Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 12.04.13 - klo:20:06
Ei siinä välttämättä ole mikään poskellaan isomman sylinterin myötä ilman virtausnopeus vain kasvaa.
Juupa juu, eli mielestäsi isompia moottoreita kuin 49cc ei kannata valmistaa ollenkaan, niissä kun mikään muu ei muutu, kuin ilman virtausnopeus? :o

konenikkari

#1126
Säilyttäkäämme kuitenkin tämä keskustelu 50--100cc tilavuuksisissa moottoreissa.
Jos kaasuttimen kurkun halkaisija pystyy toimittamaan 13-15kg ilmaa bensakiloa kohti se toimii.
1kg bensiiniä sisältää energiaa n,10kwh,siinä laskentaperuste.
Homman kait ratkaisee moottorin kyky muodostaa alipainetta,imuvastusta vastaan.
Todella pienikurkkuisten kaasuttimien kanssa tulee jäätymisongelma.
Vieläkin kaipaan käppyrää jossa kaasuttimen kurkun halkaisija/käyttökelpoinen teho.
Takavuosina suositeltiin 3hv=n.14mm   7hv=n.18mm  12hv=n.22mm
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

InsOmnia

Juuri niin.  ;)
Mielestäni jokin muukin muuttuu vakio 49cc vs 90cc isoventtiilikannella, kuin pelkkä ilman virtausnopeus.
Voin toki olla väärässä ja puristuspainemittari ym. vastaavat ovat olleet myös väärässä, samoin kuin maan vetovoima ja ilmanvastuskin? :o

No onneksi minulla on kuitenkin ollut aina isompaa sylinteriä asentaessa, ilman virtausnopeus hanskassa, kun kerran ilman virtausnopeus saa skootterin kulkemaan huomattavasti nopeammin ja se auttaa myös kuormattuna ajellessa ylämäkiin suosiollisesti.  ;)

konenikkari

Mikä on sitte 90cc isovenakannen kaasarin oikea koko?
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

InsOmnia

Oikea koko on se alkuperäinen kaasari, ei sen voittanutta. Ja tietääkseni en muuta ole koskaan väittänytkään.

Kyseenalaistin vain väittämää, että suurempi sylinteritilavuus, paremmin virtaava kansi ja korkeampi puristus-suhde ei tuo muuta kuin ilman virtausnopeutta? :o

konenikkari

Itseasiassa ei se muuta tuokaan kuin lisääntynyttä ilman virtausnopeutta ja sen myötä lisääntynyttä polttoaine/ilma seoksen määrää, ja sen myötä lisääntynyttä tehoa.
Mikä sen alkuperäisen kaasuttimen kurkun halkaisija on?
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

InsOmnia

Nehän tuntuu vaihtelevan, kuunkierron, auringonpilkkujen ja ties minkä vaikutuksesta. Kiina on iso maa ja siellä on isot toleranssit. Alkuperäiset taitaa olla jossain 16-18mm:n välimaastossa ja kaasari taitaa useimmiten olla alle 15mm:n merkinnästä "esim:18mm:n" riippumatta.

User


konenikkari

Ok sallii siis kohtuudella n. 4-7kw tehon kuulostaa järkevältä ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tommi

19mm kaasari (18mm luistilla) on kyllä tehokkaampi kuin 18mm vakiokaasari (16mm luistilla). Näin ainakin omien kokemuksien mukaan. Kuten jo aiemmin mainitsin niin en minäkään huomannut että 24mm kaasari olisi ollut yhtään tehokkaampi. Eli suosittelen juurikin tuota 19mm kaasaria 50-90cc pyttyihin.

latromster

#1135
Pitäisi arvuutella pääsuuttimen toimivaa kokoa 72cc:lle. Kaasari on PD19J, 98 suutin, pipercross ja neula alhaalla (3 koloa neulassa) niin toimii ja vetää hyvin mutta kulutus oli viime lenkillä 3l/100 km tosin oli tuulista. Tavoitteena olisi ilmeisesti saada neulan sokka keskellä toimiva säätö, niin mikä suuttimen koko toimisi tuossa. 90 suutin löytyy mutta meneekö liian pieneksi?

Ainakaan pakokaasun perusteella tuo ei käy kuin ehkä lievästi rikkaalla, niin vaihdan tuon suuttimen jos kaasari pitää muuten ottaa irti ja auki.

ko2610

Uskokaa nyt jo: kaasarissa on periaatteessa kolme säätöä, jotka toimivat omilla alueillaan, jonkin verran toistensa kanssa limittäin.
Tyhjäkäyntipiiri säädetään seosruuvilla, kierrokset mahdollisimman ylös pysyvästi ja ehkä siitä karvan rikkaammalle (1/4 kierros max). Ei vaikuta huippuihin PÄTKÄÄKÄÄN.
Keskialue säädetään neulan profiililla ja korkeudella. Hiukan laiha seos paras, koska silloin pääsee vähemmällä matka-ajossa. Liian laihalla nyykähtää kaasua lisättäessä, paitsi jos kiihdytyspumppu.
Täyskaasu säädetään pääsuuttimen koolla. Väärällä seoksella booaa, oli sitten liian rikas tai laiha. Tulpan ulkonäkö ja käytös kaasua lisättäessä/vähennettäessä kertoo kummalla puolella ollaan.

Ei ole rakettitiedettä... tarkempia ohjeita löytyy netistä pilvin pimein. 12mm kokoon poratulla alunperin 11mm Bingillä saatiin aikanaan Tunturi kulkemaan ~70km/h, vaikka lähtiessä oli vain 1,5 hevoista. Kaikista nykyisistä mopoista löytyy sama vauhti kaasarin kokoa kasvattamatta.

tommi

Lainaus käyttäjältä: latromster - 26.04.13 - klo:14:55
Pitäisi arvuutella pääsuuttimen toimivaa kokoa 72cc:lle. Kaasari on PD19J, 98 suutin, pipercross ja neula alhaalla (3 koloa neulassa) niin toimii ja vetää hyvin mutta kulutus oli viime lenkillä 3l/100 km tosin oli tuulista. Tavoitteena olisi ilmeisesti saada neulan sokka keskellä toimiva säätö, niin mikä suuttimen koko toimisi tuossa. 90 suutin löytyy mutta meneekö liian pieneksi?

Ainakaan pakokaasun perusteella tuo ei käy kuin ehkä lievästi rikkaalla, niin vaihdan tuon suuttimen jos kaasari pitää muuten ottaa irti ja auki.

Heti alkuun voisit heittää sen pipercrossin huitsin nevadaan ja käyttää sitä vakioputsaria. Ja se 90 suutin on ihan riittävä 72cc pytylle. Mulla on 82cc pytty ja samainen kaasari jossa 92 suutin. Ja hyvin pelittää.

latromster

Kiitos vinkeistä. Nyt on 90 suutin ja neula ylhäällä (keskivälissä keskialueella oli kuollutta). Pipercross edelleen kiinni. Kuumalla koneella vetää mäkiin paremmin, kuin 98 suutin & neula alhaalla. Lisäbonuksena 7500-8000 rpm alueelle tuli tehoja huomattavasti lisää.

latromster

Vaikuttaako seosruuvi kuinka kulutukseen? Olisikohan tuo korkea kulutus selittynyt sillä, että ruuvi oli neljä kierrosta ulkona. Tyhjäkäynti parani, kun laitoin 2 kierrosta sisään ja nyt tuntuu siltä, että kaasua saa avata enemmän samalle teholle.