Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Moottoriöljyn määrän mittaaminen, se oikea tapa

Aloittaja Partanen, 10.05.08 - klo:20:58

« edellinen - seuraava »

Partanen

Kuulin hiljattain, että ainakin kiinalaisista nelitahdeista öljymäärä mitataan siten, että mittatikku pitää ruuvata kiinni asti, että näyttää oikean öljytason moottorissa. Tämä on kuultu MP Power Shop huollosta, joka on huoltanut kiinanskoottereita varmaankin jo pitkään. Heillä on valtuutettu Zoner-huolto. Asia tuli ilmi, kun kaverini 150 kuutioisesta skootterissa ei koneöljyt pysynyt koneessa niinkuin pitäisi.

Myös 250 kuutioisen nelitahti Vespan käyttöohjekirjassa käsketään ruuvaamaan mittatikku kiinni, että saadaan oikea tulos.

Ennenkuin tästä aletaan vääntämään, niin miettikää kumpi on pahempi. Se, että koneessa on liikaa öljyä, vai se, että koneen öljypinta on mittatikun ylä- ja alamerkin välillä. Jos tikkua ei ruuvata pohjaan ja koneeseen laitetaan öljyä niin paljon, että öljytaso on ylämerkissä, on koneessa joko liikaa, tai sopivasti öljyä, tulkinnasta riippuen. Jos tikku ruuvataan pohjaan, ja öljyä on mittatikun ylämerkkiin, on koneessa oikea määrä öljyä tulkinnasta riippumatta, sillä vaikka tikkua ei ruuvata pohjaan, on öljytaso merkkien välissä joka tapauksessa.

Eli pitäkää öljytaso mittatikun merkkien välissä, tikku pohjaan ruuvattuna.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Hemmo

Harmi vaan, että mittatikku on musta. Meikäläisen on hankalaa erottaa siitä yhtään mitään.  ???

Pätmän

Jostain aikoinaan luin, että tikkua ei pitäisi ruuvata pohjaan asti ja sitä menetelmää olen käyttänyt, eli silloin koneessa olisi liikaa öljyä.

Tyhjennän öljynvaihdossa vanhat öljyt mahdollisimman hyvin kallistelemalla mopoa ja valutan ne ulos sieltä takaa katsottuna vasemmalla sivulla olevasta propusta. Uutta öljyä olen laittanut 8dl.
Täytyykin seuraavassa vaihdossa menetellä toisin.

Liika öljymäärähän ihan varmasti "puuduttaa" moottoria.

Coastside

#3
Liika öljy jarruttaa ja vispautuu liikaa ja jäähdyttää mäntää liikaa. Riittävä määrä pumpulle ja roiskutteluun. on sopiva määrä. Moottoreita on mennyt rikki liiasta öljystä.
Mittatikun oikea luenta on tärkeää. Sillä, miten tikun asettaa siihen, ei ole merkitystä, kunhan tietää missä ylin taso normaalisti on. Ehjä, vuotamaton kone kuluttaa niin vähän, ettei yllätyksiä tarvitse pelätä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Mitä haittaa on männän jäähdyttämisestä? Ahdetuissa moottoreissahan on erikseen suuttimet, jotka jäähdyttävät mäntää roiskimalla öljyä männän alapuolelta. Ahdettu on tietysti oma juttunsa, mutta kuitenkin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#5
Mäntä on mitoitettu lämpölaalenemisvaroineen toimimaan tietyssä lämpötilassa suhteessa sylinteriin ja renkaisiin ja tappiin. Kun sitä jäähdytetään, niin välykset ovat liian isot ja se ei toimi niiden suhteen oikein. Lisäksi siihen tulee lämpöjännityksiä sen yläpinnan ja helman välille. Väljä helma kilkattelee sylinteriä vasten.

Luin tuosta vuosia sitten jonkun vaurioraportin, jota en sanasta sanaan muista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Ei se taida silti olla mikään riski se männän jäähtyminen tässä tapauksessa, eli jos koneessa on liikaa öljyä. Uskoisin jäähdytysvaikutuksen olevan sen verran pieni kuitenkin.

