Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari talvella

Aloittaja Pyrres, 21.12.09 - klo:20:04

« edellinen - seuraava »

Pyrres

Mitenkäs onkos kellään ollut tällaista vikaa talviajossa. Eli kaasu jumittaa pikkuisen päälle aina ja sitten jonkin ajan kuluttua laskee oikealle tyhjäkäynnille mallikkaasti ja käy tyhjäkäyntiä täydellisesti. Mutta kun yrität kaasuttaa niin koko mopo ei joko reagoi ollenkaan kaasuun tai lähtee yhtäkkiä ns repäisten liikkeelle ja kaasu jumittaa taas niin että vetoa on selkeästi niin paljon että mopo liikkuu ilman kaasuun koskemista. Jarruilla pysähtyy mutta kierrokset pysyvät korkealle sen hetken taas kunnes laskee tyhjäkäynnille. Eli mielestäni vaijeri ei jumita koska mopo kyllä reagoisi silloin kaasuun mutta kaasu olisi jäykkä. Tuossa on enemmänkin oireet kuin viallinen tyhjäkäyntimoottori autossa mutta en tiedä onko tuossa CPI:ssä minkälainen. Kun mielestäni korjaaja sanoi että jonkinlainen solenoidi tai muu olisi. Tuo siis oli lämpimästä tallista poistuessa jossa oli seisonut viikonlopun yli.

Eihän tuo muuten mutta kun kiva ajaa tuolla lumella ja jäällä ja haluat päästää vedon pois ja se on pakko tehdä jarruilla.

Ja toinen, milläs olette rasvanneet ohjauslukkoa, meinaan itsellä ei mennyt pirulainen ollenkaan päälle kun ajoin tuossa kotiin. Ei kehdannut enää kovempaa vääntää kun avain olisi katkennut. Ei muuten mutta en tiedä vakuutusyhtiön (If) kantaa jos mopo ei ole ohjauslukossa vaan toimivassa hälyttävässä levylukossa.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

yamaha

#1
mulla ainakin omassa cpissä vähä samoja oireita pakkasella että kaasuvaijeri jääty. kaasu toimii hieman kyllä koska vaan se öljypumpun vaijeri tökkii siinä kun on jäässä, itse kanssa hain vikaa kunnes tajusin että öljypumpun vaijeri siinä tekee kiusaa!cpissä on huonosti ajateltu se öljypumpun vaijerin kulku >:(kun se jäätyy juuri siitä missä on säätö kohta lähellä öljy pumppua kun lumi moska lentää sinne. tyhjäkäynnillä pakoputki sulattaa sen kohan kun se säätö on juuri käyrän yläpuolella, sit ku lähet ajamaan niin viima jäädyttää sen kuin hullulta se kuulostaakin niin näin vaan on huomasin itse saman,itse muokkasin niin että otin pumpun vaijerin irti ja laitoin ase öljyä sisään ja sitten kutiste sukkaa siihen säätö kohtaan niin et tulee tiiviks,vaikka kahta kokoa päällisin  ettei mee vesi sinne sisään silleen toimii hyvin.ongelman tekee just ku on kosteutta vaijerissa sit ku tuo ulos nii jäätyy :)koita tuota hommaa oon varma et toimii.virta lukkoon lukko sulaa ja perään ase öljyä!

Pyrres

#2
Voi varmaan olla osittain tuokin, mutta kun tuo tekee sen aivan viikonlopun tallissa seisomisen jälkeenkin. Sehän siinä onkin outoa. Ainoa mikä tulee mieleen on imuvuoto tai muu vastaava mutta en sitten tiedä olisko oireet noin säännöllisiä sen kanssa vai onko kyse vain monien vikojen yhdistelmästä.

Ja mitä tulee tuohon virtalukkoon niin eihän se ole suoraan ohjauslukkoon yhteydessä (siis siihen tappiin joka työntyy pois ulos) joten ei se lukon voitelu auta (kokeilin kyllä jo itse eilen).

EDIT: Kuulema oireiltaan täysin tyhjäkäyntisolenoidin toimimattomuuten viittaava käytös. Eli huomasin taas että kehitys on mennyt ohi. On nimittäin kaasarissa jonkinlainen erillinen tyhjäkäyntipiiri jota ohjaa solenoidi ja se jos ei toimi tai ei saa kosketusta ym niin käyttäytyy noin (oli kuulema yksi mopo tullut korjaamolle kun tyhjäkäynti oli n.7000rprm). Enpä olisi uskonut että mopossa, etenkään 2t mopossa noin monimutkaisia kaasareita löytyisi (jos ei kalliimpia lasketa mukaan) Ja sattumalta kuulema varsin arassa paikassa sen solenoidin liitin ja liitiin itsessään huonolaatuinen joten monessa ollut ongelmana. Pitää illalla huvikseen tutkia.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Pyrres - 22.12.09 - klo:09:46
EDIT: Kuulema oireiltaan täysin tyhjäkäyntisolenoidin toimimattomuuten viittaava käytös. Eli huomasin taas että kehitys on mennyt ohi. On nimittäin kaasarissa jonkinlainen erillinen tyhjäkäyntipiiri jota ohjaa solenoidi ja se jos ei toimi tai ei saa kosketusta ym niin käyttäytyy noin (oli kuulema yksi mopo tullut korjaamolle kun tyhjäkäynti oli n.7000rprm). Enpä olisi uskonut että mopossa, etenkään 2t mopossa noin monimutkaisia kaasareita löytyisi (jos ei kalliimpia lasketa mukaan) Ja sattumalta kuulema varsin arassa paikassa sen solenoidin liitin ja liitiin itsessään huonolaatuinen joten monessa ollut ongelmana. Pitää illalla huvikseen tutkia.
Alkaa olemaan jo liikaa tekniikkaa mopon kaasariin. Käytännössä siis enemmän vikaantuvaa osaa. Olisiko tuosta räjäytyskuvaa tai jotain..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Pyrres

