Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Teknisiä ongelmia

Aloittaja 8190145, 28.06.07 - klo:21:24

« edellinen - seuraava »

Samppa

Alakerrassa vikoina voivat olla mm: (joku lisätköön listaa)
- petilaakereiden stefat vuotaa
- vääntynyt kampiakseli (vasen ja oikeapuolikas eri tasoissa -> meni muuten joskus Ittecossa ihan ajossa. Heh heh)
- Vauhtipyörää oikeassa asennossa pitävä kiila irronnut (mutta ajoituksethan meillä olikin kohdallaan)

Saahan kone bensaa nyt kuitenkin varmasti? Tulppa kastuu ja bensa haisee kun starttaa pitkään? Joskus tulpanaukosta bensaa vehkeisiin ruiskineena tiedän, että kone ei välttämättä heti hörähtele. Vaikka ryyppykään ei jostain syystä toimisi, tulisi tuon kyllä näillä keleillä viellä käyntiin lähteä, ainakin jossain vaiheessa. Toimiihan seisontajalan tappokatkaisin varmasti (eikös tässä sellainen ollut), eli kun jalka on ylhäällä, myös tappokatkaisin on pois päältä.

Minua hämää nyt vahvasti se, että kone hörähtelee tuolla Start Pilotilla ja kun ne venttiilit nyt toimivat niinkuin pitää (imu ei kanna). Vastaavasti se, että mikäli tuo toimimattomuus on ollut suoraan verrannollista tuon hihnan katkeamisen seurauksena ei ylipäätänsä bensapuolen viat, sähköviat, tai esim tukkeutunut pakoputki periaatteessa tule kyseeseen...

Kun purit konetta oliko mitään merkkejä minkään osien kulumista / rikkoutumisista? Miksi muuten vaihdoit nuo männänrenkaat, vai oliko se vain kokeilua? Sammuko vehje kuin seinään, vai miten tuo tapahtui? Miten toiminut tätä ennen ja mikä oli nopeus kun hihna katkesi? Paljonko ajettu ja onko virityksiä, jos on niin mitä?

Menee mystiseksi ja vaikeaksi näin netin kautta. Pitäisi saada itse hypisteltäväksi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

#16
Tarkempi tapahtuman kulku olisi tarpeen tietää tosiaan tässä vaiheessa. Eli mitä tapahtui heti sen jälkeen kun remmi, taikka matka katkesi?

Starttipilotti saattaa syttyä omia aikojaan, sen perusteella ei oikein toiminnasta voi sanoa. Eräs keino juottaa koneelle bensaa on avata kaasuttimen kansi kaataa sinne korkillinen bensaa. Helpompaa kuin tulpanreiästä lorottaminen.

Osaako joku kertoa, että sytyttääkö nelari mopo jokaisella kampiakselin kierroksella, vai ymmärtääkö jostain, taikka jotenkin koneen asennon ja sytyttää vain silloin kun palotilassa on seos, eli joka toisella kampiakselin pyörähdyksellä ? Haen nyt sitä, että jos ajoitus sittenkin on pielessä sytytyksen osalta, eli sytyttää tyhjennyksen ja täytön välissä, eikä juuri ennen työtahtia.

Petilaakereiden stefat aiheuttaa irrotessaan ongelmia 2-tahtisessa käynnin kannalta. Eikä välttämättä harvinainen ongelma. On osunut ainakin omalle kohdalle. Nelarissa vuotelee vaan öljyt pihalle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

#17
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 30.07.07 - klo:16:45
Osaako joku kertoa, että sytyttääkö nelari mopo jokaisella kampiakselin kierroksella, vai ymmärtääkö jostain, taikka jotenkin koneen asennon ja sytyttää vain silloin kun palotilassa on seos, eli joka toisella kampiakselin pyörähdyksellä ?

Sytyttää vain työtahdin aikana...

Itsekkin mietin koko ajan sitä, oisko kuitenkin sen 180astetta pielessä, vaikka tuo pitäisi olla kohdillaan. Alkaa vain kuulostamaan niin mystiseltä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

fillaripongari

Merkillistä tosiaan? kyllä vähän sellainen tutina tuosta viasta että sytykkeet ei riitä, vielä kerran ne tulppa ja po aine tarkastukset vaihtaen, se kipinä vähän mietityttää.

kiinuri1

#19
Elikkä alkutilanne oli,kun hihna katkesi tällainen.Skootterissa nopeutta n.50 km/h ylämäki alkamassa,joten kaikki tehot maksimaalisessa käytössä.Hihnan katkettua yllättäen moottori varmaankin kävi hetken ylikierroksia.Itse en ollut skootterilla liikkeellä vaan tyttäreni.Tyttäreni mukaan moottori käynnistyi hyvin hihnan katkeamisen jälkeen.Kun menin hakemaan skootteria tienposkesta,kokeilin moottoria käynnistää.Moottori oli jo siinä vaiheessa ehtinyt jäähtyä.Lähti käymään huonosti,eikä käynyt esim.tyhjäkäynnillä ollenkaan.

