Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

villekille

#585
No kerron sitten kokemuksia kunhan saan akun vaihdettua ja hieman ajeltua. Tämän Lifepon pitäisi toimia aika kivasti pakkasessakin,  laitoin 12 kennoa 3 rinnan ja 4 sarjaan ja 2300mAh kennoja eli 9.2Ah akku, reilun 700 grammaa painaa ja mitat n. 110 x 80 x 68 mm.

Akun käyttökelpoinen jännitealue 10V - 14.6V (kennot 2.5-3.65V) joten en vaivaudu laittamaan ylimääräistä elektroniikkaa kun uskoisin ettei tuo mopon laturi ylilataa niitä tuon jännitteen yli muutenkaan, ei kai se lyijyakkukaan siitä tykkäisi.

ja teknisten tietojen mukaan käyttölämpötila-alue -30 asteesta +60 asteeseen, varastointilämpötila -50 asteesta +60 asteeseen.

viisnelonen

Onko nämä Lifepo akut soveliaita käynnistysakuiksi? Riittääkö niissä max purkausvirrat ?
Tässä linkin 17Ah akussa ilmoitetaan max 5sec purkausvirraksi 34A eli 2C ! Jos tuo, 2C, on tämän akkutyypin yleinen purkauskyky niin eipä siitä ole starttiakuksi. RC-harrastajilla on varmaan kokemusperäistä tietoa max virranantokyvystä ?
http://www.golfsuperstore.fi/Verkkokauppa/lifepo4-battery-akku-12v17ah-pi-1330.html
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Samppa

Lainaus käyttäjältä: villekille - 25.12.12 - klo:20:18
Eikö tuo E10-bensan etanoli riitä tuohon jäänestoon vai tartteeko ostaa sellaista lisäksi?
Masinol sisältää isopropanolia 5-40%, joka on jäänestoaineena etanolia parempaa.

http://www.tuulilasi.fi/kysymys/bensiiniin-isopropanolia

Edelleenkin tankkaan ysikasia näihin vehkeisiin.

Akun toimimattomuus talvikäytössä ei ainakaan minulle ole ollut ongelma, koska käytän pelkkää kiksiä. Mulla on Vespassa aina joku jämäakku talvikäytössä ja kesällä sitten pidän sellaista akkua, joka kestää myös starttaukset.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

villekille

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 26.12.12 - klo:11:56
Onko nämä Lifepo akut soveliaita käynnistysakuiksi? Riittääkö niissä max purkausvirrat ?
Tässä linkin 17Ah akussa ilmoitetaan max 5sec purkausvirraksi 34A eli 2C ! Jos tuo, 2C, on tämän akkutyypin yleinen purkauskyky niin eipä siitä ole starttiakuksi. RC-harrastajilla on varmaan kokemusperäistä tietoa max virranantokyvystä ?
http://www.golfsuperstore.fi/Verkkokauppa/lifepo4-battery-akku-12v17ah-pi-1330.html

No riippuu kovasti kennotyypistä purkuvirrat. Käytän itse korkean purkuvirran kennoja.  30A jatkuva ja 50A hetkellinen (10 s)  purkuvirratkin onnistuu, lisäksi kun niitä kytkee rinnan tuon kolme kpl niin yli kolminkertaistuu virranantokyky.

Nyt on muuten kokeiltu jo käytössä, mopo sai seisoa tuolla pihalla aamusta ja akutkin pääsivät varmasti tuohon ympäröivään -15 lämpötilaan asettumaan. Starttiyritys sai hymyn huulille, startti ei ole koskaan yhtä ärhäkästi pyörittänyt, ei kesällä eikä talvella, ja käynnistyminen oli helppoa. Eikä enää sammuillut risteyksiin tultaessa :)

villekille

#589
Itse kyllä arvostan noita Lifepo kennoja. On mulla toisiakin, näissä jatkuva purkuvirta 70A ja 10s hetkellinen 120A per kenno. http://www.akukeskus.ee/anr26650m1a_datasheet_april_2009.pdf
Samaisilla akuilla tehty sähkökäyttöisen ajoneuvojen nopeusennätys että kyllä ne pystyy starttaamaan skootterin :D Mutta nuo ovat kalliita ettei kannata käyttää ellei tarvitse aivan noin kovaa suorituskykyä. Nämä nyt laittamani astetta pienemmällä virranantokyvyllä ovat silti aikalailla ylivertaisia lyijyakkuun verrattuna eikä tosiaan virranantokyvyssä vaikuttanut olevaan mitään sanomista, ainakaan lyijyakkukaan ei ole missään vaiheessa näin hyvin antanut virtaa kuin mitä nyt koin tuolla pakkasessa, aivan nauratti kun oli kuin skootteristin märästä unesta se starttisaundi :D