En ole itse törmännyt mopossa moiseen. Mutta päästöthän siihen on syyllisenä 2t vehkeessä. Pitää ajaa eri piirillä se tyhjäkäynti kun päästöt mitataan tyhjäkäynniltä kuulema. Ihan fiksuhan toi silleen on että saa tehtyä moottorista muuten toimivan kunhan vaan ajaa ton tyhjäkäynnin sen eri piirin läpi.

Räjäytyskuvaa ei ole, enkä usko että heti löytyy, ellei jostain kaasarin nimellä löydy. Kaasari on siis Dellorton ilmeisesti PHBN16.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

yamaha

#5
siinä kaasarissa ei mun tietääkseen ole mitään ihmeelistä kuin sähköryyppy :)tässä moposportti ttp://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=2959

cpi skootereiden kaasuttimet ovat samoja.niin ja siihen seisomiseen tallissa!niin se kosteus siellä vaijerissa ei poistu vaikika seisoisikin siellä.itse pidin kanssa lämpimässä sitä kerran kun kokeilin niin saman tekee silti.tietysti jos se heti kun ovesta lukkäät pihalle etkä ees oo kerenny ajamaan niin sit tekee sen on aika outo juttu juu ??? mut muuten oon varma et vika on juuri tuo jonka mainitsin.

Pyrres

#6
Jää se ei ole, se on varma. Tosiaan viikonlopun lämpimässä autohallissa jossa käytin pari minuuttia lämpimäksi niin heti alusta lähtien tuo. Ja tosiaan nuo moposportin tiedot voivat erittäin hyvin olla vanhoja. Ei olisi yhtään mitään uutta. Vuoden -09 Formulassa on pari vuotta vanhan Popcornin ohjeet ym ym. Eli eivät pidä sivuja ajantasalla. Tuo antamasi linkki ei toimi.

Itsellä ei tosiaan ole aihetta epäillä tuota tyhjäkäyntisolenoidin olemassaoloa ja toimintaa. Koska takuunalainen vehje kun on niin skootteri kävi jo kyseisen liittimen kiristyksessä joskus kesällä. Nyt jos kyse on siitä niin suolamössö ym lika ovat aiheuttaneet ongelman tai liitin on tärinässä irronnut.

EDIT: Tuossa jotain infoa kaasuttimen ominaisuuksista.

PHBN

- Choke : Ø 12 â€" 13 â€" 14 â€" 15 â€" 16 â€" 17,5
- 2 stroke
- Piston-type throttle valve
- Independent starting circuit
- Idling system with jet and air adjusting screw
- Main circuit with mechanical mixture adjustment by means of conical needle
- Ø 24 elastic fitting connection
- Air intake Ø 35
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Samppa

#7
PHBN on ihan "peruskaasari", joka ei oikeastaan mitään hienouksia sisällä (okei, sähköryyppy saatavana). Eri asia on sitten, mikäli tässä on joku CPI:n oma lisäyksensä. Joskus samasta kaasarista on tehty myös eri variaatioita maakohtaiseen vientiin juurikin päästörajoitusten, sääolosuhteiden jne. vuoksi.

Dellorton sivuilta löytyy muuten räjäytyskuvat:
http://www.dellorto-carbs.co.uk/diagrams.php

Siis eihän ne tarkoita nyt tällä "tyhjäkäyntisolenoidilla" ihan tavallista automaattiryyppyä?  ::)
Siis Pyrres, en nyt epäile sinua (tai siis huoltoa) mistään, mutta näin oppimisen kannalta olisi oikein mainiota nähdä mitä tuo on syönyt. Jos vaikka kesällä tuota putsailet, niin ota ihmeessä kuvat tänne, niin päästään ihmettelemään.  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Pyrres

#8
Joo no niin itsekin olen käsittänyt että pitäisi olla perus, mutta näin asia minulle varsin yksiselitteisesti että siellä olisi päästöjen ym takia kaasarissa kaksi eri piiriä ja solenoidi ohjaa piirien välistä toimintaa ja kun se ei toimi niin reaktiot ovat hyvin arvaamattomat. Kuulema tyyppivika. En sitten tiedä nimittäin ainoat viitteet edes kaasuttimen mallista olen saanut juuri moposportin sivuilta, eli en tiedä onko edes se oikein (ennen oli joku muu kuin Dellorto).