Nyt kun kansi oli auki,niin kulumisen merkkejä missään osissa en huomannut.Skootterilla on ajettu 5000 km."Star Pilote"on erittäin herkästi syttyvää,joten itsekin epäilen sen syttyvän paineessa vaikka ilman kipinää.Oiskohan sittenkin,että kipinä on paineessa niin huono ettei bensa syty?Stefat eivät ainakaan vuoda,koska öljyvuotoja en ole havainnut.Pitäisköhän vielä avata kansi ja uusia venttiilit vaikka vääntymistä tai kulumista en huomannut.Männänrenkaat uusin,koska kansi käytettiin auki.
Skootteria ei ole viritetty vaan on ihan alkuperäisessä kunnossa

Samppa

#20
Lainaus käyttäjältä: kiinuri1 - 31.07.07 - klo:10:26
Oiskohan sittenkin,että kipinä on paineessa niin huono ettei bensa syty?
Kyllä näinkin voi käydä. Joskus tulpassa hypähtelee selvä kipinä, mutta kun laitetaan paineen alaiseksi, ei kipinä jostain syystä ole kuitenkaan riittävän hyvä sytyttääkseen seosta. Toisaalta ilmoitit, että olit kokeillut jo toisellakin tulpalla...  :-\

Lämpimänä siis käynnistyi hyvin ja sitten ei enää kylmänä ja tätä ei ole tehnyt aikaisemmin, eli rajataan se polttoainepuoli pois (toisaalta voithan vielä puhdistaa kaasuttimenkin, ei siitä haittaakaan ole ja tarkistaa alipainehanan aukeamisen startatessa).

Ehkäpä se venttiilien uusiminen voisi vielä olla taloudellisesti järkevää kokeilla. Ei maksa kuitenkaan niin hirveästi. Toisaalta pohdin myös sitä, olisiko jako voinut hypätä tuossa tilanteessa yhden yli, mutta vaikuttaa jotenkin mopopuolella epätodennäköiseltä ja kun kerta nyt tuo ajoituskin on ok. Autossa ketju on joskus hypännyt yhden yli ja oireet olivat silloin melko samat. Mikäli sinulla on alipainemittari, voisit mitata vielä tuon imun, niin nähdään venttiilin toiminta. Mikä muuten oli sytytystulpan väri episodin jälkeen?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Olikohan männässä mitään jälkiä siitä, että olisi venttiili siihen ottanut kiinni? Taikka kun venttiileitä hiottiin, niin oliko venttiilissä jäljet siten, että olisi venttiililautanen olisi tiiviisti kiinni, eikä vääntynyt yhtään. Venttiilin tiiviyden voi todeta siten (kun kansi on irti), että laittaa bensaa venttiililautasen päälle imu- ja pakokanavaan. Ei saisi pahemmin vuotaa ne bensat pois venttiilin ja seetirenkaan välistä. Vähän saa tihkua, koska bensa tulee aika pienestä reiästä. Mutta jos vaikkapa jokin yleisöljy tulee samantien läpi, niin ei ole tiivistepinta kunnossa, taikka venttiili on vääntynyt.

Hiukan ihmetyttää sekin, että puristuspaineet olivat kuitenkin melko kohdallaan, joten ei ne venttiilit pahasti voi vuotaa. Ja eipä niitä kaiketi tarvitse uusia ostaa, jos eivät vuoda

Pieni teoreettinen mahdollisuus olisi, että jos jakoketjun kiristinlaahain olisi kovasti kulunut, niin ehkä voisi kovan paikan tullen ketju hypätä hampaan yli. Mutta jos ajoitusmerkit ovat kohdallaan, niin ei tämäkään ole mahdollista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Niin tulpasta sen verran, että joissain olosuhteissa niistä saattaa mennä keskielektrodin eriste rikki. Silloin ne kyllä kipinöi oikein normaali ilmanpaineessa, mutta sylinterissä paineistettuna tulppa kipinöikin tulpan sisällä, eikä elektrodien välissä kuten on tarkoitus. Eipä toimi semmoinen tulppa hyvin.

Ei tosin liene ratkaisu tässä tapauksessa tuokaan. Uusi tulppa maksaa 4-5 euroa ja NGK merkkisenä se on mallia C7HSA. Yksi tulppa on hyvä olla aina mukana matkassa varalla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

#23
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 31.07.07 - klo:16:01
Hiukan ihmetyttää sekin, että puristuspaineet olivat kuitenkin melko kohdallaan, joten ei ne venttiilit pahasti voi vuotaa. Ja eipä niitä kaiketi tarvitse uusia ostaa, jos eivät vuoda
Tämä on kyllä täysin totta.

