrytään suosiolla moottoripyöriin.

Ulkomaan foorumilla kertovat, että tuolla abs-rinkelin vaihdolla pääsisi yli 130 km/h. Turhaa sinänsä, kun ei Suomessa niin kovaa saa ajaa millään vehkeellä ja Vespasta tulee puuskissa vähän levoton yli 120 km/h nopeuksissa. Lähinnä vaan sitä ripeyden lisääntymistä mietiskelin, että onko kahden tonnin välirahan väärti. Muuta uuttahan tuossa ei ymmärtääkseni ole.

jwalk

#6
Kalliita ovat kilowatit, jos ei tosiaan muuta eroa...
Mut jos ei ole rahasta kiinni, ni siitä vaan. Sen takiahan sitä duunissa raadetaa, että saadaan mielitekoja toteutettua, muunmuassa.
Ja jos Vespasta tulee noissa nopeuksissa vain "vähän levoton", niin sitte on mulle puhuttu paskoo... :(

Coastside

Vespistit tietää vespan herkkyydestä woblata esimerkiksi perälaatikon vuoksi, joka vaatii asentamaan suuret ohjaustankopainot. Suuressa nopeudessa kaikki tapahtuu vain sykähdyttävämmin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.07.20 - klo:20:09
Vespistit tietää vespan herkkyydestä woblata esimerkiksi perälaatikon vuoksi, joka vaatii asentamaan suuret ohjaustankopainot. Suuressa nopeudessa kaikki tapahtuu vain sykähdyttävämmin.
Tosta voblauksesta paljon keskusteltu. Itse kokenut sen vain lasketellessani mummopolkupyörällä ales Kolilta.
Meinas käydä todella huonosti.

viisnelonen

#9
Onhan tuo uusiutunut niin paljon että ei voi puhua pelkästä faceliftistä. Tehon ja väännön lisäys saatu mm uudella syl. kannella, imuventtiileillä,nokka-akselilla,imukanavalla jne. Myös var. hihna on uusi vahvempi malli ja etujousitusta uusittu merkittävästi.
Huoltovälin nostaminen 10 tkm:iin on varmaan monelle merkittävä uudistus. 


Em asiat lueskelin täältä: https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/reviews/bikes/vespa/vespa-gts-300-hpe-review-2019-specs
Kirjoittivat että tehonlisäystä merkittävämpi on 18 % kasvanut vääntö joka sattuu maantieajon käyttökierrosalueelle.
Kyllä noista löytyy perustetta skootterin vaihtoon..  ja oli siellä monta muutakin uudistusta.

Edit:  Hihnan vaihto ja ventt. välysten tarkistus 10 tkm välein.. tässä ei oo kehitystä !  https://cdnmedia.endeavorsuite.com/images/organizations/05211b9c-b6c7-4840-8e84-2970c2318c24/Owners%20Manuals/GTS%20300i%20HPE%20Supertech.pdf
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

oskuk

#10
Katselin jonkun vertailuvideon ja joo, paljon pirteämpi lähdöissä kun vanha kone.
Mietin heti että vau...kunnes tajusin ettei itsellä ole missään tilanteessa ollut lähdöisä pulaa ripeydestä.
Mutta jos  70-100 kiihdytyksessä olisi eroa, se olisi tarpeenkin joskus.

Voblausta Vespassani on, mutta vain tuossa 30km nopeudessa, ja kun sen tietää, ei asialla ole väliä.
Jos jotain  oikeasti tarvitsisi Vespaan, niin lisää jarruja: Vespa ei hidastu kovin hyvin kaksipäällä.

Jos olisin vaihtamassa uuteen, saisin tämän uuden moottorin ja se olisi kiva, mutta en ala siksi vaihtamaan.
Ja joo, Vespasta vaihdetaan rullatuoliin, ei plastiikkaan.

https://www.youtube.com/watch?v=eo28XcH_pxk

dynossa:
https://www.youtube.com/watch?v=AeSY9VhEVqE

ja mitä hintaan tulee, maksaako HPE enemmän kuin vanha moottori?

Partanen

On ulkomuotoonkin tullut pieniä muutoksia. Esim. keulan "kravatti" on hienompi kuin ennen. Ledeillä toteutettu ajovalot HPE:ssä myös. Taisi olla niin, että variaattorin ääniä saatu vaimennettua paremmalla koteloinnilla.

Huolto-ohjelman muutos on kaiken kaikkiaan hyvä asia. Toisille huoltoväli piteni, toisille lyheni. Ennen huoltoja oli 5000km välein, ilman mitään aikamäärettä. Nykyään 10000km välein, mutta jos se ei täyty vuodessa, niin sitten huolto vuoden välein. (Ensihuolto edelleen 1000km kohdalla.)

Venttiilit on aina kannattanut tarkastaa 10000km välein, joten sen suhteen ei käytännössä muutosta.

Woblaus kortin joku vetää aina esiin, varsinkin jos ei ole mitäån kokemusta Gts mallista. Ikinä ei ole mulla vespa woblannut. Mulla on ollut niitä 5-6 viimeisen kymmenen vuoden aikana. Ja jos joku sen boksin sinne taakse haluaa, niin sen mukana tulee ne tankopainot kyllä. Kaverilla se loota on, eikä ole valitellut.

Vanhempikaan malli ei käytännössä mennyt kovin usein yli 120km/h. Mutta ehkä se on haluttu varmistaa huippunopeudeksi, nyt kun teho on lisääntynyt. Sivutuulihan ei Vespaa haittaa, toisin kuin monia katettuja moottoripyöriä esimerkiksi haittaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Millaisia huoltovälejä teillä oikein on, itselläni 10tkm:


tuo "tarkasta moottoriöljy ja jarrupalat" voidaan unohtaa? Sen tarkastaa kuitenkin itse paljon useammin...

oskuk

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 10.07.20 - klo:10:00

dynossa:
https://www.youtube.com/watch?v=AeSY9VhEVqE


Katsoin tuon vasta nyt, aika kiinnostavaa, n. arvot: HPE hepan tehokkaampi, ja akran putkella saisi toisen hepan,
ja malossin virisetillä saisi kaksi lisää...

kaukari

Kalliita ovat nuo kaakit eikä niitä sittenkään olisi yhteensä kuin 25. Neljään lisäkopukkaan rahaa palaisi noin kolme tonnia plus työtunnit. Harrastusmielessä ehkä, mutta terveellä järjellä ei..... :o