Riski liiasta öljystä on siinä, että liikkuvat osat moottorissa alkavat ottaa öljypintaan kiinni. Sitä ei paikat kestä. Hyvä ei ole myöskään se, että melkein vaakatasossa olevaan sylinteriin alkaa loiskua öljyä vaikka jarrutuksessa.

Käytännössä liika öljy alkoi poistua huohotuksen mukana ilmanputsariin, muistaakseni.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

#7
Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 11.05.08 - klo:21:01
Käytännössä liika öljy alkoi poistua huohotuksen mukana ilmanputsariin, muistaakseni.
Ei pieni ylimääräinen öljy varmastikkaan vielä mitään aiheuta. Eri asia on sitten se, jos sitä laitetaan "litra tolkulla"  ;D

Öljynmittaustapa vaihtelee laitteittain, käyttöohjekirjasta löytyy siihen ohjeet. Jos ei ole varmuutta kuinka mittaus tulee tehdä, en ruuvaisi tikkua pohjaan asti.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Et ehkä Samppa ehtinyt vielä lukea tämän ketjun ensimmäistä kirjoitusta. (?)

Ja sepä tässä jännää olikin, että kiinalaisen ohjekirjassa, tai korjausoppaassa ei kerrota pitääkö tikku ruuvata pohjaan, vai ei. Sama se, jos ei ruuvaa pohjaan, mutta siinä tapauksessa öljynpinta ei saa olla ylämerkissä, vaan sen pitää olla puolivälissä tikun mitta-aluetta, tai jotain sinnepäin. Saatan sen tässä joku päivä tarkastaa, että missä kohtaa mitta-asteikkoa tason pitää olla, kun ei ruuvata pohjaan. Toisaalta, sen voi tehdä kuka vaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Se että tuon GY6 - moottorin täyttäisi niin täyteen että mäntä ottaisi öljypintaan kiinni, ei taida olla mahdollista, koska täyttöaukko on niin alhaalla.

Yleistys voi olla vaarallista, mutta tuo täyttöaukon sijoitus tuolla tavoin on yleistä juuri tuosta syystä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Paljonkohan mahtaa olla öljynmäärä koneessa tikun alreunassa vs. tikun yläreunassa. Onko siinä desejä eroja vai muutama korkillinen.
Jos on vain muutaman korkillinen ,niin ei kai se niin tarkkaa ole.

En edes muista kummin olen mitannut. täytyypä huomioda enskerralla.


Partanen

Mopossa ehkä muutamia korkkeja, mutta näköjään isommassa koneessa enemmän. Itse olen ajellut 1200km siten, että koneessa oli "liikaa" öljyä, ilman ongelmia. Mutta koska siitäkään ei ole haittaa, että tekee asiat oikein, niin aion tästä lähin tehdä niinkuin pitää. Ajattelin jakaa tietoni myös muiden kanssa, ei siinä sen kummempaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

titan

Pistänpä minäkin "tikkuni"öljyyn..eli eilen mittasin molemmilla tavoilla 111km ajetusta titanistani..tikku pohjassa öljy ylä merkissä..tikku ei kierteellä siinä päällä öljy puolivälissä min/max merkin..helpompi mitatakkin kun ei kierteellä..nuo mittatikun muovikierteet ei oiken näytä vakuuttavilta..ja mulla ottaa vielä pakarin pultin pää mittatikun siipeen kiinni kun auki vääntää...no sanon siitä 300km ensi huollossa leikatkoon huolto mies nurkat pois..

Samppa

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 11.05.08 - klo:21:58
Et ehkä Samppa ehtinyt vielä lukea tämän ketjun ensimmäistä kirjoitusta. (?)
Jep. Meni viikonloppuhälinöissä taas oikolukemiseksi. Mainitsemasi mittaustapa vaikuttaa ihan asialliselta  :)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Zeta

Helkaman lehtisessä neuvotaan mittaamaan kiertämättä mittatikkua kiinni! Ota näistä nyt sitten selvää... ???

T: Zeta