Lisäksi ei pitäisi tarvita enää akkuja vaihdella mopon käyttöiän aikana. Ovat meinaa niin kestäviä, mopokäytössä noita ei edes pureta tyhjäksi vaikka ne niitäkin, täyspurkuja kestävät yli 2000 sykliä ennen kuin 10% kapasiteetista mennyttä, ja ajallisesti valmistaja ilmoittaa 10+ vuotta käyttöiäksi. Ja kun ovat tiiviitä tehdasvalmisteisia metallikuorisia kennoja niin mitään akkunesteitäkään ei tarvita. Kaikenlisäksi totesin että meni paljon pienempään tilaan kuin vanha, olisi mahtunut vielä 4 kennoa lisää mutta eiköhän tuo vajaa 10Ah riitä mopoon :)

Juissi

#590
Noi on tosiaan kaikilta kanteilta katsottuna parempia, ainoa huono puoli on hinta.
Toinen mitä mietin on mopon laturi, se on suunniteltu lataamaan vain lyijyhyytelöakkuja, ainakin omissa rc latureissa on erikseen li-po, li-fe ja li-io lataukset.

Purkuvirroista vielä, vene ja lentokäyttöön kun olen akkuja hommannut, niin aina laatukennoja ja min 10C purkuvirroilla.

Noi li-fe-pot on siitä hyviä, että saa ladatakin rajuilla virroila jos tarvetta, li-ioneita ja li-poja ei oikein voi (1C).

Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

villekille

Lainaus käyttäjältä: Juissi - 26.12.12 - klo:13:51
Noi on tosiaan kaikilta kanteilta katsottuna parempia, ainoa huono puoli on hinta.
Toinen mitä mietin on mopon laturi, se on suunniteltu lataamaan vain lyijyhyytelöakkuja, ainakin omissa rc latureissa on erikseen li-po, li-fe ja li-io lataukset.

Purkuvirroista vielä, vene ja lentokäyttöön kun olen akkuja hommannut, niin aina laatukennoja ja min 10C purkuvirroilla.

Noi li-fe-pot on siitä hyviä, että saa ladatakin rajuilla virroila jos tarvetta, li-ioneita ja li-poja ei oikein voi (1C).

Itseasiassa ennenkuin vartavasten lifepolle suunniteltuja latureita alkoi ilmestymään, oli suositus käyttää lyijyakkujen latausohjelmaa myös noille.  Kuten kirjoititkin niin ladata saa kovillakin virroilla, jos mulla vaan sattuis olemaan 20A laturi niin puolessa tunnissa voisi ladata tuonkin tyhjästä täyteen. Ja toisaalta kun ovat täynnä eivät vaan ota enää virtaa, ja kestävät jännitettäkin sen verran että jos tuo mopon laturi osaa rajoittaa 15V maksimissaan tuon latausjännitteen niin ei aiheuta ongelmia. Tullut näillä pelailtua aika monta vuotta jo kun valmistan noita Venus vaporisaattoreita joissa juuri nuo A123:n Lifepot käytössä, eikä mitään pahaa sanottavaa. Asiakkailtakin on kuultu että eka kerta kun kovassa käytössä akkukäyttöinen laite kestää aivan yhtä pitkään vuoden kuluttua kuin uutenakin. Nyt vasta ekaa kertaa tajusin kokeilla skootteriin :)

Kirjoitit muuten että ainoa huono puoli on hinta. Minkäverran pitäisi maksaa jotta Lifepo akku skootteriin ei tuntuisi liian arvokkaalta,  huomioonottaen oletettu pitkä käyttöikä ja huolettomuus ja talvivarmuus?  Mietin tässä vaan että kun noita muutenkin maahantuon tuota vaporisaattoria varten niin saisiko näistä valmiita akkuja riittävän edullisesti.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: villekille - 26.12.12 - klo:15:01
Minkäverran pitäisi maksaa jotta Lifepo akku skootteriin ei tuntuisi liian arvokkaalta,  huomioonottaen oletettu pitkä käyttöikä ja huolettomuus ja talvivarmuus?  Mietin tässä vaan että kun noita muutenkin maahantuon tuota vaporisaattoria varten niin saisiko näistä valmiita akkuja riittävän edullisesti.
Jos hinta jäisi alle 100 €:n, niin yksi potentiaalinen asiakas ilmoittautuu. ;)

ramba

Kaivoin rootterin pois penkasta, ajattelin ottaa ryypyn pois niin jos jaksaisi tilata uuden. Eihän siitä mitään tullut kun penkin irroitettua paljastui 5-10cm jäätä jonka sisällä kaasari ja kaikki hilppeet..

