Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

VariJari

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 15.08.12 - klo:17:04
Eli meinaat, että se olisi siksi nakuttanut, kun seos meni mäessä laihemmalle?



No niin aattelin kun kirjoitit että pienemmällä pääsuuttimella nakutti enemmän/herkemmin mäessä?.. perinteisellä kaasarilla ei voisi syyttää neulaa kun mäki ei vaikuttaisi luistin asentoon, vain kaasukäsi. CV kaasuttimella mutuilin että luisti saattaisi laskea moottorin hyytyessä mäkeen.. mutta tämä onkin ihan vaan ideointia, en ole koskaan tutkinut CV kaasarin luistin käytöstä tuollaisissa tilanteissa.
Harrastelussa: bt49qt-12

openflow

#1066
Aloittaisin setvimisen siitä, että miksi se ylipäätänsä nakuttaa: puristuksia liikaa, sytytys pielessä tms. Ettei vaan uudella männällä puristukset ole  aikaisempaa korkeampia. Esim 0.5 mm korkeampi mäntä + laen erilainen muoto voi tehdä salakavalasti ~ pari yksikköä lisää puristuksia.

Kieltämättä hyvin erikoista, että männän vaihdon jälkeen suutinta saa pienentää ja vielä ~10 pykälää. Suhteellisesti aika valtava muutos.

Nakutus ongelmaan kannattaa ratkaisu hakea muualta, kun kaasuttimesta. Pelivaraa nakutuksen suhteen pitäisi mielestäni olla niin paljon, että säätää kaasuttimen miten tahansa ei silti mentäisi nakutusrajan väärälle puolelle.

Coastside

Nakutuksen rajaa voi kokeilla suurentamalla suutinta ja lisäämällä alkoholin määrää asteittain kunnes ei nakuta. Siitä voi arvioida miten suureen tekniseen muutokseen täytyy ryhtyä. Puristusten mittaus kuuluu asiaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#1068
Puristussuhde on 10,5 mitä olen seitenkakkosella muutenkin pitänyt, eli ei mitenkään tavattoman korkea edes. 82cc:lla mulla oli 11:1. Kyllä mä siis mittailen näitäkin, sillä tiedän että näissä on tavattoman paljon valmistuseroja. Polttoaineena on 98 ja oktaanibuusteri-alkoholipelleilyt kuuluu musta kilpakäyttöön. Mikäli se olisi ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto, niin sitten katumoottorissa lasketaan viritysastetta. Kyllä katumoottorin kuuluu käydä sillä, mitä huoltamon pumpusta tulee ulos.

Sytkän perusennakko sama, kuin ennenkin kuten tietysti koko sytytyskäyräkin. (ei mulla tässä pelissä ole ohjelmoitavaa boksia). En nyt juuri taas muista perusennakkoa asteissa, kun siitä on pitkä aika kun mulla on ollut tuossa viimeksi strobo kiinni. Tulppa mulla on C8HSA eli hivenen kylmempi kuin vakio.

Tein sitten kompromissin tuon kanssa ja pistin sinne 88 pääsuuttimen, vaikka sillä se ei kulje oikein mihinkään ja on laiska kiihtymään. Oudosti on aika valtava ero jo niinkin pienellä muutoksella, kuin 86-88. Paremmin silti toimii kuin 90 pääsuuttimella. 80 koon suuttimella tuo olisi kuin eri planeetalta. Kulkisi seitenkakkoseksi todella hyvin, mutta sillä ei nakutustaipumusten vuoksi voi ajaa mäkiä ylös. Tasaisella ja alamäissä se menisikin nakuttamatta. Olen aina ollut siinä uskossa että moottori antaa parhaimman tehonsa jotakuinkin oikealla seossuhteella ja siksi ei mun päähän mahdu, miksi se ihanne pääsuutin olisi nyt koko 80.

Jotain perin hämärää koko jutussa on, kun se 90-92 on se koko jonka 72cc tavallisimmin vaatii ja joka itsellänikin ennen on ollut. Mietin jo sitäkin että liikkuuko tuossa jostain syystä kaasarin läpi pulssi imutahdin aikana jotenkin hämärästi edestakas vetäen jokaisella kerralla aina lisää polttoainetta ja siksi pieni pääsuutin olisi nyt ideaali. Se vain että vastaavat resonanssivärähtelyt toimii tavallisesti hyvin kapealla alueella kierroskaistassa, niin ei sekään oikein pystyisi selittämään tilannetta.

