Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Etupyörän irroitus

Aloittaja chriskolumbus, 11.04.10 - klo:13:24

« edellinen - seuraava »

chriskolumbus

Hei!

Kuten aiemmin olen/olemme kirjoittaneet... renkaiden kanssa on saanut ahertaa. Ensin tuon takarenkaan (joka siis vaihdettiin) ja sitten olen kysellyt eturenkaassa olleesta halkeamis"ongelmasta". No, 9.4. otettiin skootteri taas käyttöön (Peugeot Ludix) ja eilen eturengas meni. Onneksi ei käynyt pahemmin mutta nyt pitäisi vaihtaa eturengas. Ainoa ongelma on että tuossa pihalla ihmetellään miten renkaan saa pois.

Rakenne on seuraava: Etujarru on levyjarru (normaali teleskooppihjaarukka) ja toisella puolella on nopeusmittarin piuha. Etupyörän mutterit on ERI kokoisia, toisella puolella oli muistaakseni 17 ja toisella puolella isompi. Emme saa sitä isompaa aukeamaan. Pienempi on lukkomutterillinen. Onko siis niin että tuo isompi onkin vain eutpyörän pultin pää???? Ettei sitä olekaan tarkoitus kiertää auki (nyt kun kovaa väänsi sen sai hieman pyörähtämään mutta silloin nopeusmittarin kiinnitys vain liukui "alemmaksi" eikä se tuntunut löystyvän ollenkaan.

Onko tällaisen etupyörän irroitus siis sellainen että vain toinen puoli avataan ja sitten varovasti naputellaan joku pitempi pultti siitä läpi vaan?

Ja mitä tehdään levyjarrulle kun systeemin saa vihdoin irti? Pitääkö sinne levysatulan väliin laittaa jotain ja miten pitää toimia että sen saa paikalleen eikä vioita sitä etujarrusysteemiä?


t. Ville
(kevät ja skootteri, ne kuuluu yhteen :-D)

tommi

Eiköhän siinä ole ihan sama systeemi kuin näissä kiinalaisissakin elikkä toisesta päästä vain mutteri irti ja vedät sen pitkän pultin pois niin rengas lähtee irti. Tai sitten naputtelemalla, se ei ole yleensä kovinkaan tiukassa. Mulla lähtee ihan kevyesti vain painamalla toisesta päästä ja vetämällä toisesta. Levyjarruun ei tarvitse koskea, rengas lähtee ihan vaan vetämällä pois ja takaisinlaitto yhtä helposti.

Coastside

#2
Etujarrusatula täytyy irroittaa haarukasta (tyypillinen kiinalainen). ja varoa palojen irtoamista jos se on yksimäntäinen. Takaisin asennettaessa pitää paloja kammeta auki hieman jotta levy menee väliin, kun pyörä on akselillaan kiinni. Akseli on pitkä ja täytyy vetää ulos kokonaan. Kootessa vaiheittain holkki - pyörä - mittarin vaihde paikoilleen kun akselia työntää sisään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

chriskolumbus

No oltiin hetki kylässä ja takastullessa oli kylästä mukana isompi vasara (1.5kg). Naputtelu painoi sen naputeltavan puolen kyllä sisään MUTTA se pultinpää toisella puolella EI tule ulospäin. Sen sijaan rengas/vanne on siirtynyt niin että nopeusmittarin puolelle tuli tilaa eli nyt pyörä ei ole keskellä haarukkaa vaan sen toisessa laidassa. EN uskalla enempää naputella. Tää on ihan mysteeri???

Mistä saisi räjäytyskuvan jotta näkisi edes onko kapassa/keskiössä kuleva pultti sellainen että kummissakin päissä on kierteet. APUA!

Jarrut on irti systeemistä ja välissä (näyttää siltä että on kaksi jarrukenkää siellä) on pieni puupala jotta sylinterit ei työnny liikaa ja levy mahtuu sinne vielä takaisin. Jos saadaan edes koko homma onnistumaan. Voisin laittaa muutaman kuvan tänne havainnollistamaan.

Pyrres

Juuri tuossa toissapäivänä jumppailin oman CPI:n. Eli itse tein niin että lenkki siihen 17mm päähän ja räikällä se 14 vai 15mm puoli ja vääntämään. Eli kun se 17mm mutteri on irti niin naputtelin etupää ilmassa tuon akselin irti, loppu tulee ihan vetämällä. Kyseinen pulttihan on koko akselin läpi ja vain se 17mm mutteri pitäisi aueta, eli on vain toisessa päässä kierteet. Saattaa olla tiukassa, ainakin itsellä oli varsin tiukalla/jumissa vaikka en syksyllä sitä kovin tiukkaan laittanutkaan. Omassa sain jarruja irroittamatta sen menemään paikoilleen ja pois mutta tuo on varmaan varsin yksilöllistä riippuen vanteesta ja jarruista.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

tommi

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 11.04.10 - klo:16:05
Etujarrusatula täytyy irroittaa haarukasta (tyypillinen kiinalainen).
Miksi se täytyy irrottaa? Itse olen käyttänyt useastikin etupyörää irti ja jättänyt aina jarrusatulan paikoilleen. Rengas lähtee nätisti irti ja yhtä nätisti menee takaisinkin, ilman satulan irroitusta.