Odotellaan sitten kevättä että sulaa :-X
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

viisnelonen

#594
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 26.12.12 - klo:15:53
Lainaus käyttäjältä: villekille - 26.12.12 - klo:15:01
Minkäverran pitäisi maksaa jotta Lifepo akku skootteriin ei tuntuisi liian arvokkaalta,  huomioonottaen oletettu pitkä käyttöikä ja huolettomuus ja talvivarmuus?  Mietin tässä vaan että kun noita muutenkin maahantuon tuota vaporisaattoria varten niin saisiko näistä valmiita akkuja riittävän edullisesti.
Jos hinta jäisi alle 100 €:n, niin yksi potentiaalinen asiakas ilmoittautuu. ;)

Kiinnostuneita löytynee..  Entäpä pelkät kennot ?? Mihin hintaan alkaisit myymään esim 12 tai 16 kennon settiä ?  Ja juurikin tuota sarjaa mitä käytät jo nyt.

Voit tietty laittaa myös yv:n jos haluat..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

villekille

Lainaus käyttäjältä: ramba - 26.12.12 - klo:16:01
Kaivoin rootterin pois penkasta, ajattelin ottaa ryypyn pois niin jos jaksaisi tilata uuden. Eihän siitä mitään tullut kun penkin irroitettua paljastui 5-10cm jäätä jonka sisällä kaasari ja kaikki hilppeet..

Odotellaan sitten kevättä että sulaa :-X

Itsellänikin jää esti huoltotöitä mutta minuutissa asia järjestyi kun haki ison saavin 60 asteista vettä ja valutti niin jää liukeni kuin tuhka tuuleen :D

Coastside

Lyijyakulla ei ole ongelmia talvella jos:
* Akku on hyvälaatuinen
* Lataa kotona jos varaus menee huonoksi
* Pitää sisällä lämpimässä käyttövälit kovilla pakkasilla
* Esilämmittää moottoria

Käyttö ei tuhoa akkua vaan tyhjiin purkaus, jota talvisäilytyksessä usein tapahtuu. Minulla on kuusi vuotta vanha akku ja -17 pakkasreissulla ei ongelmia, kun se oli sisällä lämpimässä ennen lähtöä.

Noiden lipojen hinnalla saisi suuren lyijyakun, jonka kapasiteetti riittäisi lämmitykseenkin. En väheksy niiden etuja kuitenkaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

villekille

#597
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 26.12.12 - klo:16:14
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 26.12.12 - klo:15:53
Lainaus käyttäjältä: villekille - 26.12.12 - klo:15:01
Minkäverran pitäisi maksaa jotta Lifepo akku skootteriin ei tuntuisi liian arvokkaalta,  huomioonottaen oletettu pitkä käyttöikä ja huolettomuus ja talvivarmuus?  Mietin tässä vaan että kun noita muutenkin maahantuon tuota vaporisaattoria varten niin saisiko näistä valmiita akkuja riittävän edullisesti.
Jos hinta jäisi alle 100 €:n, niin yksi potentiaalinen asiakas ilmoittautuu. ;)

Kiinnostuneita löytynee..  Entäpä pelkät kennot ?? Mihin hintaan alkaisit myymään esim 12 tai 16 kennon settiä ?  Ja juurikin tuota sarjaa mitä käytät jo nyt.

Voit tietty laittaa myös yv:n jos haluat..

Hinnoista, 12 kennon satsin varustettuna pistehitsatuilla juotosliuskoilla joiden ansiosta yhteen kolvaaminen käy helposti 65e ja valmiiksi kennot yhteen kolvattuna ja kasattuna johdoilla ja koko akku täyteen ladattuna 95e. Noista A123:n kennoista tehtynä hinnasta tulisi selvästi kalliimpi, kennosatsi 99 ja pakettina 125e. Ovat kyllä tietysti parempia laadultaan kun ovat maailman johtavia alallaan ja varmasti lyömättömän akun niistä saa mutta uskoisin että edullisempikin kenno riittää tällaiseen käyttöön hyvin. Olen näitä myös sähköpolkupyörärakentajille myynyt ja ovat olleet tyytyväisiä.

se mikä ero noissa on niin kerran oli autossani akku täysin tyhjä ja laitoin vain 4 kennoa noita A123 akkuja sarjaan että sain sen reilu 12V jännitteen, eli ei ollut edes yhtään rinnakkaisia kennoja keventämässä yksittäisen kennon kuormaa. Ja silti starttasi 1.5 litran nissanin kone ihan hyvin :) joten voipi olla että on jo liioittelua mopossa käyttää niitä kun tosiaan hinnoittelu on johtavan aseman mukainen.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

villekille

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 26.12.12 - klo:20:27
Eikös se ole tämä sama konkurssitapaus? http://www.bloomberg.com/news/2012-10-16/electric-car-battery-maker-a123-systems-files-bankruptcy.html

jep, rahoitusongelmia noilla oli aina, liian kallista valmistus suhteessa siihen millä hintaa piti myydä jotta kauppa käy. Onneksi varastoa riittää vielä pitkään ja eiköhän noidenkin toiminnan osta jokin kiinalainen firma ja jatka samaa rataa. Mutta sillätavalla nostettava hattua että ekana tätä tekniikkaa käyttivät ja vieläkin on alan parhaimmistoa.