Noh, aivan sama.. Meneepä se nyt jotenkin tolla ja 88 mäetkin nakuttamatta. Väliaikaiseksi tätä pyttyä ajattelinkin. Keskittyy sitten enemmän kun saa uuden männän tohon isompaan pyttyyn. On niissä alaväännöissä sen verran suuri ero jo 72 ja 82 välillä että tahtoo ton isomman takas ;)

Coastside

Ollaan juteltu jo siitä lambda anturin hyödyllisyydestä ainakin testikäytössä. Sillä selviäisi mitä niille seoksille tapahtuu. Jos se olisi joku resonanssijuttu se selviäisi  tarkkailemalla kierrosaluetta jolla se muuttaisi seosta kun se on taajuusriipuvainen ilmiö, jossa sen huippu on jollain kierrosnopeudella. Se on kyllä varmaa että pytyn koko vaikuttaa imutahtiin, koska virtausnopeus kasvaa kun pytty suurenee.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Jeps tuo lambda anturi on pitänyt pitkään hommata. Ledimittarin mä itseasiassa yhden oon tehnytkkin kaverille autoon. Tänään mä keksin, mikä noita kaasareita saattaa vaivata kun testailin tota toista pölynimurin kanssa. Nimittäin oli jäänyt kohoammioon bensaa ja se perkele veti polttoainetta kiihdytyspumpun kanavankin kautta kurkkuun. Kiihdytyspumppu kyllä toimii, mutta jostain syystä se vetää tuoltakin bensaa ylös. Mikäli noin tapahtuu tossa käyvässä koneessakin, niin mä jo ymmärrän, miks 80 suutin on sopiva 92 suuttimen sijaan. Ja mikäli jostain syystä ylämäissä se ei tuota kautta bensaa nyt saisikaan niin se selittäisi sen laihallemenonkin niissä ylämäissä joissa se nakuttaa.

abasement

#1071
Ostin kuukausi sitten Sudokun, joka kiipesi mäkiä melko laiskasti, mutta muuten tuntui kulkevan suht kivasti. Kävin tyttären kanssa jopa H:linnassa Vantaalta sillä =100km/siivu. Paluumatkalla oli levoton vasta tuuli ja matka taittui todella tappavan hitaasti.

Vaihdoin rullat 8g -> 5,1g. Tämä ei tehnyt juuri muuta kuin nosti polttoaineen kulutusta. Edelleen laiskuutta ylämäissä, mutta suuremmilla kierroksilla.
Seuraavaksi vaihdoin malossin violetin jousen takavarille. Sama homma. Kone alkoi kiertämään ja neula näytti retkiajossa jatkuvasti 10-12k (=maksimi), mutta ylämäkivauhti aleni samalla, kun polttoaineen kulutus taas kasvoi.

Nyt palautin originaalikokoiset uudet rullat ja vp-jousen, sekä asensin malossin kytkinjouset, väriltään vihreät eli touring, kuten paketin pahvissa oli mainittu. Nyt mopo on edelleen laiska ylämäessä, joskin kierrokset pysyvät maltillisina. Käsittääkseni näiden kiinanelareiden teho- ja vääntöalue liikkuu jossakin 6500-7000 kierroksen nurkilla, joten olettaisin, että siinä nurkilla se kannattaa yrittää pitää. Joissakin ylämäissä, jos vauhti tippuu tarpeeksi, alkaa kone kiertämään sitä maksimia kohti. MUTTA alamäissä vauhti kiihtyy todella reilusti. Mittarissa maksimi on 80km/h ja se on saavutettu useasti ja vauhti on tämän jälkeenkin vielä kiihtynyt.

Mistähän nuo kierrokset ja nopeudet mitataan.

