Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Coastside

#960
Kerrataan perustoimenpiteet CVK kaasuttimeen:

- Kaasari pestään päältä ennen avaamista. Aukot voi tukkia teipillä

- Suuttimet puhdistetaan joko messinkilangalla tai paineilmalla tai pulloöljyn suikulla. Irroitettua suutinta voi vaikka liottaa lipeävedessä (viemärin putsari), jos sinne on päässyt orgaanista likaa.

- Tiiviys on hyvä tarkistaa turvallisemmalla aineella, kuten tentulla tai lamppuöljyllä, ennen asennusta

- Neulaventtiili kokeillaan samoin valuttamalla lappoletkulla (imaise, tuki ja liitä kaasariin) pullosta. On hyvä mitata se määrä mikä kammiossa normaalisti on jotta voi verrata tarvittaessa. Tuloletku tukitaan ja valutetaan kammio tyhjäksi mittalasiin.

Kalvo tarkistetaan venyttämällä ja katsomalla valoa vasten onko reikiä. Kalvo turpoaa käytössä ja on vaikea saada uraansa, johon se täytyy hijeroa kannella. Helpottaa jos hankkii toisen kalvon jotta toinen ehtii kuivaa mittoihinsa, jonka se tekee jollain aikavälillä. Luisteja on kahta liki samanmittaista, jotka ei ole vaihtokelpoisia. Sen toiminta pölynimurilla imien kuivaa kaasaria. Moottoria käyttäen se ei nouse ylös saakka, ilman ajokuormaa.

- Toinen kalvo on vaijerin pitimen alla ja siihen liittyy jousi ja pikkutiiviste kuten kiihdytyspumppuunkin.

- Imukaulan tiiviys tarkistetaan etsien halkeamia sen pannan alta ja bakeliitti-eristeen kunto irroittamalla se. Itsevulkanoituvalla teipillä kaulaa voi korjata. Imukaullalla kaasarin saa pöytään kiinni huoltoa varten.

- Hanan toiminta tarkistetaan imien kalvon letkusta ja valutten astiaan noin puoli desiä minuutissa minim. Myös kaasuttimen läpivirtaus pohjapropun kautta on hyvä tehdä.

- Putsari on oltava ehjä ja tiiviisti suljettu ja korvaaminen paperifiltterillä on koneen tuho ja käyntiongelmia.

- Bensasuodattimista on ääriharvoin ongelmia, mutta sen sovittelu letkun väliin vaatii tuumailua jottei letkun kanssa tule ongelmia. Suodin runkoon kiinni ja pitkät keltaiset letkut, on hyvä ratkaisu. Letkun jousiklemmarit voi korvata nippusiteellä.

- Ryyppy toimii magneeton vaihtovirralla ja normaalisti toimiessaan poistuu minuuteissa jolloin käynti muuttuu. Niiden suojakotelon kantti hinkkaa joskus johdon poikki. Sen neulan liikkeen voi mitata ottamalla virtaa akusta tai lämmittämällä se muutoin kuumaksi. Magneeton kunnon mittaamalla jännite käydessä yleismittarilla.


Kylmäkäynnistyksiin auttaa yleensä tukkia vaahtomuovilla imuaukko ja lämmittämällä moottoria jotenkin. Hiusföönillä puhaltimen aukosta pahvisovitteella, on erittäin tehokas tapa.

Kaasuttimen säädöt

Tyhjäkäynnin säätö
Käytetään kone lämpimäksi niin ettei ryyppy enää ole päällä. Säädetään tyhjäkäynti läpästä niin alas että se jaksaa käydä. Säädetään seosruuvilla (perus-säätö 1 ja 1/4 auki) kierrokset niin suureksi kuin saa. Säädetään läpästä kierrokset sopiviksi niin etti kytkin vielä ota kiinni. Seosruuviin pääsee kiertämällä kaasaria sen muhvissa ja ruuvaten suutinta lyhyellä ruuvarilla.

Pääsuutin haetaan kaasu auki kokeillen pitkässä mäessä, neula keskiraossa ja kuristaen ilman saantia hieman. jos tulos heikkenee on suutin sopiva ja jos paranee, on suutin pieni. Ennen vaihtoa ja vaihdon jälkeen kellotettu vertailuaika on tarpeen varmistaa asia.

Neulan säätö
Siinä on sokka jota siirtäen sen ulottuma muuttuu neulasuuttimeen nähden. Vaikutusalue on 1/8 - 3/4 . Säätöä voi kokeilla  ajamalla pitkän ylämäen 3/4 kaasulla sokka keskiraossa ja sitten toinen veto pykälää alemmassa ja  sokka alimmassa. Valita se jolla nousee nopeammin. Kahvaan voi teipata ja piirtää merkit kaasun asennoille. Toimenpide täytyy suorittaa kesällä ja syksyllä erikseen ilman tiheyden ja kosteuden muutoksen vuoksi.


Tulppa on hyvä olla vaalean kahvin värinen pitemmän ajon jälkeen katsottuna jottei ryypyn aiheutama noki hämää.

Kaikki säädöt lämpimällä koneella. Ei helteessä tai pakkasessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ckolli

2 kpl 50cc skodua. Baotian Milan Sport -07, Zoner -08- 2kpl 110cc Crossia...

latromster

Sulaakohan 139qmb:n 72cc pytty 85-suuttimella vai pitäisikö laittaa 90?

