Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akun laturin toiminta

Aloittaja titan, 05.05.08 - klo:09:44

« edellinen - seuraava »

Coastside

#30
Sellainen tapaus taas. Poistin viestintää kehittämään tarkoittamani ehdotuksen kun tämä bouttis kävikin suurta taisteluaan palstan neuvomaan erehtyneiden kanssa. Osasi löytää itsensä voittajaksi. Onnittelen. :-\
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

bouttis

Lainaus käyttäjältä: openflow - 27.02.09 - klo:19:54
Jostain muistan lukeneeni kiinalaisille ~70v AC ~8000 rpm ja ~20v tyhjäkäynnille(kierroksista riippuen).

Nyt on mulla jännitteet tiedossa,kiitos vaan moto palstalle ja siellä olleelle hemmolle  ;D Tässä oli paras veikkaus mutta lähtee jo alempaa. Siispä voin tilata hyvin mielin fuden oman jännitteen säätäjän varalle jos omatekele hajoo,kiitos vaan auttamis yrityksistä,kyllä minä olen taas ollut pitkäjänteinen,en luovuttanut,nyt voin hymyissä suin taas kehua itse korjanneeni ilman apuja  ;D

bouttis

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.02.09 - klo:18:58
Baotianin huolto-ohjeessa 2 - osassa (linkki ilm. etusivulla) on latausvirralle arvo: 14,5 V 0,5 toleranssilla 3000 - 8000 rpm.
Säätimen valkoisen ja punaisen välillä kuuluu olla 3 - 50 k resistanssi.
Vihreä - Kelt. 5 - 100 k. Muut = ääretön.

Siili ylöspäin nastat (piuhat) vas ylh. alk, oikealle alas: kelt. pun. valk vihr.


Noista väreistä vielä,siis meneekö sulla noi värit noin päin,mulla punanen vasemmalla ylhällä ja keltainen oikealla ylhällä,muuten on samat, ikään kuin punainen ja keltainen on vaihtanut paikkaa,mulla on toi varaosa scootteri vuoden vanhempi ja siinä on samalla tavalla kun minulla ajokissa  :o

Coastside

http://arttu.izfree.com/laturi.jpg

Kaavio teeseitse-säätimestä, jossa osien  vähyys järkyttää hieman. Ilm. harrastajan laatima.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Kiinassa on jokin mystinen juttu käyttää väreja ehkä jonkun fenfzui vuoksi mutta mitään logiikkaa niissä ei ole. Musta on yleensä kyllä maa koska tulisi sanomista.
Nelinapaisen liittimen vas. ylh. = keltainen. Niinkuin lukiessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

bouttis

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.02.09 - klo:17:48
Kiinassa on jokin mystinen juttu käyttää väreja ehkä jonkun fenfzui vuoksi mutta mitään logiikkaa niissä ei ole. Musta on yleensä kyllä maa koska tulisi sanomista.
Nelinapaisen liittimen vas. ylh. = keltainen. Niinkuin lukiessa.

Mikä skootteri sulla on,toi mun on fude zhongy,kai ne vaihtelee sit malleittain ne värit,katosoin kaverin skodesta kun anto luvan niin silläkin oli vasem ylhällä pun, oikella kelt alhalla vasemmalla ruskea ja oikealla alhalla vihreä hö...  ??? Samapa tuo jos ne niin on,pääasia kun pelaa. Säätimeen en ota kantaa  :D

Coastside

Jos roottorin magneettisuus katoaa, niin tuossa kiinnostava keskustelu sen elvyttämisestä.
http://www.vmpk.fi/forum/index.php?action=printpage;topic=27599.0
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Olen joskus kauan sitten, nuorempana asentajana korjaamolla noita latureita purkanut ja kunnostanut. Monet kerrat niitä tuli lyötyä testipenkkiin ja säädettyä, nykyään näin ei enää korjaamoilla tehdä. Coastsidekin varmaan muistaa ajan, jolloin laturit ja startit korjattiin melkein joka korjaamolla.. Se oli sitä aikaa...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ilborg

