Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

jalat

Lainaus käyttäjältä: Pyrres - 06.01.10 - klo:22:19
No ennemminkin huolehtia että talven jälkeen ensimmäisessä käynnistyksessä on reilusti voitelua jos se huolestuttaa.

Kuinkas tuon voisi hoitaa että sitä voitelua tosiaan on ekalla käynnistyksellä?
Jos moottorissa vaan öljyä on, niin startilla se kone muutaman kerran pyörähtää suht kuivana talven jälkeen jokatapauksessa. Ja kun sitä poljinta ei ole, että voisi varovasti pyöritellä aluksi.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Talven jälkeen on hyvä voidella sylkkä tulpan reijästä bensalla ohennetulla öljyllä ja avata venttiilikoppa ja voidella se tippakannulla kuten myös nokkaketjukin. Pyöritellä tulppa irti jokusen kerran ennen käynnistystä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Liikenteenjakajat saavat talvella päinvastaisen merkityksen kuin mitä ne on tarkoitettu. Ne haittaa aurausta ja tuottavat uraisuutta autojen ajaessa niissä samaa linjaa. Lumisina ne haittaavat myös näkyvyyttä. Suojateillekin niitä rakennetaan jopa kaksikaistaiselle tielle?
Kaksipyöräisille ne on vaarallisia yleensäkin, mutta talvella erityisen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Midland

Niin, mut mites Coastside suosittelet tän MP-skooterin kanssa? Joka päivä käynnistys vai harvemmin.? 41000km se on jo nähny eikä mitään väsymisen merkkejä. Onneks on vaan 1 pytty jos sitten joskus paukkuu..

Pyrres

Miks turhaan käynnistellä jos ei laitetta käytä. Talven jälkeen vaan tulpanreijästä pikkusen öljyä tai 2t bensaa ja akku lataukseen ja pari pyörittelyä ilman tulppaa vaikka. Sitten vaan menoksi.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Pyrres

En nyt ihan allekirjoittais ihan täysin. Toki aiheuttaa mutkan matkaan kun urat väistävät jakajaa mutta en ainakaan itse ole huomannut mitään sen kummempaa aihetta varoa. Enemmänkin paksut tiemaalaukset jotka on jäässä aiheuttaa päänvaivaa. Ja samoin risteysalueet jossa tullaan pienemmältä tieltä kun ei meinaa itse pikkutieltä päästä liikkeelle kun sutii ja toisaalta isolla tiellä ajaessa se kaikki suolamössö mitä tulee pikkutieltä muodostaa kivoja kasoja kaistalle.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Midland

Ääh-se on päivittäisessä käytössä heti kun keli sen sallii. On niin hyvin paneloitu kaikki, ettei tos pihalla pakkasessa viitti alkaan mitään tommosii tehdä. Ihan eri kun mopo..

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Pyrres - 07.01.10 - klo:17:21
Miks turhaan käynnistellä jos ei laitetta käytä. Talven jälkeen vaan tulpanreijästä pikkusen öljyä tai 2t bensaa ja akku lataukseen ja pari pyörittelyä ilman tulppaa vaikka. Sitten vaan menoksi.
Kyllä mä olen käytellyt aika-ajoin kaikkia skoottereita, olivat sitten tallissa tai pihalla, ellen ole sitten varta vasten laittanut syksyllä "talvitelakoille". Silloin laitan juurikin öljyä ruokalusikallisen koneeseen ja pyöritän muutaman kerran kiksillä. Eipähän korroosio iske.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Midland

Kai noi nyt pari viikkoo seisontaa kestää siinä missä autotkin, jos mennään kuukausia-se on ihan eri homma. Päivittäinen käyttö olis parasta-sen huomasi BTM:llä, sit jos vaikka viikkoon ei koskenu talvella niin se kyllä kiukutteli..

Samppa

Siis kyllähän ne sen pari viikkoa seisoo. Kyse on enneminkin siitä, että skootteri seisoo pihassa koko talven käyttämättömänä ilman mitään syksyllä tehtyjä talvihuoltoja.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Pitkästä aikaa tuossa joulupyhien aikaan,kokeilin koneen käynnistystä 30 asteen pakkasessa ja hieman piti toholla lämmittää ennenkuin lupasi..kävin sitten kaupassa kun asteet oli jotain 29 ja mies sekä mopo toimi kohtuu hyvin..pientä miettimistä oli kyllä havaittavissa molemmissa. ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

#356
http://virtual.vtt.fi/virtual/proj3/prognos/prognos/pdf/kulumismekf.pdf

Tuolla on kerrottu laakerivaurioista.

Talvikäyttöä voi tutkailla vaikkapa lusikalla pakkasessa olleessa öljyssä. Jos se ei ole siirappimaisen jäykkää, niin on huolettomampi olo. Kuulakehät tosiaan kerää öljyä, vaikka se ehtisi valua seisonta-aikana. Kannattaa muistaa ettei laakeripinnat saa koskaan koskettaakaan ilman öljyä. Sylkän ja männän pinnat laahaavat rumasti kuivina.

Minulla on öljyjen kanssa läträämisestä melko paljon kokemusta ja huomioita että se ei pysy oletetuissa paikoissa vaan valuu ja jopa haihtuu pois niin että alunperin öljyinen osa ei olekkaan sitä ainakaan niin että se voitelisi. Se miksi asia ei ole mopossa helpompaa on sen yksi pieni sylinteri ja kampikoneisto jonka käyttöaste on moninverroin suurempi kuin ison, monipyttyisen moottorin josta voi jopa ajaa yhden mujuksi huommaamatta asiaa. Kuukausien seisotus takaa sen ettei voitelu ole kunnossa kaikilta osin ja huomio että "syksyllä tämä vielä toimi", saa selityksen öljystä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Midland


Coastside

#358
Asensin paistomittarin puolikiinteäksi pujotellen johdon katteisiin. Lämpö kannessa näytti jäävän 86 asteeseen -8 pakkasessa, kun se kesällä oli 105. Jäähdytystä voisi rajoittaa pienetämällä aukkoa. Koetan rakentaa jokin säädettävän jotta voi lämmittää täysin suljettuna ja ajaessa mittarin mukaan säätää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Testierkki

ny avasin mopokauden ja ruisailin töihin