Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

139QM (CVK kaasari) käynnistysongelmat

Aloittaja -Jarkko-, 12.04.10 - klo:20:40

« edellinen - seuraava »

-Jarkko-

Mikähän tällä kertaa risoo kiinalaista kun käyntiinlähtö on todella nihkeää jopa lämpöisestä tallista?
Kaasuttimen imukaulaan vaihdoin ehjän pakeliitin ja uudet o-renkaat koska kävi tyhjäkäynti aaltoillen eli otti selvästi ilmaa jostakin.
Nyt saa sahata akun tyhjäksi ja välillä yrittää hörähtää, kuitenkaan käynnistymättä.

Kipinä tulee, tai tuli kun viimeksi tarkistin ja samalla tulpanhatun uusin, bensaa saa ja se on tuoretta.

Poltan kohta koko rimpulan. >:(

Coastside

#1
Samma här tai jotain kun saa polkea kuin kusti postia. Tulppahan se voisi juoruta saako se vähän tai liikaa bensaa, joka on pääsyy jos kipinää on. Hankalaksi asia käy kun se ei tahdo lähteä kylmänä eikä kuumana.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#2
Täytyy koettaa tuo tyhjäkäynnin suurentaminen. Se jäi hyvin pieneksi kun asensin uuden kaasarin.

Jos tyhjäkäynti on liian pieni, se haittaa käyntiinlähtöä. Jos se taas on liian suuri voi karata käsistä käynnistäessä.

Auttoi heti ja kolmannella +2 lämmöissä käyntiin ja hieman lämpimänä ekalla.
Aamulla (+1 C) uusi yritys ja eipä lähdekkään. Lämmittelyä ja sain käyntiin jotta saan tyhjäkäynnin säädettyä.

Liuskamitalla kokeillen totesin sopivan pienen välyksen ja kiersin sitten pari kierrosta kiinni jotta sain likimäärin oikean. Kun käynti on korvakuulolta ärsyttävän suuri muttei vielä pyöritä takapyörää, lähtee kuumana startilla näpäyttäen tai yhdellä polkaisulla.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ilmavuodot voi tutkia vaikkapa dödöllä suihkautellen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#3
Mulla ei myöskään lähtenyt käyntiin skode vaikka löi kipinää ja sai bensaa. Ei edes lupaillut. Pari päivää yrittelin tuloksetta ja olin jo luovuttaa kunnes hoksasin tarkistaa magneeton asennon. Nooh, sehän oli liikkunut usean sentin kiilastaan. Eipä se tietenkään lähde käyntiin kun se lyö sitä kipinää väärässä kohtaa.

Ihme homma tämä uusi kampiakseli kun tässä ei pysy magneetto oikeassa asennossa vaikka pulttipyssyllä paukuttelee kuinka kireälle tahansa. Oiskohan sorvattu liian ohueksi. Nytkin mutteri oli ihan kireällä mutta siitä huolimatta magneetto oli päässyt liikahtamaan urastaan.

Kun laittoi magneeton oikeaan kohtaan niin hörähti heti käyntiin. Saa nähdä kuinka kauan pysyy kohdillaan tällä kertaa.

Kenzy

#4
Ei magneto pääse missään tapauksessa pyörähtelemään, mikäli se on oikein asennettu. Siellä kampiakselin päässähän on kiila, joka menee magneton vastaavaan kiilauraan, tämän lisäksi kampiakselin pää on hieman kartiomainen, josta tulee aika tiukka ahdistussovite magnetolle sitä kiristettäessä. Magneto oikein asennettuna lähtee ulosvetäjälläkin lievää voimaa käyttäen, eli se on todellakin tiukka ja jämäkkä paketti.

Itse olen säätänyt kanssa tyhjäkäynnin niin, että liikennevaloissa mopo nytkähtelee, kun hihna tarraa kiinni aina aika ajoin, eli se on verrattaen korkealla. Lähtee aina ykkösellä käyntiin.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

tommi

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 13.04.10 - klo:09:00
Ei magneto pääse missään tapauksessa pyörähtelemään, mikäli se on oikein asennettu. Siellä kampiakselin päässähän on kiila, joka menee magneton vastaavaan kiilauraan

Juu, onhan siellä se kiila mutta kun se menee ihan sinne akselin sisään niin eihän se pidä mitään. Kirjoittelin tästä jo viime syksynä että tässä akselissa se kiilan kolo on jyrsitty liian syvälle ja kiila tosiaan uppoaa sinne sisään.

