Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Regulaattorista kysyttävää

Aloittaja jalat, 06.05.10 - klo:15:49

« edellinen - seuraava »

jalat

Tällainen tosi tyhmä kysymys, mutta pistetään kuitenkin. Veikkaan ettei kaikki tähän vastausta kuitenkaan tiedä.

Regulaattori, eli virran tasaaja, sen toiminta, koska, milloin, mille ja missä tilanteessa...
Missä tilanteessa ja mille laitteille sitä kautta virta johdetaan?


Toisin sanoen... hoidetaanko laturin tuottama virta tasaajan kautta akulle tasaisempana ja siitä sitten valoille ja kaikille virtajutuille käyttöön?

Vai käytetäänkö sitä vain joillekin tietyille herkille sähköosille virtaa johdettaessa? (kuten cdi-boxi jne)

Entä jos kääntää avainta vain yhden pykälän ja valot syttyy parkeille (kenties ajovalokin), niin tarkoittaako se automaattisesti että virta tulee suoraan akulta, eikä virrantasaajan kautta? Vai voiko virrantasaaja olla käytössä jo tuossakin vaiheessa, vaikka moottori ei ole käynnissä?

Haen tällä takaa sellaista, että jos haluaisi asentaa skootteriin lisäjuttuja, kuten tupakansytytinliitännän / volttimittarin / radion tms...
Niin onko sillä merkitystä tuleeko se tasattuun virtaan vai suoraan akulta tulevaan (ei tasaajan kautta kulkevaan)?

Ja jos esim asentaa volttimittaria nähdäkseen akun tilan sekä laturin toiminnan, niin sehän ei saa olla kytkettynä virrantasaajan kautta kulkevaan virtaan... Muutoin se ei näytä oikeata latausvirtaa vaan tasatun virran?

Jos parkkivalo esim tulee suoraan akulta, niin volttimittarin voinee asentaa vaikka siihen?

Kertokaahan tuosta regulaattorista yleisesti...
Volttimittaria ajattelin jossain vaiheessa ryhtyä askartelemaan, mutta akulle on pitkä matka mittaristosta ja muutenkin maxin katteiden purkaminen ei ole niin hätäisen helppoa kuin kiinanruoskissa. Parkkipolttimolta tms... sen sijaan helposti saisi varastettua virrat sitä varten.

(eikä ryhdytä jauhamaan siitä miten tulee jännitehäviöitä ja mittari ei näytä oikeaa lukua ellei mittaa akulta suoraan. Siinä tuskin niin isoa eroa ettäkö se olisi merkityksellistä. Ja virtalukon kautta se pitää jostain ottaa, ettei se kuluta jatkuvasti akkua.)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Olin ihan varma ettei kukaan vastaa kysymykseeni pariin pivään :)
Ja sittn kun joku vastaa, niin en tajua puoliakaan :D
Mutta ei se mitään. Kiitos vastauksesta.
Täytyy testestata yleismittarilla muuttuuko voltit parkeissa
itsellä kun starttaa ja antaa kierroksia. Jos muuttuu niin sieltä sitten vaan asentamaan.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

pekpel

Voithan sen volttimittarin kytkeä parkkilamppuunkin, silloin mittari toimii vain kun on parkit päällä ja kun polttimo on ehjä, riippuen vähän mittarista itsestään.

Jos poppeja meinaat asennella isoilla kaiuttimilla loppuu sähkö akusta aikas nopeasti.
Jos tarkoitus on soitella poppeja vain parkissa, tarvitset lisää akkuja.
Ja silti saat polkea käyntiin, ei lähde enää startilla.

Näissä kiinaihmeiden jännittensäätimessä on ns. yksivaihepuoliaaltotasasuuntaus.
Akkua ladataan noin 1,5 A virralla.
Valoille ja muille ei akulle kytketyille laitteille on vain jännittensäätö.

Eli jos kuormitat akkua (moottorin käydessä 5000rpm) enemmän kuin 20W joissain malleissa huimat 30W teholla, ei akku lataudu kun lisälaitteet syövät kaiken tuotetun sähkön ja akusta lisää.
Valojen sähkö on vaihtovirtaa ja se ei ole terveellistä radiolle sisäiseti nautittuna.