Taas täysin sokkoheittona arvailua...  :-\

Eihän vanha variaattorinhihna ole vaan voinut silppuuntua siten, että jonnekkin väärään paikkaan on jäänyt väliin murusia niin, että kone ei  pääse pyörimään täysin vapaasti vaan jostakin "ahdistaa". Voisihan tuota kokeilla käynnistää myös ilman hihnaa ja katsoa samalla, että paikat ovat puhtaat. Toisaalta starttihan pyörii hyvin. Voikohan hihnan katkeaminen olla niin kova joissakin tapauksissa, että kampiakseli pääsee vääntymään.

Katso myös yleisesti ottaen tulpanhatun ja tulpan kunto. Eli että kipinä tulee kun hattua vääntelee ja samoin myös johtoa. Puolakin saattaa näissä kyllä joskus oireilla melko salakavalasti, eli tsekkaa tuosta huoltokirjasta (toinen osa ja sivu 67) ohjeet mittaamiseen. Tai kokeilitkin jo ilmeisesti eri puolallakin. Voit Kokeilla myös ilman pakoputkea, jos on vaikka jostain syystä tavaraa täynnä.

Joskus ollaan laitettu yksi vehje väkisin tulille siten, että variaattorin (ensiöhihnapyörän) mutteriin on heitetty hölmöyksissä hylsyllä tehokas porakone kiinni ja pyöritetty oikein vauhdilla. Rupesi muuten käymään. Älä kuitenkaan tätä kokeile, eli ihan heittona. Näin käynnistän nykyään keväisin myös helkkarin väljän ruohonleikkurin. Tulee hieman F1-tyylinen olotila.

PS. Tästähän alkaa tulemaan jo haasteellista  :o

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kiinuri1

Moi taas!Männässä ei ole jälkiä venttiilien kiinnikäymisestä.Ajoitusmerkit ovat kohdallaan.Kahdella eri tulpalla on kokeiltu.Tulpanhattu on vaihdettu metallisesta pakeliittiversioon.(metallisessa on kuulemma ollut ongelmia).Tuo porakonejuttu tuli mullekin jo aikaisemmin mieleen,saattaa vaan tulla enemmän vahinkoa kuin hyötyä!

Kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu uskokaa vaan.

Partanen

Kunhan lupaat kertoa vian, kunhan se viimein löytyy.  ;) Aika uskomaton juttu kuitenkin. Kaikki pitäisi olla kohdallaan, mutta ei vaan käy.

Voisi muuten melkein kuka vaan olla hetken hukassa, jos remmi katkeaa, eikä olisi sen mahdollisia seurauksia tullut aikaisemmin ajatelleeksi. Nyt kun asiaa on miettinyt, niin mahtaa olla melko hämmentävä kokemus, kun remmi menee yllättäen poikki. Yhen äkin kone rääkäisee pahasti, ja kun kokeilee antaa uudestaan kaasua, niin kierrokset ovat hetkessä uudelleen huipussaan. Voisi kuvitella jo tyhjäkäynninkin kasvavan, jos kone käy ilman remmin aiheuttamaa vastusta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

JS24

Nyt pitää kysyä josko täältä löytyisi vinkkejä skootterin käyntiongelmaan. Kyseisessä menopelissä on siis nelitahtimoottori, jota ei ole parin viikon seisomisen jälkeen saatu käyntiin. On tehty seuraavaa:
- tulppaan tulee kipinä, hankittu kuitenkin uusi NGK:n tulppa
- tarkastettu bensahanan toiminta ja kokeiltu ilman p-a suodatinta
- putsattu kaasari, jossa kaikki näyttää olevan paikallaan
- bensaa tulee varmasti kaasariin asti
- tarkastettu sähkörikastimen toiminta yleismittarilla
- jos tuo 12 V suoraan rikastimelle, niin liikkuva osa liikkuu

Eli skootteri QJ50QT-10.A1 oli täysin toimiva, kun sillä viimeksi tultiin ajosta. Nyt kipinää tulee ja bensaa tulee, mutta ei vaan käynnisty. Mitä seuraavaksi?

fillaripongari

#27
nyt sinne myyjään yhteys, ennen sitä, tarkistetaanpas taas se tappokytkimen toiminta...sieltä seisontajalan yhteydestä se pitäisi löytyä.

Kenzy

Joo, jos on sen pari viikkoa seissyt tuolla pikkujalalla, sivujalalla, niin voi olla todellakin niin, että se tappokytkin on ryytynyt tai mennyt kokonaan rikki. Todella kettumainen katkaisija kaiken kaikkiaan, eikä kyllä mielestäni mitään järkevää perustelua koko kytkimen olemassaololle..
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Partanen

Varaosamyyjä kertoi minulle, että sytkärasia saattaa mennä rikki siten, että se on toiminut moitteettomasti ajolenkin, mutta kun seuraavan kerran yrittää käynnistää, niin mopo vain röpöttää.

Tappokatkaisimen vian voinee unohtaa, sillä mopohan antoi kipinää? Tappokatkaisin katkaisee sytytysvirran -> ei kipinää.

Sivutuki ala-asennossa ajaminen on melko vaarallista, joten ihan kiva, että se katkaisija siellä on.  :P

Onkos venttiilit säädetty milloin viimeksi?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003