Joku totesi täällä siihen ettei sillä kiilalla ole mitään merkitystä magneeton kiinnipysymiseen vaan se kartio nimenomaan hoitaa lukituksen. Kiilalla vaan kohdistetaan se magneetto oikeaan paikkaan. En tiedä mikä on totuus mutta tässä akselissa näyttää siltä ettei magneetto pysy paikoillaan ilman korkeampaa kiilaa.

Tossa toisessa mopossa kiila jää selvästi akselin pinnan yläpuolelle ja siinä magneetto pysyykin paikallaan ihan kevyellä kiristykselläkin. Siitä voisi päätellä että se kiila tosiaan auttaa magneettoa pysymään paikallaan.

Coastside

Vanhoissa mopoissa oli kiilaongelmia joko asennusvirheiden tai materiaalin heikkouden vuoksi hyvin usein, koska kärkiä joitui huoltamaan. Heikkolaatuinen kiila halkesi kun löysä kiinnitys päästi hakkaan sitä. Mitoitukset olivat yleensä kunnossa.

Nyt on hyvinkin mahdollista toleranssien laajuus kiinassa valmistetuissa magneetoissa ja kampiakseleissa. Plus asennusvirheetkin.

Kartion kitkasta kertoo se että porakoneissa on istukassa kartiokiinnityksiä, ilman mutterikiristystä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pyrres

Jep, itsellä kaksi vanhan soliferin konetta juuri tuosta johtuen varastossa odottelemassa kunnostusta. Molemmisa magneeton se kiilaura pilalla.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

tommi

Mutta eihän sillä kiilauralla pitäisi olla mitään merkitystä jos magneetto vain asettuu oikeaan kohtaan. Mutterin kun kiristää niin siihen se pitäisi jumittua. Näin siis ainakin joku väitti.

Mistään asennusvirheestä ei ainakaan minun tapauksessani ole kyse. Kampiakselissa on jotain vikaa. Eipä olisi ensimmäinen kerta kun kiinalaisista puhutaan.

Pyrres

Jos sinne pääsee likaa tai muuta niin ei välttämättä olekaan enää niin luotettava lukitus.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

tommi

Kahdella eri magneetolla olen kokeillut ja kumpikaan ei pysy paikoillaan joten vika on mitä ilmeisemmin itse akselissa. Pitää alkaa metsästämään sitä kiilaa jostakin. Samanlevyinen kuin vakio mutta vähän korkeampi profiililtaan.

haisevahillo

Lainaus käyttäjältä: tommi - 13.04.10 - klo:15:24
Kahdella eri magneetolla olen kokeillut ja kumpikaan ei pysy paikoillaan joten vika on mitä ilmeisemmin itse akselissa. Pitää alkaa metsästämään sitä kiilaa jostakin. Samanlevyinen kuin vakio mutta vähän korkeampi profiililtaan.

Mittaa kiilaurien syvyydet ja käy ostamassa pätkä " kiilarautaa" saa ainakin Tampereelta esim rautasoinilta tai jostain muulta romukauppiaalta teet rälläkällä siitä sopivan. kyllä kiilankinn kuuluu olla jämpti muuten jos mutteri vähänkin löystyy se rupee repiin sitä kiilaa vasten. voit myös koittaa ostaa kylmä spreitä ja vetää akselin kylmäks ja lämmittää uunissa magneettoo max 100 asteiseks ja tehdä kunnon rymppi liitos ja mutteri perään.

Coastside

Magneetit ei kestä kuumennusta. Kannattaa kuumentaa vain se napa tohon liekillä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Jarkko-

Taitaa kinuski tykätä meikäläisestä kun yhdet kaupat meni sivu suun kun tuosta katos kipinä, vika löytyi rikkinäisestä tulpanhatusta.
Nyt on toinen tulossa katsomaan perjantaina ja nyt ei lähde käyntiin.  ;D

Vika paikallistui kaasuttimeen, kalvot on ehjät mutta ei vaan nosta bensaa pyttyyn asti.
Eilen jo kaasuttimen purkasin mutta täytyy tänään purkaa uudelleen ja puhallella suutin puhtaksi ym.
Jos bensaletkun laittaa suoraan pyttyyn niin hörähtää heti.

Coastside

http://www.marinekauppa.com/tuotekuvat/258x258/65700-93J00-000_copy1.jpg
Tuollaisella pumpulla voisi imukaulaan syöttää ryypyn. On kyllä iso mutta siihen suuntaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04