Pyrres

Vanteissa eroja varmaan? Osa tulee enemmän sisäänpäin osa taas vähemmän.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

tommi

Kannattaa laittaa vaikkapa kakkosnelonen keskiseisontatuen alle niin keula nousee tarpeeksi ylös jotta renkaan voi vetää suoraan alaspäin. Samanlevyiset vanteet näissä kinkeissä ainakin on, 3,5 tuumaiset. Ainakin kummastakin mun moposta lähtee etupyörä irti satulaa irrottamatta. Kummassakin 12 tuuman renkaat.

karkulainen

Minulla taitaa olla niin tasapainoinen, että pohjapanssarin alle vain joku koroke ja eturengas pysyy ilmassa. Muuten se olisi maassa ja takarengas ilmassa.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Pyrres

Ite todennut että renkaita vaihtaessa aina helpoin jättää takarengas pois siksi aikaa niin saa keulan tarpeeksi korkealle, niin se ainakin itselle on ollut helpointa. Tarvitsee vain jonkun alle ettei rumpu osu maahan ym.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

tommi

Viime kesänä kävin vaihdattamassa uuden päällyskumin eteen ja itse irrottelin siinä korjaamon pihalla eturenkaan. Ei mennyt kuin pari minuuttia kun rengas oli irti ja sama aika kun se oli takaisin paikallaan. Liike olisi veloittanut 5e renkaan irrottamisesta eikä sisu antanut periksi maksaa sitä..  :P

chriskolumbus

#11
Kauhena helppoja teillä muilla tuo irroitus. Meillä ollaan edelleen siinä pisteessä että jarrusatula on irti, nopeusmittaripiuha on irti ja itse pultti-mutteri keskiö EI ole irti. Jotain siinä jumittaa kummasti. Tässä havainnekuvia..
http://www.kuvatkavereille.fi/view.php/4389_110420102033.jpg.html
http://www.kuvatkavereille.fi/view.php/4390_110420102034.jpg.html
http://www.kuvatkavereille.fi/view.php/4391_110420102035.jpg.html
http://www.kuvatkavereille.fi/view.php/4392_110420102036.jpg.html

tuossa viimeisessä eli 036 päätteisessä näkyy selvästi että ollaan jo naputeltu ja se rengas liikkuu vaan haarukan sisällä mutta itse pultinpää ei ole tullut ulospäin milliäkään. Sen sijaan kuvasta näkee kuinka tuo musta mutikka vanteen puolella on väljentynyt eli sinne syntyy sitä rakoa? Se mustahan (kumia, suoja) on nopeusmittarin mutikka.

Jos tällai naputtelee saa lopulta tuloksen että mutteripää on kokonaan sisällä ja pultinpää on edelleen omalla puolellaa paikallaan... ja mitäs sitten tehdään.... ei voi pultinpäästä enää naputtaa ja voi olla että jotain peruuttamatonta (vaikkapa haarukalle) on tapahtunut. On tää nyt niin ihmeen vaikeaa... Skootterien korjausoppaan geneerisestä kuvasta päätellen se pultti on tosiaan sellainen että kierteet on vain mutterin päässä... mutta kun ei irtoa????

Mikä avuksi?

Pyrres

Kun se lähtee liikkeelle niin senhän pitäisi tulla ulos toiselta puolelta. Jolloin saat sen vedettyä toiselta puolelta. Mutta jos on noin vaikeaa niin joko väännät väärään suuntaan, tai jotain on rikki. Mutta jokatapauksessa tuo pultti pitää ensin saada auki ennen kuin naputtelet mitään enempää.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

tommi

No onpa tiukkaan jumiutunut. Ei muuta kuin jatkovarrella vääntelet sieltä kiinteältä puolelta edelleenkin. Sanoit että se pultti liikahti jo aavistuksen. Nitkuttelet niin kauan että se pyörii ympäriinsä. Jotain liukastetta voisi yrittää suihkia väliin. Ulosvetäjääkään tossa ei oikein voi käyttää, hankala paikka sen puoleen.

Ei siinä todellakaan pitäisi olla kierteitä kuin toisessa päässä joten jumissa se vain on. Jollain jos voisi lämmittää pultin ympäriltä niin voisi sen verran laajeta reikä että antaisi periksi.


Coastside

#14
Se taitaakin asentua jarru kiinni kunhan levittää palat että asennus ei töki niihin. Toisaalta jarru on hyvä puhdistaa myös.

Asennusta auttaa kun asettaa keulan oikeaan korkeuteen jonkin tuen avulla skoden alla.

Akselipultit kannattaa voidella koska ne usein ruostuu jumiin. Kun niin käy niin ruosteenirroittaja on paras apu. Vasaroinnin tulos voi olla kierteen kolhu joka on viilattava pois edestä.

Lainaus käyttäjältä: tommi - 11.04.10 - klo:18:36
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 11.04.10 - klo:16:05
Etujarrusatula täytyy irroittaa haarukasta (tyypillinen kiinalainen).
Miksi se täytyy irrottaa? Itse olen käyttänyt useastikin etupyörää irti ja jättänyt aina jarrusatulan paikoilleen. Rengas lähtee nätisti irti ja yhtä nätisti menee takaisinkin, ilman satulan irroitusta.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04