Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sähköskootterit - miksi niitä ei ole?

Aloittaja tikola, 01.06.17 - klo:15:09

« edellinen - seuraava »

tikola

Minun tarve juna-asemalle ajeluun täyttyisi helposti muutaman kymmenen kilometrin ajosäteellä. Vuonna 2010 oli kaikenlaista yrittäjää - Keeway Flash ja muillakin nimekkäämmillä merkeillä oli sähköskoottereita. Tänään vuonna 2017 löytyy Sisilisko, Tronic ja sitten iso kasa invamopoja. Onko oikeasti niin, että sähköskootteri ei sittenkään vielä lyönyt läpi ja sitä läpilyöntiä odotellaan edelleen? Eli isommilla merkeillä on vain konseptimalleja ja "tulossa lähivuosina" malleja. Mitenkään mollaamatta noita nyt markkinoilla olevia merkkejä, niin kyllähän pieni epäilys elää, että niitä firmoja ei taas muutaman vuoden päästä ole olemassa. Polkupyörissä sähköavusteisuus on nyt lyönyt hienosti läpi, joten tuntuisi loogiselta, että maailmasta löytyisi myös kokonaan sähkön voimin liikkuville laitteille markkinoita.

Akkuihin ja pieniin toimijoihin oletan homman kaatuneen ensiyrityksellä, mutta miltä tulevaisuus näyttää. Minua ainakin sellainen kiinnostaa, jopa niin paljon, että saattaisin ostaa tuollaisen muutaman satasen Keeway Flashin ihan teknisestä mielenkiinnosta.


tapiovuorent

"Älä muuta viserrä". Minulla on vm.2012 Keeway Flash. Jonka ostin pari vuotta sitten Joni K:lta.edullisesti.On laatupeli ,ja mukava ajaa.Pitää vain varoittaa muita ,kun ajaa, tämän tuloa kun ei oikein kuule.Kokonaiskustannuksiltaan ei kai sen halvempi kuin polttomoottorikäyttöinen ( jollainen myös itsellä on ).
Akuthan näissä on se suurin ongelma. Tässä lyijyakut 4x32Ah.Paino 40 kg.Siksi mopon omapaino on 111 kg.Uusilla akuilla tällä pääsisi n.50-60 km. latauksella.
Nyt 5000km. ajettuna n.30-35 km. Pitäisi kai kohta mennä hankkimaan uudet akut : sarja n.400 €. Ei ole vielä ollut kiirettä , kun tyypilliset kauppareissut on vain 15-20 km. , ja taas on aikaa ladata.
Jos mopoon laitettaisiin nykyaikaiset li-ioniakut , niin kapasiteettia voitaisiin kasvattaa , ja silti paino putoaisi huomattavasti.
No hinta kyllä varmaan kohoaisi myös huomattavasti, ehkä yli " kipurajan"
Rohkea kauppamies pitäisi saada asialle, tutkimaan sähköskootteritarjontaa.
Eiköhän kiinalaiset jo tee myös kehittyneemmällä akkutekniikalla. Onko tietoa kellään.

tikola

Itse asiassa minulla on harkinnassa tuollainen halpis Keeway Flash ja jos sitten siihen päivittäisi kotikonstein LiFePO4 akut, niin eiköhän se olisi kustannustehokas tapa päästä liikkeelle. Vm. 2010 Keeway Flash ei vaan kuulosta enää oikein aihiolta, johon kannattaisi ryhtyä vaan Honda tms. vähän tuoreempana kuulostaisi luotettavammalta lähtökohdalta - tiedä sitten onko oikeasti sitä??

Jokatapauksessa sähköautojen ja -pyörien ympärillä pyörivä hype on nyt sitä luokkaa, että luulisi sitä hypeä skoottereihinkin riittävän. Nyt vaan näyttää googlen perusteella että innostusta oli vuonna 2010, mutta sittemmin on ollut aika hiljaista.

Coastside

#3
Läskipyöräskootterin saisi halvemmalla kuin tuollaiseen akun. :). Puolta kevyempikin ja kevyttä suojaa voi itse tehdä.

Fat tire scooter on sen yleisnimitys.

Akun kokoamiseen löytyy ohjeita ja kennoja ja sinkkiliuskoja ja muuta tarvittavaa. Sen vanhoista akuista saa pistehitsin kiinnittää liuskoja.

Tekisin yksipyöräkärryn johon aggregaatti lataamaan akkua ajon aikana.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

tapion hellässä huomassa  :) hyvät kokemukset jäi itellekin sähköskootterista. tuolla jossaki vähä tekstiä mitä tuli tehtyä muista itekään..  ;D

Jack

#5
Noi on jäänny jotenkin pois muodista.
Tuolla myynnissä http://www.sisilisko.fi/tuotteet/tehokkaat-cemoto-3kw-sahkoskootterit/  kovaan hintaan 2450€ ja litium-akuilla tonni lisää hintaa :o
Käytettynä löydät edullisesti vähän ajettuja (<500km), ei ilmeisesti oikein toimiva konsepti.
Tuolla käyttökokemusta: http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=4511.90
Sähköfillari parempi ratkaisu, voi polkee jos akut tyhjät. Ja akuilla pääsee 180km, kun laitoin tupla akun ;D.
On kuin olis aina myötätuuli, vaikka on ylämäki tai vastatuuli.