Ja pitää yrittää illalla ottaa kuvia jo ulkoapäin jos kännykällä mitään saa niin pimeässä. Kiinnostaa siis todella itseäkin. Muuten olisin tutkinut jo mutta takuun vuoksi en viitsi (siis lähinnä se että sain noista moottorihommista jo tarpeekseni aikanaan mekaanikkona ja harrastepeleissä joten käyttistä ei jaksa laittaa). Mutta jos ominaisuus katoaa johdon räpläämisellä niin ei voi olla ryyppy kaiken järjen mukaan. Korjatkaa jos olen väärässä.

EDIT: Juu eli mielenkiinnosta soitin asiasta ja kysyin koska utelias olen. Kyse on tosiaan CPI:n omasta erikoisuudesta/lisäyksestä kuulema ja on tosiaan kaasuttimen kyljessä tyhjäkäyntiruuvien ym lähettyvillä. Ja kaasuttimena on Dellorton PHVA ainakin Moposportin nettikaupan mukaan.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

yamaha

juu juu.aika paha sanoa sit mikä siel vois olla sähköryyppy siit löytyy ja se toinen mötti jos on niin se on lämmitin!solenoidia tai yms ei löydy siitä :)no toivotaan et vika ilmenee ;)

Pyrres

Juu no kohtahan se selviää kun kotiin tästä kohta pääsee lähtemään niin satula veke ja tutkimaan.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

yamaha

jees ilmoitelehen nii katotaan jos osataan auttaa sit ku oot tutkinu :)

Coastside

#12
Minulla on tuossa CVK kaasarissa ollut tuota kierrosten huojahtelua erityisesti pakkasella vaikka muutenkin. Joskus löystyneen vaijerinkuoren kiinnityksen vuoksi mutta joskus selittämättömästikin. En jaksa etsiä siihen syytä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

CVK:ssa tyhjäkäynnillä luisti saattaa pomppia ,josta vaeltelua. Vaijerit palautuu talvella pienellä viiveellä ,sama juttu kaasarin ja jarrun kanssa(ei neste).

kuvallinen opus dellortojen säätämisestä toiminnasta jne; lorttojen omistajille ehdottomasti lukemisen arvoinen (kieli on lontoota).
http://www.guzzitek.org/documents/carburateur/DellOrtoMAJ01.pdf

tässä myös toinen paperi lorton säätämisestä
http://www.guzzitek.org/documents/carburateur/DellOrtoTuningGuide(I).pdf

Pyrres

Noniin, nyt on satula revitty irti. Tosiaan kaasariin menee kolme johtoa, yksi ryypylle ja kaksi kaasarin kylkeen toinen lämpövastukseen ja toinen normaali liittimeen sen yläpuolella. En tiedä olenko missannut jotain vielä enkä tiedä onko toinen lämpövastuksen viereen menevä johto vain maajohto. Ottamaani kuvaa en ole vielä koneelle laittanut mutta pitää katsoa kun ehtii. Jokatapauksessa kokeilin ottaa kaksi kaasarin kyljessä olevaa johtoa irti ja ei vaikutusta käyntiin. Kone käy tyhjäkäyntiä yhä oudosti ja tällä kertaa kaasuunvastaaminen on ainakin kohtuu normaalia. Mutta tyhjäkäynti tosiaan on hyvin kummallista. Välillä kone käy todella siististi normi tyhjäkäyntiä kunnes yhtäkkiä repäisee reilusti kierroksia ihan minuuttikaupalla tyhjäkäyntiä kaasuun koskematta käyttäessä.

Eli tyhjäkäynti oli n.1km matkan ja parin paikoillaan pyörittelyn ja 5min tyhjäkäynnin jälkeen seuraavanlainen: Jätän koneen käymään ja kone käy normaalia matalaa tyhjäkäyntiä kunnes repii tyhjäkäynnin yhtäkkiä mihinkään koskematta 3000-4000rpm korvakuulolta. Sen jälkeen kun jarruttaa niin käy korkeaa tyhjäkäyntiä hetken kunnes rauhoittuu hetkeksi ja saattaa käydä minuutin ilman mitään mitään muuta kuin tyhjäkäynnin aaltoilua normaalin ja hiukan korkeamman tyhjäkäynnin välillä. Lisäksi ajaessa palauttaa hiukan nopeammin tyhjäkäynnin alas kuin eilen, mutta yhä selkeästi viiveellä. Yritin tukkia ilmanottoa ja tuloksena oli joko heti sinne kolmeen tai neljään tuhanteen nouseva tyhjäkäynti tai koneen tukehtuminen ja sammuminen. Sen huomasin että ryyppy oli selkeästi lämpimämpi kuin muu kaasutin.

Nyt olen entistä enemmän pihalla sitten mistä on kyse, ja minä kun muistelin että miten helppoja 2t koneet ovat. Ja solenoidin olemassaolosta ei tietoa, en nähnyt siinä valossa mitään sen enempää kuin nuo kolme johtoa mitkä sinne kaasariin menevät. Joten joko olen sokea tai huollossa muistettiin väärin, tiedä häntä.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna