Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

joni_k

kuinkakoha "lämmintä" toi ilma tollasella kotelolla on.. jos on -20 niin eihä se tuulettimessa ehdi lämmitä tippaakaan. sylinteri ehtii vähän lämmittämään jos ilma kulkee sen kautta.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 12.02.19 - klo:08:06
kuinkakoha "lämmintä" toi ilma tollasella kotelolla on.. jos on -20 niin eihä se tuulettimessa ehdi lämmitä tippaakaan. sylinteri ehtii vähän lämmittämään jos ilma kulkee sen kautta.
kävin miettimään kans samaa  ??? Oiskohan toi sitte kaasarin jäähdytin? En tiiä, mutta mun Qingqissäkin tommonen tötterö

Coastside

#902
Minä tein kaasarin alle sen reijän.

Putken öljyäminen taitaa olla ainoa keino estää ruosteelta. Kokeilen sitä. Käyrä on suojassa kuralta joten se ratkaisee. Oli jo täysruosteessa. Kotelosuoja voisi olla parempaa? Siinä on sähkökemiallisesti syöpyvämpää metallia?

Parin märän reissun jälkeen ei ruostetta näy kun olen sen reissun jälkeen öljynnyt käytetyllä synteettisellä. Helppo homma.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Kymco S9:ssä osa jäähdytysnesteestä kiertää termostaatin ohi kaasarin kautta, en kyllä tiedä miten tarpeellinen järjestelmä tuo on, ehkä laitoksen kaasarin on todettu olevan jotenkin herkkä jäätymiselle tai jotain. Ilmajäähyssä mä lämmittäisin kaasaria sähköllä jos sen jäätyminen aiheuttaisi ongelmia. Olosuhteet joissa kaasri on altin jäätymiselle ovat kuitenkin melko harvinaisia, joten lämmitys voisi olla kytkettävissä päälle ja pois niin ei jatkuvasti veis virtaa

Tuli mieleen, että kinukeissa olevaa egr-systeemiä voisi ehkä hiukan modifioida ja saisi siten lämpöä kaasarille, kuplavolkkarissakin pakokaasut lämmittää imusarjaa. Ottaa sen takaiskuventtiilin pois ja vie sieltä jonkun letkun tai putken kaasarin lähelle, tai mitä osaa nyt haluaakaan lämmittää, ja joku pieni ja halpa änkkäri sinne mistä se nyt puhaltelee ne pakokaasut pihalle.
Liikennesika.

Coastside

Talvella kaasarin lämmittämisestä ei ole mitään haittaa ja voi estää sen jäätymisen. Yksi piirre sähköryypyssä on että se menee liian helposti päälle. Yksi syy miksi lämmitän kaasaria.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Jotenkin mä ajattelin sen jäätymisen estämisen oleva se ainoa syy. Imuilman tai seoksen lämmittämisessä ei noin yleisesti ottaen ole mitään järkeä, jos ilmankosteus ei ala jäätyä. Kylmäkäynnistystä voisi auttaa, mutta ei se sitäkään auta jos lämmitysteho otetaan moottorin hukkalämmöstä tavalla tai toisella.

Metallinen imukurkku ilman lämpökatkoja saattais olla kanssa erinomainen kaasuttimen lämmitin  ;)
Liikennesika.

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: MORPA - 12.02.19 - klo:22:38
Metallinen imukurkku ilman lämpökatkoja saattais olla kanssa erinomainen kaasuttimen lämmitin  ;)
Toisaalta sitten kesä-aikana tuosta on haittaa kun bensa kiehuu/haihtuu kaasarista, eikä lähde enään niin hyvin käyntiin kun kohokammio on tyhjä.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

joni_k

jos siitä pakoputken saastehärpäkkeen kautta meinaisi pakokaasua kuljettaa kaasarille sen täytyisi olla varmaanki jotaki metalliputkea..ei taida letku kestää niitä lämpötiloja. fiksuin tapa on vaikka ottaa se ketjunkiristäjän suojamuovi pois niin sieltäkin kautta puhaltaa vähän lämmintä kaasarin ympäristöön. toinen on se kaasarin päällä oleva muovinen suoja, se suojaa kanssa vähän ja lämpöä tulee lohkosta.täytys hommata jostaki uus sellanen kun toi vanha on vanhuttaan revenny.