Coastside

Katso tulpan väri. Vaalean maitokahvin värinen välttää. Valkoinen kimalteleva eriste on vaaran merkki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Pääsääntöisesti voi tosiaan sanoa että se vaalean maitokahvin väri on edelleen ok, vaikka värianalyysit onkin jo vähän vanhentuneita. Nehän on ajalta jolloin polttoaine sisälsi lyijyä ja juuri lyijy oli se joka tulppaa ja venttiileitä värjäsi. Kyllähän korvaavat lisäaineet tulppaa niinikään värjää, mutta suurin osa kirjojen ja oppaiden esimerkkikuvista on lyijybensan ajoilta.

Venttiilitkin on nykyään usein vitivalkoisia kun moottoreista kansia irrottelee. Jos nyt värianalyysia tekee niin ainakin tulisi se tehdä oikein. Tuppi nurin riittävän pitkään ja täysrasituksesta kone nopeasti sammuksiin, sillä pienikin kevyt ajo huudatuksen päälle vetää tulpan helposti taas hiilenmustaksi.

Coastside

#965
Jos haluaa tehdä asian varmasti, on testattava:Pitkään mäkeen ajaen kaasu auki kuumalla koneella ja tulppaa lukemaan. Sama eri suuttimilla ja paras nopeus on sopivin suutin, hyvällä varmuuskertoimella koska se seos on rikas. Voi ottaa pykälän pienempää jos haluaa säästää hieman bensaa.

Tuo värijuttu riippuu jopa öljystäkin mitä käyttää. Synteettisellä oljyllä ei tule karstaa yhtä paljon kuin mineraalilla. Muinoin lyijykaudella vaaleanharmaa putken pää oli terveen koneen merkki. Tulppia ei juuri luettu kuin 2 tahtisissa.

Otin juuri C7HSA tulpan irti pitkää matkaa ajetusta 139QM koneesta, jossa on syntettiset öljyt ja bensa on 98E. Eristeen väri on vaalean ruskea, punertavalla sävyllä. Elektrodit ovat harmaat ja kierteen reunuksessa on aavistus nokea.
Suutin on ilm. ensiasennus ja seos sopiva. Tulppa käy sopivan kuumana niin että karsta palaa pois. Kone on toiminut n. 1500 km moitteitta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

juuzzo

Onko kukaan modannut kiinalasen kalvokaasarin ryyppyä käsikäyttöiseksi ?

Kyllähän tuo toimii, mutta haluaisin ryypin tarvittaessa "varmasti päälle" ja tietysti ajaessa varmasti pois.

Ihmetteli
Juuzzo

kemu

Kaasareista kyselisin, kun pitäisi uusi varmaankin hankkia. Virijavara myy jotain CVK kaasariahttp://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=134 hintaan:39.90. on varmaan kiinalaiseen sopiva?
Mc-scatter myy taas sitä alkuperäistä muovikantista kaasaria hintaan 72.50.
samaltahan nuo näyttää ulkoapäin. onko toiminnassa eroja?
Baotian Sanili, vm 04
1415km

Coastside

Se on myynyt tuota jo vuosien ajan ja jos nyt ei samaa kaasaria niin niistä ei ole juuri haukkuja kuulunut. Lisäksi moni ryyppymötikkä maksaa saman.

Näitä päällisin puolin samanlaisia kaasareita on yli tusinan erillaisia, joten tutkimatta niitä, ei voi sanoa paljonkaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ihmehiippari

Noista kiinankaasareista kannatta välttää semmosia missä on muovinen luisti. Se turpoaa kiinni kolonsa reunoihin ja ei liiku kunnolla.

Jos joku haluaa laittaa mopoonsa dellorton kaasarin niin minulta saa kympillä holkkia, jolla saa dellorton suoraan kiinni vakioimukaulaan. Plug and play.  Reikä on 20mm niin riittää koko isommallekkin kaasarille.



10€

Coastside

Kalvo turpoaa bensasta niin että takaisinsaanti ei ole helppoa. Tuli mieleen kuivata sitä jotta se kutistuisi. Käytin hiusfööniä ja se auttoi. Kannella hieroen se meni uraansa normaalia helpommin. Huomasin aiemmin että se kuivuessaan kutistuu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

evottaja7

Minä hioin sitä hiomapaperilla vähä pienemmäksi nii rupes heti pelaa paljo paremmin. Sitä ennen takerteli liikkeellelähtiessä mutta nyt se ongelma on aikalailla kadonnut.

kani

Hyvä idea, pitääkin koittaa vähän herkistellä sitä. Suihkaus silikonia siihen väliin ei varmaan myöskään haittaa..

evottaja7

Suosittelen ihan lämpimästi hiomaan hieman siitä pois että tuntuu pieni välys siinä luistissa kaasariin nähden, mulla ainakin auttoi kummasti. Luultavastihan se kyllä turpoaa takaisin ajan kanssa mutta voihan sitä hioa sitten taas lisää ja ostaa sitten uuden, kun ei enää voi hioa. Ja vois kai siihen jotain vasellinia, tai jotain voiteluainetta väliin laittaa, itse laitoin tavallista moottoriöljyä ja hyvin toimii.

yamaha

#974
boatian retro 4t vm 2004 skootteri ottaa hyvin kierroksia ilman ilmanputsaria mutta putsarin kanssa hyytyy täysin vaikka vaahtomuovikin on pois putsarista ei auta asiaan .kaasari putsattu ja ryyppykin tuntuu toimivan.bensahana  toimii ja ei näyttäis olevan vuotojakaan. tää on käsittämätön vika apu ois tarpeen  :-\