Itse olen painava (115kg) ja sudokukin raskas (91kg), joten en usko voivani mitään tuolle mäkiongelmalle.
Laihduttaminenkaan ei paljoa auta asiaa, koska en ole mikään mäkkiläski teini, vaan parimetrinen mies.
Voipi olla, että muuten vakiolla mopolla ja kevyellä kuskilla, nuo rulla ja jousikikkailut voivat toimia.



EDIT: ohhoh, näköjään yösilmillä postasin väärään paikkaan tämän. piti mennä variaattorin säätökeskusteluun..
vaikkakin tästä käy hyvin ilmi, että vakiokin on ihan pirteä ilman virittelyjä, monesti kiihtyvyyden ongelma on variaattorin hihnan tai kytkimen luisto. etenkin kuorman kanssa
Sano, mitä tarkoitat, tarkoita, mitä sanot.

-Zone-

#1072
Omakin kulki vakiona yli 70km/h mittarivauhteja, mutta ne ylämäet oli täyttä myrkkyä. Pahimmillaan madeltiin 20km/h ja jopa allekin jyrkkiä mäkiä ylös.

Viri ja varasta ostin sen 40 ekee maksavan 72cc sylinterisarjan ja täytyy sanoa että mikään muu ei ylämäkiongelmaan auta yhtä tehokkaasti kuin ne lisäkuutiot. Se ei tolla sylinterisarjalla juurikaan enempää edes kulje kuin 50cc sylinterillä, mutta mäet nousee jo ihan eri tahtiin ja samaten vastatuuleen jaksaa selkeästi paremmin. 72cc sylinterillä nämä alkaa suorituskyvyssäkin olla jo lähempänä 50cc 2T moottoria.

Totta että siitä violetista vastinjousesta ei yleensä oikein ole apuja. Mulla se oli lisäksi löysempikin kuin vakio. Vakiorullat oli itsellä 8,5g ja ne on ihan käyvät 72cc:lle, mutta itse tykkään käyttää tolla 7,5g, kun kiihtyy pikkusen paremmin, mutta ajossa ei ole vielä mikään vinguttamisen maku. Parempaa lääkettä niihin ylämäkiin mulla ei ole antaa.

Kytkinjouset ei vaikuta kuin kytkimen tartuntaierroksiin. Vakiot on hyvät, eikä mua edes haittaisi vaikka olisivat niitäkin hivenen löysemmät. Mopoikäiset niitä jäykkiä tykkää käyttää kun haetaan maksimaalista kiihtyvyyttä kytkintä luistattaen, mutta musta niillä ei saa muuta aikaiseksi kuin pelkän lyhyemmän eliniän kytkimelle. Keskipakokytkimenhän on pakko luistaa siihen asti, kun kytkimen ja kytkinkellon kierrosluku on sama ja mitä kovempia tartuntakierroksia jouset pakottaa kytkimen pyörimään sitä pidempään sen on pakko luistaa. Pahin tilanne tästä voi tulla silloin mikäli jouset sallii jo variaattorin kasvavan suuremmaksi ennen tartuntaa. Näin jäisi osa variaattorin välityssuhteesta täysin hyödyntämättä pelkästään liian jäykkien jousten vuoksi.

Coastside

Minulla oli kiinan nelarissa tilanne ettei se virinokallakaan ja 5 g rullilla noussut tiettyä mäkea kuin 35 kmh. Avasin sitten kannen ja venttiilit poistetuani näin valuvirheet jotka sotki virtauksia pahasti. Tremelöin ne pois. Tulos oli +8 kmh siihen samaan mäkeen.
Tuo tilanne ei ole syy aina mutta sen olemassaolo on näiden työnlaadulla hyvin mahdollinen. Kansien malleissa on suuria eroja, josta johtuen kaikista ei saa hyviä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