Coastside

#908
Minulla oli muovinen suoja. Nyt siinä on useaan kertaan päällekkäin taiteltu alumiinifolio joka ajaa saman asian. Sellaisella suojaa myös sähköosia kuralta. Nyt kaasarille tulee lämpöä jo esilämmityksessä joka auttaa lähdössä selvästi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Perinteisesti, tänne siperian laidoille, on kuumaa ilma kaasuttimelle toimitettu, pakoputken kyljestä.
Varsinkin autoissa sai kaasuttimen imuilman käännettyä, kesä/talvi asentoon.
Saman vois kai tehdä, jäähdytysilmallekin.
Ongelmaa ei vain ole ennen ollut olemassa, kuka sitä nyt mopolla ajaisi, suomen talvessa  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Autotyylisen imuilman lämmityksen saisi putkella kotelon kyljestä putsarille.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 14.02.19 - klo:19:51
Autotyylisen imuilman lämmityksen saisi putkella kotelon kyljestä putsarille.

Jos nyt puhutaan ilmajäähdytteisestä autosta, niin kuplafolkkarissa imusarja lämpenee nimenomaan pakokaasuilla. Oikean puoleisesta kannesta menee putki vasemmanpuoleiseen kanteen ja tämä putki on kiinni imusarjassa. Nestejäähdytteisessäkin kaasuttimella varustetussa autossa taitaa usein kiertää jäähdytysvesi imusarjassa ja/tai kaasarissa.

Lentokoneessa ilmaa imetään joko pakoputken juuresta kaasuttimeen, ohi ilmanpuhdistimen. Nestäjäähdytteisissä kaasuttimen kurkussa ja/tai ilmanpuhdistimen kurkussa olevassa urassa kulkee putki jossa kulkee jäähdytysneste. Lentokoneen ohjastaja jolta asiaa kysyin, ei pitänyt mahdottomana, että isommissa mäntämoottorisissa olisi muitakin järjestelmiä, mutta hänen lentämissään on edellämainittuja järjestelmiä ainoastaan. Toimiva järjestelmä vaatii kuitenkin melko paljon lämpöä, lämmitettävän ilman määrä on kuitenkin melko suuri. Oli tekninen toteutus mikä vaan, niin se on ohjaamosta kytkettävissä päälle ja pois. Matkalennossa ei pääasiassa ole käytössä. Laskeutuessa, eli kun kaasua vähennetään on lämmitys varmuuden vuoksi käytössä aina, koska jäätyminen on silloin kaikkein todennäköisintä.

Eli mopedissakin lämmityksen pitäisi olla kytkettävissä päälle ja pois, tasakaasulla ajaessa sitä ei yleensä tarvita, mutta hidastettaessa se tulee tarpeeseen, joten mopon kojeen ohjauspaneelissa pitäisi olla kytkin jossa on asennot: päällä, pois ja automaattisesti jarrutettaessa päällä ;D ;D ;D
Liikennesika.

Coastside

Muistan lukuisia autoja, erityisesti japanilaisia joissa putsarin putki käännettiin pakosarjaan talveksi. Muuten alumiininen imusarja johti tarpeeksi lämpöä pysyäkseen sulana.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Niin minäkin, ja muistan myös auton jossa käännettiin yksi vipu eri asentoon kesäksi ja talveksi. Muistan myös Opelin kaasarin ja imusarjan välissä olleen kumisen laipan joka minun Asconasta meni rikki, ja olikohan sama auto jossa oli alipaineella ohjattu läppä joka käänteli sitä ilman ottoa kylmän ilman ja pakosarjan lämmittämän välillä. Kaasari Saabissa ei ainakan tarvinnut tehdä kuin laittaa paljon bensiiniä tankkiin ja aina ne kulki ja lähti käymään. Varmaan vuonna -85 saabin omistajia nauratti kun naapuri jurnutti nipponia käyntiin ja aina oli lasit sisältä ja ulkopuolelta yhtä jäässä, no taisi yhden 900 saapin hinnalla saada kolme corollaa ::)
Liikennesika.

Coastside

Kiinasta saa pölymaskeja joita keväisin tarvitsee ettei hiekka narsku hampaissa. Minulla on huppu jossa on vaahtomuovimaski jonka saa vedettyä alas. Hengityksestä kostuneena se kerää hyvin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04