Coastside

#6
Sähköfillari on hyvä jos akun kapasiteetti on reilu suhteessa ajomatkoihin. Minulla sattui olemaan liian pienellä akulla ja kun kompensoin sitä säästeliäällä käytöllä, ei keskinopeuseroa ole sähköttömään kuin 5km/h, kahden kympin matkalla. Kunto kasvaa nopeammin ja toimintasäteessä on omat rahkeet rajana. Kun vielä toisen mokoman laihdun, voi nopeusero kaventua vielä. Tavispyörää on helppo työntää jyrkät töppyrät ja säästää voimiaan pienempiin. Ei hävetä yhtään kun läskiä on 15 kg ja kuormaa saman verran.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Mauku

Innostuin syyspäivien iloksi tuollaisen el flash skootterin hankkimaan. Hyvin ajaa asiansa lyhyehköllä työmatkalla (20km) ja kauppareissuilla. Alkuperäiset akutkin vielä 2012 vuodelta, vaan pitäähän ne päivittää jossain vaiheesssa LiFePO4 akkuun, niin pääsee talvellakin paremmin liikkumaan. Renkaatkin pitää siinä vaiheessa vaihtaa, on nuo alkuperäiset aika liukkaan oloiset näin syksylläkin. Sisäinen mopopoika on kyl herännyt taas reilun kymmenen vuoden tauon jälkeen   ;D

tapiovuorent

Kyllähän LiFeP04 -akut ovat todella kevyet ,lyijyakkuihin verrattuna.Jos sellaiset akut hankit Keewayhin , niin kerro muillekin :
Mitkä akut hankit
Akun mitat
Ah-määrä Paljonko kilometrejä ajaa latauksella
Mistä löytyi 48 V. k.o. akuille sopiva laturi ( jokaisen akun lataus erikseen 12 V laturillahan on aivan liian työlästä)
Näistä voisi olla joku muukin kiinnostunut ,kuin minä.
Tässä keewayssa lyijyakut painaa yhteensä 40 kg.Siksi omapaino on peräti 111 kg.
Olisihan tuo kevyemmin kulkeva , jos akkujen paino olisi esim. 10 kg.
Vajaan 1000km. kokemuksella , tämä on kyllä ihan mukava ajaa, kunhan muut tienkäyttäjät kuulisivat ,että olen tulossa.
Valoista vielä: Laitoin taka/jarruvaloksi ledin ja Etuhuomiovaloksi ledilampun ( 1W) On riittävän kirkas( Tavaratalo Kärkkäiseltä)Toimii valokytkimen parkkivaloasennossa.

Mauku

Kiinanmarkkinoilta löytyy ainakin(lue ebay;) valmiita paketteja ja laturi mukaan. 650€/40Ah setistä ei kuulostanu pahalta, mut pitää katsella tarkemmin sitten joskus kun nuo akut hyytyy kokonaan. Litiumtitanaatti olis toinen hyvä,vaan vähemmän on tarjontaa=/

joni_k

ite meinasin kiina maalta tilata lifepo4 akuston, mutta se luokitellaan vaaralliseksi ja lentorahtina ei saa kuljettaa muistaakseni. ois maksanu maltaita laivarahti ja vaaralllisena tuotteena.fiksuimmat tilaa niitä cell, mitä ne nyt suomeksi onkaan? kennoja? pieniä eriä jotka tulee kyllä rahtina,  kolvaavat suomessa niistä isomman akuston. tietenkin jotkut firmat tuo jollaki tapaa sähköpyöriin esim ja miksi ei skoottereihin akustoa mutta yli tonneja joutuu pulittaa varmasti.

Coastside

#11
Ohjeita löytyy diy lithium battery. Tarvikkeet on helppoja saada 18650 cell ja nickel strip ja spot welder. Hitsi on satasen pintaan mutta sen voi myydä edelleen koska tarvitsijoita on. Vielä se ballance circuit tms. Virheisiin ei ole varaa. Tietysti rautafosfaatti on turvallinen.

Liittimet on tärkeä asia. Saa sellaisi vastusmalleja joissa vastus estää kipinän. Merkkiä en muista. XT-60 ?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Mauku

Löytyyhän niitä eu:n sisältäkin, esim. https://www.ev-power.eu/LiFePO4-special-cells/?cur=1 .ei kyl valmiina pakettina, muttei vaikka 20aH tai 12v kennoista kasaaminen mahdotonta ole. 10A laturi 48v lifepo/lto akullekin löytyy n. huntilla. Ainakin minun keewayssa akkujen painoksi on väitetty melkein 20kg/kpl, niin litiumeihin vaihtamalla painoa tippuis melkoisesti samalla kapasiteetilla(3,5kg 12v/20Ah).

Mauku

LiFePO4 akut kestää laadusta riippuen 1000-2500 lataussykliä, LiTiO akut jotain kymmenen ja kahdenkymmenen tuhannen luokkaa, niin voi niistä vähän reilummin maksaakin. Varsinkin kun ne toimii reilussa pakkasessakin

Coastside

#14
https://www.youtube.com/watch?v=o1NFbchHeM8

Tuossa hyvä ohje akkuvirralla hitsaamisen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04