Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Jäähdytysnesteistä?

Aloittaja FrozenCorpse, 29.04.10 - klo:10:08

« edellinen - seuraava »

FrozenCorpse

Tää sopii tänne: Mitä nestejäähdytteisessä mopossa käytetään jäähdytinaineena? Vettä?
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Samppa

Ei koskaan pelkkää vettä, vaan pakkasnesteen (eli jäähdytysnesteen) ja veden seosta 50/50%. Pelkkä vesi jäätyisi pakkasella ja voisi aiheutta mittavaa vahinkoa, vastaavasti jäähdytysneste suojaa myös ruostumiselta. Jäähdytysneisteitä on lisäksi erilaisia, eli mopon ohjekirjan mukaan (tyypillisesti eri värisiä ei sekoitella keskenään).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

karkulainen

Tuota on jankattu koululla useasti, 50-50 ja pakkaskestävys -38 astetta.
Tuohon mittaamiseen on useita erilaisia mittareita, mutta riittää että se sekoitussuhde on sunnilleen oikein.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

FrozenCorpse

No mitä jäähdytysnestettä siihen kannattaa laittaa (väri, merkki) ja mistä sitä tislattua vettä?
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Pyrres

Akkuunko meinaat tislattua vettä. No sitä saa perus varaosaputiikeista ym. Ja jäähdytysnesteen sopivuus löytyy ohjekirjasta. Väri taas pitää verrata vanhoihin, ettei mene sekaisin esim vihreät ja punaiset ym ym. Eli ei mitään tarkkoja värisävyjä tarvitse täsmätä vaan ihan vihreä vihreään.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

FrozenCorpse

Eikun moottorin jäähdytykseen. Ohjekirja ei sano nesteestä mitään (ohjeet säiliön täyttöön ja tyhjennykseen vaan).
Kun pitää jäähdytysneste sekoittaa tislattuun veteen 50/50. Tiedä sitten mitä nestettä ja mistä sitä vettä?
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Samppa

Tavallinen vesi käy meillä Suomessa mainiosti.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

#7
Riippuu varmaan pitkälle vesistä. Itse en ole koskaan laitanut tislattua vettä syyläriin ja varsinkin mopoissa pidän sitä täysin turhana, koska säiliötilavuus on niin pieni ja taitaa Derbissäkin olla koko nesteen vaihtovälinä kolme vuotta. Tuttu autohuoltaja sanoi aikanaan, että täysin turhaa liioittelua ja nuo ohjeet ovat tehty jonnekin Etelä-Euroopan maihin. Tietysti niiden nykyisten nesteiden pakkaskestävyys kannattaa mitata, jos meinaat talvet pihalla säilyttää.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Pyrres

Juu eipä noita ole mihinkään autoihinkaan tullut korjaamoilla laitettua tilsatuilla vesillä, ei siitä tietenkään haittaa ole. Mutta mielestäni kuitenkin turhaa duunia.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Coastside

Sadevesi olisi paikallaan koska se ei sisällä mineraaleja jotka saostuvat systeemiin. Kalkki on pahis.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

FrozenCorpse

No ei sadevettä uskalla laittaa (sisältää liikennesaasteita).
Siiskö mitä tavallista vettä? Hanavettäkö?
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

A_sentaja

Jos vettä voi juoda, voi sitä kaataa myös syyläriin.. mopon syyläri tosiaan on kallis paletti, merkistä riippuen 100-150 on jo hinnaston alahaarukassa.. joten kannattaa olla kolhimatta tahi muuten rikkomatta sitä.. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

karkulainen

OT:nä; just vaihdettiin kaverin lanceriin syyläri, uusi osa oli 150e.

Ihan tavallista vettä on käytetty meilläkin, niin omissa autoissa kuin huollon puolella, ei ole tosiaan ole niin tarkkaa.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 04.05.10 - klo:17:36
Ihan tavallista vettä on käytetty meilläkin, niin omissa autoissa kuin huollon puolella, ei ole tosiaan ole niin tarkkaa.
Sama täälläkin. Entisaikoina paikkasivat vuotoja jopa kananmunillakin syyläreistä.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Walle - 04.05.10 - klo:18:06
Sen tislatunveden tilalla voi käyttää akkuvettä. Siitä on kaikki mineraalit ja muut sähköä johtavat poistettu. Voihan akkuvesikin olla tislattua. No ei nykyään kun on halvempia keinoja putsata.
Akkuvesi on nimenomaan juuri tislattua vettä. Se on ainoastaan tislauksen lisäksi ionipuhdistettua.