Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 31.12.07 - klo:15:30250kuutioisista itseäni kiinnostaisi:
http://www.vespa.fi/index.php?sivu=mallit&malli=gts
http://www.vespa.fi/index.php?sivu=mallit&malli=gtv

Toisaalta myönnän olevani Vespafriikki ja monia muitakin vaihtoehtoja on.  ;D
Otin lainauksen esittäytymistopikista kun toi Vespa kiinnostaa paljon itseänikin, juurikin nuo linkkien mallit.
Pienipyöräinen on kuulemma näppärä käsiteltävä kaupungin ruuhkissa, mutta miten maantiellä pieni- vs isopyörä? Omat ajot olisi maaseudun mutkateitä ja matka-ajoa jossain määrin. kuinka ajo-ominaisuudet muuttuu kun renkaan koko muuttuu 12" -> 14"? Itellä mitään käsitystä kun ei kakspyöräistä ole koskaan ollu..

Samppa

Kyllä isopyöräisempi on vakaampi ohjattavuudeltaan ja siten ehkä hivenen rauhallisempi. Pienempi pyörä on varmaankin tarkoitettu enempi asfaltille kuin hiekkateille. Mulla on piikkisessä vanhassa Suzukissa 10 tuumaiset pyörät, jotka eivät kyllä ole hiekkateille tarkoitetut.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

Kannattaisiko ensin totutella moposkootterin avulla liikenteeseen ja kulkupelin hallintaan? Nimenomaan siksi, ettei aiempaa kokemusta kaksipyöräisistä ole.

Partanen

Toi Vespa on hieno peli. Mukava ajettava, ja vääntöäkin riittää. Kaverilla siis on tuommoinen ja on ollut itsekin melko tyytyväinen. Italialaisuus näkyy siten, että vilkku ei välttämättä toimi pesun jälkeen, mutta kuivuttuaan toimii. Koeajo Vespassa väpätti nopeusmittari. Myös sähköjen toimivuus vanhemmiten epäilyttää, kun laite on ruiskukin. Epäluulot karisee kyllä silti joka kerta, kun tuota on kokeillut.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Tuo ruisku on kyllä sellainen, joka aina vähän epäilyttää  :-\. Löytyyhän noita hieman vanhempana myös kaasaripeleinä.

Mielestäni skootteriluokassa tuo "tehoero" ei tunnu yhtä konkreettisesti kuin varsinaisissa moottoripyörissä (tiedä sitten miksi?). 250 kuutioinen skootteri menee ihan hyvin myös ensi skootterina vähän varttuneemmalla kuskilla jos muuta liikennekokemusta on (pää pyörii kuin tuuliviiri). Toisaalta luulisin, että myös 125 kuutioinen voisi riittää täysin tarpeisiisi. Jos liikenteestä ei ole mitään kokemusta (ei omista autokorttia), suosittelen lähtemään mopoluokasta liikkeelle.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Myyjä oli sanonut 250 ja 125 kuutioisen eron huomaavan suuremmalla kuormalla. Eli 250 kuutioinen menee helpommin kyytiläisen kanssa. Kerran on kokeiltu kunnon kuormalla, eli kaksi 90 kiloista ukkoa kyydissä, eikä kuulema ihan hirveästi tuntunut suorituskyvyssä verrattuna yksin ajamiseen. Laitteesta löytyi maavaran säätökin jousista, mutta tuolla kokeilukerralla jouset eivät olleen kireimmillään, joten sivutuki otti välillä mutkissa maahan. Eli matalalla mentiin.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 02.01.08 - klo:17:55
Myyjä oli sanonut 250 ja 125 kuutioisen eron huomaavan suuremmalla kuormalla. Eli 250 kuutioinen menee helpommin kyytiläisen kanssa. Kerran on kokeiltu kunnon kuormalla, eli kaksi 90 kiloista ukkoa kyydissä, eikä kuulema ihan hirveästi tuntunut suorituskyvyssä verrattuna yksin ajamiseen. Laitteesta löytyi maavaran säätökin jousista, mutta tuolla kokeilukerralla jouset eivät olleen kireimmillään, joten sivutuki otti välillä mutkissa maahan. Eli matalalla mentiin.  ;)
Aivan näin, eli tarpeiden mukaan kuutioitakin valitsemaan (ajaako usein kyytiläisen kanssa, vai ilman). Mielestäni tuo 250 kuutioinen tuntuu yllättävänkin virkeältä (vääntävältä) 2 päällä ajettaessa. Kehoitan alkuperäistä kysyjää kuitenkin tutustumaan myös piikkisiin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

Eroa on varmasti myös vakuutusmaksuissa, sekin on hyvä huomioida.