chromic

#1074
En ole täysin 100% varma onko ongelma kaasarin neulassa, mutta arvelen niin. Ajelin tänään skootterillani kinroad xt50qt -08 ja kiihtyvyys oli melko huono ja huiput vain 40, sitten tuntui pieni naksaus kaasarissa ja kiihtyvyys parani ja huiput nousi 50-55, ajoin vähän matkaa ja sammutin skootterin, kun käynnistin taas vähän ajan kuluttua niin kiihtyvyys taas heikko ja huiput 40.. sen jälkeen sammutin, skoba seisoi pihalla 3-4h ja sitten ei enään käynnistynytkään, (kaasarista otettu muovinen luisti pois kun oli ongelmia sen kanssa) siinä tuli mietittyä 10-20 min mikä on kun ei käynnisty niin millään, kaasari auki ja neula pois, no tietenkinhän se käynnistyi heti 1-2 polkaisun jälkeen mutta pienemmillä kierroksilla kiihtyvyydestä/tehosta ei ollut mitään puhetta ja kuullosti siltä kuin kalvo olisi "röpöttänyt" kaasarin sisällä koska ei neulaa noh, kokeilinpa ajaa sillä ja kiihtyvyyttä oli korkeimmilla kierroksilla enemmän kuin ennen, MUTTA kun ajoin 100-200m -50 kmh niin mopo yhtäkkiä "sammui"kyllä lähti uudestaan käyntiin mutta sama tapahtui uudestaan...

kalvossa ei murtumia yms, mutta miten saisin tuon neulan sillein että se ei jumita tms kun vika on näköjään siinä ( kokeilin vielä neulan kanssa niin skootteri ei lähtenyt käyntiin vaikka kuinka polki ja sahasi s-startilla, neula pois 1-2 polkaisua = starttasi

edit: eli miten saisin korjattua?

tommi

#1075
Ilman neulaa sitä ei kyllä saa toimimaan oikein, se saa aivan liikaa bensaa silloin. Joissain kalvoissa voi neulan korkeutta säätää, siinä sinun kalvossa ilmeisesti ei voi? Sulla on nyt säädöt jotenkin aivan pielessä. Onko luistimen neula varmasti alkuperäinen? Noita neulojahan on eri mittaisia joten väärällä neulalla ei kaasaria saa säätöihin millään.

Se neula ei saa olla kiinni siinä luistissa niin ettei se liiku sivusuunnassa lainkaan, sen pitää joustaa joka suunnassa, paitsi pystysuunnassa. Tsekkaa se näin ensialkuun. Muistaakseni sen neulan voi asentaa luistimeen väärin, niin että se ei jousta lainkaan, olen tainnut itsekin kerran sortua siihen.

Ja sekin kannattaa tarkistaa ettei itse luisti jumita. Se saattaa turvota niin ettei pääse liikkumaan vapaasti jolloin mopo ei tietenkään kulje mihinkään ja käynnistyskin vaikeutuu. Jollain hienolla santapaperilla voi hieraista ympäriinsä jos tuntuu että jumittaa.

chromic

#1076
nyt löytyi tuosta vähän vakavempi ongelma..

kun kalvoa katsoo ylhäältä niin näyttää tuolta.
pohjaan tullun 1 reikä (saman kokoinen kuin neulan) ja pohjalla nurkassa pieni pala lähtenyt pois

kyllä lähti käyntiin ja kulki hetken suht koht huonosti (pätki ja sammuili täyskaasulla) mutta sitten alkoi toimimaan yhtäkkiä täydellisesti, muovinen luisti ei paikallaan

mitä tehdä?


pekpel

Siellä luistin pohjassa pitääkin olla tukkimaton reikä neulan vieressä..

Onkos se nurkasta lähtenyt pala sen näköinen kuin olis lohjennut vai ihan tehdyn näköinen ?
Jos on lohjennut niin sitäpä ei sitten tarttis olla

Näitä luisteja kun on hieman erilaisia joissain on useampia reikiä kuin toisissa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

chromic

#1079
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 22.09.12 - klo:12:57
Siellä luistin pohjassa pitääkin olla tukkimaton reikä neulan vieressä..

Onkos se nurkasta lähtenyt pala sen näköinen kuin olis lohjennut vai ihan tehdyn näköinen ?
Jos on lohjennut niin sitäpä ei sitten tarttis olla

Näitä luisteja kun on hieman erilaisia joissain on useampia reikiä kuin toisissa..

en ole varma onko lohjennut vai itse tehty koska kun katson sinne valolla niin tulee kaikenmaailman heijastuksia..

EDIT:

miten saan kalvon irti?