Lisälaitteet tupakinsytkärit yms. kannattaa laittaa releen kautta.

Rele kytketään sulakkeen esim. 3A kautta suoraan akun plusnapaan.
Releen vetonasta kytketään virtalukon liittimeen, johon tulee sähkö vasta kun avain käännetään "ajo" asentoon, mulla virtalukon liittimessä keskimmäinen nasta liitinlukon puolella (znen bella50), sulla voi olla joku toinen.
(Volttimittarin voit huoletta kytkeä tuohon liittimeen, ei se niin paljon kuluta että paikkoja hajottaisi. Ei tarvii akulle asti mennä, väliin sulake 2A)

Eli kun käännät virta-avaimesta sähköt päälle niin rele kytkee sähköt lisälaitteille, ja kun otat avaimen pois niin rele katkaisee sähköt lisähärpättimilta. (Samoin käy tuolle volttimittarille, jännite näkyy vain "ajo"asennossa)

Kaverilla on kerettiläinen viritys, missä on kolme samanlaista jänniteensäädintä rinnankytkettynä ja ne imevät valopuolelta lisäsähköä lisälaitteille, pimeällä huomaa jos akku ei ole täynnä tai lisälaitteet on päällä.
Sillä on kahvan- ja penkinlämmitimet yms.(Vilukissa on koko jätkä) :D

Ohjeita on netti täynnä, muistakaa sulake jos mitään isompaa laitatte!
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

pekpel

Ai niin..
jos Jalat pyörii pääkaupunkiseudulla, tuu käymään niin heitetään roippeet kiinni...
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

jalat

PekPelille kiitos, mutten pyöri sielläpäin juurikaan. Ja Maxiskootteriin tuota volttimittaria mietin. Kiinanskode on niin pienellä käytöllä että sen vaikka lykkää kotio tarpeen vaatiessa. Mutta maxilla ajellessa ei olisi pahitteeksi jos laturin rikkouduttua kesken ajon, tulisi jotain vilkkuvaa valoa tms. näytille.

Täytyy tutkia noita piuhoja paremmin kesällä kun kerkiää.

Noista releistä ei sen tarkempaa tietoa ole että mikä sopisi tähän tapaukseen. Ts. mitä eroa on sulkevalla ja avaavalla releellä jne...
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

pekpel

Releethän selviää jo nimestä, sulkeva kytkee päävirran päälle ohjausjännitteen tullessa nastalle, avaava taas katkaisee sähkön vastaavasti, ihan kuin valokatkaisin siellä sun kotosi seinässä. Suljetaan kytkin, valo syttyy, avataan kytkin, valo sammuu.

Tuohon alijännitteen ilmaisuun voi käyttää käyttää avaavaa relettä ja sopivilla kynnysjänniteillä toimivia diodeja.

Kun jännite on yli tietyn tason esim, 12.8 V yli rele vetää ja katkaisee ohjattavan sähkön, jossa on vaikka tuo varoituslamppu. Eli lamppu vilahtaa käynnistettäessä, mutta ei jää palamaan.
Jos jännite putoaa alle 12.8 V:n rele päästää ja kytkee tuon varoituslampun piirin ja lamppu syttyy.
Ja tietysti tämä kytketään sinne päävirtareleen taakse, miltä otetaan tupakinsytkärille virta. Muuten syö akkua kokoajan.

Koko paketti mahtuu tulitikkuaskiin, osat maksaa varmaan 3 â,¬ ja pintaliitoskomponenteilla niitä menisi tuohon askiin useampi ja hintaa voi tulla 8â,¬.
Elektroniikan harrastajien sivuilta löytyy lisää tietoa.

Ja onhan noita suuntaa antavia vehkeitä valmiinakin, eikä maksa paljoa, hae biltemasta tuotenro: 43333, pura keksintö ja kytke kiinni ja eikun ajoksi taivaanrantaan.
Helppoa kuin heinänteko ja halpaa kuin saippua.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..