Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

levyjarrut taakse mutta miten???

Aloittaja mykisstys, 13.04.09 - klo:21:51

« edellinen - seuraava »

mykisstys

Sain hommattua itselleni Baotian classic 2005 joka toimii aivan moitteetta. ajettu sillä on 2200. muuten tuntuu olevan aivan parhaassa terässä huollon jälkeen mutta yksi asia kiikastaa. edessä on levyjarrut ja takana rumpu. levyjarruun verrattuna rumpu on ns. tehoton. se kyllä jarruttaa ihan normaalisti niin kuin pitääkin mutta ero on suuri levyyn verrattuna. saakos tähän laitettua levyjarrun myös taakse? mitä se maksaa ja onko vaikea asentaa?

karkulainen

Ei taida saada vaihtamatta lohkoja (konetta).
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

jalat

Äläs sano. Mielestäni noita baotianeja on myös sellaisia joissa on takana levyjarru. Muistaisin nähneeni. Tosin halvimmaksi tulisi myydä nykyinen ja ostaa toinen tilalle.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

Mutta eikös levy- ja rumpujarrullisilla ole erilaiset perät. Toisaalta kun miettii voi perän vaihtamalla saada kai ne levyjarrut. :-\
Esim tämä on rumpujarrullisille? Samaa osaa saa myös levyjarruille, ne vaihtamalla saisi levyjarrut? Pitäisi tietenkin muistaa muut nestekamat, kahva, söiliöt, letkut ja tietenkin jarrupuristin ja levy.
Ei se vieläkään taida olla tuosta noin vaan- juttu. Tietääkseni myös levyjarrullisissa on toinen taka... haarukka? Siis toisella puolella (jossa siis levy on) on tuki joka kulkee pakoputken takana. Jos se jarru on siellä, tarvitseeko vaihtaa perän koppaa, jos sitä tarvitsisi vaihtaa ollenkaan.

Mietin koko juttua kirjoittaessa ja - pakko myöntää - menin sekaisin.

Joku jolla on takana levy voisi laittaa kuvaa, muistaakseni siellä on (yleensä musta) tukitanko.
Rumpujarrullinen ja levyjarrullinen
Tuo levyjarrukuva tuhoaa muiston siitä että levy on vain oikealla puolella takaa katsottuna. (Niitäkin on!)
Mutta varmistaa sen että levy ja rumpujarrullisilla on erilaiset perät (peräkopat).

Pallo teille, paremmintietävät.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

mykisstys

Se taitaa olla niin iso projekti ettei kannata ruveta rassaamaan. Toki tuolla takapään jarrullakin toki pärjää. muut jos joku keksii keinon ja neuvot ja ohjeistuksen niin hyvä vaan. ainakin sellaiselle joka haluaa tämän tehdä myöhemmin.

P.S. olen uusi käyttäjä täällä vorumilla niin kuin postauksistakin näkyy. Tämmönen rapiat 30 vuotias kajjjaanilainen. Perjantaina sain siis tuon skootterin käyttöön. Baotian Classic 2005. ajettu 2200 ja huollot tehty ajallaan ja jopa liikkeessä.Itse tein kevät huollot. Tämä on siis ensimmäinen kaksipyöräinen itselleni mikäli siis fillaria ei lasketa. Eka vkl meni huristelessa. tuli yhteensä 130 kilsa pelkästään huviteluajelua. 65kmh kulkee nyt ihan vakiona yksin tasasella ja emännän kanssa 60 lievään alamäkeen. Kyseessä virittämätön vehje. No mut. Näkkyypä taas.

Samppa

Ei kevyellä mopopuolella kannata mielestäni alkaa levyä taakse laittamaan, jos ei sitä vakiona ole. Rumpujarru riittää aivan mainiosti takana, kun vaan opettelee käyttämään etujarrua ja takajarrua yhtäaikaa, eli siis opettelee oikean jarrutustavan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Näin on,, ensin pitää oppia ajamaan, sitten pysähtymään kohtuullisen matkan aikana. Sitten vasta mietitään tehokkaampia osia, kun edelliset on hanskassa. Ei mopolla mahdottomia... ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

janite2

Ja käytä se rumpu auki, hio sieltä sorapaprulla ruosteet ja liat pois. Samalla karhenna jarrukenkien pinta. Kaikki lasittumat, liat jne pois. Puhkiasti elä hio. Jos on huonosti kitkapintaa, uusi ne...
Uudetkin kengät kannattaa pyyhkästä kevyesti hiekkapaprulla, jotta pinta "aukee"...

Hetkenaikaa on onnettomat jarrut, mutta sitten kun kitkapinnat ovat hioutuneet sopiviksi, sitten löytyy pitoa...

r2

Moi!
Mulla on Baotian vm. 2007 Chica Fresh, ja siinä on juuri levyjarru myös takana. Mutta ei kuiteskaan tuollainen sisälevyllinen. Mulla levy on toisella puolella vannetta (siis oikealla takaa katsoen), ja taka-akselin päästä lähtee myös laakeroitu "kynkkä" (tukivarsi) joka kiinnittyy toisesta päästään laitoksen runkoon n. satulan kohdille. Kynkkä on about 40cm pitkä. Tietääkseni uudemmissa Solifer XTR50:sissä on juurikin samanlainen asettelu.
Levy- ja rumpujarrullisilla on eri perät. Voisin ottaa tuosta vähän mittoja/kuvia jos tarvitsee, laakerinvaihto -operaatio on menossa. Onneksi vain kynkän laakeri on pilalla.
Suzuki gt 380-Honda Four 750-Baotian Chica Fresh-Peugeot Elystar TSDI-Aprilia Atlantic 250-Honda SW-T400-Suzuki V-Strom 650... ja nyt olen Peugeot Vivacityn mekaanikko