Partanen

Kaveri osti talvitarjouksesta uuden kiinalaisen 125 kuutioisen Kinroad skootterin. 1150 oli hinta, mutta se ei sisältänyt rekisteröintikatsastusta, jonka hinta pahimmillaan on 180euroa + rekisteröinti 19 euroa. Määrätietoisen ja tietyllä tavalla painotetun puhelun jälkeen myyjä järjesti katsastuksen halvemmalla ja lupasi osallistua myös katsastuskuluihin vähäsen. Syksyn aikana on poistunut tyyppihyväksynnällä rekisteröiminen, ja näin ollen myyjät saattavat vastaisuudessa yrittää siirtää maksua ostajalle. Loppupeleissä ostaja toki aina maksaa kaiken, mutta yllätys voi olla suuri, kun on ensin saanut ajokin halvalla, mutta kilpiin saanti maksaa omaisuuden.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Itse hommaisin Vespafriikkinä Vespan:
http://www.vespa.fi/index.php?sivu=mallit&malli=lx%20125

Tai sitten vanhempi 125kuutioinen ET4 vaikka nettimotosta käytettynä.

;D ;D

PS. Ovat muuten halpoja nuo Kinkkien piikkiskootterit (jos siis vertaa muun merkkisiin).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

On kyllä. Itsekin mietin hetken, josko isomman kinkin hommaisi. Samaa perustekniikka, eli ilmajäähdytystä ja kaasutinta. Vakuutusmaksut hirvittää kuitenkin sen verran, että mopolla vielä mennään.

Oli muuten mielenkiintoinen tuo rekisteröintikatsastus. Ukko katteli skootteria sen kolme minuuttia, minkä etsittiin porukalla runkonumeroa ja tyyppikilpeä. Tuumasi, että tämä katsastus on helpottunut melkoisesti. Seuraavat 40 minuuttia kirjoitteli tietoa tietokoneella rekisteriin. Semmoinen tehtaan tekemä hieno paperi, jossa oli tekniset tiedot laitteesta, oli tärkein paperi. Se kuulema digitalisoidaan ja arkistoidaan autorekisterikeskuksen tietokantaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Ohi aiheen, mutta kyllä oli uusintakatsastus muutama vuosi sitten tarkkaa (kun siis laitettiin yksi rekisteristä poistettu uudelleen kilpiin). Katsastusinssi kokeili järjestelmällisesti kaiken, etsi moottori- ja runkonumerot ja ajoi vielä koelenkinkin. Ruostetta ei kuitenkaan alkanut etsimään  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

On se silti melko halpa. Tuo toimituskulu on kyllä "huvittava" käsite. ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Toimituskulut on laitettava näkyviin ainakin autokaupoissa, ja se sääntö on ollut ainakin joitakin vuosia jo. Se on kuluttajaviranomaisten keksintöjä, ei kauppiaiden. Ton 600 euroa on toimituskulut myös uusissa autoissa, johon kuulunee rahteja, tarkistuksia, rekisteröintejä sun muita. Onhan se asiakkaallekin etu, että tietää mistä hinta muodostuu. Joskus ehkä toimituskulut eivät ole suhteessa tuotteen hintaan, mutta sehän on asiakkaan valinta mitä ostaa.

On ihan sata varmaa, että asiakas maksaa aina kaiken, sillä eihän kaupan teko muuten olisi kauppiaalle tuottoisaa. "Ei ole olemassa ilmaisia lounaita".
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Jkarha

Kuinkas pitkälle sillä varttilitralla mennään? Polttoaineenkulutus kiinnostaisi 125cc skoottereilla, mielessä ja haaveena on Vespa LX 125.
Vespa LX50 4T4V 2013