Lainaus käyttäjältä: Walle - 26.03.09 - klo:20:31
No mulla maat on vihreitä kaikki, paitsi runko. Noi magnettisuuden palauttamisjutut on kyllä joidenkin propellihattujen tekemä esimerkki siitä ettei kaikkeen netissä kannata uskoo. :)
Kumpaa vois verrata auton laturia vai fillarin dynamoa. Enemmän muistuttaa fillarin dynamoa.
Vikoja joita vois tulla:
-Säädin (no ei se säädä oikeesti silleen kun autossa)
-Magneetit murenee
-Käämi poikki tai oikosulussa (harvinaista)
-Johto poikki tai liitinvika (takapyörän jousto taivuttelee sitä johtoo)
-Moottorin maajohto poikki (sama syy ku edellisessä).

Toi säätäminen näissä on toinen juttu. Aika hämärä juttu.
Tarvittaessa jännitettä rajoitetaan oikosulkemalla positiivisia puoliaaltoja. Viekö tehoja koneesta?
No sytytyksen käämistä kaikki negatiiviset oikosuljetaan kuitenkin.
No käämiin johdettu tasavirta kyllästää rautasydämen ja pienentää induktanssia. Eli noin vois säätää oikeesti, vaan menee tehoo siihenkin, Vaikuttaako oikosulkeminen silleen? Eli hämärä hommaa.
Entisajan mopot kyllä kulki ilman valoja kovempaa, nykyisistä ei huomaa mitään eroo.

Lisävarusteena myydään sellasia säätimiä. Kytketään akkuun. Alkaa kuormittamaan akkua, jos jännite nousee liikaa.

Kokemuksesta eräänlaisesta erikoisemmasta sähkömoottorista voin sanoa että syö tehoja. Jos piuhat laittoi oikosulkuun, niin moottorin liikuttaminen vaati reippaasti enemmän voimaa.

Auton laturissa magneetit on toteutettu sähköllä, jolloin voidaan itse magneetin tehoa säätää, eli ylimääräistä sähköä ei edes missään vaiheessa luoda. Samasta syystä tosin auto vaatii edes hieman virtaa akkuun, että lataus alkaa toimimaan. Voisi olla aika hieno vehje joku auton laturi mopossa:)

ilborg

Lainaus käyttäjältä: Walle - 03.04.09 - klo:20:58
Joo oikosukeminen vie tehoa. Mutta kai se kokonaisuutena ihan hyvä on. Sekin auton laturin magnetointiin kuluva teho on moottorista otettua tehoa, mikä menee hukkaan. Eli tollanen kevyt, yksinkertainen ja sopivan pienitehoinen on ihan hyvä mopoihin. Valot päällä joutuu kuitenkin ajelemaan, eli säätelyn tarvetta on vähemmmän.

Veikkaan, että todellinen syy on historiallinen, sekä hinta. Historiallinen sikäli, että mopoissa ei ole kovin pitkään ollut sellaisia hienouksia, kuin akku, ja sähköstartti:) Ilman kestomagneetteja kun tarvitaan aina joku tehonlähde(akku), ennen kuin laturi alkaa toimimaan. Hintaakin tulee luultavasti käämityksestä enemmän, kuin muutamasta kestomagneetista.

Magneto kuitenkin on ihan hyvä vaihtoehto tälläiseen halpaan koneeseen, kun kaikki muukin tekniikka on vähän vanhanaikaista. Jos noita tehtäisiin todella moderneilla tekniikoilla, ja yritettäisiin saada bensan kulutus todella kuriin, niin luultavasti magneton tilalla olisi laturi, mutta kone olisi muutenkin jo ihan eri luokkaa nykyisiin koneisiin nähden. Hintakin pompsahtaisi mopossa varmasti oikein mukavasti tuonne moottoripyörien hintoihin. Kukas siihen hintaan ostaisi enää mopoa?

Coastside

Tuli tilanne missä poran Ni-Cd akku lipsahti liki nollaan ja sen laturi ei edes nähnyt sitä. Pikalatasin siihen minsan verran toisella akulla ja laturikin noteerasi sen jälleen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04